כיכר השבת

ההספד ב'החורבה'

כך מאות בני הישיבות סיכלו עם "שטייגען" את האזכרה להרצל

היחס השלילי אל הרצל מצד הציבור החרדי בימינו, מפורסם. אולם ישנם מקורות שבימי חיותו, היחס אל הרצל היה חיובי | ישראל שפירא חוזר אל סיפור ההספדים בבית הכנת החורבה על הרצל - שסוכלו (היסטוריה)

| 40 | כיכר השבת |
הריסות 'החורבה' בשנת 1978
הריסות 'החורבה' בשנת 1978 (צילום: MILNER MOSHE, לע"מ)

בנימין זאב הרצל המכונה "חוזה מדינת היהודים", הלך לעולמו בתאריך כ' בתמוז תרס"ד (1904).

• >> למגזין המלא - כנסו כאן <<

היחס השלילי אל הרצל מצד הציבור החרדי בימינו, מפורסם. אולם ישנם מקורות שבימי חיותו, היחס אל הרצל היה חיובי, ובדומה בימינו לבנימין נתניהו (ולמרות שלא שומר תורה ומצוות), היו רבנים גדולים (חרדים), שתמכו בו וברעיונותיו.

לא נרחיב בפרטים במאמר זה, אולם מן המפורסמות שבמהלך מסעו של הרצל, יצאו לקראתו רבנים גדולים עם משלחת מכובדת, ואף היו שיצאו לקראתו עם ספר תורה והעניקו לו תשורה זו, כיאה למנהיג יהודי מוערץ ורב השפעה.

ארון קודש ובתוכו ספר תורה, שהוענק להרצל ע"י קהילת וילנה (באדיבות מוזאון הרצל)

בימינו, הרצל מכונה ימ"ש כפי שכתב מרן הסטייפלר הגרי"י קנייבסקי: "גם מה שכתב שהרב אריה לוין הלך ללוות אותו רשע ימ"ש..." (קריינא דאיגרתא ג עמ' 17), כשהמדובר שהסטייפלר הסביר ונימק לתלמידו כיצד הצדיק הירושלמי רבי אריה לוין הלך להלוויתו השניה של הרצל כשהעלו את גופתו ארצה בתאריך כ"א באב תש"ט (1949).

מספר שמועות יש לגבי מסע הספדים בבית כנסת החורבה בירושלים, ואנו נביאם אותם כאן בפרסום ראשון:

בספר 'אדרת שמואל'[1] מאת הרה"ג נחום לסמן, הביא בשם רבי משה בלוי שביום האזכרה הראשון למותו של הרצל החליטו הציונים לערוך לו אזכרה בבית כנסת הגדול "בית יעקב" שבחורבת רבינו יהודה החסיד ופרסמו על כך מודעות.

הדבר עורר התמרמרות בחוגי החרדים ומשלחת של עסקנים פנו אל רבה של ירושלים הגאון רבי שמואל סלנט בדרישה לבטל את האזכרה. ענה להם הגר"ש סלנאט: 'הן החורבה מקום ציבורי ואיני יכול לומר לאיש מה לעשות. עשו כטוב בעיניכם'. נרמזו והחלו לעשות מעשה.

אז שלח הגאון רבי יעקב אורנשטיין אל כל בני הישיבות להכריז שכל חכמי הישיבות יבאו ביום כ' בתמוז ללמוד בבית כנסת הגדול שבחורבת ר' יהודה החסיד. חכמי הישיבות נענו ובאו וביום הנועד נענו מאות חכמי ישיבה ותלמידיהם ובאו אל בית הכנסת הגדול ולמדו בקול.

רבי שמואל סלנט (מאת צדוק בסן - Die Sheinkeit fun Yerushalayim, (Yiddish), by Menachem Mendel Meshi-Zahav, 1986.)

בשעה הקבועה באו ראשי הציונים לבית הכנסת, עיניהם חשכו ואזניהם חרשו לראיית מאות בני הישיבות שנכחו במקום ולשמע קול התורה שמילא את הבית. בהכנסם עוד הגבירו בני הישיבות את קולם. כשעה חדא השתממו הציונים והלכו כלעומת שבאו ומאז לא ניסו להשתמש בבית הכנסת הגדול לאזכרה.

בדומה לכך הובא בספר 'השרף מבריסק' על מהרי"ל דיסקין מאת הסופר הרה"ג שלום מאיר הכהן ולך, שכתב על יום הזיכרון הראשון לפטירתו של הרצל שאוהדיו בירושלים שהיו "מתי מעט", ובקשו מהגר"ש סלנט לערוך עצרת זיכרון פומבית בבית הכנסת הגדול בחורבת רבי יהודה החסיד.

לדברי הרב ולך, רבי שמואל סלנט חשש שאם הוא יסרב הוא יבעיר את כל הגולה, ומעריצי הרצל ינקמו ביהודי ירושלים ויפסיקו את התרומות, לפיכך העניק להם את רשותו, ויצאו הללו מלפניו שבעי רצון.

הסופר הנודע הגאון הרב שלום מאיר כהן וולך (באדיבות המצלם)

לאחר שפרסמו אוהדי הרצל מודעות ענק לכבודו של עצרת הזיכרון למנהיג הלאומי הדגול, נזעקו חרדי ירושלים ועלו לביתו של הגר"ש סלנט בקובלנה, ונענה להם בחוכמתו העצומה "בית כנסת החורבה מקום ציבורי הוא, ונבנה מתרומות הכלל. עומד לרשותם, וגם לרשותכם...", וכך לדברי הרב ולך הגר"ש סלנטר רמז להם, ואכן באותו ערב קבעו כל בני הישיבות בירושלים את לימודם בבית הכנסת, ומשבאו קומץ אוהדי הרצל מצאו את ההיכל גדוש מפה לפה, וקול הלימוד החריש את אוזניהם, נבוכו ושבו על עקבותיהם.

נמצאנו למדים על שני מקורות חרדים שהגר"ש סלנטר אישר לערוך הספד על הרצל בבי"כ החורבה, אולם היה זה שלא ברצונו, והוא אף אישר ורמז לגורמים מהעדה החרדית בעיר, למנוע את ההספד, ואכן הגיעו המוני לומדים בשעת העצרת, ולמדו בקול ובכך נמנע ההספד על הרצל ב'חורבה'.

שני גרסאות נוספות יש בעניין ונביאם כאן:

בספר 'מכתבים מירושלים' (1905 – 1906), ארץ ישראל בראשית המאה[2] מאת ר' יוסף צבי קרליבך, שהיה רבה האחרון של המבורג ששהה באותם השנים בירושלים ושוחח רבות עם הגר"ש סלנט הביא גרסה אחרת.

הרב ד"ר יוסף צבי קרליבך רבה של המבורג, ועסקן נמרץ עבור הישיבות באירופה (מאת Der Bischof mit der E-Gitarre - Selbst fotografiert, CC BY-SA 3.0 de,)

לדבריו, הגר"ש סלנט קבע שבאזכרה להרצל יש להשמיע דברי הספד בבית הכנסת המרכזי 'החורבה', אך קנאים כבשו את בית הכנסת ואיימו להקים מהומות בשעת ההספד (עי"ש בספרו שהביא כמה דוגמאות שקנאי ירושלים וכולל הונגריה לא סרו למשמעת הגר"ש סלנטר).

גרסה נוספת הביא פרופ' יוסף יואל בספרו 'זיכרונות יוסף יואל ריבלין' (1892–1921 תרנ"ב–תרפ"א), שהיה אביו של הנשיא לשעבר רובי ריבלין, וצאצא של משפחת ריבלין מבוני ירושלים[3], וטען שהגר"ש סלנטר הסכים "כפי הנראה" להספד על הרצל, והוא התבטל מפני "עשרות קנאים ואולי פחות מזה שאמרו לערוך סקנדלים".

וכך דברי ריבלין:

"עם הגיע השמועה [על פטירתו של הרצל] דומה היה כאילו לבשה ירושלים כולה קדרות ואבל ממש כאבל היחיד מבלי מליצה... והיה לכתחילה הסכם ואף דעתו של ר' שמואל סלנט הסכימה עם זה כפי הנראה, שיקשרו עליו הספד בבית הכנסת הגדול בחורבת ר' יהודה חסיד... לא נתבטל ההספד אלא מפני עשרות קנאים ואולי פחות מזה, אבותיהם של חילות ה"אגודה" כיום שאמרו לערוך סקנדלים, ונמלכו היושבים שבקהל שלא לגרום עלבון להרצל תחת כבוד".

(פרופ' יוסף יואל ריבלין)

אם כן, מצינו למדים מגרסאות אלו של קרליבך וריבלין, שהגר"ש סלנטר אישר לערוך הספד על הרצל בבית כנסת החורבה, אולם עקב מספר קנאים שערכו מהומות במקום, ההספד בוטל.

מה האמת? לעתיד יתגלה לבא...

[1] לקט הנהגות ופסקים מרבינו הגדול עמוד ההוראה מרא דארעא דישראל מרן רבי שמואל סלנט זצוק"ל, רב ואב"ד ירושלים ת"ו, מהדורת ברקוביץ, ירושלים תשע"ד עמוד תרכ.

[2] בתרגום מרים גיליס קרליבך, עמוד 90.

[3] מסורת בידיהם שהם היו ראשי משלחת תלמידי הגר"א שעלו לראשונה לארץ ישראל וחדשו את הישוב היהודי בירושלים. יש אומרים שהוא זייף את ספר 'קול התור' (ראה: ר' יוסף אביב"י. קול התור - דור אחר דור. מכילתא א (תש"פ), עמ' 159–336).

תוכן שאסור לפספס
40 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
16
הרצל זיע״א מושיען של ישראל. ניצוץ משיח בן יוסף.
אפי' שבתאי צבי היה פחות גרוע ממנו. הוא לפחות היה יהודי מאמין דתי! הרצל היה אפיקורס רצה לנצר את היהודים ולהקים מדינה באוגנדה
15
התגובות כאן אנטישמיות ברמות גבוהות. חבורת שוטים ופתאים מגינים על אדם שרצה לנצר ולבולל את כולנו ביום ראשון אחד בכנסיה. קיבל את עונשו ובנו של תיאודור ששמו האנס התנצר ביום מות אביו. ואתם סוגדים לאדם הזה. בושו והיכלמו חבורת פוחזים.
14
מחאה לגטימית ומקסימה

הצגת כל התגובות

13
חזונו נכשל, כאן המקום המסוכן ביותר ליהודים מכל העולם,כמחנה ריכוז ענק, אויבים מסביב ,גא איראן וגם בתוכינו , וכור היתוך לחילוניות
מדינת ישראל הצצילה את עם ישראל מהתבוללות מסוכנת. המקום הכי בטוח ליהודים. חצוף! כפוי טובה, לך מכאן, נראה לאן
חח כשאין מה לענות עם שכל, אתה עונה עם רגש עלוב! מציאות היא שהמקום שנהרגו הכי הרבה יהודים אחר אסון השואה, זה לא במורוקו או איראן, אלא במדינתו של חסידי הרצל! ולגבי התבוללות, זה לא תי' להקריב דם יהודי אחד בשביל מדינה אסורה ומסוכנת!
12
ישר כח גדול על כל שאחרי תקופה ארוכה של התקפות ושקרים על גדולי ישראל האמיתיים הוצאת את פגר החמור מקברו והראת לכלל ישראל את פרצופך האמיתי
לאיזה פגר התכוונת?!
אכן נודע הדבר! לא לחינם רבותינו מהרי"ל והגרש"ס לא הסתדרו בירושתינו
11
כתבות טיפשיות, יש כאן הרצל, בן אדם (עד כמה שניתן לקרוא לו כך) שהיה אנטישיימי עלוב וקטן, שרצה לנצר את עם ישראל (כפי שכתב), וכתב שהוא נגד ברית מילה לבנים שלו, הוא לא יהודי ולא כלום, וצריך עדיין להתווכח אם מותר להספיד אותו או לא?
היכן קראת את ספרו של הרצל?? מנין אתה בקיא בו? והרי הוא נכתב בגרמנית!!
אם תקרא את כל ספרו של הרצל, תזדעזע עוד יותר!
10
רמב"ם הל' תפילה ב, א, וז"ל: בימי רבן גמליאל רבו המינים בישראל, והיו מצֵירין לישראל ומסיתין אותן לשוב מאחרי ה'. וכיון שראה שזו גדולה מכל צרכי בני אדם, עמד הוא ובית-דינו והתקין ברכה אחת שתהיה בה שאלה מלפני ה' לאבד המינים, וקבע אותה בתפילה כדי שתהיה ערוכה בפי הכל". עכ"ל.
9
הרצל היה בבחינת משה רבינו בדורו. ראה בסבלות בני ישראל וחש להצילם. גם משה רבינו גדל עם המצרים אבל אז חזר לאחיו עם ישראל. הרצל בעל תשובה גמור וכל עולם התורה בארץ - בזכותו.
8
אני חרדי אבל אני מעריך את הרצל וגם מרגיש אהבה כלפיו. תחושה!
אתה מעריך את מה שנדמה לך שזה ממנו. את האמת ברצונו להפוך את עם ישראל לחילוני לא הכרת
7
רמב"ם הל' אבל א, י, וז"ל: כל הפורשין מדרכי צבור והם האנשים שפרקו עול המצות מעל צוארן ואין נכללין בכלל ישראל בעשיית המצות, אלא הרי הן כבני חורין לעצמן כשאר האומות, וכן האפיקורוסין, כל אלו אין מתאבלין עליהן, אלא אחיהם וקרוביהם לובשין לבנים ואוכלים ושותים ושמחים, שהרי אבדו שונאיו של הקב"ה.
6
מצחיק לראות כל השדים ההרצלים למיניהם, פריצי ישראל החלולים יוצאים מקיניהם, להוציא את חוליים וכפירתם באלוקי ישראל, ולשקר במצח נחושה לגבי השואה, והציונות, והמדינה, אין לי זמן להוכיח ברור שהרצל ותלמידיו גרמו לחלק מהשואה, והמדינה העלובה לא הצילה כלום, ההיפך מאז קימתה נהרגו הכי הרבה יהודים במדינת ישראל.
שאלה לחכם שאין לו זמן.:וקודם השואה כמה יהודים נהרגו ?????? השם בחר בהרצל ולא חיכה לאף יועץ או חרדי.אין מי יאמר לו מה יעשה ומה יפעל.אתה אומר ומודה שאין לך זמן איך אתה רוצה להבין מה יש בעולמות העליונים ושם אין זמן אין אייפון אין במבה אין פלפל.מי אתה ??? אפילו כמה יאל בתלמוד בבלי אתה לא יודע!!!!
מה הקשר שואה? בגלל שהיה שואה מותר להקים מדינה על חשבון דם יהודי? אם כדי להשיג המדינה יצטרכו למות 10 יהודים אז זה אסור, כ"ש בתש"ח שבשביל דגל כחול לבן עלוב, הקריבו חסידי הרצל ימ"ש 6000 יהודים, שזה אומר שהם רוצחים, נכון שאצליך אין משמעות על יהודי 1 שנהרג בגלל הקמת מדינה, אבל אני כותב לפי הסתכלות הלכתית
שוטה ואם אתה דווקא רוצה ללכת אחורה לפני השואה, אז תלך עוד יותר אחורה, לפני כ2000 שנה היה שואה גדולה בא"י בביתר ועוד, ונהרגו מליוני יהודים במרד בר כוזיבא כמבואר בגיטין נז, ודם ישראל הלך עד ים הגדול, אז בקיצור שואה יכול לקרות בחו"ל או בא"י, ומאז 1948 נהרגו הכי הרבה יהודים אצל הציונים!
ולאור 2 תגובתי הקודמות, מסקנא: הרצל ימ"ש לא קידם שום ביטחון לחיי יהודים! אלא ההיפך מאז 1948 נהרגו ונפצעו הכי הרבה יהודים דווקא במדינה הציונית, ושים לב זה לא מתאים כלל באחוזים, כי ב70 שנה האחרונות חיו בחו"ל יותר יהודים מאשר אצל הציונים, אז איך זה שב70 שנה אחרונות רוב הרוגים יהודים זה אצל מדינת הרצל?
פוטין חוסם פה פיות מלהשיב לטפשותך!
לספר לנו על הרצל והשואה חחח
5
חחח, למה לא הביאו לפה תמונה של הרצל??? אני תמיד אוהבת לראות את הזקן הארוךךךך שלו,חחחחח התמונה שלו גם היתה תלויה כשהשביעו את בן גוריון ב14/05/48 במוזאון בתל אביב על הקמת המדינה!
4
יצא לקראתו עם ספר תורה הרב שלמה כהן זקן רבני וילנא חבל שמיראה משמיטים את התומכים ומצטטים רק את המתנגדים..
3
ארןנו של הרצל לא הובא ארצה בתשכ"ד. אתה מבלבל בין הרצל לז'בוטינסקי.
2
מעניין לראות שכ-ל בני התורה בירושלים באותה תקופה היו בקושי כמה מאות, ונכנסו בקלות בתוך בית כנסת קטן אחד. ומן הסתם כל מי שיכול הצטרך למחאה הזו - אפילו בעלי בתים וסתם בטלנים, מה שאומר שהמספר האמיתי היה עוד יותר קטן...
1
נכון שהיה להרצל בראשית דרכו מחשבה לנצר את היהודים אבל הוא חזר בו. אם לאורי זוהר היה מותר לחזור בתשובה -גם להרצל מותר
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים