כיכר השבת

הרב אמסלם: "לימוד אוטומטי בכולל? המצאה אשכנזית"

צורת הלימוד האוטומטית במסגרת ה"כולל" אחרי החתונה, היא המצאה אשכנזית! התקשורת? היא בכלל לא אשמה. הרב אמסלם בטור נוקב (דעה)

| 190 | כיכר השבת |
לשמור על התרבות שלנו. הרב אמסלם (צ´: פלאש 90)
לשמור על התרבות שלנו. הרב אמסלם (צ´: פלאש 90)

לאורך כל הדורות גלות ספרד הצליחה להעמיד רבנים, גאונים ותלמידי חכמים, גדולי תורה הנהנים מיגיע כפיהם (לפרנסתם), וזה היה הכלל. אמנם היו בודדים ומיוחדים יוצאים מן הכלל שלא עסקו במלאכה, כי "נפשם חשקה רק בתורה" ובד"כ נמצא להם "מחזיק" שיתמוך בהם, ולרוב הם חיו חיי צמצום והסתפקו בכך, מעטים אלו היו מכובדים ופרושים, והיו מושא להערצה.

לימוד תורה בארצות המזרח מעולם לא התפתח לכדי מסגרת ממוסדת, אלא בצורה פרטית בין הלומד והתומך בו במתכונת יששכר וזבולון. הסיבה?! האוירה לא עודדה לכך, דרכם של הרבנים ושאר תלמידי החכמים היתה לשלב תורה ופרנסה יחד.

כשהנציגים החרדים מדברים גבוהה גבוהה, על חשיבות "הכוללים" לעם ישראל ולתורת ישראל, כדאי מאוד לדעת, כי בארצות צפו"א ובכל מחוזות הספרדים, המושג והמסגרת הנקראת בזמנינו "כולל אברכים" לא היתה קיימת מעולם!

גם במרבית ארצות אשכנז המסגרת והמערכת הזו כמעט לא היתה קיימת, והינה חדשה יחסית.

משהו קרה למתודיקה של למוד התורה בעם היהודי.

המצאה אשכנזית

עם התייסדותם והקמתם של הישיבות הגדולות באירופה בצורתם המוכרת לנו היום, התפתח גם המושג "כולל", בו האברך הנשוי מקבל הקצבה על מנת שיוכל להמשיך לשקוד על תלמודו, צורת הלמוד האוטומטית במסגרת ה"כולל" אחרי החתונה, היא המצאה אשכנזית! עם קימומו של עולם התורה בארץ ישראל, הדבר התפתח גם אצל הספרדים שנגררו אחריהם, וכמעט ונשכחה ומורשתם הקודמת כמו בהרבה תחומים אחרים.

כשכולם מדברים על הצורך המיידי לצור שינוי באוירה, צריך קודם-כל לומר בגלוי שמי שחפץ בשילוב לימוד תורה עם התפרנסות בכבוד, אשריו, והיא מדרגה נעלית ביותר, ע"ז הרי התלמוד אומר (ברכות ח´ ע"א) "גדול הנהנה מיגיעו יותר מירא שמים", דבר שרק יוסיף כבוד לתורה ולומדיה.

אכן המנגנונים בימינו השתנו ואי אפשר להעמיד גדולי תורה, רבנים, פוסקים, ומורי הוראה בלי הלמידה בישיבה ואח"כ בכולל, ובעצם להם הוא נועד! בשפה רגילה היינו מגדירים את ה"כולל" כמכון הכשרה לרבנים, ולכן באמת הלמוד בכולל כשלעצמו הוא דבר חיובי, וראוי לה למדינה יהודית לתמוך בלומדים אלה וזכות היא לה. אבל גם מכאן הנגזרת שמי שאינו מתעתד להיות כזה, מקומו בספסל לימודים אחר, ספסל שמשלב תורה ולימודים כלליים, שמכינו לעתיד, לאחת המלאכות המפרנסות בעליהם.

יש הטוענים כי אברכי הכוללים הם שבט לוי של זמנינו, ולא היא, שבט לוי הקדיש עצמו ללמד תורה לעם, הוא היה השבט הקטן שבכל השבטים, יעודו לא היה הלמידה לעצמו לבדה, אלא בעיקר הפצת התורה כפי שכותב הרמב"ם בהלכות שמיטה ויובל (פ"ג הי"ב) "לשרתו ולהורות דרכיו הישרים לרבים" ע"ש, בלשון זמנינו המורים למקצועות הקודש.

גם המושג התלמודי "עשרה בטלנין" אין לו שום דימיון לתבנית כולל האברכים (ראה סנהדרין י"ז ע"ב ברש"י).

הדוברים, העסקנים, הפרשנים, הכתבים, ורוב החברה החרדית, שרוממות למוד התורה והכוללים בגרונם, בפועל הם עצמם מזמן אינם נמנים על הלומדים בלבד, אולם הם מדבררים לשמר את הכולל כדגם וכמסגרת, אולי מתוך אילוץ חברתי, והלך מחשבתי שגוי.

לימוד בכולל - לא לכל אחד

האברכים הלומדים ב"כולל" שחונכו משחר ילדותם לשאוף רק לכך, ונאנקים תחת עול הפרנסה, אינם ראויים לעונש על אמונה שהושרשה בהם, האשמה תלויה במי שדחף ודוחף קבוצה רחבה באוכלוסיה, בידיעה שסופם שיגיעו לחיי דחקות, ולא יגיעו לעולם לגדלות בתורה אמיתית, שהרי טבעו של עולם הוא, "שאלף נכנסים למקרא ואחד להוראה" (קהלת רבא פ"ז).

הרי שלימוד בכולל נחוץ כשהוא למען מטרה:

העמדת רבנים, דיינים וכו´. כן!

לבעלי יכולת כלכלית, או למסוגלים להסתפק במועט. כן!

לקבוצות מתאימות ולמי שחשקה נפשו בתורה. כן!

למי שמוכשר ומעותד להיות כלי קודש משפיע. כן!

לכלל החברה הדתית. לא!

למי שגורם לו ולבניו חיי מחסור. לא!

קיימת הטעייה מכוונת במושג "והגית בו יומם ולילה" כאילו הפירוש שכל יהודי מחוייב אך ורק כל ימיו לעסוק בתורה, ואינו כן, כפי שכתבו גדולי הראשונים, בזמן עסוקו של האדם בפרנסה או הכשרה ללמודים מפרנסים בעתיד, אין בזה שום בטול תורה, ולהיפך, פרנסת בני ביתו בכבוד, זו מצוה חשובה לא פחות.

ציבור החסידים, רובו ככולו לא אימץ את נורמת הלימוד בכולל לכל החיים, כי אם לפרק זמן קצוב בלבד, או למי שמתכוון לשרת בקודש כרב וכיוצא, זו בהחלט נורמה סבירה ומקובלת, שכלל החברה הישראלית מוכנה לקבל ברצון.

העדר אופציה אמיתית והכשרה לפרנסה המשלבת עמה למוד תורה מזיק מאוד, ובשוליו אפילו משחית. המקהלה הצווחנית כנגד לומדי התורה והכוללים, בכלי התקשורת וחלק גדול מהציבור, שאינו מכיר ערכה גורם שהגענו למה שכתב הרמב"ם: "מכבה מאור הדת".

להשקפה המקדשת רק את לימוד התורה ב"כולל" תוצאה קיצונית נוספת, שמי שנאלץ לעזוב את ספסל לימודיו, במרבית הפעמים מרגיש רע כי פספס את ייעודו, וכמעט גם מתנתק מלימוד התורה. ברור מאידך כי ראשי המוסדות החפצים לשמור על ההגמוניה שלהם, מעולם לא ייחנכו על ברכי השקפה המשלבת תורה ועבודה, הם מחנכים לזלזל במי שאינו עוסק בלמוד בלבד, ומשתכר למחייתו, היחתכו את הענף שעליו הם יושבים? הם עצמם הרי אינם חשים ומרגישים את הדחק והמחסור.

הציבור החילוני כועס על החרדים. נכון, ישנה הסתה כללית כנגד התורה ולומדיה, שקבלה רוח גבית בחוק התקציב הנוכחי, המנסה להסדיר בחוק מה שהיה מקובל בעבר, אולם אם ננסה להיכנס לתוך מוחו ועיניו של החילוני המצוי, מה נראה? מבחינתו הוא רואה דבוקה שחורה אחידה, מסתגרת וקנאית, שאינה יצרנית ואינה תורמת, המציאות הרי שונה לחלוטין, הציבור הדתי והחרדי בישראל אינו עשוי מעור אחד.

למרבה הצער, הקולות השפויים, קולם לא נשמע, הם בדרך כלל מושתקים ובעיקר הם מ-פ-ח-ד-י-ם, החלק הכוחני הגדול מומחה בלעשות דה-לגטימציה לכל מי שמערער מוסכמות חברתיות, או הלכתיות מקובלות, שלא קבלו גושפנקא של מובילי הטון והעסקנים, והכל תחת מעטפת הגנה של "דעת תורה".

אל תתרשמו מהוגי הדעות הליטאים

במאבק הצודק יש לומר, להבטחת הכנסה וקיום מינימאלי ל"אברך כולל", אלו צועקים מכאן ואלו צועקים מכאן, ובתווך התורה אשר בזכותה העולם קיים שהרי "אם לא בריתי יומם ולילה חוקות שמים וארץ לא שמתי" (ירמיה לג,כה) התורה הפכה להיות חלילה נושא דיון על לגיטימיותה, ואין לך חילול השם גדול מזה.

הממדים ההולכים וגדלים של החברה החרדית וחובשי ספסלי בית המדרש, מדירים שינה מהרוב החילוני, החושש שהמדינה הולכת וזולגת לו בין האצבעות, ולא לילד הזה פיללו אבותיהם האידיאולוגים.

ואנחנו כחברה דתית-חרדית, האם אין בנו אשמה? האם לא עשינו שום טעויות? האם באמת מדינה וחברה מודרנית יכולות להתקיים כך? דוקא אנחנו הציבור הספרדי יכולים לתרום המון, אנחנו שבאנו מחברה דתית-מסורתית במהותה, ללא קנאות יתירה והתבדלות, יכולים להוות גשר אמיתי, שהרי מעולם לא היינו קיצונים לא לכאן ולא לכאן.

קל יהיה להאשים רק את התקשורת "השמאלנית ושונאת הדת", ולא היא, גם מרבית הציבור שאינו שונא דת, ולהפך אוהב תורה ומסורת, ביטנו מלאה כעסים על כלל הצבור החרדי, ("לא שונא דת, שונא דתיים") שכביכול אינו עובד ואינו תורם חלקו לחברה וחוסנה, וכל זאת למה?

בעיני הציבור החילוני הפכנו לקבוצה המאיימת על אורחות חייו, ועל אופיה של המדינה, ומכאן גם ההקצנה, וזאת ללא שום הצדקה, מרבית הדרישות והשינויים שהם דורשים כגון "לימודי ליב"ה" ויציאה לעבודה, אין בהם פסול כשלעצמם, וכשהם נעשים על טהרת הקודש אינם מזיקים או מתנגדים לתורה ולמצוותיה, הקולות הנשמעים אכן שונים, אבל ברור שלא כל החברה הדתית עשויה מעור אחד.

אין ספק כי מתיחת החבל בכל נושא הקשור לדת, כביכול בשם ההלכה וההשקפה היהודית, אינה נכונה ואינה צודקת, וחבל שההשקפה המתונה נדחקת לקרן זוית, צריך ל"החזיר עטרה ליושנה" באמת ולדבוק בדרכי אבותינו, לחזק את למוד התורה וקיום מצוותיה, בשילוב עם חיי המעשה כנאמר "יפה תלמוד תורה עם דרך ארץ" (אבות ב,ב), ויחד עמם לאמץ דרך אמיתית של שותפות בחברה, זכויותיה וחובותיה (צבא, שירות לאומי או אזרחי) תרומה למדינה ולחזון כלכלתה (עבודה) לחדול מכל מה שנתפס בעיני הציבור ככפיה והתערבות, בדברים שבאמת אינם נוגעים באורחות חייו של האדם הדתי (חקיקה דתית?!), לחזור לאהבת ארץ ישראל וחבת הארץ פשוטה והכל בדרכי נועם, והעיקר שיהא שם שמים מתאהב על ידינו, ובזה נקרב ישראל לאביהם שבשמים.

אל לנו להתרשם במיוחד מאחידות הדעה, ועודף הבטחון העצמי שמפגינים הוגי הדעות הליטאים, לנו מסורת עתיקת יומין של אבותינו ורבותינו שאינה נופלת מהשקפתם, ועולה עליה בכמה מונים, מסורת שהוכיחה את עצמה לאורך הדורות, וזו הסיבה שתנועות כפרניות מעולם לא צמחו והתפתחו בארצות המזרח לכדי תנועות מאורגנות ומסודרות. זו דיה להיות תעודת היושר שלנו.

איומיהם וכוחנותם אינם צריכים להרשים ולהשפיע עלינו, נדבק באמת שלנו, שהיא דעת חז"ל וחכמי ישראל שבכל הדורות, כי הרי כל תורה שאין עמה מלאכה סופה בטילה וגוררת עוון (אבות ב,ב), ואין עוון גדול מעוון חילול השם.

הדרך הקנאית לא היתה מעולם דרך חכמי הספרדים ואינה דרכינו, צריך לומר זאת בגאון ובלי בושה. הדרך השפויה והמתונה בכוחה לקרב לבבות, בכל העדות והמגזרים ספרדים כאשכנזים, חרדים ושאינם חרדים, דתיים וחילוניים, ימניים ושמאלנים. הקיטוב בחברה רק מגביר שנאת חנם.

דרוש שינוי וחשיבה אחרת, דוקא הגישה הספרדית בעלת כוח ההכלה, מסוגלת לתת מענה וסיכוי לדו קיום בחברה ודוקר על רקע של קיטוב הולך וגובר, מתברר יותר ויותר הצורך לנוכחותם של קולות מתונים, ברוח "שביל הזהב" הידוע של הרמב"ם.

תוכן שאסור לפספס
190 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
97
כל הכבוד לרב שליט"א שיוצא נגד הנבלים ברשות התורה. כתוב "בזיעת אפיך תאכל לחם", "עובד אדמתו ישבע לחם". כתוב - "לא תישא וגו" , וכל "הרבנים" בעצם עוברים על הדיבר הזה, וממציאים דת ומנהגים והלכות חדשות לבקרים, ואין ביניהם ובין היהדות האמיתית ולא כלום!. יהודי אמיתי זן ומפרנס ומכלכל את עצמו, ולא נופל לעול ע
בזעת אפך תאכל לחם"זכה עמלו בתורה לא זכה עמלו בעולם הזה"
96
שהיום אפשר לעורר מחלוקת בשם השלום (עם שלם)
95
שלשלת של מנדטים ראה לפניו ולא ידע שכל החולק על גדולי ישראל סופו כליה רח"ל

הצגת כל התגובות

94
שלשלת של מנדטים ראה לפניו ולא ידע שכל החולק על גדולי ישראל סופו כליה רח"ל
93
כתוב שבעקבתא דמשיחא יהיה פני הדור כפני הכלב למה אתה כ"כ רוצה להיות פני הדור שזה כ............ טוב אולי אתה חושב שאתה ראוי לכך אני חושב שאתה צודק אני סבור שאסור לפגוע ברבנים אבל עם דעות כאלו אני בספק אם אתה רב דומע מכאב יהודה
92
פני הדור כפני הכלב כבוד הרב אכן ראוי להיות פני הדור יש לי כבוד לרבנים אבל אני שונא מתחזים כל דבריך כפירה ואינם ראויים לתגובה לולי זה שיש פתאים שמאמינים להבל שבפיך אנא ברח לך אל מקומך והסתתר עם דעותיך ואל תרשיע את ישראל
91
פני הדור כפני הכלב כבוד הרב אכן ראוי להיות פני הדור יש לי כבוד לרבנים אבל אני שונא מתחזים כל דבריך כפירה ואינם ראויים לתגובה לולי זה שיש פתאים שמאמינים להבל שבפיך אנא ברח לך אל מקומך והסתתר עם דעותיך ואל תרשיע את ישראל
90
כמה אחוז אברכים באמת תורתם אמונתם. וכמה כאילו לומדים, רק בשביל שהשווער יחשוב... או בשביל האשה. יש תשובה עניינית?
וכדי שהאשה תמשיך לעבוד קשה ולפרנס את משפחתם. והכל באיצטלה של קדושה
89
הרב אמסלם. עכשיו הייתי ממנה אותך לרב הראשי הבא של מדינת ישראל! כל הכבוד
88
אתם יודעים שהוא אומר אמת, ומפחדים שדבריו יתקבלו, שלא תרד להם נשליטה מעולם התורה.
87
אל תדברו בגת פן תעלוזנה..עברת על זה בגדול!!! אל מול מסע ההשמצה של הדורשים רעתינו!!!
86
אין היום שום זוג המוכן להסתפק במועט ושלא יספרו לנו סיפורים וגם אם יהיו כאלה המציאות לא מאפשרת לחיות רק על משכורת אחת (של האשה) ההוצאות במשך השנים רק הולכות וגדלות.
85
היה מנדה את אמסלם דברים פשוטים
84
שלשלת של מנדטים ראה לפניו ולא ידע שכל החולק על גדולי ישראל סופו כליה רח"ל
83
כל הכבוד לרב אמסלם. יש גם רבנים אשכנזיים שדגלו בעבודה והתנגדו ללימוד בכוללים על חשבון אחרים - כגון בעל הסולם.
82
כתוב שבעקבתא דמשיחא יהיה פני הדור כפני הכלב למה אתה כ"כ רוצה להיות פני הדור שזה כ............ טוב אולי אתה חושב שאתה ראוי לכך אני חושב שאתה צודק אני סבור שאסור לפגוע ברבנים אבל עם דעות כאלו אני בספק אם אתה רב דומע מכאב יהודה
81
כתוב שבעקבתא דמשיחא יהיה פני הדור כפני הכלב למה אתה כ"כ רוצה להיות פני הדור שזה כ............ טוב אולי אתה חושב שאתה ראוי לכך אני חושב שאתה צודק אני סבור שאסור לפגוע ברבנים אבל עם דעות כאלו אני בספק אם אתה רב דומע מכאב יהודה
80
כתוב שבעקבתא דמשיחא יהיה פני הדור כפני הכלב למה אתה כ"כ רוצה להיות פני הדור שזה כ............ טוב אולי אתה חושב שאתה ראוי לכך אני חושב שאתה צודק אני סבור שאסור לפגוע ברבנים אבל עם דעות כאלו אני בספק אם אתה רב דומע מכאב יהודה
79
כתוב שבעקבתא דמשיחא יהיה פני הדור כפני הכלב למה אתה כ"כ רוצה להיות פני הדור שזה כ............ טוב אולי אתה חושב שאתה ראוי לכך אני חושב שאתה צודק אני סבור שאסור לפגוע ברבנים אבל עם דעות כאלו אני בספק אם אתה רב דומע מכאב יהודה
78
היה מנדה את אמסלם דברים פשוטים
77
כתוב שבעקבתא דמשיחא יהיה פני הדור כפני הכלב למה אתה כ"כ רוצה להיות פני הדור שזה כ............ טוב אולי אתה חושב שאתה ראוי לכך אני חושב שאתה צודק אני סבור שאסור לפגוע ברבנים אבל עם דעות כאלו אני בספק אם אתה רב דומע מכאב יהודה
76
כל הכבוד לרב אמסלם שיסתכלו בתורה ובנביאים כולם הלכו לצבא
75
שלשלת של מנדטים ראה לפניו ולא ידע שכל החולק על גדולי ישראל סופו כליה רח"ל
74
אני סיימתי עם הגזענות ברגע שסיימתי את בי"ס יסודי. מתי אתם?
73
היה מנדה את אמסלם דברים פשוטים
72
שלשלת של מנדטים ראה לפניו ולא ידע שכל החולק על גדולי ישראל סופו כליה רח"ל
71
היה מנדה את אמסלם דברים פשוטים
70
היה מנדה את אמסלם דברים פשוטים
69
באירופה רוב האברכים בשלב מסוים(צעירים) הלכו לעבוד
68
גם מורי ורבי אדמו"ר מפאפא זצ"ל מניו יארק הלך בשיטה זו וכמו"כ אדמו"ר מסאטמר זצ"ל
67
כל הכבוד!! איזו ישרות!! איזה אומץ!! מוריד את הכובע בפניך. אשרינו שזכינו בך
66
אלה דברי אלקים חיים. ישמע חכם ויוסף לקח.
65
הכתבה הזאת משקפת את המהלכים האחרונים של אמסלם הוא לא יגיע רחוק הוא יפול מהר מאוד תזכרו את זה..
מריחים שהוא הולך לעשות מהפכה כמו ימי הפנתרים השחורים
64
הטעות בעניין תורתו אומנותו בציבור החרדי.
63
זו לא השאלה כרגע אלא האם על דיבורים כאלו ראוי לקרוא דעות כפרניות?????????????????
62
די לראות את כמות הטובקבקים של אמרותיו בכדי לדעת עד כמה הם צודקים "ניכרים דברי אמת"וישר כח למי שאמרם=כתבם
61
בניו יורק 10 אחוז בכולל והשאר עובדים
60
יכול לאחד את שורות הציבור הדתי חרדי דתי לאומי (אולי גם בצירוף הרב שמואל אליהו..) הציבור משווע לדרך המאוזנת הזאת. בתור דתי לאומי אני אומר לך בודאות שחלק גדול מהציבור תורני לאומי מצביעים למפלגות ה"דת"ל" למרות שגם אצלם לא רואים איזונים כל אחת מקדשת בקיצוניות רעיון אחר, מצביעים להם כי אין שום אופציה אחר
59
מעריכה- איזה אומץ יתכן ואם לא הייתי גדלה בציבור הלטאי החונק -הייתי נשארת דתיה
בס"ד את יכולה להצטרף לציבור הדתי הלאומי אף פעם לא מאוחר
58
כמה אחוז אברכים באמת תורתם אמונתם. וכמה כאילו לומדים, רק בשביל שהשווער יחשוב... או בשביל האשה. יש תשובה עניינית?
57
אדיוט מי אתה ומה אתה מול מרנן ורבנן גדולי ישראל (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ליטאים, צאו לעבוד! ותפסיקו לומר לכל מי שמעמיד ראי מולכם שהוא אנטישמי!אתם גדולי מחללי שם-שמים!
אני רואה את האתר ואני בוכה כי מתקיים פה כל המשנה בסוטה ...חוצפה יסגא... פני הדור כפני הכלב...... אין על מי להשען .....
56
איך שההיסטוריה חוזרת והפרחחים צומחים מחדש
55
אני זוכר את אבותינו ואימותינו בעירק לא לומדים כלום ועוסקים בגידול עיזים וניקוש עשבים לגמלים. איפה כתוב שיהודי צריך בכלל ללמוד תורה? זו המצאה של הביכביכים
אתה כנראה ערבי מבולבל מסכן מעירק מאלו שנמלטו לכאן מאימת משטרו של סדאם. ועירקי לא יכול להיות ספרדי, אלו שני מקומות שונים בגלובוס, לך תלמד.
זוהי המצאה אשכנזית.
זה כ"כ נכון, חיזרו לגדל עיזים ולנקש צמחים..... עיזבו את התורה היא לא כ"כ בשביל מי שלא רוצה אותה..ץ
הרגת אותי מצחוק
54
הרב אמסלם בתור אברך שלמד בכוילל כמה שנים מתוך דחף חברתי ובשיטת העדר ...קל לי מאד להזדהות עם מה שאמרת .שהרי ככלות הכל ישנם כאן כמה דברים כבדי משקל שעומדים על כף המאזניים א. העתיד של מדינת ישראל ע''פ סתטיסטיקה ( בעוד 30 שנה)הציבור החרדי יהיה רוב .ולא יעלה על הדעת שה 14% הנותרים הם אלו שיפרנסו ציבור ש
53
נמאס מההסתה שלך כנגד האשכנזים, גזעני ! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
כמו בוזבוז ממוצע, שאין לו מה להשיב, הוא מגיב כשהיד.
צביקה יגזען מגעיל. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
52
כבודו של כל רב במקומו מונח ואין זה אומר שאי אפשר שיהיו לו דעות שונות מאחרים אנחנו כיהודים מאמינים ויודעי מסורת יודעים שההכרעה צריכה להיות או ע"י גדולי הדול שבאותו הדור (אלו נדמה כי כבר אמרו דבריהם) או ע"י הרוב של הפוסקים באותו הענין חבל ששופטים כל ענין בראש חוצות כאילו הקהל צריך לעשות "בית דין שדה"
51
דברי אמסלם הם עמרצות גמורה אפרוח שלא פקח את עיניו מלמד את גדולי הדור פרק בהלכות דרך ארץ עם הארץ גמור וכך יהיה סופו
תגובה ליטאית קלאסית!!! חוץ משסניקי"ם זה כבר לא עובד על שום ספרדי שפוי.
50
אני בוחר בך הרב אמסלם. הרב היחיד שלא עוצם עינים , הרב היחיד שמוביל ולא מובל. או במילים אחרות-מנהיג! אוהבים אותך! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
49
הרב צודק במאה אחוז אכן דברים שחובה לדעת וליישם אני מכיר הרבה אברכי תה שחוץ מלנייעס ולשתות תה עם סיגרייה לא עושים מעבר 
48
ח"כ אמסלם אני מתבייש שיש לך תואר רב. גדולי התורה, שאתה עפר לרגליהם, קבעו את מה שקבעו, מי אתה שתערער על כך?
47
חבל שלא מחנכים את ציבור הכללי ובעלי התשובה בפרט לצאת ולפרנס את עצמם בכבוד
46
כל מילה נכנסה לה עמוק ללב-מיום ליום לומד להאריך את כבוד הרב יותר......26 את שקרן (שקוף).
45
חתיכת פראנק עם רגשי נחיתות מדהימים
חתיכת כוזרי עם טבעים עורבים עמים זרים. טפיליות חוצפה שנורריזם חמדנות נבזות ונוכלות
חתיכת גזען עם רגשי עליונות מדהימים...
44
כשנשאל הרב משה שינפלד ז"ל ע"י מרן הרב מבריסק זצ"ל, האיך זה שכל מאמריו תואמים את דעת התורה, השיב! כי הוא יוצא לרחוב ושומע מה אומרים ומדברים שם,ואז הוא כותב את ההיפך, הגיב על כך מרן הגרי"ז זצ"ל, כונתך למאמר חז"ל דעת בעלי בתים היפך דעת תורה! ודי לחכימא ברמיזה, הוף סליחה! הרב מבריסק היה אשכנזי ועוד ליטא
לא קיים משפט כזה: "דעת בעלי בתים היפך דעת תורה" זה מה שקורה שסיפורי בדיות על "גדולים" קודם ללימוד גמרא. ואמנון צודק !
צא וראה מה העם נוהג‏, כנראה שאת מאמר חז"ל זה הרב מבריסק לא הכיר.
תחזור בעצמך ממה שדיברת על מרן הרב מבריסק זצוק''ל שאין להרהר אחר גדולי הדור וכ''ש מהדור הקודם
של השקפה! בור ועם הארץ...
ב"ה הסיפור של יצחק בן נתן המגיב לעיל הוא המצאה פרועה כי "דעת בעלי בתים היפך..." לא מובא בחז"ל, אלא אם תאמר שבשביל המרן הגרי"ז והרב מבריסק, הסמ"ע שהיה אחד מנושאי כליו האשכנזים של השולחן ערוך נחשב כאחד מחז"ל, שרק אצלו מופיע הביטוי שהוזכר לעיל ובשינוי, וכך הוא מופיע שם: "שפסקי בעלי בתים ופסקי לומד
43
צדיק אחד בסדום.תוכו כברו.לא תגורו מפני איש. תלמיד חכם שיש עימו דעת.
42
הרב אמסלם בחלקם של הדברים יש דיבורים של אמת בחלקם יש סילוף של האמת על מנת להרגיש טוב עם עצמך . ולגביי מה שהיה או לא היה אצל עדות ספרד .לעולם על תשכח את שבתאי צבי יהודי ספרדי שהפיל אלפים רבים ואולי מאות אלפים איתו בפח ושיהודים נפלו לא היה הבדל בין אשכנזי לספרדי כולם נפלו איתו.אהבתי הרבה מדברייך אבל ב
שם הם ככל אדם מבחינת הלימוד?
41
לענ"ד תרבות הכוללים מקורה בתקופות בהן לא היתה פרנסה בא"י, ובהוראת רבנים שד"רים מכל העדות היו אוספים בגולה את כספי החלוקה ומחלקים אותם לת"ח ולעניים.
40
אנחנו חייבים להתגייס לצבא! בפרט בשעה קשה זו!!! ראשית, כי זו מיצוה מן התורה "לא תעמוד על דם ריעך". עם ישראל נאבק על חייו בארצו, אסור לעמוד מנגד! אם לימוד תורה לא פוטר אותי ממיצות עירובי תבשילין, אז על אחת כמה וכמה שלימוד תורה לא יפטור אותי מממיצות "לא תעמוד על דם ריעך" שהיא חמורה מאוד!!! בנ
39
היא במהותה רק למען היוקרה הפרטית ויש בה הרבה מן הרעות רוח.
38
האברכים אינם יכולים לצאת לעבודה ללא פטור מהצבא. בס"ה בזכות זה עולם התורה בנה את עצמו וחסך את העבודה מהרבנים. כנראה שהם נבהלו ממה שהם בעצמם יצרו.
37
חולה רייטינג עלוב, העושה את תוארו רב קרדום לחפור בה, הפסיקו להביא את דברי הנבל והנאצה שלו. הוא בדיוק כמו שכתבתם על בוז'י, שמצא את הדרך לרכוב על גב החרדים [האמיתיים], לעשות לו פרסום. אני לא רב אך אני יודע את דברי הרמב"ם [-ספרדי] שכל העוסק בתורה הוא כהן, ובו בחר ה', כך שכל גיבובי הדברים של המתאסלם ה
הרי כל הגדוילים אסרו אינטרנט. ואם אתה גולש סימן שאתה לא אברך, כי אברך לומד תיירה במקום לגלוש. זה בדיוק מה שהתכוון כולם צועקים תיירה ולבסוף עובדים ומשחקים אותה אברך בעיני השווער. חבל.
36
דבריו מעורבבים עם אמת ושקר, והנה יצא לו דבר שכל הרבנים הספרדים נלחמו על זה בכל כוחם "בחורי ישיבה - לא ללכת לצבא", הלוואי שיפתח מפלגה, ואז יראה שיש לו בקושי אלף קולות. החרדים לא יבחרו בו, וגם החילונים יתנו לו יריקה בפרצוף, כולל המסורתיים שדבר אחד הם יודעים מיהו רב אמיתי....
זה שאתה פרומר אז זה אומר שזה כולם? המון קהל מהציבור החרדי ולא רק,מסכימים על דברי הרב אמסלם (חלקם הגדול מסכימים בשקט) אני בטוח שיש לו לפחות כמה מנדטים אם ילך בצורה הנכונה...
רק דבר אחד אני לא מסכים איתו בקשר לגיור עמלקים מרוסיה.
35
מרן הראשל"צ מדבר השכם והערב בשיבחם של אברכי הכולל, ואף יסד בעצמו כמה וכמה כוללים, מעולם לא שמענו את מרן אומר שכולל זה לאשכנזים, מרן בעצמו חי חיי עוני מרוד הוא וילדיו והמשיך ללמוד. כמו כן מרן הרב יהודה צדקה והרב בן ציון אבא שאול שלמדנו אצלם לא דיברו בהשקפה של האיש הזה. גם הרב מרדכי אליהו הקים כ
מה שכתבת על ערי ספרד, זה בורות, שכן בכל ארצות ספרד החל ממרוקו אלג'יר תוניס וכמובן תימן ועירק היו גדולי עולם ברציפות כל הדורות ואף היו ישיבות אלא שלא הייתה הנהגה לכלל ללמוד בכוללים, אפדר לראות בחיבורים שחיברו גדולי אותם מקומות והדברים ידועים. אגב גם בפוזנא של רעק"א לא היו כוללים, וחוץ ממספר כלי קודש
ואז המיעוט שלמדו, זה אותו יחס לקבוצה של החרדים שלומדים בכולל היום, גם היום זה מיעוט מהציבור היהודי, אולי רוב מהחרדים, גם זה לא בטוח. ולא מבין מה זה משנה אם למדו ביישכר וזבולון או לומדים בכולל, אז זה הסדר של הרבה ביחד של ישכר וזבולון
זבולון צריך לרצות לפרנס את יששכר, ולא כמו שקורה- שהרבה אנשים שלא שומרי מצוות או אפילו שומרי מצוות שאינם בעד הכוללים- מפרנסים את הלומדים בעל כורכם.
ר' חיים לא שולל כויללים אלא אדרבה שמח שיש! אבל...הוא אומר דבר נכון ש..לא לכל אחד מתאים כולל ומסביר בהרחבה, עכשיו תבין ''חכם'' (וטיפ קטן..פעם הבאה אל תיקרא בראשי תיבות מאמרים)
אבל הוא אומר להיפך שכולם לעבוד חוץ מקבוצה קטנה, זה הבדל גדול
34
. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
33
ולימוד תורה הוא ערך עליון לכל יהודי גם אם הוא לא יהיה רב. למה צריך ללמוד תורה רק למי שהולך להיות רב? זה עיוות של דבר השם שכל יהודי חייב ללמוד תורה אם חפץ חיים הוא ולא אם חפץ להיות רב בלבד, מי שמתעלה במשך הזמן יהיה רב, אבל יהודי יכול ללמוד כל חייו תורה ולהתעלות ולא להיות רב. בנוסף ללויים והכהנים
בס"ד את זה דוד המלך אמר... ראה מה הרמב"ם אומר על מי שלומד תורה ומתפרנס מהצדקה.... מתי שמענו שיהודים פירנסו יהודים אחרים שלא מרצונם כדי שאלה ילמדו תורה??? הרי אין לך חילול ה' גדול מזה. הרב אמסלם צודק במאה אחוז כהה תמיד היה ורק בדורות האחרונים זה השתנה.... כמו שהרב אמר "יפה תלמוד תורה עם דרך אר
32
האיש הזה מרגש שבא לבכות... מנהיג עם חזון!!!
31
הרי כאן מול ה תרבות המערבית המפתה והחומרנית כל הקהילה המזרחית התמוטטה לחלוטין, אין שבת, אין קדושת נישואין, נשארה בעיקר מסורת של חגים וקדישים. מי שנשארו שומרי תו"מ הם אלו שדבקו בקהילות האשכנזיות שבאו מאירופה עם נסיון במלחמה מול תרבות המערב. כבוד הרב מושפע מאד מן התקשורת שהיא העיקר אצל סביבתו חרבי הכ
על דתם אם לא הערב רב מארצות אשכנז
מי הם אלו החוזרים בתשובה ברבבותיהם אלו בעלי המסורת מי הכופרים בעיקר יוצאי ישיבת חברון מי הרשעים להכעיס אוכלי הארנבות תוצאות החינך בתורה ויראה ממאה שערים מעץ חיים וכדומה ועד היום מי המחטיאות את כל הגברים החרידיות עם הלבוש והפאות שכאילו יצאו מז'ורנלים ומויטררינות
30
בזכותך אדם שעמל לפרנסתו יוכל להמשיך בגאון להיות חרדי ולא ירגיש פושע בכך שאינו מתבטל בכוילל (ומתרוצץ בין גמחי"ם במקרה הגרוע)כמו אלו שעליהם נאמר בעוה"ב "עליונים למטה ותחתונים למעלה" נ.ב.כמובן שאין כוונתי על כמה עשרות אחוזים מהאברכים שהלימוד תורה שלהם הוא אמיתי וע"פ ההלכה והמבין יבין
29
לאשכנזים אתם הפרינקים צריכים רכב בתי מלון בגדים מותגים אנחנו האשכנזים ניסתדר בפת במלח עיזבו אותנו ולכו לשלום
28
... "שתנועות כפרניות מעולם לא צמחו והתפתחו בארצות המזרח לכדי תנועות מאורגנות ומסודרות. זו דיה להיות תעודת היושר שלנו". יפים מאוד דבריך כבוד הרב אנו שאיננו חרדים אלה יהודים בני המזרח גם אם לא שומרים מצוות מכבדים אותך ואת דעתך ומרגישים בדבריך אהבה גדולה לעם ישראל ללא תנאים והסתיגויות אהבה אמיתית שבאה
27
יישר כח על הדברים ועוד יותר יישר כח על האומץ להשמיע אותם .חזק ואמץ אל תירא ואל תחת
26
לאיש הזה עם הפרסומת של הכסף שלך צריך כיסוי[כאן בעמוד למטה] אז תעשה לנו טובה ולך תדגמן לנו פרסומות במקום לחנטרש שטויות.עכשיו בטח הצדיק המכונה הרנטגן שאוהב להגיב פה יעשה לי כמה מינוסים. להתראות
25
כאברך חסידי אני רואה את הדברים הנאמרים וכול מילה בסלע.הגיע הזמן שציבור האברכים הליטאיים והחסידים שלומדים בכולל שיתחילו לדאוג לעצמם.הדעה שלי היא מתוך היכרות פנימית שקרוב ל70 אחוז מהאברכים בכולל שורפים את הזמן בין כוס קפה לבין שירותים וחוזר חלילה אני אף פעם לא תורם לכוללים או לישיבות בין הזמנים מהסיבו
מצטער שאתה רואה את הדברים ככה, אבל זה שקר מוחלט
אל תחשוב שיהיה יותר טוב עם העקום הלז כוונותיו טמאים ומעשיו טמאים מעניין שחזקיה המלך לא חשב ככה
24
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
23
עם הפרינקים שלך על זה אמר אברהם אבינו ללןט היפרד נא מעלי לך תיתפרנס בסדום תעזוב אותנו ולך
דואג לכלל ישראל ולתכלית היהודית - מקבל כל יהודי באשר הוא, רבני ההשקפה המעוותת הם דוגמת לוט המכניסים לתוך ביתם וחייהם רק "מיוחסים" כמותם דוגמת 'מלאכים', או אם תרצה צדיקים בפרווה דוגמת נוח, דואגים רק לעצמם ולמעגל הפנימי שלהם. וצא ולמד למה נקראת העוף הטמא חסידה בלשון חסד... 'סדום' בשבילי היום זה בנ
22
מילים כדרבנות, כל הכבוד פשוט אין מילים כל העוצמה שבדברי ח"כ אמסלם או יותר נכון הרב אמסלם....דברי אמת ניכרים
21
את תלמידי החכמים השם מפרנס גם אם לא יעבדו, ככה זה, כי הם יושבים על שולחנו של מלך מלכי המלכים הקב"ה ישתבח שמו לעד וכל הכסף שבעולם שלו, מזה לוקח ולזה נותן. ואין עני אלא מדעת, החילונים עניים ומתפוצצים לראות בני תורה המסתפקים במועט וחיים בשמחה ואושר כי הם דבקים בשם, בעוד החילונים מתייסרים כי התנתקו מא
20
לא נגענו.
19
מה זה הדברים האלה קודם צבא ועכשיו זה מי אתה???????. כול מנהיגי הדור ב100 שנה האחרונים וכן גם ספרדים חלקו עלייך מי אתה שתדבר צבא ואח"כ זה מה זה מה קורה לך אתה נוגע בדברים שלא לכה הם מסורים אלא לגדולי הדור ורק שתדע שאתה מסתכן בדברים האלו סכנת נפשות שעקיצתן עקיצת עקרב!!!!!!עפ"ל איזה דיבורים.השם ירחם
האחרונות חכמים הרבה יותר ממנהיגי הדור ב 3000 השנים האחרונות... אכן טיעון מעניין
ולא נגד גדולי הדור
18
שיעיף אם כבר את הפראק וההמבורג אם ההליכות של הליטאים לא מתאימים לו שלא יתאמץ להיראות כמותם!!!!
גם הרב אמנון יצחק חזר לבגדי אבותיו
אין לך יכולת שכלית להבין קו"ח להתייחס לדבריו אז נתפסת ללבושו, חיצוני רפה שכל שכמותך.
17
גם אצל בני אשכנז (גליצי', גרמני', הונגרי', ועוד ועוד) עד לפני השואה כ-ו-ל-ם עבדו. מי שהי' לו ראש טוב, ה-ו-א נשאר בכולל, כל שאר האנשים הלכו ועבדו. עובדה: ישנה חצר חסידית ענקית בחו"ל שרוב חסידי' עובדים (ואציין שבעבודות מאוד מכובדות בשוק של חו"ל ) ואילו מעט מהם, היינו, אלה שיש להם כישרונות מיוחדים - פח
והכניסו את העצלנות שלהם לתוך היידישקייט. והיום האשכנזים נכנעו לצד הכוזרי שבהם.
16
יצא המרצע מן השק !!!!!!!!!!!!!!! לבושת ולחרפתינו התגלתה המציאות הנוראית מבלי להיכנס לדבריו של הרב אמסלם האם היה כוללים במדינות צפון אפריקה או לא, אבל מקוממת העובדה כי הרב אמסלם בשנאתו העורת לאשכנזים לא מצא לשתוק וקם לעזור לשונאי ישראל במלחמה נגד הכוללים אהבתו לשמאלנים וללוחמים נגד קדושי יש
15
נכון אבותיהם האידאולגים לא חשבו שתוך 60 שנה. המדינה תתחרד כך, אבל אמסלם אני בטוח, שאם אתה הייתה אז בכנסת ומייצג את הספרדים, אז באמת חלומם למדינה חופשית ונטולת חרדים היה מתגשם. בעזרת הלבריליות החנפנית שלך. ותואת הריטינג, השכלת ברב גאונות להראות זאת לכלונו. תודה!
14
כי לא היו מפותחים מספיק. כשרוכבים על גמל ולועסים גת מי חושב על כפירה. התמודדתם עם אוצרות תרבות, מדע ופילוסופיה כמו באירופה?
מי הכותבים הגדולים של התורה בחמש המאות השנה האחרונות הספרדים!! גם אם קשה לקבל זאת. אלפי כתבים שנדפסו ושלא נדפסו על ידי חלק בעם שהיווה רק 10 אחוז מהעם. האשכנזים כתבו באופן לא ברור ומבולבל פילפול שלא לאמת כל כתיבת הספרדים קולעת אל השערה באמת הפנימית וקו היושר. אילו אוצרות מדע ותרבות היו באירופה של דרו
ממזרח אירופה ולא ממערב אירופה.. סביך חיו באיזה כפר נידח באוקריאנה עם ברווז בחצר.. חחח על מי אתה בדיוק מתנשא..
13
כי לומדי תורה שמשתמטים מהצבא, משתמטים ממיצוה חשובה מהתורה, "לא תעמוד על דם ריעך". צריך להבין, דוקא תלמידי חכמים צריכים לשרת בצבא יותר מכאלה שאינם בני תורה, כיוון שזכות התורה שלמדו וקיימו מגינה עליהם במלחמה. וכך היה במלחמת מדין שמשה רבנו לקח דוקא את החיילים היותר צדיקים!!! כמו כן ידוע שהתורה
רבינו ויהושוע ורבי עקיבא את העם אבל במצב שמנהיגים ללא יראת אלוקים הצבא הופך לכור היתוך להעביר את העם על דתו
חז"ל מסבירים מי האיש הירא ורך הלבב, הירא מעבירות שבידו, אפילו סח בין תפילין של יד לשל ראש, כלומר שעליו להיות נקי ממש מכל צד של חטא והרהורי עבירה ומי יאמר זיכיתי ליבי? אולי מרן הזרע ישראל! נכון בחו"ל אנשים עבדו אפילו צדיקים מפני שלא היו תחת שלטון שכפה עליהם את דעותיו כמו כאן בצבא! ראה גירוש קטיף! ראה
כי זו מיצוה מן התורה "לא תעמוד על דם ריעך". עם ישראל נאבק על חייו בארצו, אסור לעמוד מנגד! אם לימוד תורה לא פוטר אותי ממיצות עירובי תבשילין, אז על אחת כמה וכמה שלימוד תורה לא יפטור אותי מממיצות "לא תעמוד על דם ריעך" שהיא חמורה מאוד!!! בני התורה האמיתיים, השרידים אשר ה' קורא חייבים ליזום את הגי
12
כל הכבוד הרב אמסלם במפלגה שלך אתה שרוף ומחוק אבל ניכרים דברי אמת.ויפה שהגעת להכרה שהציונות הדתית הגיעה אליה מזמן.תעשה בבקשה סיור בישיבות ההסדר ובישיבות הציוניות ובגרעינים התורניים ובקהילות שמארגנות שעורי תורה לגברים לנשים לילדים וכו' וכו' ויכול להיות שתתרשם שיש הרבה מהמשותף בין הציבור הזה לבין הציב
11
טור זה הנו טור היובל של הציבור החרדי. כל מילה - זהב. כל מילה - אמת. יש כאן ניתוח אמיתי ומקצועי של ההשתלטות האידיאולוגית הליטאית מבית "פרושי ירושלים" על הציבור החרדי. גם בעולם החסידי מעולם לא הכירו את המחלה שנקראת "כוללים".
הרב אמסלם אנחנו איתך, אתהבאמת ''מחזיר'' עטרה ליושנה תמשיך כך להיות אמיתי,
10
יכולת להשפיע ודבריך היו נשמעים. בשביל מה לדבר על זה, הרי אם דברת על עבודה, ודאי שיעשו צבא קודם, בכלל מאתיים מנה, האם זה בגלל שאתה לא מצפה לקבל את הקול של החרדי הקלאסי בבחירות?
ומי שאמיתי דבריו נשמעים ובנוסף הציבור החרדי מצביע מאחורי הפרגוד לאמת שהוא מאמין בה
9
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
סוף סוף אדם עם אומץ,רב מוסמך שמורא שמיים עליו ולא מורא אשכנזים או חרדים או אפשר לקרא להם נעולים בקופסא.אמר מי שאמר שלעשות תשובה זה גם "לצאת מהקופסא" באיזשהו אופן הרב אמסלם,אם כוונותיו אמיתיות ולשם שמיים.וכח וסררה לא יכניעו אותו,הוא מבטא את רחשי הציבור שדוגל בדרך הרמב"ם דרך האמצע,הרי שנים אמרנו לעצמנ
8
אני אברך שלומד בכולל חצי יום ועובד למחייתי בחציו השני, ואני חש צורך וחובה עמוקה למחות על דברי ההבל והבלע של האיש הזה שעושה בושות לעצמו ולציבור שלו. אדון אמסלם את אינך מייצג איש אתה בסה"כ רודף רייטינג עלוב.
והבלע...? אם כן אז תביא ציטוט ותסתור אותו ואם לא פשוט תקבל את האמת ממי שאמרה
אנשים שמשלבים לימוד ופרנסה. חבל שאתה מגיב אוטומטית.
להזכירך הקב"ה שונא דל גאה[כלכלית ותרבותית.]צא לעבוד במקומות כשרים כדי שהעשרה ילדים שלך יחיו בכבוד ויגדלו להיות אנשים מצליחים ומוצלחים..
7
כל מילה נכנסה לה עמוק ללב-מיום ליום לומד להאריך את כבוד הרב יותר......26 את שקרן (שקוף).
6
כל זמן שאתה הרב אמסלם מתבייש להתלבש כמו רב מרוקאי מסורתי והרבנים התוניסאים מתביישים להתלבש כמו חכמי ג'רבא הגדולים, זה אומר שאתם בעצם מדברים על גאווה ספרדית אבל לא באמת מתכוונים לזה - אין מה לעשות בעולם הזה יש גם משמעות למעטפת החיצונית - הגיע הזמן לשינוי אמיתי ולהחזרת עטרה ליושנה גם בלבוש... חומר למח
הרב איננו מרוקאי מסורתי הוא יהודי שמשפחתו הוגלתה למרוקו ושם נאלצו להתאים עצמם ללבוש המקובל. מה הקשר בין הלבוש לבין לחמוד תורה. העיקר שאדם יהיה צנוע בלבושו.ויראה כאדם ולא כעב"ם ליטאי או תוניסאי.
אם ראשונים כמלאכים... אני מציע לחזור ללבוש אדם הראשון לפני שחטא ולפתור לאלתר את סוגיית הלבוש.
השגתי במבצע דגם מדוייק של החליפה של עשו
5
כתבה נפלאה למרות שלחלק מהדברים אני לא הכי מסכים. כל הנבהלים מדברי האמת של הרב אמסלם פשוט מתכחשים לאמת הפשוטה! הלוואי וכל עם ישראל יתאחד ותרבה האהבה בינינו. אשריכם ישראל!
4
אבל מה נעשה שלא כך הורנו רבותינו וכמו שאמר ר' אלחנן וסרמן שהמצב של הדור הוא כ'מתו אחיו מחמת דרך ארץ' (במקביל ל'מתו אחיו מחמת מילה' שמחמתה אין מלין את התינוק) ולכן מצוות ת''ת עם דרך ארץ אינה מתאימה לדור. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
3
הזועקת מרה לקב"ה : "הפכוני בניך קרדום לחפור בו כל מאוויהם בעולם הזה".
2
את האמת לא היה לי כח לקרא את אשר כתבת אבל ממה שכן קראתי אהבתי כל מילה. אני מתחננת אילך תקים מפלגה ויש לך את הקול שלי
מה זה "אמסלם" הוא חבר שלך?
אמור לי מי חבריך ואומר לך מי אתה!!!!
1
אמסלם וכל חבריו בבית (ה)כיסא (צריכים) רחמים..... הוא מראה לכולם איזה השקפות פסולות יש לו! ולאלו שמעליו! שיעוף מש"ס כבר!!! תעוף ! תעוף ! תעוף !
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים