כיכר השבת

סוגיית הגיור > פאנל סוער

הרב שרמן התעמת עם הרב אמסלם: "אסור לעצום עיניים"

ראש בראש: הרב אברהם שרמן דיין בית-הדין הגדול לערעורים בירושלים, התעמת עם הרב חיים אמסלם מחבר ספר "זרע ישראל" - במהלך פאנל משותף על נושא הגיור • הרב שרמן: "בעיית הגיור המודרני קיימת בגלל שעם-ישראל פרץ את חומות הזהות היהודית שנקבעו על-פי ההלכה". סיקור (בארץ)

| 46 | כיכר השבת |
הרב שרמן התעמת עם הרב אמסלם: "אסור לעצום עיניים"

האם יכולה להיות הלכה ללא שיקול דעת של הדיין? מהן המשמעויות של אי-גיור? מהי האידאולוגיה המנחה את מי שרוצה לגייר ומי שלא? שאלות אלו ואחרות נדונו בפאנל סוער בנושא גיור שנערך השבוע (יום רביעי) באוניברסיטה העברית בהר הצופים.

משתתפי הפאנל: הרב חיים אירם, הרב אברהם שרמן, וחבר-הכנסת הרב חיים אמסלם. כל אחד מנקודת השקפתו ודעתו. את הפאנל הנחה ד"ר אבינועם רוזנק.

ראשון הדוברים היה רב שרמן שאמר "בעיית הגיור המודרני קיימת בגלל שעם-ישראל פרץ את חומות הזהות היהודית שנקבעו על-פי ההלכה".

"כשהתחילה התופעה הזו, צצו ועלו בקשות רבות להתגייר שלא היו על רקע עומק האמונה היהודית, אלא בגלל בעיה חברתית ואישית. הרבנים אמרו: ´אם נתיר את הגיור, זה יהווה פירצה ויתיר את ההתקשרות בין היהודים לנוכרים´. זה לא דבר טכני ופורמלי של ´מילה´ ו´טבילה´, אלא מהפכה באמונתו ובכל השקפת עולמו. אם מבקשים רק גיור פורמלי בלי מהפכה - אז אין כאן גיור".

חילול השם

הרב חיים אמסלם (מח"ס "זרע ישראל") לעומתו מאמץ את מסורת הפסיקה וציין כי לאורך כל ההיסטוריה היה ידוע שרוב הגרים באים לשם אינטרס ולא נמנעו חכמי ישראל מלקבלם. "הפרשנות המוטעית לקבלת מצוות הולידה את ביטול הגיור. עד לדורנו כמעט לא ביטלו גיור", אמר אמסלם ומנה דוגמאות לכך."

המבטל גיור נוגע בחשש ממזרות. תמיד נשקלו שיקולים נוספים ולא רק קבלת מצוות", אמר הרב אמסלם. "כאן, בקלות האדם יכול להיכנס לקולקטיב היהודי ולקיים הרבה מצוות. לא לקבל גרים כאלה שמוסרים נפש בישראל - זה חילול השם. כל היחס הזה לעולים, מוסרי הנפש, זה חילול השם".

עוד אמר הרב אמסלם: "שאל אביך ויגדך. כשאינך יודע להכריע הלכה, תבדוק מה עשו בעבר. הגיור לא התחיל אתמול. יש מסורת של פסיקה. ישנה קבוצה שלקחה מונופול על התורה ומנהלת טרור הלכתי אפילו כנגד הרב עובדיה יוסף. הזהירו אותו והכריחו אותו לכתוב מכתבי הבהרה לאחר שחתם על גיורי הצבא".

אחרון הדוברים היה הרב אירם. "אין סוגייה שאפשר להגיד באופן גורף כולם אומרים ´כך וכך´. כל נושא המתגיירים לא יכול לבוא על רגל אחת", אמר הרב אירם. "יש בעיות ברישום נישואין אצל גרים בגלל שלמדו ב´קורס נתיב´. הרשם אמר לגר אחד שלא מקבלים אותו - בגלל הוראה שקיבל".

מכאן הדיון התלהט.

הרב שרמן העיר: "לא ביטלו לו את הגיור, רק ביקשו לברר את הגיור בצורה פרטנית".

הרב אירם ממשיך: "רק 33 אחוז מסיימים את ההליך. זה לא סרט נע, זה סרט רע. פסק-הדין של הרב שרמן קבע באופן גורף שהגרים נשארים נוכרים". ישנו פסק דין (פסקו של הרב שרמן) שהביא חורבן לעם ישראל הוסיף הרב אירם במקום אחר.

הרב שרמן: "לא כאן המקום לבירורים הלכתיים. המחלוקת היא עובדתית. כל המבקשים להתגייר, צריך לשאול, האם מתחולל אצלם המפנה באמונה וכפיפות למצוות. לפני 26 שנה, 3 אבות בית-דין פנו לגדולי הדור בשאלה זו - לאחר שהתברר בדיונים שהגיור לא חולל שום מפנה בחיי המתגייר.

"מתברר שהאמירה על קבלת המצוות הייתה חיצונית ואז הגיור בדיעבד לא מועיל. ביקשו מגדולי הדור שייתנו עקרונות לגיור. הם הזהירו את הדיינים שזה איסור חמור לקבל גר לישראל - אם אין קבלת מצוות. הם גם מזהירים את ´רשמי הנישואין´ לבדוק - אפילו את גיורי בד"צ ´העדה החרדית.

יום-יום התבוללות

הרב אמסלם: "גדולי ישראל ממזרח וממערב מכל הדורות לא מספיק גדולים בשביל ימינו??? העיקרון צריך להיות כך, נבדוק קודם את מי לא נגייר... ואם אומר בפיו שלא מקבל מצוות - לא מקבלים. הוא מצטט מתוך ראיון עם הרב עובדיה: אם יש למתגייר ידע סביר ויש סיכוי שיקיים המצוות מגיירים אותו.

גרים כאלו שנהיים מסורתיים ושמקיימים חלק מהמצוות ואף מוסרים נפש למען הכלל צריכים לקבל אותם. לפשפש בגיורם אחרי שנים זו ´הונאת הגר´. רבי אליהו גוטמאכר אומר שאם יש התלבטות האם ראוי לקבל לגיור או לא וקיבלת, לא נורא! - אם דחית בטעות גרמת בעיה חמורה. בארצות הצפון אפריקה קיבלו גדולי ישראל כל הבא להתגייר. כיום יש כאלה שלוקחים מונופול על פרשנות ההלכה, ומקפלים כל מי שסובר אחרת מהם ".

במשך שעה ארוכה, התווכחו חברי הפאנל בנושא הבוער. "יש ´עת לעשות לה´ הפרו תורתך´ וזה שיקול שמסור לחכמים. יש לנו יום-יום התבוללות - לא בבני-ברק ולא במאה שערים, אלא בציבור המסורתי, בפריפריה, ואנחנו לא יכולים לעצום עיניים ולהטביע את הספינה, ליצור שני עמים להרוס את הרבנות", אמר הרב אמסלם.

לקראת סיום, הציע הרב שרמן לכנס את פוסקי הדור, הגרי"ש אלישיב, הגר"ע יוסף והגר"מ וואזנר להכריע בסוגייה.

לאחר הפאנל נשארו המשתתפים עוד שעה ארוכה לדון בנושא.

תוכן שאסור לפספס
46 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
16
הרב אמסלם היקר!! אל תירא ואל תחת! לך אחרי האמת שלך, זה פשוט מדהים לראות סוף סוף אדם שאומר את האמת ורק האמת!!! אתה פשוט הגורם הכי ישיר ואמיתי שיש לנו במשכן הכנסת! אתה מנהיג אמיתי שהולך אחרי האמת והיושר שרק אתה מאמין בו!!! ועל כן ישר כוח גדול!!! תמשיך כך ובעז"ה עוד תצליח ובגדול, אני אחרייך תמיד לעד
מתן לקר.
15
שמעתי שאומרים : שהליטאים קבלו רק שתי דברות "אנוכי" ו " לא יהיה לך " !! חזק ? אה ?!
מויסר
14
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
רק הרב אמסלם!

הצגת כל התגובות

13
לא רואה שום עסקן ממטר בודד! עוד כמה רבנים כמוך והמשיח היה מגיע! אשריך!
עם שלם איתך
12
איך יכול להיות שאתר חרדי יצפצף כך על קביעת מרן?
משה
הוא מרבה להזכיר את מרן ולצטט אותו . כאילו והם אוחזים באותה הדעה חלילה ... הס מלהזכיר ... בקיצר אמסלם ממש מעציב אותי הוא לא מתבטל לדעת מרן פאר הדור שליט"א ...
maorlod
את התואר הרב והגדיל מרן הרב עובדיה שמכנה אותו גזלן, ומורו ורבו מרן הרב מאזוז מכנהו מר, אבל כנראה שכשם שלא ניתן לבטל את הגיורים כך לא ניתן לבטל את התואר רב, חומר למחשבה.
יצחק בן נתן
11
לך בכחך זה והושעת את ישראל! בכל תחנה יש לבדוק אחר הגרים ובפרט ברישום נישואין, אמסלם אוחז בקרנות המזבח של הרב עובדי'ה שפסק שלא לאמיתתה של תורה {אם יש סיכוי שיקיימו מצוות-הרי אתה יודע שיסעו ברכב בשבת גם אם יש סיכוי ללכת ברגל} ומוריד קרנה של תורה בזה, בהתבוללות נוראה לעם ישראל, סופו שיחתן את נכדיו ע
יוסל'ה
10
חבל על הזמן
שבלול בצנצנת
9
חזק וברוך הרב אמסלם דברים חדים כסכין ובפרט שמצתת את גדול הדור ישר כוח על הדיאלוג .
איתוש
8
אני מתחיל לעריך את היושבים בדיון במקום לתקוף אחד את השני יושבים ודנים כמו שראוי לתלמדי חכמים ,אפשר לחלוק אבל לא לפגוע אחד בשני, תמשיכו אלה ותתנו דוגמה לכלל הציבור.
שלומי
7
צריך לתת לו כתף
אריק
6
בתי הדין הרבניים על פי ההלכה, או בשם ההלכה? על פי ההלכה, והדברים בדוקים ואפשר לעיין: 1. האיש חייב לזון את בניו מדינא רק עד גיל 6. 2. הילדים שייכים לאב והם ממונו (לפחות עד גיל 13) כדכתיב בפרשת משפטים ב"וכי ינצו אנשים ונגפו אשה הרה". 3. האיש יכול לגרש את האישה ולא להיפך. 4. פסוק מפורש בתורה שצריך
דוד
5
למה ממשיכים לתת כבוד למי שמרן הוקיעו?
אודי
והוא בעל דעה וזכותו להשמיעה.
אהוד
4
....כמו שאני לא מכיר את הסוגיות ההלכתיות. אז למה לזרוק תגובות, תנו לגדולים ממנו לדון בנושאים אלו למה לעשות מכל דבר פוליטיקה, ולקבוע בתקשורת האלקטרונית בשניה מי צודק ומי לא, אולי שיסגרו את הבתי דין וכל שאלה יביאו להכרעת גולשי אתר כיכר השבת!!!???.....
אפי
-ם ותווכח לראות שגם גולשים מבינים ומבחינים שהאשכנזים חושבים שיש להם מונופול על התורה
מלאי
חלקנו כן מונחים בסוגייה... וגם אם לא , מה שאני לא מבין בו (ופשיטא שגם מה שאני כן מבין בו) אני מתבטל למרן פאר הדור שליט"א שאמר לנו בדיוק מיזה 'הרב' אמסלם
maorlod
די לצביעות! כולנו יודעים מי שולט בבית מרן!
גיחזים החוצה
3
כמו שהרב אמסלם אמר גרים זו לא המצאה של השנים האחרונות! זה קיים עוד מימי יתרו! אז צריך לראות את ההתייחסות בדורות הקדמונים לגרים! ולהפסיק להחמיר במקום שלא צריך!! במיוחד שקיימת סכנת התבוללות חמורה ביותר אם נדחה את הגרים האלו! הרב אמסלם אל תפסיק! תמשיך לשאת את קולך ברמה! סופם של דברים שבעז"ה הצדק ייצ
מנחם מהר נוף
לכן הוא מהווה סכנה לשס ג חכ אמסלם יש שנאה לחרדים לא לדת צודק מאוד מי גרם שס ג
חרדי חרד לחרדים
2
אתם חרדים אך ורק לכבוד הרבנים והצלחתם המפלגתית לאף אחד מהמגיבים לא אכפת מההתבוללות הנוראה בעם ישראל ודבר זה השתקף היטב בפאנל זה למעט הרב שרמן שיחי'
יוסל'ה
1
משכנעת. אשרנו.
המגיבן
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים