כיכר השבת

אפשר לתקן

"הקנאביס חדר למגזר שלנו; בישיבות הכי טובות שיש" | סכנה, התמכרות!

הצוואה המצמררת של המכור ממקסיקו והמכור שהגיע לשאול תחתית והפך ברבות הימים למדריך שמציל נפשות • טובי בנינו כבר נפלו, מתריע מייסד 'רטורנו', ומציג דרכי פעולה הכרחיים • וגם, ריאיון עם המכור שנגמל וניצל (מגזין כיכר)

| 42 | כיכר השבת |
"הקנאביס חדר למגזר שלנו; בישיבות הכי טובות שיש" | סכנה, התמכרות!
(צילום: שאטרסטוק)

על הנושא הזה לא כותבים הרבה. בטח לא בתקשורת החרדית. הרבה מעדיפים להסתיר, להדחיק, לנסות לשכוח וכמה שיותר מהר, לצמצם את החשיפה, להחשיך את המועקה.

אבל הנושא הזה כאן על השולחן. במלוא כיעורו. שולח טרף ברבים מבנינו. מחולל שמות בבחורי ישראל הטהורים והקדושים ואין לנו ברירה אלא לזעוק את זעקתם ולהתריע בשער.

"הנושא הזה" הוא במילה אחת: התמכרויות. בשלוש מילים: התמכרויות לחומרים מסוכנים. ולא. לא מדובר רק בסמים כבדים. המילה "חומרים מסוכנים" אינה כיבוס עיתונאי חרדי לכל מיני עלים ירוקים שלכותב השורות אין הבנה בהם, ב"ה. מיד נבין שכל צמח ירוק שכזה, אפילו אם הוא 'רק' קנאביס רפואי – הוא חומר מסוכן במלוא מובן המילה.

לא נעים להכיר

התמכרות היא תלות. תלות שיוצרת הנאה. הנאה שלצערנו באה ממצוקה. דוגמה קלאסית: לשלמה יש חובות. הוא שותה אלכוהול – שוכח מהחובות, נהנה מהאופוריה ורוצה לחזור על הפעולה הזאת שוב. בהתחלה הוא לא ירשה לעצמו לשתות יותר מידי. אחר כך הוא כבר יתרגל עד למצב שהוא לא יכול בלי זה.

נכון אומנם שהתמכרות היא בעיקר פסיכולוגית, אבל מי שרוצה לצאת מההתמכרות צריך לטפל בעצמו. הגוף רגיל לקבל את מה שהוא צרך עד היום וכשהוא לא מקבל אותו (בטח כשזה מגיע בהפסקה בבת אחת) הוא עלול לקרוס.

מה שקשה בכל מה שקשור להתמכרות הינה העובדה שהתמכרות היא בריחה מכאב אך היא עצמה יוצרת כאב. סוג של ביצה ותרנגולת שקשה לפתור. בטח לאור העובדה שהתמכרות הינה מחלה לכל דבר.

כיוון שכך יש להתייחס להתמכרות במלוא הרצינות ולטפל בה כאילו – ובעצם: באמת – שמדובר במחלה. מי שמכור – חייב ללכת לטיפול מאסיבי כדי להוציא את עצמו ממעגל הקסמים הכואב הזה.

חשוב להדגיש, רגע לפני שנשוחח עם המומחים. התמכרות אינה רק התמכרות לחומרים מסוכנים. התמכרות יכולה להיות גם למחשב או לפלאפון. יש מי שמכורים לרשתות החברתיות כל הזמן. יש מי שמכורים למשחקי מחשב. התמכרות היא בריחה ממצב אחד למצב אחר (שהוא נראה נחמד יותר). יש מי שמכור לקניות ויש מי שמכור לקשר אישי עמוק עם חבר (גם התמכרות מסוכנת). הצד השווה בכולם שהתמכרות הינה תלות. תלות לא בריאה בעליל.

כדי להפסיק להיות מכור יש לעשות דרך. לעיתים מדובר בדרך קשה וכן, גם כואבת. מי שמכור, הוא רגיל לקבל משהו מסוים ועכשיו אין לו את זה. כואב לו שאין לו את מה שהוא היה רגיל אליו. יש צורך בלפצות את עצמך על מה שאין לך ואם לא עושים את התהליך נכון – זו עלולה להיות נסיקה קשה אפילו יותר מזמן ההתמכרות עצמה.

אז מה עושים? הולכים למומחים. לא נפרט כאן בכתבה מה הדרכים, גם מהסיבה שאנחנו לא מוסמכים בנושא ואין לנו את ההבנה המלאה וגם כי לכל מכור יש דרך אותה הוא צריך לעבור בנפרד. לא דומה התמכרותו של זה להתמכרותו של זה.

זאת רק נאמר, אם יש סביבכם מכור – הטובה הכי גדולה שתעשו עבורו היא שתשלחו אותו לטיפול מקצועי.

חומרים מסוכנים בשחור לבן

את מרכז רטורנו הקים ר' איתן אקשטיין בעקבות מקרה טראגי. לפני מספר שנים הוא היה בשליחות במקסיקו ושם הוא נחשף לבעיית ההתמכרויות הקשה. את המרכז הוא פתח לאחר שאדם שנפטר ממנת יתר כתב לו כצוואה לדאוג שלא יהיו עוד מקרים כמוהו בקהילה. בתחילה פתח אקשטיין את המרכז במקסיקו ולאחר מכן בארץ. כיום המרכז מתוקצב על ידי המדינה ונותן מענה חינמי לכל מי שבא לגמילה במקום.

"רטורנו בספרדית זה פניית פרסה וזה בעצם מה שאנחנו עושים", פותח אקשטיין בשיחה עם 'כיכר השבת', "הרעיון הינו להנגיש מענה לכל נושא ההתמכרויות. יש לנו ומזון כשר למהדרין. אברכים שלומדים איתם. אנחנו שמים דגש לחלק התורני במקום".

"בשנים האחרונות הקנאביס חדר לכל מקום", משתף אקשטיין בכאב, "המדינה עשתה תהליך 'אי הפללה' של צרכני קנאביס. המשטרה כבר לא מתעסקת בתחום הזה ואז כל יום אנחנו מקבלים הודעת סמס של 'רפואי', שרוצים למכור לך גראס כמו סם.

"חשוב לדעת: לרובם זה לא יכול לעשות כלום אך לשלושים אחוז מהמשתמשים זה יכול לגרום סכנה. הגוף של בחור בן שבע עשרה עדיין לא חזק מספיק והוא עלול לקרוס. אני אומר את זה בכאב, אבל זה המצב, זה חדר גם למגזר שלנו כי מעולם לא דיברו נגד זה. הרי לא שמעתי על משגיח בישיבה שעשה על זה שיחת מוסר...".

"לראייה, עד כמה חמור המצב, נזכיר כי רק לפני שלושה חודשים פיצצו את בני ברק במודעות נגד שימוש בגראס והדגישו עד כמה זה מסוכן. אם בתי הדין יצאו בכרזה גלויה כנראה שהמצב מאוד חמור במגזר שלנו", אומר אקשטיין בכאב.

אתה רואה בשטח שבאמת יותר חרדים פונים אליך לאחרונה?

אקשטיין מאשר בכאב. "אנחנו מלאים במבול של פניות. יש לנו כעת, כבר אחרי החגים, כעשרים אנשים בתהליכי כניסה לטיפול – שזה המון. נאלצנו לפתוח אשפוזית חדשה".

באים אליכם חרדים?

"כן. יש בחורים שבאים אלינו בשחור לבן. חרדים לכל דבר, מהישיבות הכי טובות שיש".

איך הם מגיעים למצב כזה, אתה יודע להגיד?

"זה תמיד מתחיל מ'חבר שהביא לי'. לרוב, זה מתחיל משתייה של אלכוהול. בבית כנסת יש קידושים ובחורים שותים ללא הבחנה. התרבות הזאת נכנסה עמוק אלינו ולצערנו אין מי שעומד וצועק על זה".

מה עושים כדי לגמול מכור?

"אם בן אדם 'משומש' (מכור בפועל. א"ט) – הוא צריך לעבור תהליך של 21 יום של גמילה פיזית, הכולל ביקור פסיכיאטר ורופא עם ליווי צמוד של אח. הכל כדי לעבור את התקופה שהגוף רוצה את הסם ולא מקבל. בתקופה הזאת הוא יקבל תרופות הרגעה בעת הצורך.

"צעירים עד גיל 21 יכולים בהמשך להיכנס לתוכנית לימודים ולהמשיך בבית הספר כמעט כרגיל. אם הוא מעל גיל 22 הוא יישאר לטיפול אינטנסיבי ואז יכול לקבל אופציה להוסטל עם חברים, שם הוא עדיין שומר על עצמו ויכול לצאת לעבוד ולחיות את חייו.

"כל אריכות הטיפול הינה בגלל שהתמכרות היא מוגדרת כמחלה וכיוון שמדובר במחלה קשה צריך לטפל בה כראוי".

זה לא קל לגמול מכור...

"ברור. הנשמה צועקת. התמכרות היא פתרון שגוי למצוקה ריגשית. אדם עבר אירוע שיימינג או כל דבר אחר לא ראוי שעשו לו. פתאום שהוא שותה או צורך סם, הוא לא מרגיש את הכאב הזה. לשאכטה הראשונה הוא הגיע דרך חבר ואז מהר מאוד זה נהפך לכך שהוא צורך בעצמו לבדו.

"בהתחלה זה בא עם הטשולנט ביום חמישי בלילה. כיוון שהוא עושה עם החברים 'לילה לבן' כי הם עושים 'משמר', אז חבר מחלק סיגריה ומבטיח שיהיה כיף. מי שזה עושה לו כיף - ממשיך לכל השבוע. אחר כך הוא מתחיל לשלם על זה הרבה כסף ומהר מאוד הוא נהפך לסוחר בסמים".

שאבין, אתה מדבר על 'בחורים משלנו'?

"כן, לא באים אלי בחורי ישיבה מסין, אלא כאן מהארץ. ראש ישיבה שקורא את הכתבה ויגיד שאצלו אין דבר כזה הוא או ישן או שהוא לא יודע מה קורה אצלו בישיבה ונוח לו לעצום עין. התופעה הזאת קיימת אצל כולם, כולל כולם, ליטאים וחסידים".

המלצה שלך, מה ניתן לעשות במקרה של בחור שנהיה מכור?

"ברמת המשפחה: הורים צריכים לקחת אחריות. אם הילד חוזר מאוחר בלילה, או שהוא שתוי או שהעיניים שלו אדומות. אם הוא מסתיר דברים ומשקר או לוקח כסף שלא שלו בהשאלה... צריך לשבת ולדבר אתו שיחה רצינית. אם הוא מתחמק יש להרים צלצול לאנשי מקצוע והם ידריכו להגיד בדיוק מה לעשות.

"ברמת אנשי החינוך: על הר"מ לוודא שאם יש בחור שנמצא בפינה – לא לתת שיחת מוסר, אלא לנסות לדובב אותו ולהבין מה עובר עליו. כתוב 'עשה לך רב וקנה לך חבר'. כי רב מדבר ואתה מקשיב, חבר מקשיב כשאתה מדבר. על הר"מ לנסות להיות קצת חבר. בחור רוצה לדבר אך לא יודע עם מי.

"ברמת רבנים וחברי כנסת – רבים עוזרים לנו. הם מאוד מעורים בפרטים ועוזרים בכל מה שאפשר. אף אחד כבר לא שאנן למקרים האלה שלקחו רבים מבנינו".

המכור שנפל לדיוטה תחתונה והפך למדריך

אהרן דוד, הינו מדריך ברטורנו ויש לו סיפור חיים עוצמתי שמראה כי כל עוד הנר דולק – אפשר לתקן ובגדול. לא בקלות הצלחנו להושיב אותו לריאיון, אבל לאחר הפצרות והבנה כי המקרה שלו עשוי לעזור לאחרים, הסכים אהרן דוד לשתף את סיפורו ולחזור לרגעים הקשים.

"גדלתי בבית עם אמא לא בריאה גופנית ואבא שנתן חינוך נוקשה", פותח אהרן דוד, "לא כי הוא היה רע לב חלילה, אלא כי זה החינוך שהיה מקובל פעם, חינוך אותו הוא עצמו קיבל באירופה. בתקופה של לפני ארבעים שנה, לא ידעו איך להגיב לילד עם הרבה אנרגיות ולכן מהר מאוד מצאתי את עצמי עף מישיבה קטנה".

"בהתחלה הייתי שותה אלכוהול. אהבתי את זה כי זה השכיח ממני את הצרות", ממשיך אהרן דוד לגולל את סיפורו, "מהר מאוד התחלתי להסתובב באזור שוק מחנה יהודה ונהייתי 'חייל' טוב של אחד העבריינים הגדולים באזור.

"כיוון שלאתר חרדי מכובד אני מתראיין, לא אפרט יותר מידי מה עברתי אצלו ובכלל, זאת רק נאמר, נפלתי לדיוטות הכי תחתונות שאפשר. הייתי מעביר חומרים מסוכנים מתל אביב ועושה מעשים שלא ניתן לכתוב אותם מעל במה מכובדת זו. החומרים עזרו לי לשכוח את הכאב שלי והיה לי טוב עם זה. מהר מאוד המשטרה נפלה עלי, נתפסתי ונשפטתי".

איך תפסו אותך?

"סוכן סמוי עלה עלי. הם ראו נער בן 15 שמעביר סחורה, הם ידעו מיד לאיזה כיוון אני ילך והם חתכו את זה".

אהרן דוד ממשיך: "גם אחרי שיצאתי המשכתי לצרוך חומרים. אני חייב להדגיש שהיו תקופות שניסיתי להתנקות. זה לא שהייתי אדם רע במהותי, פשוט זהו המפלט אליו ברחתי. בכל תקופה בא אני מנסה להתרומם – אני נכנס לישיבה ומנסה ללמוד. אבל כשאתה לא מוכן לשינוי אמיתי אתה לא באמת מצליח. זה מה שקרה לי כשנכנסתי פעם ראשונה לרטורנו. עשיתי את הטיפול והקשבתי לאחראים אך לא הייתי מוכן באמת לשינוי. לכן, נפלתי שוב.

"ואז מגיע השלב שאתה לא צורך את החומרים כי אתה נהנה מהם אלא כי אתה כבר רגיל אליהם וחייב אותם. בתקופה הזאת אתה חצי בן אדם. לא תאורטית, אלא בפועל. אתה אדם 'מחוק'. זה היה תקופה שכבר לא היה לי רצון לחיות. הבאתי חבל לאיזה 'זולה' שהייתי רגיל להיות בה עם עוד כמה חבר'ה ותכננתי לסיים את חיי מתוך הבנה ברורה שחייתי כאן די זמן, הגיע העת לעשות לזה סוף ולגמור עם הסבל.

"את מה שקרה בהמשך אני זוכר במטושטש, רציתי לעשות מעשה ובפועל מצאתי את עצמי יומיים אחר כך במיטה ברטורנו. הפעם, עזר הקב"ה, ותפסתי את העזרה שלהם בשתי ידיים. לקחתי את הטיפול ברצינות תוך שאני משאיר מאחור את 'מה דעתי על מה שהמדריך אומר'. פשוט, כל מה שהיה צריך לעשות במסגרת הטיפול – עשיתי".

זה קשה להתנקות...

"קשה מאוד", מסכים אהרן דוד, "אבל חלק מהתהליך זה להסכים לכאב. רוצה לבכות – תבכה כמו ילד. תחבק את הכאב וככה תצליח לעזור לעצמך".

אהרן מקצר מאוד בסיפורו ומגיע לאפיזודה מיוחדת שמרגשת אותו גם כיום, במרחק שמונה שנים מהעת שהוא התנקה והיה משוחרר לדרכו.

"הציעו לי עבודה כלשהי במקום ולקחתי אותה. היה שם מדריך, שגם כיום שאני מזכיר את שמו אני עושה זאת בחרדת קודש, כיוון שהוא יודע לקרוא אנשים לתוך נשמתם, ואמר לי 'אהרן דוד, אל תעבוד כאן, צא לעולם ובבוא העת ה' הטוב יחזיר אותך לכאן בדיוק בזמן שצריך'. כל כך כעסתי עליו, שאומנם עשיתי כדבריו אך לא דיברתי אתו מאז.

"יצאתי לעולם והפכתי לנהג משאית. עבדתי קשה מאוד מכל הבחינות. חלפו הימים והגעתי לשבת בוגרים של רטורנו, הרי זה הבית השני שלנו כאן, והרב אקשטיין, מנהל המקום, אומר לי שלוש מילים 'תבוא אלי בראשון'. ביום ראשון הוא לוחץ לי יד ואומר לי יש לך כאן עבודה – אתה אתנו. שיהיה בהצלחה. ומאז ועד היום אני במקום.

"תקופה לאחר מכן ראיתי את המדריך שיעץ לי לעזוב וחיבקתי אותו בחוזקה. אז הבנתי מדוע הוא אמר לי לצאת לעולם. אם הייתי נשאר שם מיד אחרי שהתנקיתי – לא הייתי שורד שם כעובד. הוא ידע שעלי לעזוב כדי לשוב חזק יותר ושלם יותר. כיום אני מדריך קבוצות ומפיץ את הבשורה שלי לעולם כדי שכולם ידעו – אפשר לתקן.

"אוהבים אתכם, בואו לתקן ובעז"ה להצליח לשנות!".

(לפניות לכותב: ari@kikar.co.il)

תוכן שאסור לפספס
42 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
22
אפשר לשתות שיכר במקום לעשן לשתות שיכר ולאכול תרטימר בשר זה טוב
גאון. מה יש לדבר.
21
אני מבקש לדעת כמה אחוזי הצלחה יש לרטורנו. הכל נכון, הבעיה היא קשה ביותר, כל ההשלכות שכתבתם נכונות, אבל, אבל, אבל,........ כמה אחוזי הצלחה יש לרטורנו. ואת זה אף אחד לא יגיד לכם.
הצלחה מרובה. כמובן. מי שממשיך את הדרך של רטורנו בשיטת הצעדים
שיטת הצעדים היא לא של רטורנו הם אימצו חלקית את השיטה הזאת
יש להם אחורי הצלחה פחותים מ אן אי , אנשים שסובלים מהתמכרות יש פתרון של 12 צעדים שהוא בחינם ועוזר למי שרוצה להתנקות .
20
ירידת הדורות

הצגת כל התגובות

19
כמה עצוב היה לקרוא את הכתבה, התופעה הכואבת... שלא נבוא לא לידי נסיון ולא לידי ביזיון. כמה חשוב שבכל שלב בחיים ומה שלא יעבור על האדם, לדעת לפנות בבקשת עזרה, טיפולית ריגשית, אוזן קשבת ולא לברוח מבעיות ואתגרים אלא לצמוח מהם!!!
18
תשחררו כבר אנשים באמת זקוקים לזה תפסיקו לחשוב שזה לא טוב
מי שבאמת צריך, מקבל מרשם מרופא מורשה. מי שכותב תגובות על כך שהוא צריך, הוא קרוב לודאי מכור בהכחשה.
17
היה בחור באמריקה בשם ארי שנפטר ממנת יתר, כואב הלב
16
זה מזעזע שבכל תחנה בבני ברק כבר מריחים את הריח הנוראי הזה (כבר שכחתי איזה ריח יש לסיגריה רגילה), חייב להעלות מודעות לבחורים. בחורים באמת טובים נופלים לזה, אני מכירה מקרוב...
15
תודה ארי שאתה מעלה את הנושא.
יש בהרבה ישיבות במיוחד בישיבות גדולות ..ששם אין הרבה השגחה לא לשלוח בחור לישיבה של 500 בחורים
14
בישיבות משעמם.משעמם בפרט בגיל של ישיבה קטנה,שיש רק לימודי קודש. יש להכניס דברים מעניינים כמו לימודי מוסיקה, מחשבים. יהיה לתלמידים מעניין יותר, יתעסקו בפחות שטויות. לא חייב ליבה, מוסיקה ומחשבים זה לא ליבה. העיקר גיוון. אחי ההורים שלחו לישיבה תיכונית אחרי בגרות באנגלית ומתמטיקה 5 יחידות, בישיבה הגדולה
13
אומרים ה"מבינים" בחינוך שבדור יתום זה, כולם חייבים ללמוד בישיבות. אמנם אין מזה פרנסה, אבל לפחות שם יהיו שמורים, כמו בתיבת נוח. פרנסה באמת אין, אבל גם שמירה כבר אין.
יש שמירה...לא מלאה במיוחד עם ככ הרבה פתיחות של הרחוב והמדיה הזמינה בכל פינה
12
אתם פשוט מגזימים. לא כל תופעה שולית ראויה לכזו בהלה.
בתור בחור ישיבהאני יודע שזה ממש לא שולי שולי זה אחד בישיבה ולא 3 בשיעור זה כבר מראה על תופעה
קלאסה של עצימת עיניים תרבותית.
11
מאז שהפסקתי לעשן גידלתי את ההכנסות שלי תוך שלוש חודשים. אין ספק שזה ממכר ומסוכן ועד היום באלי אבל זה הורס חיים
רק להיום! שכוייח
10
קראתי כתבה של פרופסור מומחה לעניין שאומר שאע''פ ש90%מצורכי קנאביס לא ניזוקים כלל מ''מ 10% לוקים בסכיזופרניה שהיא הקשה במחלות הנפש
9
בתור אדם חרדי חשוב לי מאוד להכיד- אני סובל ממחלה כרונית שגורמת לפגיעה חמורה באיכות החיים. הייתי נגד קנאביס רפואי, עד השלב שזו נותרה הברירה האחרונה. וזה משפר לי את איכות החיים. הראשונים להרוויח מזה הם המשפחה שלי. אם הייתי רואה את המודעות שהוזכרו בכתבה לפני שהייתי מתחיל להשתמש, לא הייתי נוגע בזה. חכ
לא מדובר על שימוש רפואי... מדברים כאן על שימוש לא מפוקח ולא נצרך כדי להשיג סטלה. רפואה שלמה ובריאות!
8
הכתבה הזו לא תגמול אף אחד מסמים וזה סתם חילול השם
הכתבה הזו תעלה מודעות לציבור שחושב שאין בעיות במגזר. היא לא תגרום לבחורים להפסיק, נכון. אבל אולי אם נעלה שוב ושוב את המודעות, היא תעזור להורים ואנשי חינוך לראות את המציאות ולפעול למניעה ולהפניה נכונה לאנשי מקצוע.
למה חילול השם? החילול השם האמיתי זה כשבורחים מהקושי/מהבעיה ותעלמים ממנה!!! אף אחד לא מחוסן מיצר הרע גם לא החרדי ביותר! אך כשיש ניסיון צריך לדעת להתמודד איתו ולא לברוח ממנו ולטפל בזה בכל דרך על פי דעת תורה וליווי מקצועי!!! כל הכבוד לכותב הכתבה! אי אפשר לדעת מי יקרא אותה ומה זה יעשה לו!!! מספיק להשתמש
למה חילול השם אתה מתבייש אם האמת אתה לא יודע את המצב ברחוב
את חילול ה' האמיתי עושים העיתונים המפלגתיים עם "ועדות הרבנים" שלהם, שרק שרים "מה יפית" לעסקני המגזר ומעלימים מעיני הציבור מידע חיוני.
מדוע? אשמח להסבר להבנתי זו כתבה מצילת חיים ממש
7
בוקר טוב אליהו... כבר שנים אני שומעת נערים מדברים בגינה על זה
6
יש גראס בישיבות 50 שנה כולל מיר וחברון (שם נתפס בנש"ק שגידל בדירה בגבעת מרדכי לסחר). יש על זה אפילו פסיקה של הרב פיינשטיין זצ"ל שמתנגד בלשון רפה. אבל השטות הכי גדולה היא שאין התמכרות לגראס או קנאביס . סיגריות יותר גרוע במובן זה. גראס זה רע אם מצטרף לאורח חיים לא בריא . מי שמעשן במידה לאחר צאת השבת
תגובה מטומטמת שמכשירה הצדקות זה דיבור קלאסי של מכור, אגב. מי שמכיר מבין.
5
רטורנו. נותן. טיפול מקצועי ביותר הרבה הוא הצליח לגמול תודה ענקית לרב איתן. ולצוות ברטורנו תמשכו אתם עושים עבודה קודש
יש הרבה בוגרים שחולקים על דעתך .
נכון. בכל מקרה, טיפול צריך. ולכן כדאי להציף מודעות. אפשר לגשת למסגרות נוספות, אמבולטוריות או מלאות.
4
הכל מתחיל במטפלים שייש פסיכולוגים ורופאים אז יש חולים פה הבעיה מתחילה
וואלה. כלומר, מאחר שיש קרדיולוגים, יש מחלות לב. מאחר שיש רופאי שיניים, יש חורים. כמה גאוני!
3
זה לא בחינם השלב הראשון עולה 15 אלף שח מפה והלאה זה על חשבון המדינה
2
דווקא אומרים שזה בריא מאוד...
1
גם הציבור החרדי וגם הציבור הערבי הם ציבורים שמרניים, שבשנים האחרונות נפתחים לעולם הגדול. בשניהם יש בדיוק את אותה הבעיה: הצעירים מעודכנים היטב, אבל המבוגרים לא יודעים ולא רוצים לדעת, ואי אפשר לדבר איתם על הנושא. זה גורם לאיבוד הסמכות ההורית, אף אחד לא מקשיב לאנשי דת, וכל צעיר עושה מה שנראה לו. זה מצב
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים