כיכר השבת

"יש תחומים הנוגעים לחיי אדם"

'טיפול באומנויות' בסמינרים? אנשי המקצוע מפחדים וזועקים

החוק של 'דגל התורה' להכניס לימוד "טיפול באומנויות" לסמינרים - ולהוציאו מהמל"ג, אותו סיקרנו בהרחבה ב'מגזין' הקודם - מסעיר את עולמם של אנשי המקצוע | עשרות מהם פנו כדי להסביר ממה הם חרדים כל-כך ומדוע לדעתם אין סיכוי ש'בית יעקב' יכניס מקצועות כאלו? | אלו דבריהם (חרדים)

| 42 | כיכר השבת |
'טיפול באומנויות' בסמינרים? אנשי המקצוע מפחדים וזועקים
(צילום: Dragos Gontariu on Unsplash)

כזה דבר עוד לא קרה לי. תיבת המייל שלי הוצפה בעשרות מיילים, וקיבלתי פניות רבות מאינסוף גורמים - אנשי מקצוע, ארגוני מטפלים, מרפאות בעיסוק, קלינאיות תקשורת, סטודנטים שמשקיעים שנים ארוכות בלימודי המקצוע - וכל מי שהנושא יקר לליבו. כולם הביעו אמירה אחת ברורה - החוק שחברי הכנסת של 'דגל-התורה' רוצים להעביר - מסוכן. הוא יכניס מטפלים לא מוסמכים לציבור החרדי, ולהוריד ("לשנמך" בשפה המקצועית) את רמת הטיפולים המקצועיים שיקבלו במגזר החרדי. הם התייחסו בצורה מכובדת מאד לטענותיו של חה"כ יצחק פינדרוס.

• >> למגזין המלא - כנסו כאן <<

בכתבה זו נציג את התנגדותם של אנשי המקצוע למהלך. נבין מדוע הם חרדים כל כך משליטה פוליטית במקצועות הפרא-רפואיים, ובכלל - מדוע לדעתם אין סיכוי ש'בית יעקב' יכניס מקצועות כאלו.

מכיוון שאני עדיין לא איש מקצוע (סטודנט לפסיכולוגיה, אם אתם ממש סקרנים), העדפתי לצטט אותם בלשונם ובחלק מהמקרים אף להעתיק לכם את המיילים שהם שלחו - כך תוכלו לחוש את החרדה שהם חרדים לעתיד המקצוע ולעתיד עולם הטיפול במגזר החרדי. מעניין לציין שרובם ככולם ביקשו ממני שלא להזכיר את שמם, האם יש סיבה לכך שהם חוששים להביע את דעתם המקצועית?

המשמעות של טיפול מקצועי

בניגוד למחשבה שטיפול מקצועי קשור רק לידע ולעמידה במבחנים, בעלי המקצוע מתמקדים בשינוי הפנימי אותו הם עברו במהלך הלימודים - מסע שלא תמיד מתאים לבת סמינר בת 18 לעבור.

פסיכותרפיסט מקצועי עמו נועצתי במהלך הכנת הכתבה אמר לי את המשפט הבא: "בכדי להיות מטפל אתה חייב לעבור מסע בעצמך. אתה לא יכול להכיל את מורכבויות החיים אם לא עברת שום מורכבות בעצמך, ואם תיקח ילדות שמנת שלא עברו מסע בעצמן הן לא יצליחו באמת להכיל את המורכות של המטופלים שלהם".

כך גם שרה, מרפאה בעיסוק מאזור הצפון, מבהירה שהיחס לטיפול באומנות כאל אופציה להשתלב בשוק העבודה עם הכנסה מכובדת לא מאפשר יכולת למידה אמיתית, וכתוצאה מכך המטפלות לא יהיו מקצועיות. "ללמוד טיפול משמעותו לצאת למסע נפשי ארוך מאד שקודם כל עוברת כל סטודנטית המעוניינת ללמוד לימודים אלו, והוא לב ליבה של ההכשרה המקצועית - לצד קורסים מקיפים ומעמיקים בתיאוריות שונות", היא אומרת.

ללמוד טיפול זה לא צבירת ידע; אחד מהמיילים שהתקבלו

גם רבקי, סטודנטית לתואר שני בטיפול באומנות, משתפת בחוויה של לימוד הקורס - היא מזכירה את העובדה שמי שלומדת טיפול חייבת בעצמה לעבור טיפול. "זה לימודים שאתה מתחיל אותם, וכשאתם מסיים אותם אתה במקום אחר", היא מוסיפה, ואם תרצו - יש בדבריה סיבה נוספת לכך שתכני הלימוד אינם מתאימים לבנות סמינרים.

"לימודים שאתה מתחיל במקום אחד ומסיים במקום אחר"

כך מ, תזונאית קלינית מירושלים, מסבירה כי אם נהוג לחשוב שתזונאית קלינית הוא בסיוע לקידום הבריאות ולהרזיה - הרי שמדובר בתחום שחיים ומוות יכולים להיות בידה של התזונאית. "מגוון מחלות מטבוליות מולדות שטיפול בלתי מתאים בהם יכול להסתיים במוות או בנכויות קשות", היא מדגישה את האחריות המוטלת על כתפיה של תזונאית קלינית.

תפקידה של תזונאית קלינית

גם ליעל, קלינאית תקשורת מירושלים חשוב להבהיר כי לימודי קלינאות תקשורת אינם רק סיוע לאנשים שמתקשים לדבר. "קלינאית תקשורת אינה מורת שפה", היא אומרת. "ישנם תחומים רבים באחריותה הנוגעים ממש לחיי אדם, לאיכות חייו, וליכולת שלו להשתלב בשוק התעסוקה", היא מרחיבה.

קלינאית היא לא מורת שפה

"אם החוק יעבור אני מוציאה את הבת שלי מהסמינר"

אחת התגובות המרתקות שקיבלתי הייתה מאם 'חוזרת בתשובה' שבתה לומדת בסמינר. היא בעצמה קלינאית תקשורת בעלת תואר שני, והיא הגיבה בצורה נחרצת: "מי כמוני יודע איזה תכנים יש בקורסים של 'קלינאות תקשורת', ואם הסמינר של הבת שלי יכניס את הקורסים האלו הוא איבד את הלגיטימציה שלו בעיניי", היא כתבה בחריפות. "אני יכולה להבין אישה נשואה שהולכת ללמוד את התכנים האלו במכללה חרדית בעצת רבותיה - אבל אם הסמינרים יכניסו מסלול כזה, מבחינתי אין כל הבדל בינם לבין מכללה חרדית".

אמירות דומות על הסיכוי האפסי לכך שהסמינרים יכניסו את הקורסים הנלמדים עלו כמעט מכל מי שלמד את המקצועות האלו.

ל. קלינאית תקשורת חרדית, לא מאמינה שסמינרים אכן יכניסו קורסים הכרוכים בבילוי שעות ארוכות בבתי החולים, וקורסים כדוגמת פסיכולוגיה (בעיות השקפה מורכבות), וכן גנטיקה, אנטומיה ופיזילוגיה (הכוללים לימוד מעמיק של איברי גוף האדם) מבלי לצנזר את התכנים במהלך הלימודים - דבר שיפגע בצורה ישירה במקצועיות של המטפלות.

מ. קלינאית תקשורת מאזור השרון, מתקשה להאמין שהסמינרים ילמדו חומרים בסיסיים של המקצוע במהלך הלימודים: "קשה לי להאמין שילמדו את תחום האודיולוגיה בסמינרים, מה גם שהוא מצריך מגע", היא אומרת. היא מזכירה את הקורסים של פסיכולוגיה וגנטיקה אותם מזכירים לא מעט מטפלים אחרים כקורסים שאין שום סיכוי שייכנסו לסמינר חרדי.

ציפורה, מרפאה בעיסוק מבני ברק כותבת כי "הצבעתי ליהדות התורה ואני נגד החוק המזעזע הזה בכל מאודי". היא מרחיבה וטוענת ש"גם אם ילמדו את כל הסילבוס, איכות התלמידות תהיה נמוכה ביותר". היא מעלה את הנושא של איכות המורות שכנראה לא תהיינה פרופ' או ד"ר (וכל מי שלמד פעם לימודים גבוהים מכיר את ההבדל בין מרצים מקצועיים שיודעים לחבר בין התוכן העיוני למציאות בשטח. י"ג), היא מדברת על שעות רבות של הכשרה מעשית במקומות מעורבים (קשה למצוא הבדל מבחינה דתית - בין "הכשרה מעשית" לבין "שירות לאומי" בבית חולים. י.ג.) והיא טוענת ש"זה לא מקומות שמנהלי הסמינרים יאשרו".

הצבעתי ליהדות התורה ואני נגד החוק

גם לאה, מרפאה בעיסוק מבני ברק, טוענת כי אין סיכוי להכניס את החומר לסמינרים מבלי לחתוך קורסים שאי אפשר לוותר עליהם. כך לדוגמה היא טוענת כי חלק ממקצועות הריפוי דורשים מגע עם המטופל, וקורסים אחרים העוסקים בהבנה עמוקה של גוף האדם - דבר שלא תמיד עולה בקנה אחד עם השיח של בנות הסמינר.

אהובה קפא, מרפאה בעיסוק מוסמכת, טוענת שמרפאה בעיסוק שלא עברה הכשרה נוספת עלולה לגרום לנזק רב למטופלים שלה, אך מה לעשות וההכשרות נעשות באוניברסיטאות - האם בוגרות בית יעקב יעדיפו לדרוך באוניברסיטאות או לתת שירות לא מספיק מקצועי עבור המטופלות שלהן?!

השתלמויות באוניברסיטאות

חשיבות המל"ג

וכאן יבואו אנשים שאינם מכירים את התחום, ויטענו שאולי אפשר ללמד רק את מה שחשוב באמת. הסמינרים יוודאו שהקורסים אותם הם מעבירים אכן רלוונטיים למקצוע - אך יוציאו קורסים בעיתיים שאינם קשורים למקצוע בצורה ישירה.

לפני שאציג לכם את אחד המכתבים הכי אותנטיים שנשלחו אלי - הרשו לי להקדים כמה מילים: כשאתם לומדים מקצוע באקדמיה - אתם לא רק לומדים את המקצוע בצורה של פתרון בעיות ספציפיות, אלא לומדים את המכלול המלא של המקצוע בכדי שתוכלו לקחת אחריות על כל ההשלכות שנובעות מהמקצוע.

כך לדוגמה - אם ניקח את מקצוע הפסיכולוגיה היקר לליבי, אתם לא תלמדו רק על "כיצד מסייעים למכור להיגמל", אלא תלמדו גם מה לעשות במקרה שבו הוא מאיים בהתאבדות, או כיצד נכון לנהוג במקרה שבו אתם יודעים שהוא פוגע באנשים אחרים (כללי אתיקה, חובת דיווח וכו').

וכך כותבת ברכי, קלינאית תקשורת חסידית: "במהלך התואר היו לי טענות כלפי המל"ג על קורסים שהם לא רלוונטיים למקצוע והם נועדו לאתגר את הלימודים ולהכשיל אותנו. היום - שאני כבר 6 שנים לאחר סיום הלימודים, אני מבינה את הצורך בכל הקורסים. הם אלו שעיצבו אותי כדמות מטפלת אתית, מקצועית, מסורה ואחראית".

"חשבתי שיש קורסים לא חשובים"

האם אכן יש מחסור במטפלות מקצועיות?

בכתבה הקודמת הצגנו את טענתו של חה"כ יצחק פינדרוס כי תקנים רבים לא מאוישים בשל מחסור חמור בעובדות, אולם קלינאיות התקשורת והמרפאות בעיסוק שעובדות בתחום טוענות כי ההסבר לכך שונה.

כך לדוגמה מסבירה מירב - קלינאית תקשורת מאשדוד, כי "התקנים הלא מאוישים נובעים גם מרמת השכר הלא גבוהה באופן כללי ממקצועות אלו". ולטענתה אם יהיו מטפלות חרדיות נוספות רמת השכר תרד יותר ותגרום למטפלות נוספות לעבור לשוק הפרטי.

"התקנים הלא מאוישים נובעים גם מרמת השכר הלא גבוהה"

גם נ' מרפאה בעיסוק חרדית וחסידית, מסבירה כי למרות שיש מחסור במרפאות בעיסוק, הוא בעיקר בשל העובדה שמרפאות בעיסוק מעדיפות לעבור לשוק הפרטי בשל השכר הזעום אותו נהוג לשלם במגזר הציבורי: "ישנן מטפלות רבות שעברו לשוק הפרטי בלבד עקב אי היכולת לכלכל משפחה בשכר הזעום שקיבלו", היא כותבת.

לטענתה - אם בנות נוספות ייכנסו לשוק ירד השכר למינימום ואף אחד לא ירוויח מהמהלך הזה.

ישנן מטפלות רבות שעברו לשוק הפרטי

ע. מרפאה בעיסוק מקצועית, מרחיבה בתיאור ההשקעה הנדרשת ללימוד ריפוי בעיסוק וקלינאות תקשורת, וטוענת נחרצות שיש כמות רבה מאד של קורסים שלא יכולים לעבור את סף דלתו של הסמינרים. בהמשך היא מדברת על תנאי ההעסקה של העובדים בתחום, ולטענתה השכר במגזר הציבורי עומד על כ-40 ש"ח לשעה.

ממכתבה עולה חשש כי הפערים במגזר החרדי ילכו ויעמיקו - כשבמגזר הציבורי יעסקו מטפלות ברמה ירודה ביותר, ורק בעלי היכולת יוכלו ללכת לטיפול במרפאות הפרטיות ויקבלו את הטיפול ממטפלות שלמדו את המקצוע ברמה מספקת.

טיפול לעשירים בלבד

ממכתבה של רבקה המעבירה קורסים גם בסמינרים, ניכר שהיא נקרעת בין הרצון לשמור על טהרתן של בנות ישראל, לבין הרצון לא 'לשנמך את המקצוע'. היא טוענת שתנאי השכר הולכים ויורדים, כשלפני כמה שנים היא הרוויחה יותר כסף מאשר עכשיו, למרות הוותק שהיא צברה.

היא מספרת כי היא שומעת מבנות שעברו את כל המסלול הזה, שהן מתוסכלות ואומרות: "בשביל מה עשיתי את כל המסלול הזה? בשביל מה התאמצתי כל כך?". לטענתה - אם יעלו את המשכורות במקצועות הללו ימצאו מטפלות שיאיישו את התקנים החסרים.

• • •

אז האם חוק שכזה יכשיר בנות סמינרים בצורה מקצועית - או דווקא יגרום לכך שהציבור החרדי יקבל שירות ברמה הירודה ביותר? עדיין לא פגשתי איש מקצוע שאינו חרד מהחוק הזה. הם טוענים שהוא מסוכן לעתיד המקצועות האלו וכנראה שיגרום למגזר החרדי לקבל טיפול ברמה שאינה מספקת.

כל שנותר לכם הוא לבחור בין טענותיהם של הפוליטיקאים - לבין טענותיהם של אנשי המקצוע.

• • •

וכרגיל, לתגובות והערות: israel@kikar.co.il

אנחנו לא סוג ב'
תוכן שאסור לפספס
42 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
22
לא לכל דבר צריך להתנגד. לפני שני למדתי בביתיעקב בחיפה מטפלת ריגשית ע"י מורות חרדיות. הכל היה מפוקח נקיונפלא והיום אני מתפרנסת מזה
תלמידה
בבית יעקב חיפה יש גם בגרויות... זה לא בדיוק בית יעקב ירושלמי או בני ברקי.... ככה שיכול להיות שלמדתם בצורה יותר פתוחה.
אפרת
כמה מפוקח זה יכול להיות? שנה של לימודים ונהיית מטפלת רגשית? כמה יכולת הכלה? ידע מקצועי? אני עו"ס עם תואר שני ועדיין לומדת המון כדי שאוכל לטפל באנשים בצורה מקצועית , הגיע הזמן להפסיק עם החרטוט הזה של מטפלת ריגשית כי למדת קורס בcbt או מוח אחד!
עירית
כל כך צודק , למדתי ובאמת אם זה לא עוסית או פסיכולוגית זה לא שווה מניסיון , זה סתם קשקוש , רק פסיכולוגית מקצועית זה נחמד , אבל רחוק ממקצועיות , למדתי שנה במכללה , נחמד עוזר ותו לו, כל אחד יכול
חיה אברמסקי
באמת?! אני ממש מקווה שלא מגיעים אליך לטיפול ואת לא הורסת לאנשים את החיים!!!
אחת
21
אם הלימודים האלו כרוכים בדברים בעייתים (מגע וכו') גם אחרי הסמינר יש בעיה. אדרבה שילמדו בפיקוח ראוי. בנוסף בלימודים אקדמאיים יש הרבה קורסים מיותרים שכל תכליתם לקחת עליהם עוד כסף, מנסיון...
אורי
מניסיון של מה? מי יודע איזה קורס רלוונטי ואיזה לא? אתה? ח"כ כזה או אחר? אומרים לך אנשים חרדים שלמדו את המקצועות האלו שיש קורסים רלוונטיים שלא תואמים את רוח הסמינרים ולא מותאמים לבנות שמנת בנות 18.. אבל לך יש ניסיון...
חנה
כן ילמדו בסמינרים על פגיעות מניות והשלכותיהן לצורך מתן טיפול
ישראל
20
מקצועות אלו הם ממקצועות הרפואה, אולי שיכניסו גם את מקצוע האחיות??? מעניין אם מע שתומך בחוק ישלח את הילד שלו לטיפול אצל בוגרת סמינר שלמדה רק את מה שהכרחי......
טלי
למה לקחת לי את השם,יש מצב שאת מחליפה? אולי לטליה?
טלי

הצגת כל התגובות

19
תרגיעו זו גילדה ששומרת. על עצמה כך זעקו האוניברסיטאות כשאושרו המכללות וביהס לרפואה עלצכל בית ספר שנוסף גילדות כוחניות
מירי
הלוואי שילמדו בסמינרים באותה רמה של מכללה או אוניברסיטה, אבל זה לא יקרה, לא במקצועות האלו, יש יותר מידי תכנים והכשרות שלא מתאימות לבנות סמינר, יש הקלות לבנות סמינרים "וכולן עוברות" וכו'. למדתי בסמינר, למדתי במבחר. אין קשר.
דסי
18
ידוע שתורה מגנא ומצלא! ברור שמטפלות יר"ש בוגרות סמינר יצליחו לרפא בס"ד הרבה יותר טוב, ולא צריכות שום לימודי ליבה רח"ל. פשוט יגידו תהילים ויתפללו להצלת הילד בהדלקת נר שבת. זה בטוח יעזור יותר מהמרפאים החילוניים.
חיים
אז למה ללכת לרופא מומחה עם ניסיון? לא עדיף סטז'ר? אולי נלמד בסמינר גם להיות רופאות ילדים? יש לנו חובת השתדלות מינימאלית ללכת לאנשי מקצוע מומחים.
חני
אתה אומק רת זה בציניות?
אחת
17
לא צריך לעשות אקדמיזציה מכל דבר. תראו למשל את מרדכי רוט שמצליח להציל המון אנשים, והוא לא למד כלום. אם יש נפש של מטפל, ניסיון וחכמת חיים, אתה יכול לטפל.
חיים
מרדכי רוט? מי אמר לך שהוא מטפל טוב? כי הוא יודע לכתוב יפה? לא מודדים תוצאות בעזרת כתבות מעניינות
חיים
מרדכי רוט יודע לטפל? מאיפה אתה יודע? כי הוא יודע לכתוב יפה?
שלומי
כנראה אתה לא מבין על מה אתה מדבר. מכירה אישית מספר לא מבוטל של אנשים שנפגעו ועוד איך נפגעו מטיפול לא מקצועי של שרלטנים שמטפלים ע"פ אינטואיציות ולא מתבססים על ידע מקצועי.
רבקה
16
כתבה מעולה!! אני גם חרדה מהחוק הזה, לא מצליחה לרדת לסוף דעתם של חברי הכנסת שרוצים להעביר חוק שיפגע בציבור שהצביע להם ואגב, אתה לא סטודנט לע"ס? עשית הסבה?
סטודנטית לע"ס
15
אני לא הולכת לעבוד בדבר הזה וזה גם לא מעניין אותי! אני רוצה לספר,שבאמת מביאים לנו-לסמינרים כל היום הרצאות וכו נגד מכללות,גם טיפול באומנות,וכשבנות אמרו שאפילו בבית יעקב לא מקבלים מטפלות אם הן לא למדו תואר-הם אומרים-לא כדאי לך שאת תלכלכי את הידיים! קיצר,הם מבלפים שמי שלומדת תואר נהפכת לאיזה רפרמית וכו
טלי
14
כל הכבוד לכם אתר עם אחריות חברתית ברמ גבוהה!!!!! אין מילים תמשיכו להוביל
בש
13
כל הכבוד על הכתבה הנרחבת והחשובה!
יעל
12
יש מענה חרדי אקדמי מקצועי במבחר ועוד מקומות. אין שום סיבה להכניס אוירת שטיבלך למקצועות הנפש זה יפגע בילדים שלנו. יש מחסור? ניתן לפעול שיפתחו קבוצות נוספות אקדמיות בצביון חרדי במקומות שכבר זה קיים. רוצים מנהלי הסמינרים לדאוג לםרנסת הבנות. שיפתחו מגמות בתחומים שאין בהם סיכון נפשי או פיזי לציבור.
יוני
11
נראה לי שהמטפלים חוששים שיהיו הרבה מטפלות ואז ירד הערך שלהם
דוד
נראה לך שישלמו להן יותר משכר מינימום?!?! יציפו את השוק במטפלות לא מקצועיות, עם הכשרה חלקית, וישלמו להן פירורים... לא יפתרו בזה שום בעיית השתכרות של נשים חרדיות.
מפוכחת
השכר יירד הבלבול ישלוט והמטרה לא תתממש
אני
10
למי שכתב שבנות הסמינר הן "ילדות שמנת" רני שואלת אתה בטוח? מאיפה אתה יודע מה בנות עוברות?. ולגבי זה שצריך לעבור מסע מה יותר טוב מלעבור את המסע עוד לפני החתונה?
תלמידה
9
יש לי קרובת משפחה שלמדה בסמינר ליטאי מפורסם "מזכירות רפואית" וצינזרו להם מילים ונושאים כמו "שתן" ו"הריון" והם רוצים עוד ללמד את הבנות שלנו "ריפוי בעיסוק" ה' ישמור ויציל איזה מטפלות יצאו משם אם ידע למחצה שליש ורביע ואחרי זה יגידו להם שאפשר להשלים באמצעות לימודי "nlp" ו"cbt"
ישראל
8
כתבה מציינת ומשקפת היטב את המורכבות בהצעת החוק. אכן לימודים ברמה אקדמיית מלאה כפי שהבטיח ח"כ פינדרוס אינם מתאימים להילמד בסמינרים. ומטפלת שלא עברה לימודים ברמה הגבוהה ביותר - אינה ברמה מקצועית מספקת לטיפול בילדינו.
מרפאה בעיסוק חרדית.
7
האם כבוד החכי"ם היו עוברים ניתוח אצל רופא מדופלם שלמד קורס מזורז ב"בית הרופא"??? החוק הזה הוא השפלה ותעודת עניות לציבור החרדי ובעיקר לאלה המעבירים אותו, שמראה כמה ידע בנפש יש כאן. ואם לא סמינר ש***** וחבריהם מחסידות *** כנראה היו מעבירים את החוק לשיפור מעמדם של מקצועות אלו ולא מחבלים בו. ימים יגידו.
מאמינה בטוב
את יודעת יפה שבריפוי בעיסוק מקבלים ידע בסיסי במגוון מקצועות, אבל לא מתמחים בכלום. לא בפתולוגיה, לא באורתופדיה, לא בפסיכולוגיה וכ"ו. אז אותו דבר בסמינרים במהלך לימודי טיפול באמוניות 3 שנים יתנו טעימות וכמובן גם הכשרה מכשית הכרחית.
שרה
בריפוי בעיסוק מתחמחים בריפוי בעיסוק! זה מקצוע טיפולי מורכב מאוד, שמסתמך על גופי ידע רבים. נשמע שחסר לכותבת מידע מה זה ריפוי בעיסוק אמיתי מקצועי.
ורדית
בריפוי בעיסוק מתמחים בריפוי בעיסוק! זו התמחות ייחודית ומורכבת. עוסקת בדיני נפשות ממש.
ורדית
ממש חמור , צריך לחשוף את הבנות אין ברירה , ואמר להן שזה לצורך הלימוד, באמת בלתי מתקבל על הדעת שצנזרו להם פה ושם , או שיתחתנו קודם ,
חיה אברמסקי
6
מילים כדורבנות! יישר כח גדול. אכן הצעת חוק מפחידה מכל כיוון: להכניס את התכנים לסמינרים כמות שהם זה מפחיד מכיוון אחד, ולהכשיר מטפלות באופן חלקי זה מפחיד מכיוון שני. ידע הציבור ויזדעדזע, כי הוא הראשון שייפגע.
מרפאה בעיסוק חרדית
5
לפי התגובו. אנשים לא מספיק הבינו ... הלימודים יהיו שונים!!! ויהיה חסר מידע למטפלים שיכולים להזיק לילדים!!!
יויו
4
סמינר זה חממה, מעלים לבנות את הביטחון העצמי לקראת בניית בית והן יוצאות משם חזקות ועם ערך עצמי גבוה. לימודים אקדמאים זה בדיוק ההפך מחממה - מלמדים את הסטודנטים לשאול שאלות, וככל שהם לומדים יותר הם מבינים שהם יודעים פחות. מקווה שלא יצאו לנו נשות מקצוע לא מקצועיות עם עודף ביטחון עצמי בגלל החוק הזה.
עוד נקודה מעניינת
נכון , אז שיהיו מורות או מתכנתות , אי אפשר לדלג על הלימודים וגם לקבל תעודה, בנות לומדות היום במכללה החרדית שם לא מצנזרים כלום וזה חרדי ומוציאים תואר, עדיף שזה יהיה בסמינר , אבל אין מצב לדלג על חומר,
חיה אברמסקי
3
אפשר ורצוי להכניס לסמינרים את מקצוע הטיפול באומנויות, אבל בלימודי מקצוע במהלך 3 שנים. בזמן הזה ניתן להכשיר היטב את הבנות כולל התנסות מעשית.
מבינה
2
הצעת החוק משקפת חוסר הבנה של יהדות התורה וחוסר רצון ללמוד ולהבין
אנוכי
1
ממש קשקוש , לא צריך ללמוד את זה, ואם זה לא פסיכולוגית מקצועית זה לא שווה, הייתי עם מטפלים עבדתי גם , מספיק לב טוב רצון ניסיון אופי ויצירות כל אחד יכול , המציאו מקצוע לכל דבר מספיק קורס של כמה חודשים מה לאמר ומה אסור לאמר זהו, סתם מחפשים כסף לעוד תואר
חיה אברמסקי
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים