כיכר השבת

מה לא סיפרו לכם על ביטול חוק טל

השופטים בפסק הדין, ובפרט הדתיים שבהם, מכבירים (לא מקובל לומר "חופרים" על שופטי עליון, אה?) ברעיונות תורניים, וורטים, מעשיות, פרפראות. הם לא מסתפקים רק בעניינים המשפטיים היבשים, אלא ממש מרביצים תורה ומוסר במשתמטים החרדים * ידידיה מאיר בטורו השבועי (דעות)

| 53 | כיכר השבת |
מה לא סיפרו לכם על ביטול חוק טל / ידידיה מאיר
(צילום: מנדי אור)

1.

בית המשפט העליון פרסם שתי גרסאות לפסק הדין בעניין חוק טל. הראשונה ארוכה, בת 126 עמודים, והשנייה מקוצרת, בת 11 עמודים. אבל אל תטריחו את עצמכם. קראתי הכל, וארגנתי לכם גרסה מגה-מקוצרת. התקציר של התקציר.

בואו תקראו שתי פסקאות מכל פסק הדין הארוך והמייגע ופשוט תבינו את רוח הדברים. איך הגיעו שישה שופטים בישראל להחלטה שאפשר להגיד עליה המון דברים, מטוב עד רע, אבל דבר אחד ברור: היא לא תוסיף חיילים חרדים לצה"ל.

מה כן? עכשיו תוקם עוד ועדה, שתגיש המלצות שחלקן יתקבלו, ויחוקק חוק חדש, ושוב מישהו יערער עליו, ובינתיים האווירה הציבורית תתלהט, והקיטוב בין חרדים לחילוניים יחריף, ואלפי חרדים שהיו מתגייסים בשקט לצבא ולשירות האזרחי, כפי שאכן קרה, ברוך השם, בתקופה האחרונה, פשוט לא ירשו לעצמם, בשיא אווירת העליהום, לבגוד בציבור שממנו הם באים. האחיכם יצאו למלחמת-תרבות ואתם תעזבו את הישיבה?

אז איך בית המשפט הגיע למסקנה שאליה הגיע? הנה שתי טעימות, שתיהן מתוך דברי השופט רובינשטיין. קוראים אותן ומבינים את הסיפור כולו: "בבית הכנסת שבו אני מתפלל יום יום, בית כנסת מרכזי רב מניינים, באים בוקר וערב מקבצי נדבות לא מעטים, כמעט כולם - המילה 'כמעט' הוספה בעיקר מתוך זהירות וניקיון הדעת - מן הציבור החרדי. רבים מהם אנשים חסונים ובריאים, שיכלו לעבוד למחייתם ולפרנס את ביתם בכבוד, אך הם כלואים בסיטואציה בלתי אפשרית. ולא קם מי שיאמר שבגדי המלך ('מאן מלכי, רבנן') אינם תואמים כל אחד, ועלול הוא להגיע למצבו של מי שאין לו בגד ללבוש". סוף ציטוט. את תגובת הקבצנים הירושלמערים מהשטיבל בקטמון לא ניתן היה להשיג.

ציטוט שני מפסק הדין: "בחור בישיבת קול תורה בירושלים, ביקש מראש הישיבה הרב שלמה זלמן אויערבך זצ"ל (מגדולי פוסקי הדור האחרון) רשות לנסוע בזמן הלימודים לקברי צדיקים בצפון. ענה לו הרב: בשביל להתפלל על קברי צדיקים יש צורך לנסוע עד הגליל? כשאני מרגיש צורך להתפלל על קברי צדיקים אני הולך להר הרצל, לקברי החיילים שנפלו על קידוש השם (בשם הרב ישראל מאיר לאו; מתוך ספרו של הרב י"צ רימון, הלכה ממקורה - צבא (תש"ע); וכן אצל הרב יוסף אליהו, אורו של עולם (תשס"ג) עמ' 380)".

נכון, זה רק ציטוט חלקי מפסק הדין הארוך. אבל זה בדיוק העניין, האורך. השופטים, ובפרט הדתיים שבהם, מכבירים (לא מקובל לומר "חופרים" על שופטי עליון, אה?) ברעיונות תורניים, וורטים, מעשיות, פרפראות. הם לא מסתפקים רק בעניינים המשפטיים היבשים, אלא ממש מרביצים תורה ומוסר במשתמטים החרדים.

ואתה קורא את פסק הדין ולאט לאט בית המשפט הופך בעיניך מאקטיביסט שיפוטי כוחני ומאיים, לסתם פתטי. בא לך לומר לרובינשטיין: טוב, נו, שכנעת אותנו. אין, הרב אלישיב רק יקרא את השורה שהבאת מהציץ אליעזר חלק ז' סימן מ"ח (הוצאת מוסד הרב קוק, ירושלים, תשי"א, וראה גם חלק ג' סימן ס') ופשוט יוציא הודעה: חבר'ה, טעינו, כולם לבקו"ם!

2.

אני לא מזלזל חלילה בהשקפת העולם הציונית-דתית או החרדית. אבל ממתי בית משפט מכריע בין השקפות עולם, ועוד תוך שימוש בוורטים וסיפורים? ואגב, כבודו, אם כבר מעשיות מהשטיבל, אז לבית הכנסת שבו אני מתפלל ברמת השרון, באים נערים חילוניים לא מעטים לחגוג בר מצווה בשבתות, חלקם הגדול משכילים ואינטליגנטים, אך אין להם שמץ של מושג בכל הנוגע ליהדות. כמעט כולם לא יודעים בכלל מאיזה צד לפתוח את הסידור.

והמילה "כמעט" הוספה בעיקר מתוך זהירות וניקיון הדעת. הגיע הזמן לשלוח את כל המשתמטים האלה, אלפי צעירים שאינם שותפים בנטל הרוחני בכל צורה שהיא, לא בלימוד תורה, לא בתפילות ואפילו לא בשמירת מצוות בסיסית, הישר לישיבת פוניבז'.

טוב, שלא תהיינה אי הבנות: הקטע האחרון הוא פרודיה. ברור שלעולם לא אכריח איש לנהוג בניגוד למצפונו ואמונתו ואעדיף פשרות ושינוי הדרגתי מתוך רצון טוב. בדיוק כמו שברור שלעולם לא אומר על עצמי את הביטוי "ניקיון דעת". זאת אומרת, אלא אם כן יום אחד אהיה שופט בעליון.

3.

אבל למה אני נטפל למעשיית הקבצנים? מה שבאמת מקומם זה השימוש בסיפור המרגש כל כך על ר' שלמה זלמן. הרי מדובר באדם שעמד במשך למעלה מארבעים שנה בראש ישיבת "קול תורה". הוא היה גדול-דור, מחשובי פוסקי ההלכה של המאה האחרונה, מנהיג שאלפים ביקשו את עצתו, אבל על מצבת קברו בהר המנוחות נכתב משפט אחד: "העמיד תלמידים הרבה בישיבת קול תורה".

והישיבה הזאת, מיותר לציין, לא היתה בדיוק סניף של הפנימייה הצבאית אור-עציון. אין דרך אחרת לומר את זה: ר' שלמה זלמן אויערבך העמיד דורות על גבי דורות של תלמידים חסונים ובריאים שהעדיפו להקדיש את חייהם ללימוד תורה ("מאן מלכי, רבנן").

לכן ברגע שסיימתי לקרוא את פסק הדין, בשעת לילה מאוחרת, שלחתי את המייל הבא לסופר הרב יוסף אליהו, כותב הספר "אורו של עולם" על מסכת חייו של ר' שלמה זלמן אויערבך, ועוד קודם לכן את "התורה משמחת" (שני ספרים שפשוט עושים לך חשק להיות אדם טוב יותר, לא משנה איזה סוג כיפה אתה חובש, אם בכלל):

"שבוע טוב הרב אליהו, אני כותב אליך בהמשך לציטוט שמביא השופט רובינשטיין מספרך הנפלא על הגרש"ז (ראה את פסק הדין המצורף בקובץ, עמוד 73). אני מניח שיש סיפור (או עשרים...) שמבטא את הערכתו של הרב, לצד הערכתו לקדושי הר הרצל, ללומדי התורה. אשמח לקבל הפניה לכזה. לילה טוב, ידידיה".

4.

לפנות בוקר הגיעה התשובה הבאה:

ידידיה שלום. הגעתי למחשב בשעה מאוחרת. בשעתו, פגשתי במר אליקים רובינשטיין בניחום אבלים, ולאור חלקו בשיחה מעניינית שנסבה אודות ר' שלמה-זלמן זצ"ל (בה נטלו חלק הסופר שמחה רז והד"ר נחום רקובר, וכן פרופ' זאב לב המנוח) שאלתיו אם נפגש עם ר' שלמה-זלמן. נענה היועץ המשפטי לממשלה דאז ואמר שהספר "התורה המשמחת" מונח ליד מיטתו, והוא קורא בו בכל לילה. כעת אני מבין שקרא גם את הספר השני, "אורו של עולם", וכיאה לאיש-ספר קרא גם את "האותיות הקטנות" שבעמוד האחרון.

ולגופה של שאלתך: ראשית, האם לא נראה לשנינו שיהיה מעט יותר מקורטוב של קטנוניות, בניסיון "לחפש" סיפור ש"יוכיח" שר' שלמה-זלמן העריך "גם" תורה?

ושנית, ואולי עמוק ואמיתי יותר: לעניות דעתי, יש להניח לציטוט שהביא. אין צורך להביא סיפור "מנגד", מפני שאישיותו של רש"ז לא היתה מלאה בניגודים, כי אם בשלמויות. הבאת סיפור או ציטוט נגדי עלולה בעצם להפחית מעט מההערכה של רש"ז לחיילי צה"ל [אף שהציטוט של השופט המלומד אכן העניק לאותו סיפור משקל-יתר, כשניתק אותו מכלל אישיותו של הרב - בייחוד על רקע הנושא הנדון בביהמ"ש]. אצל רש"ז - אין כל צורך בהפחתה זו. בתורתו של ר' שלמה-זלמן לא היו הערכים מצרים זה לזה, אלא מארחים זה את זה ברוחב-לב. האיש היה בלב-לבו של עולם התורה, כל מהותו וחייו תורה, ומתורת-אמת מיוחדת זו שהיתה בפיהו, יצאה ההערכה הגדולה לכל ערך אמיתי בחללה של היהדות, כולל חללי צה"ל, למרות שהרב ורוב תלמידיו ב"קול תורה" לא מימשו ערך זה בחייהם.

"לא רק מה שאני עושה הוא טוב" – כך גרסה משנת-חייו, ובעצם מונח היה בה שבמציאות הנוכחית, קשה שמחנה אחד ינכס לעצמו את כל הטוב האפשרי. כשם שמובן לכל, שמגויסים רבים יותר בבסיס הפירמידה הצה"לית, יביאו לכך שהרמטכ"ל שיצמח מתוכם יהיה מפקד מוצלח יותר - כך מובן גם שבזכות מספרם הרב של מי שתורתם-אומנותם, הגיעה לראש פירמידת התורה אישיות הרמונית כל-כך: אדם שמשרתי-עליון, שופטי-עליון, וגם השואפים לשלב בין השניים, מצטטים אותו מתוך תחושה אמיתית שהאיש ניגן את שירת היהדות, בדיוק לפי הלחן שלהם.

אם בכל זאת נחוץ לך סיפור כזה, סמס לי מחר, ואשלח לך מבחר.

יום טוב, יוסף אליהו.

(מתפרסם ב'בשבע')

תוכן שאסור לפספס
53 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
20
לכ' הכותב המלומד: כחרדי, וכאברך כולל, אני חושב שאנחנו, החרדים, זוכים למספיק דמגוגיה מצד הגורמים החרדיים השמרניים. כשנכנסים לאתר אינטרנט, אנחנו רוצים דווקא להשתחרר מהדמגוגיה, ולא לזכות לעוד מנה כבדה! אתה אומר שקראת את פסק הדין. גם אני קראתי, אבל התרשמתי כנראה אחרת ממך. כל פסה"ד, של כל השופטים חילוני
אברך
19
ידידיה!חבל שחברי וחברותי לא קוראים את המאמרים שלך,לאט לאט אני מגלה כמה שקר אינטרסנטי עמוס בשנאה מיופת,בוחשים לוחמי חרות הדמוקרטיה.פשוט נמאס מהם ומגחמתם! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
עדי
18
וכל השאר פסה.....
שלמה
המדינה?
פפ
לכל אלה שעדיין לא הפנימו שבזכות לומדי התורה הם נושמים אוכלים ועדיין חיים, חבל מאד, כי בזכות לומדי התורה נשמרים גם ישראל וגם הצבא. הרי הצבא בעת צרה ובעת התקפת טילים, אף פעם לא נמצא בשטח ורק בזכות התפילות ולימוד התורה ניצלים ישראל. אז הגיע הזמן שכל אלה שלא לומדים תורה, לתמוך בישיבות כספית ובכל דרך ו
א.

הצגת כל התגובות

17
אני מוכן להתגייס לישיבת פונוביז'. השאלה אם יקבלו אותי. בעצם, אולי יקבלו 15% ממני במסגרת המכסה לפרענקים.
ילד ספרדי
16
תתמודד אמיתית מול הטענות התורניות שחובה ומצווה לשרת בצה"ל. הרי פשוט שמדובר כיום במלחמת מצווה, אויבים מקיפים אותנו מכל פינה. ותפסיק לנופף כדרך אגב ברבנים . כמו שרמזת שלא אהבת שהובא המעשה של הגאון הרב שלמה זלמן אויערבך. כי הרב העריך כמובן את לומדי התורה. לא זה לה וורטים. לא הסיפורים ולא הגמרות! ולא הר
דודי
15
ידידיה יקירי, אתה בעצמך כותב על שינויים שמתרחשים אבל שוכח מתי ואיך הם החלו להתרחש. אלמלא פס"ד של בג"צ בסוף שנות התשעים לא הייתה מוקמת ועדת טל ולא היו מתגייסים "אלפי חרדים" לצה"ל, כלשונך. בנוסף, אלמלא קיצוץ קצבאות הילדים (דמתקרי "גזירות נתניהו") לא היתה יציאה לעבודה בהיקפים שיש כיום. בשורה התחתונה, ל
יושב קרנות
14
ידוע כי אבות האומה,התורה הקדושה וחז"ל,כולל אדון הנביאים משה רבינו, ראו בהשתמטות מהצבא כדי ללמוד תורה ערך עליון, ולכן סיפורי השופטים בפסק הדין מוציאים אותם מהקשרם.
דן סגל
הפעם היחידה שמוזכרת למידת תורה במקום מלחמה היא כאשר המלחמה היא על עצם הדת (מדיין שהחטיאו את ישראל) ואז גם העונש ראוי. בכל מלחמות הכיבוש של משה ויהושוע יצאו כל עם ישראל!!!
שקי
בואו לא נתעלם שבשנים האחרונות בעת התקפת טילים על אזרחים ובעת זריקת אבנים על מכוניות בכבישים על ידי ערבים שנהרגים יהודים, כמו אב והתינוק שלו ובעת פיגועי התאבדות ובכלל, אין צבא בשטח ולא משטרה! הם לא יכולים להגן על ישראל בעת צרה, אף פעם הם לא בשטח! הם באים בסוף עם מצלמות הטלויזיה! היום כשישראל מוקפים
א.
13
כול חרדי פשוט יודע להבדיל (אליקים מתימר לחשוב שהוא דתי) בין צ'אלמר לחרדי.‏ כול השנוררים בשטיבלך זה צ'אלרמס שזה אומנותם המסורה להם מאבות אבותם אצל החרדים הליטאים יש חלק גדול שבוחר בחיי עניות מרצון ומאושר בזה שהוא מוותר עלי חיי עולם הזה למען עולם הבא והחלק שלא (רובם בכ"א) יוצא לעבוד ורק מספר שהוא אברך
חייל דוס
12
את עיקר הדברים לא הבאת או התעלמת. 1.רוב עם ישראל מכיר בחשיבות התורה. אבל אין הדבר צריך לתת פטור על רקע השתייכות לסקטור מסוים, אלא ליכולת למידה. צריך לתת פטור לעילויים. ולתת לשאר האנשים ללמוד תורה אחריי הצבא (ואפילו תוך כדי). {כמות מול איכות} 2. בגלל אינפלציה של "תלמידי חכמים" יש חלוקה לא מוצדקת של
klozone
שלא ! 1) מאיפה לכבודו לדעת ש'רוב עם ישראל מכיר בחשיבות התורה' להזכירך אני לומד לצערי במוסד חילוני (כשהתחלתי את לימודי התואר לפני 3 שנים לא הייתה מודעות כמו היום למוסדות החרדים שקיימים, וממילא כעת אני מסיים, את התארים הבאים שלי אעשה במוסדות חרדיים ב"ה, אך בנתיים אני שומע רק זלזול ובוז כלפי לומדי הת
מאור בטאשוילי
זה כל מה שביקשתי.
klozone
בעצמך לא מצליח לכתוב
א.ב
עמכם הסליחה
klozone
כתוב אלף נכנסים לביהמ"ד ואחד יוצא להוראה אם לא יהיה אלף לא יוכל לצאת דיין לפי זה מובן למה גם לאחרים גם מגיע בקשר ל3)אם הם לא יהו בישיבה אז אולי יהו יותר גרוע ותורה מגינה ומצלא אפילו על חלשים
יודא
1. אנו בעד לתת פטור לכל מי שלומד תורה, גם הוא לא עילוי, אבל לומד כראוי. כי עם ישראל צריך הרבה תורה, והמעט שיש היום שלומדים (היות וישנם הרבה שלא שומרים תורה ומצוות כלל, נוצר חוסר בלומדי תורה) לא מספיקים. ועוד, שגם מי שרוצה ללמוד, ולומד, אם ילך לצבא בגיל 18, שהוא עוד מעצב את השקפתו (ז"א זו תקופה של מ
גיא
לא מנסה לקנטר, באמת רצוני לדעת. כמה זה הרבה תורה? תן מספר כמותי או באחוזים.
מוקי
הדבר יתבטא ברדך של פשרה והסכמים קואלציונים
klozone
תוכן ממוקד ועינייני. 1. צריך במידה מה לסבסד עליויים. מי שרוצה ללמוד, שיעשה את זה על חשבונו ולא יהיה נטל על הציבור כמו שעשו גדולי התורה במשך מאות שנים. לגביי הטענה שצבא משחית- אפשר לעשות הסדר של שנתיים בישיבה ואז לנח"ל חרדי. 2. אולי מתוך הכסף הציבורי יהיה קשה להפנות עוד תקציב. אבל מבחינת היקף התרומות
klozone
אוי לו ולנשמתו מי שחושב שרק עילויים צריכים ללמוד תורה. התורה ניתנה לכל יהודי ולכל עם ישראל ללמוד כל אחד מה שהוא יכול וזה בלבד מציל את ישראל מאויבנו ואת הצבא. מה זה רק לעילויים?! ברח לכם השכל?! גם הטיפש ביותר שילמד תורה, דווקא הוא ברצון שלו ללמוד, יכול להציל את כל ישראל מגזרה רעה.
א.
הגויים בתורה כאילו שיש להם מושג בה... ועל זה נאמר "סייג לחכמה שתיקה"
מיצי
יש שמה הרבה דברים מתוך המשפט העברי, ויש הרבבה אסמכתאות מתוך הספרייה היהודיתץ "דינא דמכלתא דינא" -הכוונה היא בעיניניי ממון. וללא מורא של מלכות איש את רעהו חיים בלעו. (ויש מספיק חרדים שלוקחים את החוק לידים). חוץ מזה "צדיקה" למה יש לך גישה לאינטרנט? כל הרבנים אוסרים. וכבודה של בת מלך פנימה, אל לך להביע
klozone
אני עונה מתוך המאמר, ואינני מתייחס לדעות שלי. סעיף 1. זאת דעתך, ויש אנשים עם דעה אחרת. סעיף 2. שוב, זאת ייתרון לשיטה שלך, אבל יש אנשים עם שיטה אחרת. סעיף 3. לא הבנתי מהי הטענה, וכלפי מי. עכשיו אפילו לא ברור האם אתה בעד או נגד חק טל, והאם אתה בעד או נגד המאמר. אז למה אני מגיב?
אליעזר
מה שכתב הוד מעלתו בסעיפים 1 2 ו3 הוא שטות. כנראה שלצערי לא הבנת את הרעיון בכתבה. כדאי שתקרא שוב. הכתבה לא מתייחסת לעצם העניין האם טוב ונכון להתגייס אלא לדברי השופט ודרך פסיקתו.
אברך
שהעציצים זה אולי שתי ילדים נושרים וכו וכל השאר מתמידים (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
א.ב
11
כמה שאתה ענק!
משה
10
בבית הכנסת בשכונה חרדית בו אנו מתפללים ,גם הוא רב מניינים ומדי בוקר מגיעים קבצנים בלבוש חרדי ועושים סבוב התרמות בין המתפללים כאשר הפדיון המקסימלי ליום הוא כ-10 שקלים במשך כשעתיים לקבצן נמרץ.בד בבד באותו זמן אדם מבוגר בעל משפחה (שאיננו חרדי)מנקה את אולמות בית הכנסת ופדיונו במשך שעתיים אלו כ80-100 ש
אברהם
9
צריך לשלוח דחוף את הטור הזה עם ההתייחסות הרלווטית ישירות למייל של רובינשטיין. כן, אפילו שזה לא ישפיע עליו, הוא צריך לדעת שאנחנו קולטים את העיוות שבדבריו, ושזה מפורסם.
מיכאל
8
הנכונות להקריב את היקר מכל. מי שלא שולח את הילד שלו להגן על כולנו מפר את יסוד הקיום שלנו כאן. כבר שאלו את ר' שמעון "היכול אתה להגיד לאב תן בנך לחרב" ועכשיו לך לקרוא את ההמשך ותסביר לנו, כמו כל הדוברים של ש"ס, שרק רבנים גדולים בתורה יכולים להבין את פשר המילים. עלובי נפש מתחסדים ונצלנים, מחללים שם ש
ציון
7
כמו תמיד. עלה והצלח!
מאור התלמוד ב-f
6
ואני מאמין שכן. והחרדים לא הולכים לישיבה כי זה שומר על חיי החיילים. יש לי שאלה אחת. האם בישיבות האלה אומרים "מי שברך" לחיילים?
klozone
החיילים הם חלק מעם ישראל ומתפללים תמיד על כל עם ישראל. כל יהודי הוא חלק מכל עם ישראל בניגוד לגויים שהם כל אחד לעצמו. עם ישראל ערבים זה לזה כי הנשמה היא קדושה וכלולה בכולם ולגויים אין נשמה קדושה, רק נפש בהמית והיא נפרדת כל אחד לעצמו. לכן עם ישראל עם קדוש כלולים אחד בשני למי שמחובר. אלה המנותקים מנ
א.
בישיבות הספרדיות אומרים כפי הוראות הרבנים הספרדים ובראשם הרב עובדיה. אצל הליטאים והחסידים לא אומרים תפילה לשלום חיילי צה"ל, ושלא יספרו סיפורים.
סתם אחד
בהוראת מרן שליט"א !
מאור בטאשוילי
5
כותב המאמר הראה דוגמא למה מבזים החילוניים את החרדים . הוא הפגין את הזמן שהוציא על לימוד פסק הדין ונכנס לנתח פסיקים בפסק הדין . לחילונים אין את הזמן הזה מאחר והם נאלצים לעבוד ולפרנס בשני שליש משכר עבודתם , את החרדים שיקדישו את הזמן לרכילות . בנוסף הם צריכים לשמור במילואים על החרדים שלא יותקפו.
אליהו
4
ארוך, אבל חשוב מאד. הגיע הזמן להקים ועדה שתדון איך ללמד את כל ילדי העם היהודי בבתי הספר החילונים שמעורבבים עם גויים כדי לאבדם מאביהם שבשמים, להגיד שמע ישראל ולהתפלל בעת צרה להצלה. דבר ראשון חשוב מאד, להפריד את הילדים היהודים מהגויים, זה גם יש בחו"ל בתי ספר רק ליהודים, אז איך דווקא בארץ הקודש, אין ב
א. לוי
3
הדבר המקומם הוא ההשתמטות הגורפת של החרדים. האמירה שמי שלא לומד צריך ללכת לצבא - פשוט שיקרית מכיון שגדולי הרבנים מתנגדים לכל שרות אזרחי או מסגרת צבאית-חרדית לאלו שלאיכולים ללמוד. בניגוד לרב ש"ז זצ"ל, אין לראשי הציבור החרדי הערכה והוקרה לחיילי צה"ל. הם לא מעיזים לומר "מי שברך" לחיילים המסכנים את נפשם
איציק
2
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
א.ב
1
מעניין כמה משה רבינו מבקש מראובן, גד וחצי המנשה להשתתף בכיבוש ארץ ישראל , להסיר מכאן את כל העמים הטמאים המזהמים וכו'. כאילו שלושת אחינו היו בונים להם בתים וישיבות עם רבנים ומשאירים את שאר אחיהם לבד. ובוודאי לא עלה הדבר על ליבו של אחינו הבכור ראובן וגם לא על אחינו הגיבור גד וגם לא על מנשה בן יוסף שכה
שרה
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים