כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

האם חובה להאמין לסיפור המקובל שרכב על האריה?

לאחר שהבאנו את סיפורו של המקובל רבי אפרים אנקווה שרכב על אריה והחזיק בנחש ארסי, בתור רֶסֶן - האם חובה להאמין לסיפור זה? האם מי שלא מאמין במעשה זה יינו יין נסך? (היסטוריה)

| 23 | כיכר השבת |
אריה, אילוסטרציה
אריה, אילוסטרציה (צילום: Mika Brandt on Unsplash)

פרק ב': אמש עסקנו במקובל רבי אפרים אנקווה עליו סופר שרכב על אריה והחזיק בנחש ארסי, בתור רֶסֶן.

האם חובה להאמין לסיפור זה? האם מי שלא מאמין במעשה זה יינו יין נסך?

שאלות אלו נשאלו בידי הגאון רבי חיים בלייח זצ"ל אב"ד ורבה של תלסמאן באלג'יריה, בפתיח לספר 'שער כבוד ה'' בהקדמת 'פתח השער'.

הגאון רבי חיים בלייח, אב"ד ורבה של תלסמאן באלג'יריה (מאת סנסן ליאיר - נוצר על־ידי מעלה היצירה, CC BY-SA 4.0)

רבי חיים בלייח (חי ופעל בין השנים תקצ"ג תר"פ - 1832 1919) היה אב בית הדין ורבה של תלמסאן שבאלג'יריה.

רבי חיים בלייח נלחם כנגד המשכילים ועם הגעת ההשכלה לאלג'יריה, בקיץ תרנ"ז מינה את הגאון רבי דוד הכהן סקאלי לראש ישיבה כדי לחזק את צעירי הצאן.

ספר 'שער כבוד ה'' למקובל הגה"ק רבי אפרים אנקנוואה, בהקדמת 'פתח השער' לגאון רבי חיים בלייח, מהדורת תרס"ב (אוצר החכמה)
ספר 'שער כבוד ה'' למקובל הגה"ק רבי אפרים אנקנוואה, בהקדמת 'פתח השער' לגאון רבי חיים בלייח (אוצר החכמה)

רבי חיים בלייח השפיע על הפוסקים בדור לאחריו ועד ימינו, ופסקיו מצוטטים בקרב חכמי אלג'יריה, הבולט מבניהם הוא הגאון רבי יוסף משאש שמצטט ממנו למעלה ממאה וחמישים אמרות הלכתיות.

רבי חיים בלייח התכתב עם גדולי ישראל רבים, כגון רב העיר חברון רבי רחמים יוסף פרנקו החרי"ף, ועם הראשון לציון רבי רפאל מאיר פאניז'יל.

רבי חיים בלייח נזקק לסוגיה זו של אמינות המעשה של "הרב והאריה" כשעסק בהדפסת ספר "שער כבוד השם" לרבינו אפרים אנקווה עליו סופר שזכה לנס מבהיל זה. את הספר הדפיס מחדש רבי חיים בלייח בתוספת הערות שלו הנקראות "פתח השער".

בספר 'שער כבוד ה'', השיב רבי אפרים אנקווה על השגותיו של הרמב"ן על הרמב"ם.

בהקדמת הספר הובאו נפלאות שנקשרו בדמותו של רבי אפרים, ששיאם כמובן הוא שרכב על אריה כשנחש ארסי מסוכן משמש לו כרֶסֶן. הרב בלייח השיג את כתב היד של ספר 'שער כבוד ה'' של רבי אפרים אנקווה אצל המלומד המדפיס המפורסם ר' שלמה בובר.

לאחר דיון ארוך בו מגלה הרב בלייח בקיאות עצומה בכל מכמני התורה, קובע הרב בלייח כי האמונה בניסים היא חלק הכרחי מאמונת ישראל, ברם, ישנו חילוק מהותי בין נס גלוי, לנס בטבע.

נס גלוי הוא קריעת ים סוף, תחיית המתים והעמדת השמש שנעשתה בידי יהושע בן נון.

לדברי הרב בלייח, ישנו חיוב באמונת הניסים הכתובים בתורה, ונעשו על ידי הנביאים, והמדובר על ניסים כפשוטם, ולכך מתרעם הרב בלייח על רבותינו הראשונים 'אבן עזרא', ורלב"ג שפירשו את הניסים בתורה כדבר טבעי.

כנגד דברי הרלב"ג שסבר שנס העמדת השמש ליהושע היה רק בדמיון הלוחמים, כותב הרב בלייח בתקיפות. כמו כן יוצא חוצץ הרב בלייח כנגד מפרשי הרמב"ם ב'מורה נבוכים' ה'נרבוני' וה'אפודי' שביארו שכך גם דעת הרמב"ם, שיהושוע המציא ענן מאיר כמו השמש.

הרב בלייח מעיר בציניות שאילו פרשנים אלו על הרמב"ם היו יודעים על המצאת החשמל (שכמובן לא היה בימיהם), הם היו אומרים שיהושע הדליק את השמש בחשמל...

עוד מתקיף הרב בלייח את דברי מפרשי ה'מורה נבוכים' שהבינו שהרמב"ם עצמו מיעט את נס החייאת בן הצרפתית, והמדובר שהוא לא ממש מת, אלא רק נתעלף. הרב בלייח מצטט את האברבנאל, שגם הוא התמרמר על פירושים מעין אלו שסבורים שניסי התנ"ך היו בדרך טבע.

הרב בלייח מסיק שחובה להאמין בניסי התנ"ך שהיו כפשוטם.

בפרק הבא נחשוף את דעתו של הרב בלייח אודות הנס המבהיל של "הרב שרכב על האריה".

לקריאה נוספת:

פעמים 154 -155. רבי חיים בלייח: משכיל עברי וממשיכה של ההגות היהודית הספרדית: ד"ר מיכל אוחנה.

הסתייעתי במאמרו של הג"ר אביחי מרחבי שליט"א רב בית כנסת עץ חיים בפרדס כץ.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
23 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
17
ראינו בעינינו ניסים אצל צדיקי ישראל. כמו הנס המפורסם עם בקבוק היין המכוסה שממנו נמזג לכל המסובים ואין הוא נגמר. וכן ראינו ניסים במזוזות. וכן ראינו ניסים אפילו בדרכים ממיני הסוגים, וכן ראינו ניסים ברפואה שאנשים קמו אחרי שכל הרופאים פסקו מיתה הגיע הצדיק ובתפילה לה' נרפא אותו אדם ונהיה לבריא. ועוד ראינ
דניאל
סיפורי חסידים. הגזמות ותעמולות שקריות. זה ידוע בכל העולם. גם אצל הגויים וקדושיהם וגדוליהם. בקיצור, עזוב סיפורי מופת, לך תלמד תורה ותפעיל את הדעת שנתן לך הקב"ה. אל תזלזל במתנה שנתן לך הקב"ה
משה
16
חבל שאין לנו היום רבנים כמו הר"ח בלייח, ובכלל פוסקים ברוח חכמי צפון אפריקה שתורה יחד עם דרך ארץ היא נר לרגלם
..
15
אולי די עם זה כבר ????? האם כל הכתבות על זה שהגאון אולי קשור למשכילים ורבנים שפסקו דברים מוזרים או רבנים שהאמינו בדברים שהיום לא נחשבים כמציאותים מועילים במשהו מלבד להגחיך את היהדות והלראות כמה בעל המאמר עתיר ידע?
אינהו בדידהו ואנן בדידן
הוא צריך 🤑🤑!!
הכסף יענה את הכל!
וההזוי בכל הכתבות שלו, שהוא מצטט רק רבותינו ראשונים ואחרונים!! אתה מבין? ניחא היב מצטט קאנט, שפינוזא, וכדומה - כולם היו מבינים שהוא מיסית ומדיח שנסמך בדברי כפירתו - במקורות של כופרים. אבל הוא מביא רק רבנים מפורסמים באדיקותם - ודבר זה הוא פצע מדמם!!
מזעזע כל המקורות מרבותינו!!

הצגת כל התגובות

14
משועמם
חסיד
13
אני מצרפת ליג' עיקרים מדי יום אני מאמינה באמונה שלמה לסיפור על המקובל שרכב על האריה. כדאי לכם גם.
נסיה
12
בדורנו ראינו בעיננו ניסים ונפלאות עם הבבא סאלי זצוק"ל והרב מרדכי שרעבי זצוק"ל ..אז כמובן יש להאמין על צדיקים מתקופת קדומות אם הרבה מעידים כל כך.
ציון
11
עכשיו חייב אדם להחליט האם להקשיב לרב בלייח, או להעדיף את דעתם של חכמי הראשונים, האבן עזרא והנרבוני (ולדבריהם גם הרמב"ם). באמת דילמה קשה מאד, דעתו הרחבה של מי משני הצדדים משכנעת יותר.
אליעזר מנחם
שוטה זה לא רק הרב בלייח, אלא דעת האברבנאל, הרמב"ן, ועוד ראשונים, והגר"א, שהניסים בתורה בוודאי היו במציאות ולא בדמיון,
אתה שוטה בן
10
מעניין יפה מאוד
שלמה
9
מעשיות כאלה היו אצל הרבה צדיקים. רבי חיים ורבי יהודה בן עטר רבי מסעוד אלפסי ועוד. הכל בא מקדושת הברית והעיניים
שאול
אכן, היה נפוץ באותו אזור לרכב על אריות
ס"ט
8
מי שלא מאמין כופר בתורת משה
דודו
7
התשובה לשאלה בכותרת הכתבה היא "לא"
יצחק
6
הנבואה של הרח"ב זיע"א בעניין שחרור ירושלים ותקיעת השופר במאמר : "גלגולו של שופר הגאולה"
תחכמוני
5
פעם שמעתי שבסיפורי צדיקים מי שמאמין הוא פתי ומי שלא הוא כופר ןעדיף להיות פתי מאשר להיות כופר
יהודי
4
שאלה. ילמדנו רבנו מה פרוש הכתוב ויגע האיש בעצמות אלישע ויחי ויקם על רגליו. האם חי המת ההוא בקרבת עצמות אדוננו אלישע כפי שנראה מפשוטו של מקרא או לא. יורנו אדוננו. תשובה. כן, חי וקם והלך. והנסים אין לפרשם בדרך העברה אלא כל נס הנזכר בתורה או הנכתב על ידי הנביאים קרה כמו שנאמר. ובא באחד הפירושים שהמת
א.
3
אין גם חובה להאמין לסיפורי המופתים שקופת העיר המציאה על ר' חיים קנייבסקי.
שמעון
2
כוונת הרב זצ"ל, שאין חובה להאמין לנס מסויים שנעשה על ידי חכם וצדיק, כי אין חיוב להאמין אלא בי"ג עיקרים, ואחד מהם שהתורה אמת, כולל נס קריעת ים סוף וכדו', אבל שאר ניסים אין חיוב להאמין שהיו, ולא נחשב לכופר אם אינו מאמין שהיו, וזה רק כלפי הנס עצמו אם היה או לא, אבל ודאי שחייב אדם להאמין בחכם והצדיק האמ
יוסף
1
היום כבר זה לא שאלה. כן, יש אנשים שרוכבים על אריות, מאולפים. למי שיש יו-טיוב, יכול לראות את הסרטונים. רוסים, אתיופים, בריטים באפריקה. יש מישהו שמתקבל בלהקת אריות כאילו הוא בן בית. זה עוזר לנו להבין שהנס הוא הגיוני, פחות ניסי מקריעת ים סוף, בדיוק כמו שהגאון מסביר, ועדיין זה לא מוריד מערך הנס לרכב על
יהודה
לא דומה מה שאתה רואה. האריות שאתה רואה הם מתורבתים וכן מובא בגמרא שאריה ודוב מתורבתים אין חשש שיאכלו את האדם כיוון שמורגלים מקטנותם וכן היה מצוי בבית מלכים בהודו הטיגריסים וכן בבית שלמה האריות וכן על זה הדרך. כל המדובר בחיות פראיים שלא חונכו והם מסוכנים. ויש עוד מדרגה שיש חיות שנכנס בהם רוח רעה להזי
רם
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים