פרק ד': אנו עסוקים בסיקור הפולמוס אודות החכם היהודי משה קוניץ רבה של אוֹבּוּדָה (חי ופעל בין השנים תקל"ד, תקצ"ז - 1774, 1837), האם היה חלילה "משכיל" ידידם של הרפורמים או תלמיד חכם ירא ושלם.
- תעלומת משה קוניץ; גאון תלמיד חכם או משכיל מאבותיהם של הרפורמים?!
- חתנו המשכיל של ה'קְצוֹת' שחיבר ספר נגד 'קדמות הזוהר'
- הקשר בין משיח השקר שבתאי צבי לשאלה - "מי חיבר את הזוהר?"
מאמר תקיף כנגד משה קוניץ הופיע בקובץ ישורון מ מאת הרב חיים אשר פריימן מירושלים, בו נטען בין היתר שכיון שמשה קוניץ בראשית ספרו 'בן יוחאי' הדפיס את תמונתו שם הוא נראה לבוש בבגדים צבעוניים, ללא כובע וחליפה, מוכח שמשה קוניץ רצה להידמות לגויים "כרוח ההשכלה והרפורמה".
וכך דברי הרב פריימן:
"גם בספרו בן יוחאי הנ"ל, הדפיס הוא צילום תמונתו, והוא דבר שלא היה מצוי בדור ההוא, וכפי הנראה מצילום התמונה היו בגדיו צבעוניים. ולא היה לבוש אלא בכיפה לבד, בלא שום כובע וכיו"ב. ושלא כפי הנהוג בדורות ההם. והרי זה עד ממהר לדברינו כי עשה הכל בכדי להדמות לגוים וכרוח ההשכלה והרפורמה בתקופה ההיא". (ישורון מ עמוד 1123).
לאמור; אחת הראיות שמשה קוניץ היה ברוח ההשכלה והרפורמה, מכך שפרסם תמונה שלו בראש ספרו, והצטלם ללא כובע וחליפה, עם בגדים צבעוניים, מעשים שלפי טענתו של הרב פריימן לא היו מקובלים לפני כמאתיים שנים.
• • •
טענתו של הרב פריימן שיהודי שהתלבש עם בגדים צבעוניים, ללא כובע וחליפה, לפני כמאתיים שנים הוא מעשה שלא יעשה, ומכך הסיק שהוא רצה "להדמות לגוים וכרוח ההשכלה והרפורמה בתקופה ההיא", איננה ברורה כדבעי. ברם לצערי לא מצאתי מחקר מקיף שחקר את הלבוש של הציבור החרדי לפני כמאתיים שנים, ולכן לא נעסוק בטענה זו במאמר זה.
במאמר זה נעסוק לגבי טענתו שעצם זה שמשה קוניץ פרסם תמונה שלו בראש ספרו, זה מראה על השקפות פסולות כפי שכתב "גם בספרו בן יוחאי הנ"ל, הדפיס הוא צילום תמונתו, והוא דבר שלא היה מצוי בדור ההוא".
זה ברור שכוונת הרב פריימן בדבריו: "והוא דבר שלא היה מצוי בדור ההוא", הם על ראשית המאה הי"ט, עת הדפיס קוניץ את ספר 'בן יוחאי (תקע"ה - 1815), אולם שנים ספורות לאחר מכן נעשה דבר זה מקובל, ואף נכדו של מרנא החתם סופר, הגאון רבי שלמה סופר כשהדפיס את ספרו 'אגרות סופרים' בחייו בשנת תרפ"ח (1928) פרסם את תמונתו בראש ספרו.
יצוין שב'אגרות סופרים' הנ"ל הביא את תמונתו של מרנא רבי עקיבה איגר ראש שושלת החתם סופר, אולם לא היה זה בחייו.
ברם, ישנם מקורות שכבר בדורו של משה קוניץ רבנים יראים ושלמים שלא חשודים בדעות זרות הביאו את תמונתם בראש ספרים תורניים.
כך בספר התפילה 'שער התפלה וסדר העבודה', שהודפס בלונדון בשנת תקס"ט (1809), הובא דף עם תחריט נחושת תמונתו של הגאון רבי שלמה הירשל ברלינר אב"ד לונדון עם הכיתוב: "תמונת אדמ"ו החכם הכולל הגאון הגדול מה"ו שלמה בן אדמ"ו הגאון הגדול מה"ו צבי זצ"ל, אב"ד דק"ק אשכנזים בלונדון והמדינה, שלשלת היחוסי[!] הגאונים מהו"ה העשיל וחכם צבי זצ"ל".
הגאון רבי שלמה הירשל ברלינר חי ופעל בין השנים תקכ"ב – תר"ג (1762 - 1842) והחל משנת תקס"ב (1802) מונה לרב הראשי הרשמי הראשון של בריטניה.
הגרש"ה ברלינר היה מראשי הלוחמים ברפורמים בבריטניה, ובשנת תר"א (1842) כשנה לפני פטירתו הטיל חרם חריף על ראשי ההנהגה הרפורמית.
שני בניו המשיכו בדרכו, ובנו ר' דוד טעבלי עלה לארץ ישראל בשנת תקצ"ח (1838), והיה ממנהיגי קהילת ה"פרושים" בירושלים וגזבר חורבת רבי יהודה חסיד. בנו השני ר' צבי הירש עלה אף הוא לארץ ישראל בשנת תרי"ג והיה מבוני ירושלים, ואחד ממקימי שכונת 'בתי מחסה'.
עוד יש לציין שבש"ס הראשון שהודפס בווינה עם הגהות הגאון רצ"ה חיות מגאוני גליציה, היה תחריט עץ שלו בראש הכרך הראשון בחייו (נפטר בשנת תרט"ז-1855).
צילום של מהדורת הש"ס הנ"ל נמצא באתר בספריה הלאומית, אולם לצערי לא הצלחנו להשיג זכויות יוצרים לפרסומה.
תמונה של מהר"ץ חיות כפי שהובאה באותה מהדורת ש"ס אנו מפרסמים מתוך ספר 'מבוא התלמוד' מאת מהר"ץ חיות שהודפס בזאלקווא בשנת תר"ה (1845) בו באחד העותקים נכרך גם תחריט תמונתו.
עוד דמות יהודית תורנית שבספרו הובאה תמונה של המחבר, הוא הרופא ר' טוביה כהן שבשנת תס"ח (1707) הדפיס לאור את ספרו 'מעשה טוביה', בו שילב תמונה של המחבר.
יצוין שישנם כמה ספרים תורניים מאת רבני מרוקו בהם הובאו תמונותיהם של המחברים בתחילת הספר.
לסיום, נצטט פרט מעניין שציין הכותב הרב חיים אשר פריימן בביקורתיות, שבתחילת ספרו של קוניץ בעודו מתאר את אבותיו, הוא סיפר על זקנתו הרבנית שפרינצה בשלל מעלותיה, בין היתר שידעה בכל ספרי התנ"ך, ולא הניחה אגדה בבלי וירושלמי שלא ידעה היטב "גם יפיה וצדקתה מפורסם מאד". (ד"ה הצדיק והישר).
המשך יבוא...
- לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com