כיכר השבת

הגראי"ל פסק: אסור לאבֵלים לעלות למירון

מדוע בירר מרן הגראי"ל שטיינמן שליט"א בימים האחרונים לפרטי פרטים, כיצד נראית הילולת רבי שמעון בר-יוחאי בל"ג בעומר במירון? וגם: מה ההוראה המפתיעה שהוציא בעקבות כך? * "כיכר השבת" חושף פסק הלכה חדש של הגראי"ל שטיינמן שניתן השבוע לאחד ממקורביו (מה הדין, איצטלא)

| 33 | כיכר השבת |
הגראי"ל שטיינמן (צילום ארכיון: עוזי ברק)
הגראי"ל שטיינמן (צילום ארכיון: עוזי ברק)

מאות אלפי אנשים נוהגים מדי שנה לעלות ביום ל"ג בעומר לציונו של רבי שמעון בר יוחאי במירון, להילולא הגדולה הנערכת במקום. בין ההמונים, ניתן לראות גם אבלים בתוך שנתם, העושים דרכם אל הציון לשאת תפילה ובקשה.

כידוע, השתרש בעולם הנוהג כי אבלים בתוך שנתם, יכולים להשתתף בהילולות הצדיקים מאחר ואינם בגדר "סעודת מרעים", האסורים בהשתתפות אבלים. בימים האחרונים, הגיעה אל מרן הגראי"ל שטיינמן, שאלה: האם מותר לאבלים לעלות לציון הרשב"י במירון, בל"ג בעומר. הגראי"ל השיב בתחילה כי אינו מודע למה שקורה שם ביום ל"ג בעומר, אך במהלך השנה כשהיה שם, שלטה במקום אווירה רצינית.

"מרן הרב שך", הוסיף הגראי"ל, "אסר לעלות למירון ביום ההילולה בשל הפריצות הנוהגת במקום ביום זה. אבל היום, אומרים שישנם דרכי מהדרין עד לציון, בכדי להימנע מאווירת ההוללות האוחזת בחלק מן המשתתפים".

אלא שהגראי"ל כדרכו, לא השיב את פני השואלים ריקם, ופנה לברר לפרטי פרטים כיצד נראית הילולת הרשב"י במירון, מהם דרכי הגישה לציון ומה האווירה האוחזת במשתתפים. וכך, בימים האחרונים, כלל הבאים להתברך אצל הגראי"ל הופתעו כשנתקלו בתחקור מעמיק מצדו של הרב שטיינמן, אם היו במירון בל"ג בעומר וכיצד מתנהלים שם הדברים.

התשובות שקיבל הגראי"ל, העידו על-כך שישנה במקום תזמורת הפועלת במשך כל ההילולה, והנכנסים לציון נאלצים לעבור דרך מעגל ריקודים שלא פוסק, זאת בנוסף לכך שהדרכים עד לציון מלאים בדוכנים, עם מוזיקה רועשת, והאווירה במקום שמחה וצוהלת.

לאחר הבירור המעמיק שערך, השיב הגראי"ל לשואלים הוראה חד-משמעית: "מי שאבל בתוך שנתו - אסור לו להשתתף בהילולה, מאחר ויש לה דין של ´סעודת מרעים´, בשל המוזיקה הפועלת במקום, הריקודים הבלתי פוסקים והאווירה השמחה".

יצויין כי אחד מבאי ביתו של הגראי"ל, הרב נ.ג., הקם בימים אלו מה´שבעה´ על אמו, קיבל את ההוראה המפתיעה ממרן הגראי"ל שטיינמן, לפיה אסור לו לעלות השנה בל"ג בעומר, לציון הרשב"י במירון, בשל האבל בו הוא נמצא.

תוכן שאסור לפספס
33 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
11
הליטאים התחילו להתיחס לרבי שמעון עוד מעט מאירוביץ שלמה מאנשי ר' חיים יפסוק שרבי שמעון הי' מראשי הליטאים
פוברסקע
10
על ר'אברהם הלוי מתלמידי האריז"ל שאמר נחם בל"ג בעומר במירון ונענש חזק ע"י רשב"י לכאורה משמע שאין שום אבילות במירון בל"ג בעומר אפילו לא על חורבן הבית
יהודי
אמירת נחם בל"ג בעומר אינה הלכה, וחלילה מלעקור את עיקרי דיני אבילות בל"ג בעומר.
שומר הדת
עיין בבאר היטב על השו"ע וראה שאין מוזכר שהיה המעשה במירון כלל.
ויטל
9
בעומר למי שהוא אבל. לא יזיק לכולם טיפת חשיבה והיגיון וכמובן לדעת את ההלכה.
......

הצגת כל התגובות

8
שתנועת ה"חסידות" זה דבר פסול, צריך להאמין לו באמונת חכמים, כשתגדל תבין
מתנגד
כדי להבין ממה הוא הזהיר
יוסף
7
ליל ל"ג בעומר הוא זמן אבילות בין לשו"ע הסובר שהאבילות היא עד ל"ד ובין לרמ"א הסובר שבל"ג פוסקת תקופת האבילות מ"מ רק בל"ג בבוקר שייך מקצת יום ככולו לפי מה שקיימל"ן כרוב הראשונים הסוברים שלא אמרינן מקצת לילה, וא"כ צ"ע כל ההילולא של ליל ל"ג בעומר איך התפתחה בניגוד להלכה המסורה?
מטונך
6
ולא עולה בדעתינו כאלה שאלות
ירא שמיים
5
ל"ג בעומר הוא החג הכי גדול שיכול להיות ור' אברהם הלוי אמר כל השנה נחם משמע גם בשבתות ויומים טובים וכשאמר נחם בלג בעומר הוא נענש משמע שלג בעומר הוא יותר משבת וחגים
דעת תורה
4
הרי זה "ביטול תיירה". עד לפני עשור לא היה ניתן למצוא ליטאי אחד במירון בל"ג בעומר או בכלל, אז מה קרה מאז? הדרדרות הדורות? שמא החסידים צדקו?
אוֹריין
3
תהיתי מתי זה יגיע, וזה הגיע מהר מאד. הצד השווה שבשלושתם הוא הוא שיוכם לסטטוס של "קיצוניותו - אומנותו" מעניין מתי יקרה הנס שהם ישאלו שאלה ויענו "מותר" ...הא שכחתי, בזמנינו כבר לא קורים ניסים!
ארי זהבי
הצד השווה שבשניכם הוא, "טיפשותו מומחיותו", ו"חוצפתו אומנותו"...
אלי222
הצד השווה בך ובו שטיפשותכם מומחיותכם. וחוצפתכם מקצועכם.
אלי
והליטאים יכולים לרקוד הורה, מצידי
צורי
את דרכי פסיקותיו של הרב שטיינמן שליט"א, אבל אסור לזלזל בדקדוק ההלכה
יהודי פשוט
2
בכלל בדיני אבילות תמיד יש שיטות והכלל ידוע 'הלך אחר המיקל'. לגבי הנושא הזה אם נשאל רב ליטאי אם מותר ללכת לטיש של רבי והוא יעיין בשו"ע תשובתו ברורה. צריך לשאול רב שחי את ר' שמעון ויש לו השגה מה זה מירון בלג בעומר. המשנה ברורה פוסק שמותר לאבל להשתתף בקידוש בשמחת תורה כי זה לכבוד התורה. ל"ג בעומר הוא ש
חיים
1
לכל המגיבים שיחי', תתעסקו עם יתד וכו' וכו', תניחו את ההלכה למי שבקי בה! לעצם הענין. אין לזה כל קשר לסעודת מרעים, הנושא הוא התזמורת האסורה בתכלית לאבלים, גם למי שמתיר לאבל להשתתף בסעודת סיום וכדומה. לא שמענו מעולם היתר ל"מנהג שהשתרש" שמותר לאבל להשתתף בהילולת צדיקים כשיש בה תזמורת. כל האבלים שאני מ
מנחם ציון
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים