כיכר השבת

חוסר הפיקוח בסמינרים נחשף

"יפגע בילדים חרדים, נתקשה לתקן את הנזקים"; מחאה עזה נגד חוק מקצועות הבריאות

מצוקת הסמינרים, החששות הכבדים מפגיעה בדור העתיד, הביקורת על היעדר הפיקוח, וגם: כך מכונים פרטיים מספקים תעודות מטעם עצמם • מטפלים ומטפלות מזהירים בשיחה עם 'כיכר השבת' מפני החוק שלפיו גם מי שאין בידו תואר ראשון ולמד במוסדות חרדים יוכל לקבל תעודת מטפל (חדשות, חוק)

| 68 | כיכר השבת |
"יפגע בילדים חרדים, נתקשה לתקן את הנזקים"; מחאה עזה נגד חוק מקצועות הבריאות
(צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בואו נהיה תמימים, זה הרבה יותר כייף!

בואו נאמין שהסמינרים יצליחו ללמד נערות בנות 17 תכנים מקצועיים מבלי לצנזר אותם - למרות שאם אותן בנות היו מביאות ספרים העוסקים בתכנים דומים לסמינר הן היו נזרקות מהסמינר באותו הרגע.

בואו ניתמם ולא נדבר על זה שהשליחים שבמו אצבעותינו הכנסנו אותם לכנסת הולכים להעביר חוק שצפוי לפגוע ברווחה הנפשית של הילדים היקרים שלנו, ושלא תמצאו איש מקצוע אחד (!) שתומך בחוק מסיבות ענייניות.

אבל עזבו, זה לא מעניין. הרבה יותר כיף לטפוח לעצמנו על השכם, להתגאות בציונים של הבנות שלנו במסלול של ראיית חשבון, ולהסיק מזה שאנחנו כנראה יכולים גם ללמד רפואה בסמינרים בדרך שרק אנחנו הגאונים מסוגלים לייצר.

אנשי המקצוע טוענים שמדובר בחוק שייפגע בילדים החרדים? הם כנראה לא מבינים כמו בעלי האינטרסים שדוחפים את החוק הזה בכל כוחם...

החוק שייפגע בילדים שלכם

עזבו אתכם רפורמה משפטית שלא קשורה לחיים שלכם, תשכחו לרגע מחוקי החד פעמי והשתייה הממותקת שלא באמת ישנו את החיים שלכם - ובואו נדבר על החוק הכי דרמטי למגזר החרדי שצפוי לעבור בכנסת הקרובה. החוק שלטענת גורמי המקצוע יגרום לילדים החרדיים לקבל טיפול שאינו מקצועי, ולטענתם אף ייתן לנפשות שאינן מקצועיות דיין לטפל בילד שלכם ולגרום להם לנזקים נוראיים לכל החיים.

האם החוק הזה אכן מסוכן? גורמי המקצוע מצביעים על דרך פשוטה שמוכיחה בבירור עד כמה החוק הזה מסוכן והרסני, וכזה שעלול להרוס את נפש הילדים שלכם בצורה חסרת תקדים. ניסינו להבין מהם מדוע הם כל כך נחרצים וחוששים, והם הבהירו שכבר היום אפשר לעקוב אחרי תהליכים שקורים בכמה סמינרים בכדי להבין את מסוכנותו של החוק.

כך מייצרים 'פייק מקצועיות'

"לימדתי במשך שנים קורס במסגרת השתלמויות שנועד להעניק ליועצות ומנחות הורים כלים טיפוליים לצורך עבודתן", מספרת רבקה, מטפלת קלינית ותיקה וידועה. "עם תחילת הקורס ובמהלכו הדגשתי שוב ושוב שהקורס לא מכשיר את המשתתפות לטפל - אלא להשתמש בכלים מסוימים בעבודתן הייעוצית.

הקורס הסתיים ולתדהמתי אני רואה בעלונים מודעות המבשרות על פתיחת קליניקות בשיטה שלימדתי, ושמות התלמידות שלמדו אצלי התנוססו על גבי המודעה. הרמתי מספר טלפונים כדי לברר את העניין, והסתבר שה'מטפלות' הנ"ל מציגות אותי כמדריכה המקצועית שלהן, וזאת למרות שהדגשתי בפניהן במפורש שההכשרה שלהן אינה מספקת בכדי לטפל".

למרבה הצער, הסיפור הזה לא התרחש במדינת עולם שלישית. זה קרה וקורה בקורסי השתלמויות באחד הסמינרים הגדולים. מגמות 'טיפוליות' נפתחות בתוככי סמינרים, והן מבטיחות הכשרה מקצועית שוות ערך ללימודי אקדמיה ובפיקוח רבני.

מה שקורה בשטח רחוק מלהיות מקצועי. אחת המטפלות מספרת לנו שהיא התבקשה להכין סילבוס רציני, כולל ביבליוגרפיה מקיפה לקורס, כדי להגיש לפיקוח. הקורס קיבל את אישור הפיקוח, אבל בפועל היא התבקשה למסור קורס קליל חווייתי, "כדי שתהיה לתלמידות מוטיבציה להגיע".

במקרה אחר, מטפלת המרצה בהשתלמויות התבקשה למסור את התעודות המקצועיות שלה, התארים וההתמחויות הנוספות, בכדי שהקורס יאושר על ידי הפיקוח. אך בפועל היא מלמדת שם שעות ספורות בלבד. את רוב הקורס מאיישות מרצות ללא תואר כלל בשעה שלפיקוח מדווח כי המטפלת המוסמכת היא זו שמעבירה את כל התכנים.

כך זה נראה כשאין פיקוח חיצוני:

מטפלת אחרת מספרת כי היא הוזמנה לפגישה חשובה במשרד החינוך. הפגישה נועדה לשכנע את אנשי משרד החינוך שהקורס של הסמינר מקצועי ולאשר אותו, ובכדי שהלומדות תקבלנה תעודה מוכרת בסיום הקורס. תנאי הסף במשרד החינוך הם תואר ראשון ללומדות, ולמרצים תואר שני ומעלה. המטפלת ידעה שהתכנית לא תעמוד בקריטריונים משום שלחצי מהלומדות אין אפילו תעודת הוראה או גננות.

היא פנתה לרכזת בעניין, ובתגובה החזירה לה הרכזת חוברת מעוצבת המנוסחת בקפידה ובאופן מקצועי, בצורה שמציגה את הרציונל של הקורס, קהל היעד, סילבוסים ואף הכניסה בפנים שמות של מרצים עם הרזומה המקצועי שלהם. החוברת הזו הוצגה בפגישה, אולם בפועל לא היה כל דמיון בינה לבין הקורס שהוצג.

מרים, מטפלת ומרצה מוכרת, משתפת בסיפור דומה: אחת מן הרכזות פנתה אליה בשאלה אם היא מוכנה ללמד בתכנית בסמינר שיתחיל למחרת (!). היא לא יכלה להיענות מחוסר זמן, והרכזת ביקשה שתפנה אותה למרצה מתאימה אחרת. היא ניסתה להבין מהם תנאי הסף למרצה בקורס הכשרה שאמור להיות מקצועי. הרכזת אמרה לה שגם סטודנטית בתהליך הכשרה ממכללה חרדית תספיק לה.

כך מכונים פרטיים מספקים תעודות מטעם עצמם

כששואלים מדוע נזעקים אנשי מקצוע על הצעת התיקון לחוק שיאפשר להוציא מטפלות עם תואר אקוויוולנטי ממגמות טיפוליות בסמינרים ובהשתלמויות, זו התשובה. כך המצב כבר היום, ללא תעודות מטעם גורמים רשמיים. אם יאושר התיקון לחוק, המצב העגום הנ"ל יקבל תוקף רשמי ויחולל אנרכיה בתחום.

בשונה מדיסציפלינות טיפוליות אחרות, ולמרות היות הטיפול באמצעות אמנויות חלק אינטגרלי ממערך בריאות הנפש הציבורית והפרטית, המצב כיום הוא שהחוק אינו מחייב רישיון ממשרד הבריאות בכדי לעסוק בטיפול באמנות. בשל כך השטח מוצף במכונים פרטיים המציעים לימודי טיפול נפשי על טהרת הקודש.

"בתוך שנה יש לך קליניקה משגשגת, ואת מטפלת מקצועית ומבוקשת" מבטיח לנו למשל מכון הכשרה, אחד מני מכוני הכשרה רבים לטיפול נפשי. לא מעט אנשים במגזר שלנו יחששו מלגשת ללימודים אקדמיים, ומשום כך מנסים מכונים פרטיים לענות על הצורך בהכשרה טיפולית, ומגמות טיפוליות במקצועות פרא-רפואיים מוצעות במרכזי השתלמויות. מכונים אלו פועלים בשנים האחרונות חרף העובדה שמשרד הבריאות קבע כי לימודי טיפול באמצעות אמנויות יתקיימו רק כתואר שני, זאת כדי לאפשר קיומו של הליך אקדמיזציה למקצוע.

בעקבות ההסכמים הקואליציוניים האחרונים אשר נחתמו עם נציגי המפלגות החרדיות, מקודם כעת התיקון לחוק מקצועות הבריאות, המבקש להעניק הסמכה לטיפול לבוגרות הסמינרים, בתואר אקוויוולנטי להכשרה אקדמית.

המצוקה של הסמינרים

אז מה מטרת התיקון לחוק? התיקון שדרשו חברי הכנסת של יהדות התורה להכניס לחוק המקורי של ח"כ מיכל שיר, יביא את ההכשרות לטיפול באמצעות אמנויות לפתחי הסמינרים ומכוני ההשתלמויות, ויאפשר לקופות החולים להעסיק את בוגרות ההכשרות במסגרת שרותי טיפול בקהילה. יצוין כי התיקון המוצע לחוק מתייחס אך ורק למוסדות לימוד המוגדרים חרדיים, ואינו תקף כלל לאוכלוסייה שאיננה חרדית.

אז לפני הכל, בואו נעשה קצת סדר ונזכיר למי שאינו מונח בפרטים את מהותו של החוק עליו ממנו חוששים כל אנשי המקצוע באופן גורף.

שוחחנו עם נשות ואנשי מקצוע חרדים שהמכנה המשותף ביניהם הוא, שכולם מחזיקים בתואר שני אקדמי העומד בסטנדרטים של המועצה להשכלה גבוהה (מל"ג), וכולם גם מודאגים מאוד מההשלכות של התיקון המוצע לחוק המתגבש.

ככלל, המקצועות הפרא־רפואיים הם אופציה תעסוקתית ראויה שיכלה להתאים לבנות סמינרים, אולם מקצועות אלו אינם נלמדים מחוץ לגבולות האקדמיה. מנגד, קיימת בעיה העומדת לפתחם של מנהלי הסמינרים אשר על אף שכר הלימוד היקר בכפליים משכר הלימוד האקדמי, אותו הם גובים מהורי התלמידות - הם אינם מספקים לבנות אופק תעסוקתי מסודר.

מנגד, הורי התלמידות מודעות לכך שמצופה מהבנות לסייע בפרנסת הבית, והם יודעים שאם הבנות לא תלמדנה מקצוע מכובד בשנים שלפני החתונה - הן יתקשו מאד להשלים את הפערים כשהן חובקות כמה ילדים. בשל כך יותר ויותר בנות פונות ללימודי אקדמיה במכללות החרדיות והדבר מדאיג את מנהלי המוסדות (גם מסיבות מוצדקות של חשש מירידה רוחנית של התלמידות).

האם החוק צפוי להסדיר את פרנסתן של בנות ישראל? מסתבר שלא רק שהחוק צפוי להכניס מטפלים ברמה ירודה לשוק, אלא שגם האופק התעסוקתי אותו תקבלנה התלמידות שאינן מקבלות הכשרה ברמה מספקת מוטל בספק גדול.

"ישנה טענה שנשמעת מפי גורמים פוליטיים, על כך שחסרות מטפלות באמנויות בציבור החרדי." אומרת שרית, מטפלת במוזיקה. "הנתון הזה מוטעה וזורה חול בעיני הציבור. נכון להיום יש מעל 7000 מטפלים ומטפלות באמצעות אמנויות, מתוכם כ-1,500 מהמגזר החרדי. זהו מספר נכבד לכל הדעות. טענה נוספת היא שיש להוזיל את הטיפול עבור הציבור שאינו יכול לעמוד בתעריפים הגבוהים. ובכן, התעריפים בקופ"ח נכון להיום הם כ-45 ₪ למפגש, כך שמי מעוניין בקבלת טיפול בסבסוד הקופה, יכול לקבל זאת כבר כיום".

מי גוזר את הקופון מהחוק הזה?

"לאלו המתמצאים בפרשת החקיקה המדוברת קיימים סימני שאלה רבים; מי ומה באמת עומד מאחורי הנחישות לקדם את התיקון לחוק הזה?!" קובל ישעיה, מטפל באמנות (פסיכודרמה). "מטפלים חרדיים שהציפו את הנושא בתקשורת או אצל גורמי השפעה ציבוריים, קיבלו איומים שהדבר יתנקם בהם. זה מעלה את התהייה אם אין אינטרסים נוספים המסתתרים מאחורי הדאגה לשלום הציבור."

יוזמי החוק טוענים נחרצות שחומר הלימודים יהיה זהה לנלמד באקדמיה, אולם מבדיקה של הסילבוסים של חלק מן המכונים שכבר היום מכניסים קורסים דומים - עולה כי למרות ההבטחות, התכנית אינה שוות ערך ללימודים אקדמיים.

כך לדוגמא מוצע קורס לאבחון וטיפול בהפרעות אישיות. משך הקורס – 10 שעות אקדמיות. כלומר תוך 3 מפגשים בני שעתיים ורבע התלמידה תדע לאבחן, לבנות תכנית התערבות קלינית, ולטפל במקרים הקשים והמורכבים של הפרעת אישיות גבולית, פרנואידית, סכיזואידית, היסטרית וטורדנית-כפייתית, ולאבחן נרקיסיזם ופסיכופתיה. זאת לצד קניית שפע של כלים משיטות טיפול דינמיות, חדשניות ואינטגרטיביות. קשה לראות בכך יותר מיומרה עצובה".

"אז למה בעצם צריך תואר מוכר?" מוסיף ישעיה בציניות של כאב, "אמפתיה יש לנו במנות נדיבות, לשלב ידיים ולהנהן בראש כמו הפסיכולוגים כולנו יכולים. מה נשאר, ללמוד אבחון ציורים וכמה תרגילי CBT"?

אל תגידו שלא אמרנו - אלו הנזקים הצפויים:

"נזקיו של טיפול לא מקצועי הם גדולים", מבהירה שרית. "זה לא אם לא יועיל לא יזיק. עצם אבדן האמון בטיפול הוא עצמו חמור." היא מספרת על מקרה של פנימיה שחניכיה טופלו על ידי אדם דובר רוסית שקרא לעצמו פסיכולוג, כשבפועל לא היתה לו כל הכשרה רשמית.

הטיפולים כשלו, והוא הוחלף לאחר זמן במטפלת מקצועית. אולם בשלב זה סרבו הילדים להגיע אליה, מכיוון שמבחינתם האמון נשבר. העובדה שהם פתחו את לבם בפני איש מקצוע ולא היתה לכך תמורה, גרמה לנסיגה רגשית. טיפול נתפס אצלם כהתערבות חודרנית הפותחת פצעים ללא יכולת לאחות אותם. וזאת עוד ללא הוכחת נזק.

מקרה אחר הוא של אישה צעירה שחוותה קשיים בנישואין, והלכה למדריכת נישואים כדי להעלות את הזוגיות על המסלול. ההדרכה היתה לקויה ולא רק שלא תרמה לה, אלא שאף גרמה לה לנזק רב. הזוג התגרש. הצעירה גרה עם אמה האלמנה, כבר שמונה שנים אחר הסיפור, ועד היום היא מסרבת ללכת לטיפול כי מבחינתה, טיפול הוא חוויה נוראה. טיפול כושל נוגע בענייני נפשות והוא הרסני בהחלט.

'מקצועיות'? לא בבית ספרנו!

אחד החששות הגדולים אותם שוטחים בפנינו מתנגדי החוק, הוא לגבי ההשתלמויות שמציעים הסמינרים הגדולים. מבדיקה של השטח עלה שבתחום שוררת כמעט אנרכיה, כשרמת המקצועיות שכנראה אינה מפוקחת דיה - מאפשרת חופש מוחלט לשווק קורסים 'מקצועיים' עם סילבוס נוטף מקצועיות, כשבפועל אין כל קשר בין הסילבוס לבין המציאות.

כך מוציא אחד הסמינרים מאות 'מטפלות' שלמדו בתכנית תלת-שנתית יקרה מאוד. כשהסמינר מפעיל לוביסט בשכר המקבל הון עבור התפקיד - ואותו לוביסט המקדם את הסמינר - פועל במקביל לקדם את החוק בכל דרך אפשרית. גילוי נאות? הצחקתם אותנו.

בסמינר נוסף בירושלים קיים מסלול של תרפיה במוסיקה, כשהתלמידות הוכשרו באופן חובבני בלבד. גם התלמידות הרציניות שבהן לא יכלו לעסוק בתחום ונאלצו ללכת ללמוד טיפול באמנות או תואר ראשון בעבודה סוציאלית בלי שום הכרה בלימודים קודמים, כשלפני התחלת הלימודים הן קיבלו הבטחות לאופק תעסוקתי ומקצועי.

הסיפורים האלה חוזרים על עצמם בעוד מספר סמינרים, בירושלים, ב"ב וביתר. כך מכון הכשרה חיצוני כלשהו פנה לאחד הסמינרים והציע תעודות מטעמו תמורת 10% משכר הלימוד שהתלמידות צפויות לשלם על ה'תעודה'. וכשהגורמים כלכליים ומסחריים בלבד הם אלו שאחראים על התכנים וללא בקרה ופיקוח מקצועי על תכנים, סטאז' וידע, אל תצפו שהחתול ישמור לא ילקק מהשמנת. (שמות הסמינרים והמעורבים כולם שמורים במערכת.)

כך משתפת אותנו מטפלת, שבתה סיימה סמינר והיא שלחה אותה להשלים לתואר ראשון במרכז השתלמויות מוכר. הוצעה לה תכנית לימודים בטלפון (!) יום אחד בשבוע. הבת שביקשה לקבל תמורה לימודית ומקצועית לכספה - העדיפה לפנות לאחת מן המכללות החרדיות, שם הדרישות הלימודיות היו גבוהות פי כמה.

רוצים סיפור מזעזע? גילה, עו"סית קלינית המלמדת באחד ממרכזי ההשתלמויות, סיפרה כי אחת התלמידות שלמדה בכיתתה במשך השנה הגישה עבודת סיכום החתומה על ידי תלמידה אחרת.

בירור קצר העלה שהחמות נכחה במקום כלתה כל הקורס, משום שהכלה נזקקה לקורס עבור דרגה באופק חדש, אולם לא היה לה פנאי ללימודים 'המיותרים' האלה. משכך שלחה את חמותה לאייש את הכסא לאורך שנת הלימודים. גילה פנתה עם הסיפור להנהלה, אבל איש לא התרגש מכך וגם לא עשה דבר בנידון. כשהשיקולים הם כלכליים בלבד - וערך ה'מקצועיות' לא עומד בראש סולם הערכים, אל תצפו שהחתול גם יעניש את עצמו לאחר שהוא ליקק מכד החלב.

אתיקה מקצועית? אנחנו מעל זה...

קידום המגמות הטיפוליות במסגרת הסמינרית היא זריית חול בעיני הבנות והוריהן, הסבורים שתלמדנה באופן שווה ערך לאקדמיה. התכנים אינם מתאימים לגיל, והבנות תצטרכנה לעשות את כל המסלול מחדש מאוחר יותר במסגרת אקדמית מוכרת.

אז נכון, הפקרות בתחום הטיפולי למרבה הצער הייתה תמיד (וישנה גם בציבור הכללי, כל עוד אין חוק פסיכותרפיה בישראל). אולם בשנים האחרונות הולכת ועולה מודעות הציבור, גם בגלל ריבוי מטפלים במגזר ובעיקר בעקבות אירועים קשים כמו ולדר וכו', לפנייה לטיפולים מקצועיים בלבד, שבהם נשמרת אתיקה מקצועית ויש הבנה מתי מדובר בקושי רגשי נורמלי ומתי במצוקה נפשית המחייבת התערבות פסיכיאטרית.

לדוגמא, אחת המטפלות ב"למרחב" מספרת שהיא קיבלה לטיפולה מטופלת עם פתולוגיה מורכבת. כבר אחרי האינטייק הראשוני עלתה שאלה של חובת דיווח (- ישנם מקרים שהמטפל מחוייב על פי חוק לדווח למשטרה או לפקיד סעד, שכן יש חשש סביר להתעללות, פגיעה או סיכון בחיי אדם. אי דיווח היא עברה פלילית שדינה שישה חודשי מאסר).

לאחר התייעצות עם הצוות הרב-מקצועי ועם פקידת סעד. הוחלט להתחיל בטיפול. לאחר כמה פגישות התברר שהאשה מטופלת במקביל באופן פרטי, והמטפלת עודדה אותה לשמור זאת בסוד כדי שצוות המכון לא יאלץ אותה לסיים את הטיפול אצלה... בוודאי לא תופעו לשמוע שהתברר כי המטפלת למדה קורס לפני שנים אחדות בהשתלמויות בסמינר ופתחה קליניקה.

אין צורך לומר שה'מטפלת' מעולם לא נדרשה לשאלת חובת הדיווח, ולא ראתה פגם בכך שהיא מטפלת במקרה מורכב ללא ידע בתחום ההפרעות הנפשיות, וללא פיקוח או הדרכה מקצועית. בואו נקווה שהיא בכלל מכירה את צמד המילים "חוות דיווח"...

"נזקים שיהיה קשה מאד לתקן"

"ההצעה של הח"כים החרדיים להכרה אקוויוולנטית בלימודים תיצור כאוס של ממש", קובעת גם אסתר, מטפלת ותיקה באמנות. "אם עד כה הבוגרות של המגמות בהשתלמויות מתקשות להשתלב בשוק העבודה, ורוב קופות החולים לא מעסיקות אותן (למעט בתוך מרכזים מסוימים תוך העלמת עין, בעיקר דוברות יידיש), החוק החדש יאפשר פירצה שלא הייתה קודם. עם תעודה מעוגנת בחוק, עשויות קופות החולים לחוות לחץ לקבל את הבוגרות, והכאוס יחגוג.

התיקון ידרדר את תחום בריאות הנפש בציבור החרדי בפרט ובהמשך בכל הארץ. (מכללות ומרכזים חילוניים נוספים ירצו גם כן לפתוח תכניות אקוויוולנטיות, ואחרי שיש תקדים, זה פשוט יקרה.) כבר היום יושבות נשים חילוניות (בחולצה וחצאית כנדרש) במרכזי ההשתלמויות החרדיים – כדי ליהנות ממסלול טיפולי מקוצר. כשהמגמה תקבל אישור חוקי, המספרים ילכו ויגדלו. מרכזי ההשתלמויות חייבות לקבל את כולן, מטעמי אי-אפליה."

"יש להבין כי הנגשת מקצועות טיפוליים לבנות סמינר, שאין להן הבנה מהם חיי נישואים, שלא גידלו ילדים, שלא טעמו את החיים, תשנמך את המקצוע ותגרום נזקים שיהיה קשה מאוד לתקן." היא מסכמת. "מתן תעודות רשמיות לקורסים החובבניים בהשתלמויות תהיה זלזול קשה בציבור שאינו יודע להבחין בין תעודה לתעודה ויקבל טיפולים סוג ג'. על ההורים ובנותיהן לעשות את השיקולים שלהם בהתאם לנתונים ולבחור את דרכם בחכמה, בלא להיסחף אחר מגמות פופוליסטיות. בלימודי טיפול, הדרך הארוכה היא הקצרה..

אם אתם הורים, מחנכים, בעלי השפעה, או סתם אנשים שאכפת להם מגורלם של הילדים שלנו, ואתם לא רוצים שרמת הטיפול אותו יקבלו הילדים במגזר החרדי תהיה כמה וכמה רמות מתחת לרף המינימלי - השמיעו קול זעקה והתנגדו לחוק שיכניס אינסוף מטפלות שאינן מקצועיות דין לתחום שישפיע על נפש הילדים שלנו!" היא מסיימת באכפתיות.

תוכן שאסור לפספס
68 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
55
לא מדויק.. רק השבוע ראינו שהסמינרים הצליחו להעביר הכי הרבה בנות במגמת ראיית חשבון.. הרבה יותר מאוניבסטות נחשבות בארץ. ומניסיון כמרפאה בעיסוק יש חוסר במטפלות עד כדי כך שלעיתים מקבלות מרפאות בעיסוק מג'נין לגני תקשורת יהודיים שאינן יודעות עברית.
חן
ראיית חשבון זה לא טיפולים רגשיים! לימודי תרפיה אורכים יותר זמן מלימודי ראיית חשבון ואף ההתמחות ארוכה בהרבה. ואם יש חוסר במטפלות זה לא סיבה לזלזל במקצועיות.
שירי
אני לא חושבת שזה אותו דבר וגם אם כן הרבנים יוצאים נגד החומרים הללו אז אתם מי שמייצג אותנו ומנופף ברבנים בכול בחירות לא שמעים לרבנים? שלומדים שם נכון שצריך לעשות התייעצות ושאלת רב אבל דווקא את בתור מרפאה בעיסוק יודעת כמה הלימודים ההלו חשובים וכמה צריך ללמוד אותם טוב ולא להשמיט חומרים
משהיא שכואב לה
אני לא מאמינה לך שאת מרפאה בעיסוק, כי אם היית באמת מרפאה בעיסוק היית מבינה לבד כמה החוק הזה הרסני. וברור שמקצוע פרא רפואי הוא לא ראיית חשבון, מדובר בתחום טיפול!!!! תחום שמצריך הרבה ידע, והתמקצעות בלתי פוסקת. ולא. הסמינרים לא יכולים להכשיר לכך. מה יהיה החוק הבא???? לימודי רפואה בסמינרים?
קלינאית תקשורת
54
מצד שני לא צריך לתת יד לכל הגופים ש ב 3 שנים רק חצי שנה למדת מה שרלוונטי וכל השאר סתם מריחת זמן , אז כדאי להמשיך במגמה הקיימת ולערוך ביקורת במקומות וכן םתת תעודה , איננו רוצים לצאת לאוניברסיטה שמלמדיה בהרבה פעמים מכניסים תכנים שלא לרוחנו בלשון המעטה
מאוריציו
53
כתבה מגמתית. יש פסיכולוגים טובים ויש שלא. יש מטפלים טובים ויש שלא. הלימודים חשובים, התואר פחות.
פסיכולוג חרדי
אתה פסיכולוג כמו שאני אסטרונאוט
יוני
איך לימודים במסגרת חרדית מצונזרת נחשבים סבבה, כנראה שאת מקצועך רכשת גם באותה דרך אתה מחפה עליה.
לפסיכולוג החרדי
הלימודים חשובים, התואר חשוב יותר. כי מי נראה לך יפקח על תכני הלימוד בסמינרים?????? כל סמינר יעשה ככל העולה על רוחו, כשאין פיקוח רציני כמו פיקוח של המל"ג- אתה יכול להבין לבד כמה ההכשרה תהיה "מקצועית"
מישהי

הצגת כל התגובות

52
מי עומד מאחורי הקמפיין המתוזמר הזה? יש פנים לכאן ולכאן....אבל של מי האינטרס...מי מוכן לממן קמפיין?
ירושלמי
51
הדבר יאלץ את המדינה לייצר מבחני מעבר עבור הכשרה לטיפול, ואז החלטורה הזו תפסק
עופר
50
סדום ועמורה
אפרת
49
כל הכבוד לכותב הנכבד על סיקור הנושא החשוב, אם הוא יצליח לעורר את דעת הקהל ולמנוע את ההחלטה המסוכנת, אלפי מטופלים יהיו חייבים לו תודה!!!
חיים
48
החתירה לשינוי החוק ע"י הח"כים החרדים רק מלמדת ומחדדת את העובדה שהם לא סופרים את הציבור. לא אכפת להם טובת הפרט, הם מופעלים ע"י לוביסטים ועסקנים, מנהלי מוסדות ו'נכדים', וחייבים רק להם דין וחשבון.
שלומי
47
חשוב לשים לב שטבעי שבעלי התארים במקצועות המדוברים יהיו נגד הקלות בקבלת הסמכה, כי זה מוסיף מתחרים בשוק.... אני לא מאמין שאין דרך לבדוק בצורה יסודית על ידי מבחנים את רמת הידע המקצועי של התלמידות.
אלי
מבחן זאת הבעיה שלך? אפשר לעבור מבחן ולא לדעת יותר מ20 אחוז חומר ככה שהצעתך לא רלוונטית. כנראה שאתה לא מבין שמקצועות מסוג זה מחייבים חשיפה לנושאים כמו מיניות, פגיעות ואלימות שאין לי ספק שסמינר לא אמור ללמד אותן בחורה בת 17, אחרת למה לה ללכת לסמינר ולשלם המון כסף? שתלך לאונ' ותלמד שם בחצי מהסכום...
לאלי
46
אין ספר שמדובר באינטרסים פנימיים ללא ראיה מקצועית. מי שניסח את "תיקון" החוק הוא לוביסט בסמינר מוכר בת"א.
יעל
45
כמה נכון. כמה כואב. כמה חורבן. הורים חייבים להתעשת ולהציל את ילדיהם מהמערכות המושחתות האלו. הילדים הם פיקדון בידינו מאת הבורא לשמור עליהם מכל משמר. כמה חוסר אחראיות לשלוח ילד/ה לבי"ס כזה.
אבא
44
מזעזע! כתבה אחת מתוך סדרה שהלוואי שתצא, על כל המחדלים בסמינרים החרדים, על שחיתויות שאין להן אח ורע בשום מוסד בציבור הכללי. הפקרות, הפקרות, הפקרות בשם הדת והרבנים.. ציבור חרדי יקר, תתעוררו מהר, לפני שיהיה מאוחר.
מרים
43
מה שלב הבא? לימודי רפואה מספרי קומיקס
הזיה
חחח.. כמה מצחיק ככה עצוב. העצוב זה שהחכי"ם שמציעים את ההצעות האלו בכלל לא מבינים מימינם ומשמאם במקצועות הפרא רפואיים. והם גם לא מוכנים לדבר עם גורמי המקצוע. הבריונות הזו עוד תעלה להם ביוקר.
קלינאית תקשורת
42
מציעה להקים ועדה מרכזית לבירור על מטפלים ומטפלות מהמגזר. רק שם יהיה ניתן לקבל המלצה אמיתית. כל מטפל/ת שירצו לקבל דירוג יעברו מבחן, יציגו תעודות וירשמו לקבלת ציון. וכמובן תהיה אפשרות לציבור שטופל אצל מטפל מסוים להמליץ עליו או להיפך. רק ככה נעצור את השחיתות החוגגת בשם החוק. רק בידינו תלוי הדבר.
לאה
41
שטויות והבלים ניתן ללמד את כל מה שצריך בסמינרים בלי כל הקורסים המיותרים והלא קשורים שתואר אקדמי דורש. כן אני לא רוצה שהילד שלי יטופל אצל אשה חרדית שלא שמעה בקול גדולי ישראלולמדה באקדמיה.הם חוששים על התחרות שתהיה ותו לא...
שו
מי אלו כל גדולי ישראל????? תלך לרב שלך ותשאל אותו אחד על אחד בלי כל העסקנים ותראה מה הוא יגיד לך על לימודים במכללת מבח"ר למשל. מה לגבי אחיות? אתה מעוניין שתטפל בך ערביה שתומכת במחבלים או חילונית ששונאת אותך ואת הקיום שלך? תשקול מילים...
לשו
40
גם אני הייתי בעניין הזה של תרפיה במוזיקה שילמנו לסמינר המון כסף-ולא יצא מזה כלום!
תמי
39
נוכלים! ואחרי זה, לא מתביישים להגיד, שהם כפופים לדעת תורה...
שערוריה!!!
38
כל הכבוד על הכתבה המדויקת, חבל שהתמקדתם בעיקר בטיפול מסוג מסוים, החוק מתייחס גם ללימודי קלינאות תקשורת וריפוי בעיסוק. מעניין מאוד מדוע בתקשורת החרדית לא מיידעים כלל את הציבור על המהלך הנ״ל - עיתון משפחה לדוג
תהילה
37
גם אני עבדתי כמרצה במשך שנים רבות במסלולים להכשרה מקצועית ומכירה מקרוב את מה שמתואר בכתבה. רמה מקצועית נמוכה כמו גם רמת הדרישות, המטלות והעבודות שנדרשים להגיש. פיקוח שמעלים עין. קומבינות וכל מילה בכתבה נכונה
דבורה
36
בגלל חוסר הפיקוח על הסמינרים,את לימודי ההמשך אני הולכת להמשיך במקום שלומדים בו תואר,מקום מפוקח תרתי משמע אם משקיעים בלימודים-צריך ללכת על ההכי טוב,ולא לבזבז את הזמן ולמרוח אותו כמו שעושים בסמינרים,כל הבוקר מורחים עם מקצועות קודש,ואז בנות נשארות ללמוד עד 22:00בשביל ללמוד מקצוע!זאת הזיה,וזה בלי תואר
טלי🍒
35
כחרדי בעל תואר שני בחינוך שניהל מכון טיפולי בעיר חרדית, אני מכיר את הנושא היטב. אני אומר בוודאות: כל מילה בכתבה הזו נכונה.
אברהם
34
נשמע מגמתי ואינטרסנטי
נעה
33
פשוט טירוף שככה זה עובד מה זה שלחילונים צריך מומחיות ולחרדים לא???? איך מפקירים ככה את המטופלים שלנו????
לא נורמלי
32
נכון שללמוד שני תארים עדיף מאשר קורס ארוך בטיפול, אבל בקורס לומדים שיטות טיפול קצרות ומהירות ולא תאוריות מתאוריות שונות והרבה נושאים שלא קשורים למטרת הטיפול עצמה.
נחום
31
יישר כח על הכתבה!! הציבור חייב לדעת את זה!! החוק הזה הוא רע והוא מגיע מחוסר הבנה מוחלט במקצועות הפרא רפואיים, חכי"נו המהוללים חושבים שהתחום הפרא רפואי הוא כמו ראיית חשבון והנדסאים, הם לא מבינים מימינם ומשמאלם במקצועות האלו והם גם לא מוכנים לשמוע.
מישהי
30
זה נכון!!! זה נזק ובכיה לדורות! אני קלינאית תקשורת חרדית חסידית ואני מכירה טוב את התחום, זה יהיה עצוב מאד אם החוק הזה יעבור. אנשי הטיפול לומדים לימודים מקיפים ומעמיקים על מנת להכיר היטב את כל המערכות שקשורות לתחום ועושים 1000 שעות של התנסות מעשית, מה שלא יתאפשר סמינרים- בוודאות!!
רבקי- קלינאית תקשורת
29
כל עוד אין פריימריז במפלגות החרדיות כל מה שעניין את הנציגים זה לרצות את בעלי הכח וההשפעה שהם מנעלי מוסדות. כי כל מה שהם צריכים כדי נצביע להם זה סלוגן דתי שמעורר את רגשות האשם והמצפון כמו "צריך אותך לעשירי" או תמונה של גדולי ישראל. כשנחליט שאנחנו רק מצביעים למי שדואג לציבור הם ישמעו אותנו טוב טוב
דואג
28
שירגיעו כל המטפלים. הם מקנאים שבנות הולכות ללמוד את זה בלי תואר? או שמה הם דואגים לזה שהולך להיות להם מתחרים?
מירי
אני קלינאית תקשורת, ולא, אני לא ארגע. מנסים להציג כאילו המלחמה שלנו היא מאגו צרוף. וזה לא נכון!!!!!!! אנחנו חושבים שלא נכון ולא ראוי להוזיל את הערך של כל מקצועות הבריאות. ילד חרדי לא אמור להיות מופלה, גם לא בקבלת טיפול! החכי"ם מוכיחים שוב בפעם המי יודע כמה- שהם יורים לציבור שולחיהם ברגליים.
קלינאית תקשורת
27
אין חדש תחת השמש. גם לימודי תואר מקביל בהוראה זה חוכא ואיטלולא הבעלים עושים בשביל נשותיהן את כל המבחנים ואין כאן המקום להאריך. ציבור שיורב לעצמו ברגל...
אלעד
26
אמאלה
דוד
25
מסכימה עם כל מילה. החוק הזה יקל עלינו בטווח הקצר כי נרגיש שיש עוד מסלולים בסמינרים אבל יתהפך עלינו כשנצטרך טיפול לנו או לילדינו! למי שדוחף לחוק הזה צריך לומר - חבל לנצח בקרב כדי להפסיד במלחמה...
רבקי
24
חייבים להדד את הענין זה בנפשינו ובנפש צאצאינו כבר כיום גם אם תעודות למחצה עושים טעיות מטפלים מטעם ששנים לא מצליחים לתקן המצוקות רבות ואנשי מקצוע טובים במגזר אין הרבה עכשיו נקבל מבול רדוד והרבה עסקנים מטעם אסור ומסוכן!
מודאג מאוד
23
איך אמר הגאון הצדיק הרב יורם אברג'ל זצוק"ל החינוך מתחיל מהבית, הורים יקרים אל תסמכו על מוסדות הלימוד תדאגו להדריך את הילדים בבית בדרך ישרה, תדאגו לתת לילדים את העצות הנכונות והנבונות שיקלו עליהם מחד וידריכו אותם בדרך הנכונה מאידך, ותדאגו להראות לילדים היקרים שלכם דוגמא אישית ולהתפלל לה'
משה
22
תודה שנזכרתם. אלו שבחרנו בהם רוצים אותנו עניים ובורים
יוני
21
מבהיל ומפחיד , למה הכל צריך להיות עקום ובקומבינות במקום להיות מקצועיים ? עצוב
מנחם
20
מאוד מאוד מעניין. אבל מה אתם מציעים?
רחל
19
כל הכבוד!! כל מילה!!
ברכי
18
היזהרו ממטפלים שאין להם הכשרה של תואר שני, בפסיכולוגיה, תרפיה, עבודה סוציאלית,וכו'.
השם תציל אותנו!!!!!!!!!!!!!
17
סתם כאילו שתואר זה ה וכל השאר סתם המצאות בתואר אתה לומד עוד מלא שטויות מסביב ובאקוילנטי לומדים את גופו של ענין ואדרבא באונברסיטות כל הזמן בסמארטפונים ואצל החרדים באמת לומדים אז שיפסיקו לדבר שטיות זה נכון שזה פוגע לכם בפרנסה אבל זה לא סיבה להשמיץ
מישהו
מצטערת לשבור לך את התזה ה"יפה שלך" אבל אני סיימתי תואר ראשון בריפוי בעיסוק בדיוק עכשיו ולי וליותר ממחצית מבנות כיתתי יש עדיין רק טלפונים כשרים בלי הודעות וק"ו בלי אינטרנט.
סט' לריפוי בעיסוק
16
האינטרסים של מי שמתנגד לזה כמו המטפלים/ות שלמדו במכללות/אקדמיות, גם לא ברורים דיים, זו רק דאגה לשלום הציבור, או שמא חשש מתחרות, ועוד....
סתם שאלה
15
אני לא יודע בתורה שלי כתוב שאין הבדל בין לראות אישה מלפנים או מאחור
שלום
אפשר להבין מה אתה רוצההההההההההההההההההההה התגובה שלך לא לעניין!
...............
14
אמת שגם אני דיברתי כך על הסמינרים עד שהמשכתי ללימודי המשך באחת האוניברסיטאות הגדולות בארץ וגילית שרמת המסלול שלי בסמינר הייתה אותה רמה עם לא יותר .... אני אומרת מניסיון ! - צריך לבדוק לעומק כי יש תחומים שבסמינרים מלמדים ברמה מאוד גבוה , עיין ערך ראיית חשבון , הנדסאים וכד'
כיף להשתלח בסמינרים ... אבל
מספיק שתסתכלי על העברית שלך כדי להבין את הרמה. אם ולא עם. גבוהה ולא גבוה.
אם זו הרמה של הסמינריונים
13
כן מילה! יש מעל אלף מטפלים ומטפלות חרדים שעברו הכשרה אקדמית מקיפה הכוללת התמחות,שעות שדה,תהליך אישי כשהכל מפוקח ומבוקר כולל מיון למסלולים לפני ותוך כדי. מטרת החוק שהסמינרים יוכלו להנפיק מטפלות ללא ההתמקצעות,התכנים והדרך הארוכה הנדרשת לעסוק בנפש וכולנו מכירים את "הפיקוח" בשטיבל...
יונתן
12
כתבה מגמתית לגמרי כאילו לא יודעים בסימנרים לפקח לאנשי המקצוע יש אינטרס ברור כי הם מעוניינים שילמדו רק אצלם אחרת הם יאבדו את המונופול על השוק תנו לבנות הסימנר ללמוד ולהתפרנס גם להם מגיע
יוסי
11
צודקים!!! אני גם נגד ממש
רחל
10
רבותיי העסקונה פועלת אקטיבית נגד המגזר החרדי, מה אתם רוצים נוער לא מטופל כראוי שיכול לנשור רח"ל
מה קורה לנו?
9
להיות אדם דתי זה לא רק לשמור שבת וכשרות.... אני נדהמת לקרוא את כל התחבולות והשקרים של נשים שהיו בקורס וקוראות לעצמן מטפלות, או הצגת סיליבוס שקרי למשרד החינוך.....
אאא
8
משחקים בנפש היקר שלך יהיה בידי מטפל/ת חובבנית שהוכשרה עי מאכרים שכל מטרתם הכנסת כסף רב לכיסם דרך המסלולים האלו. ולא חסרים מטפלים חרדים(בטח לא מטפלות) מקצועיים שהוכשרו הן במבנה האישיותי והן בהכשרה האקדמית העמוקה וההתמחות הממושכת.
יוני
7
כמה נכון
תגידו לי מה נסגר
6
החוק הראשון שצריך להעביר הוא-שאין ללמוד טיפול לפני גיל 30! אי אפשר להיות מטפל בלי שתפתח קודם את האישיות שלך,וזה לא קורה לפני גיל 30 וצודקת מי שכתבה בכתבה,שכאשר הולכים למישהו לא מקצועי מאבדים אמון בטיפול כמה אפשר לשים את החיים הפרטיים שלך על השולחן? קרה לי לצערי
אני
5
צודקים בכל מילה, כל הכבוד על הכתבה הזו ואגב אם תהיתם לגבי האינטרסים, נסו לשער כמה כסף סמינרים יקבלו מהמדינה עבור הקמת מסלולים שמקבילים לאקדמיה, נראה לי שזה מסביר הכל.
שרה
4
חבל שהחכי"ם החרדים יורים פעם אחר פעם לציבור שולחיהם ברגליים. החוק הזה הוא רע והרסני ויפגע בראש ובראשונה בשכבות החלשות שלא יוכלו לממן לעצמם טיפול טוב ויקבלו טיפול סוג ד', הכל זה כסף ואינטרסים!!!!!!! תתעוררו
חרדי
3
העיקר חסר מן הספר, מטרת החוק הזה היא כביכול לכסות על המחסור במטפלים במוסדות הציבוריים וזאת תוך התעלמות מסיבת המחסור. לא חסרות מטפלות בשוק, חסרות מטפלות בשוק הציבורי!!! זאת למה, מי מכל העסקנים היה מוכן להשתכר במעט יותר משכר מינימום לאחר 4 שנות לימודים מאסיביות?
מרפאה בעיסוק
2
כתבה חשובה מאוד! תודה רבה!
בתאל
1
תרבות השטיבל ויהיה בסדר במקצוע שעוסק בנפש? סמינרים לא יוכלו ללמד תכנים מורכבים ועבודה תהליכית שעוברים במקצועות הנפש,פיקוח יהיה קליל כמו שקורה בתחומים אחרים. וזה כשיש אנשי טיפול חרדים אקדמאים רבים. טראגי למי שיפגע
דדי
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים