כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

גדולי ישראל הושפעו מהגוים? פולמוס פנים משכילי בין שי"ר לשד"ל

לאחר שהחציף פניו נגד רבנו הנשר הגדול הרמב"ם, פרץ לו פולמוס פנים משכילי בין רבה של פראג שי"ר (חתנו של 'קצות החושן'), למשכיל האיטלקי שד"ל המחוצף (היסטוריה)

| 79 | כיכר השבת |
דיוקנו של הרמב"ם על בול ישראלי
דיוקנו של הרמב"ם על בול ישראלי (מאת מעצב: וינד-סטרוסקי - קטלוג הבולים הישראלי, מספר קטלוגי: 112)

פרק ג': אמש כתבנו אודות זעמם של המשכילים כנגד שד"ל[1] המחוצף שיצא כנגד רבנו הרמב"ם, וביארנו שהמשכילים הראשונים ראו בדמותו הפילוסופית של הרמב"ם, כראיה לדרכיהם הנלוזות.

הצדיק ר' נתן מברסלב: המשכילים הסתמכו על הרמב"ם

על כך שהמשכילים הסתמכו בדרכיהם הנלוזות על רבנו הרמב"ם, כתבו רבים כדוגמת הרה"צ ר' נתן מנמירוב תלמידו של האדמו"ר ר' נחמן מברסלב שסייר באותם ימים בגליציה ונחשף מקרוב לספרות משכיליה. את רשמיו ותובנותיו מאלו העלה על הכתב בחיבור 'קנאת ה'' והוא כתב פולמוס חריף נגד השכלת הזמן, ובין שאר חיבורי המשכילים שהוא מזכיר לגנאי מופיע גם 'כרם חמד' בה כתב שי"ר את דברי ההלל על הרמב"ם.

רבי נתן מברסלב מכנה את 'כרם חמד', 'קרס חומר' ודבריו הם חריפים ביותר: "ואלו הארורים הכופרים שבדורות האלו, שמו כל יסודותם על משענת קנה הרצוץ שבספר הזה [מורה נבוכים] וכיוצא בו, אשר כבר רוב חכמי ישראל ככולם בכל דור ודור געלו ומאסו בהם"[2].

נחזור לשד"ל המחוצף עליו כתבנו בפרקים הקודמים שהתבטא נגד הרמב"ם, וכנגדו הגיבו רבים מחכמי אותה תקופה, והלה לא נותר חייב וכתב מאמר תגובה שפורסם בכרך הרביעי של כתב העת 'כרם חמד' ובתגובתו טען שהוא לא בא לערער על גדולתו של הרמב"ם, אלא רק לבקר אותו בלא משוא פנים בעניין אחד או שניים.

בחודש מארס 1841 שלח שד"ל לשי"ר אגרת פיוס, ושי"ר הגיב לו בחזרה. מאגרת התגובה אנו למדים עוד על הוויכוח שהיה בין השנים.

תגובת שי"ר לשד"ל

על טענתו של שד"ל שהרמב"ם ואבן עזרא למדו מאריסטו, ובכלל על טענותיו של שחכמי ישראל הושפעו מחכמי האומות, טען שי"ר כי אף אם "לקחו איזה דרכים מחכמי יון, הבעבור זאת לא התחזקו במעוז תורתנו הקדושה? הבעבור כן לא היו עמודים גדולים לבית ישראל? התחשוב כי ביכולת היוזאיזמוס לעמוד תמיד לבדו מבלי קחת מאומה מעמים אחרים?".

שי"ר שהיה משכיל ברמה כזו או אחרת, לא הכחיש שהיו השפעות הדדיות בין עם ישראל לעמים, והדבר היה מצוי ואף רצוי. לדבריו יד ההשגחה סיבבה את צאת עם ישראל לגלות דווקא לשם השפעות הדדיות, כדי שהעם יקבל מעט פה ושם מהמתוקנים שבעמים, ובעיקר שילמד "לכל העמים יסודי דתנו הטהורה המאירה והמועלת לבדה לכל יושבי תבל, עד אשר יהפכו כולם לקרוא בשפה ברורה בשם ה'".

שי"ר טען כנגד שד"ל, שגדולי ישראל הושפעו מחכמי העמים, החל מימי קדם בהם התנאים קבלו מהיוונים, דרך גדולי ישראל של ימי הביניים, ובהם רבנו בחיי אבן פקודה, רבנו סעדיה גאון, רבנו אברהם אבן עזרא, והנשר הגדול הרמב"ם, שספגו מההגות של היוונים והערבים, וכך במשך כל הדורות בהשפעות שהתקבלו מהעמים, דרך התאמתן לעם, הייתה תועלת, כפי שרבנו בחיי ורמב"ם עשו מהם "מרקחת לתורה".

הרמב"ם - הוגה אריסטוטל

אכן דבריו של שי"ר בהחלט נכונים, כל צורב שלומד את כתבי רבנו הרמב"ם, מבחין שהוא הושפע מהפילוסוף היווני אריסטו, ושאב ממנו חלק מתורת הנפש שלו, ולכך הרמב"ם אצל החוקרים הוא אחד מאלו המכונים "הוגים אריסטוטלים".

הרמב"ם לא הסתיר זאת, וציטט מספר חכמים יוונים וערבים, וכפי שהרחבנן הוא ספג חרמות ושריפת ספרים כיון שחשדוהו לחינם בחשדות שווא, ושנים רבות אחריהם המשכיל שד"ל חזר על חלק מטענותיהם.

שי"ר שחרד לכבוד הרמב"ם, הקניט את שד"ל (שטען שהוא הולך בעקבות רש"י), -ושאלו מעל גבי כתב העת - האם מוסדו - בית המדרש לרבנים בפדובה כולו על טהרת היהדות, והאם בכלל אפשר היה לקיים אותו בדרך הלימוד תורני של רש"י בהקמת חיץ בין היהדות לעמים הסובבים?! שי"ר דרש משד"ל להימנע מלתקוף את הרמב"ם מחשש שעקב ביזוי "תפארתנו ועדיינו" זה יחולל כבוד העם בגוים.

שי"ר לא הכחיש שהרמב"ם הושפע מהיוונים, ואף כתב לשד"ל שהרמב"ם הושפע גם מעמים נוספים, ואף ציין שהעם כולו התערב מהתרבות הבבלית, פרס, ערב, הגלים והגרמנים. שי"ר הזכיר גישות שונות שהיו לעמי קדם אצל חז"ל, ובהם חיבתם יותר מכל העמים ליפת, הלא הוא אבי יוון.

לא רק שי"ר יצא חוצץ כנגד המשכיל שד"ל, וטענותיו כנגד רבנו הרמב"ם, אלא גם גדולי ישראל מובהקים: הגאון רבי צבי הירש קלישר רבה של טורון שבפולין, פרסם מכתב תגובה חריף בעיתונו היהודי-גרמני של י"מ יוסט. הרחיב ביותר הוא הגאון רבי צבי הירש חיות רבה של העיר ז'ולקייב שבגליציה, אשר כתב והדפיס שלושה קונטרסים כתגובה לביקורת שד"ל על הרמב"ם.

המשך יבוא...

לקריאה נוספת:

ד"ר נתן שיפריס שי"ר חדש, שלמה יהודה רפפורט: רבנות, השכלה, לאומיות, זלמן שזר תשפ"ב.

הרב יצחק ברוך רוזנבלום, מורה נבוכים בין משכילי ולמדני גליציה, דעת: כתב עת לפילוסופיה יהודית וקבלה 85 (2018), עמ' 189 – 228.

הנ"ל, 'צריך עיון', 'הרב הבודד' ט"ז בטבת תשע"ט.

[1] יצוין שאת שד"ל שכל ימיו התהלך בין משכילים לחרדים, הזכירוהו מספר גדולי ישראל, כדוגמת הגאון רבי חיים בלייח, אב"ד ורבה של תלסמאן באלג'יריה.

המלבי"ם בספרו "הכרמל". הגאון רבי יעקב צבי מֶקְלֶנְבּוּרג בעל ה'כתב והקבלה' בבראשית יט ה, כא י, כה כג.

הגאון הבן איש חי - רבי יוסף חיים מבבל בפתיחה ראשונה לספר עוד יוסף חי (דרושים).

ובדורנו הגאון רבי מאיר מאזוז בספר 'אילת אהבים' (בני ברק תשס"ז) ובחידושיו לקידושין (ל' ע"א, עמוד ל"ז מדפי הספר) בזה הלשון: "ואף שאגרות הנ"ל מלאים בכמה מקומות דברים זרים ומרים כלענה, מכל מקום מילי מעלייתא דאית בהו דרשינן להו בפירקא, וקבל האמת ממי שאמרה".

[2] חשוב לדעת שישנם מרבותינו שסברו ש'קנאת ה'' זה זויף, ולא נכתב בידי ר' נתן זי"ע, עקב טענות לא נכונות שנכתבו בו, וכבר הרחבנו על כך פה בעבר. אולם ברור שנכתב בידי אחד מצדיקי ברסלב בדורות האחרונים.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
79 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
6
מעולם לא אסרו חז"ל לימוד מדעים. להיפך, "חכמה בגויים תאמין", האם שמואל לא היה אסטרונום? והרי היו נהירין לו שבילי רקיעא כשבילי נהרדעא. כך שהשאלה אינה על הרמבם אלא על מתנגדיו החצופים שחולקים על חז"ל!!
מניין לך ששמואל למד אסטרנומיה אצל הגויים? להיפך יש דברים שרק חכמי התלמוד ידעו ולא חכמי הגויים, איפה מובא בתלמוד שהושפעו בהשקפה ועוד ע"י גויים, והתחשבו בדבריהם כאילו שזה תורה מסיני (מלבד ברפואה)?
אחרי שחז"ל אמרו חכמה בגויים תאמין ועוד תיקנו ברכה מיוחדת על גוי חכם "ברוך שחלק מחכמתו לבשר ודם" מן הסתם גם למדו מהם. בודאי שאין שום מקור בחז"ל שאסור.
אריסטו הוא לא מאן דאמר כלל מול ילד יהודי פשוט וטהור!
אבל אריסטו למד את חכמת ישראל שהייתה לעם ישראל לפני גלות בית ראשון. כך שאנחנו חייבים להחזיר את החכמה הזו אלינו. ילד קטן לא יוכל
גוי שלמד תורה חייב מיתה, ואסור ללמד תורה לגוי (מלבד ה7 מצוות שלו), אגב קודם התחלת שיש חכמה בגויים, ללמד מה שמחוץ לתורה, ועכשיו התקדמת בטמטום והבל, כביכול אריסטו יהודי ת"ח שצריכים ללמוד ממנו תורה.. בקיצור אתה חולה נפש אין לך קשר ליהדות!
חכמה= מדעים מדוייקים. אתה מתקשה להבחין בין תורה לחכמה. אתה מתוסכל כי אין לך ידע בסיסי
1. מניין לך שאריסטו למד מחז"ל לפני בית שני? 2. בירושלמי ברכות ט, ב, כתוב ששמואל ידע את חכמת האסטרונמיה לא ע"י לימוד מהיוונים או הגויים, וזה סותר התאוריה שלך,
הרמבם כתב שהיוונים למדו את החכמה מעם ישראל. ברור שמעולם לא פתחת מורה נבוכים מרוב שרבותיך השוטים הבהילוך. בירושלמי לא מבואר ממי שמואל למד. גם אם למד מיהודי, הרי הוא למד מיווני
בירושלמי לא כתוב שהוא למד זאת ממקור יווני או אפי ממישהו, ואם כביכול המקור מהיוונים, בוודאי שהירושלמי היה מציין זאת, אלא ידע זאת מהתורה, והתבוננות!
בירושלמי לא כתוב ממי למד. אבל מאות שנים לפניו למדו חכמי ישראל חכמה זו מהיוונים. הרמבם כותב שחכמה זו הייתה מצויה תחילה אצל עם ישראל ועברה אחר כך ליוונים
אם כביכול המקור של שמואל מהיוונים, בוודאי שהירושלמי היה מציין זאת, ופשוט! תשאל כל ת"ח אמיתי, כולל רבנים תימנים כמו ר"י ראצבי וכדומה, והם יגידו לך שהמקור של שמואל לא היה מהיוונים כפי שמוכח מהירושלמי, כבר תפסו אותך כמה פעמים מסלף ירושלמי, חבל שאתה מתאמץ לסלף עוד פעם..
אין צורך לשאול את הרב רצאבי או כל רב אחר כאשר הדברים מפורשים על ידי הרמבם. עיין גם פרק יז מהלכות קדוש החודש הלכה כד
גברא אגברא קא רמית? בירושלמי מפורש ששמואל לא ידע זאת מהיוונים, ועל זה הוספתי שאם אתה חושב שזה המצאה שלי בירושלמי, אז תשאל כל רב, כולל רב תימני.. אגב בנוסף אולי יכולים לדייק שהר"מ כתב שם על ספרי חכמי יוון: "הם הנמצאים עכשיו ביד החכמים" ולא כתב שזה היה בזמן
הרמבם כתב מפורש שהחכמה היוונית עברה לחז"ל. במורה הנבוכים. בירושלמי לא נכתב מה המקור
אולי יכולים לדייק שהר"מ כתב שם על ספרי חכמי יוון: "הם הנמצאים עכשיו ביד החכמים", היינו בדור של הרמב"ם, ולא כתב שזה היה בזמן התלמוד אצל החכמים, ומ"מ לא משנה מה כוונתו, בירושלמי זה מפורש ששמואל לא למד זאת מהיוונים הגויים!
אל תכניס מילים מיותרות בפי הרמבם. הוא כתב במורה הנבוכים במפורש שחז"ל קבלו מהיוונים
אריסטו חי בזמן בית שני, אז על מה אתה מדבר??? וכל מה שכביכול הוא למד מהיהודים, ידעו ולמדו וקיבלו חכמי התלמוד פי עשרות יותר ממנו, אז על מה אתה מדבר?
אריסטו חי בתפר שבין בית ראשון לשני. כשעם ישראל הוגלה ניטלה ממנו חכמה זו בצוק העיתים, והיא נילמדהעל ידי היוונים בשלווה ונחת כי הם שלטו על העולם. חז"ל היו מטולטלים ומעונים בגולה ולכן נשתכחה מהם
אריסטו נולד רק כ200 שנה אחר חורבן בית ראשון, וכשנולד כבר היו באמצע בית שני, וכל שיג ושיח חכמתנו היתה רק בלשון הקודש, או ארמית, ואריסטו לא יכל ללמוד כלום מתורתנו או חכמתנו, תרגום התורה ליוונית ע"י תלמי המלך היה אחרי אריסטו, על מה אתה מדבר בבקשה?
אריסטו לא היה החכם היווני הראשון. הוא למד מרבותיו היוונים שלמדו מחכמי ישראל. מדעי אריסטו הם מדעי עם ישראל לפני שגלה
שיקרת שאריסטו "הרב" שלך חי בין בית ראשון והשני, עכשיו אתה בא עם המצאה חדשה, שהוא למד מרבותיו ולא הוא בעצמו?..
עיין רמבם פרק יז מהלכות קדוש החודש הלכה כד. דברים ברורים
זה מדובר על חכמת התקופות שזה ממדעי טבע, שידוע על זה חכמה בגויים תאמין, היינו שיש לגויים החכמה בזה מעצמם גם בלי ללמוד זאת מישראל, ואין לזה קשר לוויכוח לעיל אם היוונים למדו זאת מחכמי ישראל כטענתך,
מעשה מרכבה ומעשה בראשית הם מדעי הטבע ומטפיזיקה כלומר, מעבר לטבע. עיין היטב יסודי התורה ותרווה צמאונך
חכמה בגויים תאמין זה בחיצוניות, חכמות שונות וכמו שרואים כיום בעולם המערבי, אבל לא כתוב כלל שיתערבו חלילה דיעותיהם ומהלך מחשבתם לנפש היהודי, (ושוב זה לא אומר שלא ניתן למצוא גוי שהחשיבה וההשקפה שלו כמו שצריך לפי היהדות, אלא שלא על השקפותיו של הגוי, נאמר חכמה בגויים תאמין).
חכמה=מדע. זה לא השקפות או חיצוניות כהגדרתך. עכשיו שאתה מבין שחכמה זה מדע, תגובתך היא בגדר בילבול.
יש מדעי טבע שזה בחיצוניות, ויש מדעים שקשור יותר לרוחניות, כגון דעתם על שדים וכו', או מדעי פסיכולוגיה, שקשור יותר לפנימיות לדיעות, ונפש היהודי, ועכשיו שאתה מבין את ההבדל, תגובתך שהגבת לא קשורה לנידון, וכבר השבתי על זה!
חכמה=מדעים מדוייקים. כלומר, מעשה בראשית, שזה טבע הבריאה. פיזיקה, ביולוגיה וכו'. תורה= תורה ומצוות ומדעי האלקות. כלומר, מעשה מרכבה, עולמות עליונים ומלאכים וכיצד נוצר הקשר עם האדם השלם. כפי שמוסבר במורה נבוכים ולא בזוהר המזוייף
יפה התקדמת, ובכן אתה מודה שחלק התורה, והרוחניות לא שייך לגויים שהם ילמדו אותנו על זה, ובכן בתשע"פ שלנו כתוב על שדים וכו', כגון ברכות ו, ועוד, והרמב"ם שינה את הכוונה הפשוטה על שדים, וכנראה שינה את הפשט של מקרה מפורש שנכתב בגמ', על רב ביבי בר אביי שניזק מהם, ולכן זה רק מוכיח שהגר"א ביו"ד צדק!
יפה התקדמת. לראשונה בחייך הבחנת בין תורה לחכמה. תעשה יום טוב לך ולבני משפחתך שפרצת את הבועה האטומה שלך זה שנים. היו מחז"ל שכתבו שהשדים הם דמיון שמדמיינים בני אדם כסילים כמוך חחחח
בקיצור אין לך מה לענות "עניינית", ל2 התגובות שהגבתי לעיל על ההבדל בין מדעי טבע, לחלק שנוגע יותר לרוחניות, וכן על צידקת פסק הגר"א על סילופי הר"מ בגמרות על שדים וכו'!
חחחח לקח לך זמן רב להבחין בין תורה למדע. יפה התקדמת ילד. אתה תולה את אטימותך באחרים חחח
כנ"ל!
מושקה היקר, קשה לך להודות שפשוט לא הבנת. נדמה לי שזו ההודאה הראשונה בחייך
כבר כתבתי "כנ"ל", ואחזור בקצרה, אין לי דבר נגד המדע, חכמה בגויים תאמין זה לגבי המדע החיצוני, כגון מדעי טבע, אבל לאו דווקא מדעי פסיכולוגיה ודיעות שקשור לנפש היהודית, שא"א ללמוד מהגוי בשבילנו, כי אצלם דרך הריפוי זה שהכל מותר וללכת אחר מה שהלב אומר, בין אם טוב ובין רע (וזה גם מחלו' מה נחשב טוב או רע..)
וכן לגבי ענינים רוחניים שלא ניתן לראות כגון שדים, וזה מובא בחז"ל, פשוט שאריסטו לא מא"ד על זה, ולכן אני מבדיל בין המדעים החיצונים, שין בעיה להכיר שהגוי מבין בזה היטיב, ולבין נסיונם של הפלוסופים להתערב במדעים יותר פנימיים ורוחנים, שאני כלל לא שואל מה דעתם, והכל כבר מבואר אצלנו בחז"ל מה האמת בזה, הבנת?
הגאונים והרמבם הסבירו את עניין השדים בצורה שונה לחלוטין מהבנתך השטחית
כבר הבאתי הוכחה פשוטה שהגר"א צודק מברכות ג, ועוד, ואגב ברכות ג גם נפסק ברמב"ם!
הרמבם הבין את הגמרות הנל כמו הגאונים. הגרא לא זכה לקבל את מסורת הגאונים ולכן חשב שהרמבם חולק על גמרות. פשוט
ולמשל נפסק להיזהר מיז תמוז ועד אחר ט באב, בגלל שקטב מרירי שולט אז, ועוד הרבה כהנה, ו"החכמה" בגויים (מדעים) שאתה כה מקדש לא מאמין בזה, אתה מבין למה אסור לערבב בין המדע, ולתורתנו האלוקית?
לא נפסק בגאונים וברמבם. הם היו מזרחיים מפותחים ובעלי מסורת. לא אשכנזים המושפעים מהגויים הנוצרים
חח מרן הבית יוסף היה אשכנזי?? (למשל בית יוסף סוף סי' תקנ"א)
"נפסק". מי פסק? אשכנזי מדומיין שחושב שקטב מרירי זה שדים מציאותיים? כן, מתאים להם, אבל חלילה לא לגאונים ולהרמבם ולחכמי המזרח שהיו בעלי מסורת ודעת
חח מרן הבית יוסף היה אשכנזי?? (למשל בית יוסף סוף סי' תקנ"א)
חכמי ספרד הנוצרית השתכנזו בספרד. האשכנזים היו הרבנים שלהם
חח
זה לא משנה אם קבלנו או לא, כיוון שאנחנו בסה"כ בני אדם שיכולים לטעות. חשוב לדעת מהי האמת כי היא לא תשתנה לפי כמות המסכימים לה או המתנגדים לה גם אם יהיו מיליונים
כבר הבאנו הוכחות פשוטות שהאמת כהגר"א, מברכות ג, איכה רבה על קטב ומרירי בין יז תמוז לט אב, ועוד, ולכן כפי שאמרת שאנו בני אדם ויכולים לטעות כולל אם מדובר במורה נבוכים, והגר"א צודק במה שכתב!
זו אינה הוכחה, כיוון שהרמבם הבין את הגמרות והמדרשים האלה בצורה שונה מהגרא. לרמבם הייתה מסורת מהגאונים כיצד לבאר את אותן גמרות. לגר"א לא הייתה
שנים רבות חלקים גדולים מהעם היהודי קראו בתורה ביוונית. שמות החודשים הם בבליים. המילה טוטפות שנאמרה התפילין היא משפות זרות. הרמב"ן כותב לגבי הקשת שחייבים להאמין לחכמי העולם. אתה הולך לרופא ולא לרב...
כל מה שמנית זה "בחיצוניות" כגון לקרוא בתורה ביוונית, שמות בבליים (וכמו באידיש בער, יענטא, געצל וכו'), אתה הולך לרופא בשביל הגוף, אבל בשביל הנשמה, או אפי' בשביל דיעות לדעת מה נכון, ואיך לחשוב וכו', כל זה כלל לא מהגויים אלא ההיפך! ואדרא תגובה הראשונה שהגיבו למשה..
גם גאוני בבל למדו חכמה מגויים. היעלה על הדעת שהאשכנזים יעזו לחלוק על הגאונים שדבריהם דברי קבלה?
ממש לא. היה מסור לעם ישראל הכל. וכן אמר הרמב"ם חקרתי ובדקתי ואין מדע אלא תורת ישראל! והרמב"ם עשה את הספר בשביל אנשים כמוך שחושבים שיש מדע אחר מהתורה. ולא יודעים שהכל נמצא שם.
רואים שאין לך שום מושג ברמב"ם. הרמב"ם מחייב למודי מדעים. מי שלא לומד מדעים לא קיים את הדיבר הראשון בעשרת הדברות ולא יכול להיות קרוב לה'!
הרמבם כותב במפורש שאיבדנו את המדעים המדוייקים והם עברו ליוונים. לכן עלינו להחזיר עטרה לישנה וללמוד מדעים
אז למה שמואל שהיה אמורא בזמן גלות, לא רק אחר גלות ראשון אלא אחר גלות שני, למה הוא לא למד את המדע מהגויים (תלמידי אריסטו), שכביכול למדו מחכמי ישראל לפני חורבן בית ראשון?? ולמה הירושלמי לא מת', ששמואל ידע חכמה זו מהגויים?
מאות שנים לפני שמואל כבר למדו מהיוונים.
חחח
מאות שנים לפני שמואל כבר למדו מהיוונים
אתה נוכל שאין לו בעיה להמציא, לזייף (כפי שהוכח כמה פעמים), להוסיף, ולהוריד, הכל כיד הטמטום הטובה עליך!
עיין הלכות קדוש החודש יז, כד דברים ברורים
כי כבר למדו מאות שנים לפניו מהיוונים
חכמה בגוים תאמין. ברוך שחלק מחכמתו לבשר ודם. אין שום שמץ של איסור ללמוד חכמה מגויים. אתה מדבר על תורה ואני מדבר על חכמה. אתה מתאמץ לא להבין
בירושלמי ברכות פ"ט כתוב מפורש ששמואל ידע הכל מהתורה!
טעות בידך. כל החכמה הזאת היתה נחלת עם ישראל! עד שעם ישראל חטא והועבר לגויים. אבל חז"ל נשאר בידיהם. ידוע שכל החוכמות נמצאות בתורה. וחכמים שהיה בידיהם מסירה מהם למדו את המקצועות ולא היו צריכים ללמוד אצל גויים. לך תספר את זה ל"מרצים" שלך.
אתה חי בדמיונות חסידיים כי כך חונכת. מעולם לא הוצאת את ראשך מהבועה החסידית והתוצאה בהתאם. אין שכל אין שאלות, הכל שחור לבן וגם רדוד
כשעם ישראל יצא לגלות הוא איבד את החכמה הזו שהיא המדעים המדוייקים. חז"ל חיו בגלות ונשאר להם רק כמה שאריות מחכמה זו. לכן עלינו להחזיר עטרה לישנה
5
הראוני בספר הזה לשון חריפה נגד הרמב"ם, "ימינם ימין שקר" הבל יפצה פיהם..ועל מה? על מה שכתב הרמב"ם בפרק שביעי מדע, שעם ישראל לא האמינו בנבואת המשה רק במעמד הר סיני, ושם מאריך שכבר מכל עשרת המכות האמינו בלשונות קשים, מאידך עיין אור החיים וכסף משנה במקום שמביא שספר העיקרים מבאר זה וכך מביא הרמב"ן..
הכלבים נובחים תמיד ומקבלים עונשים כבדים מבורא עולם. אולם דבר ה' שבכתבי הרמב"ם יקום לעולם
וכגון פסקו של הר"מ שפסוקי ק"ג בדברים ל' נאמר אך ורק על משיח, והר"מ טוען שאם נאמר שק"ג יכול להיות לאו דווקא ע"י משיח, יוצא שאין לנו ראיה שהכופר במשיח כופר בתורת משה, כי בשום פסוק בכל תורת משה לא כתוב שיהיה משיח! ולכן מוכרחני להודות שצדקת, ודברי הר"מ יתקיימו, והק"ג המזוייף יכשל כנבואות יחזקאל כ. לד-לח
מי שחושב שהוא מבין את הרמב"ם הוא מצחיק. היום איננו יודעים לשון הקודש. אנחנו יודעים עברית. בשביל להבין מה הרמב"ם מתכוון צריך להיות כמו מרן הבית יוסף.
חחח לשיטתך הרמבם כתב ספר שלא יובן חחח והרי בהקדמתו הוא כתב שהספר נועד לגדול וקטן איש ואשה.
4
למגיב בשם משה -ישנו בבדל בין מדעים מדוייקים לבין מדעי הרוח
הרמבם מחייב מדעים מדוייקים

הצגת כל התגובות

3
אתר מפגר איך אתם מסוגלים לחשוד ברמב''ם שהיה צדיק גדול יותר מכל הצדיקים שבדר הזה שהוא הושפע מהגויים?
2
תמיהני שכותב המאמר מצטט מדברי ר"נ תלמיד ר"נ מברסלב מה שהשתלח! ברבינו הגדול (כלשון הרבה מגדולי ישראל לוחמי המשכילים כגון הנוב"י, ומהחסידים הגאון הראגאצ'בר) הרמב"ם. ואף גדולי ישראל שהיו דבקים בדברי הרמב"ם והתעלמו מדבריו במורה, כדוגמת הגאונים לבית בריסק. מ"מ ח"ו לומר ע"ז לשון 'מאסו' אלא שלא עסקו בזה.
הם לא זכו ללמוד מורה נבוכים.
1
למה התקפתו המנומקת של שד"ל היא חוצפה והתקפתו החריפה הרבה יותר של ר' נחמן או ר' נתן איננה חוצפה? מספיק לחלק ציונים. יקרא כל אחת ואחד בעצמו דברי המתפלמסים, ולא צריך למשפטו האישי של מחבר הכתבה.
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים