כיכר השבת

"מידת הדין"

הגרב"צ מוצפי: לא לאכול 'תפוח בדבש' בראש השנה

הגאון רבי בן ציון מוצפי, מגדולי הפוסקים הספרדים, נשאל בעניין אכילת 'תפוח בדבש' במהלך ה'סימנים' בראש השנה וקרא להימנע מכך ולאכול פירות וירקות מבושלים בסוכר (יהדות)

| 41 | כיכר השבת |
תפוח בדבש
תפוח בדבש (צילום: Mendy Hechtman/FLASH90)

הגאון רבי בן ציון מוצפי, מגדולי הפוסקים הספרדים, נשאל אמש (רביעי) בעניין ההמנהג שהתפשט באכילת 'תפוח בדבש' במהלך סדר ה'סימנים' בלילי ראש השנה וקרא להימנע מכך ולאכול פירות וירקות מבושלים בסוכר.

הגרב"צ מוצפי נשאל על ידי אחד מתלמידיו: "שלום כבוד הרב. האם בראש השנה נוהגים הספרדים לאכול תפוח בדבש? כי סבא שלי אומר שלא".

בתשובה כתב הפוסק הבכיר: "שאל אביך ויגדך זקניך ויאמר לך, הסבא צודק לחלוטין, עד היום אנחנו בני עדות המזרח לא נוהגים לאכול דבש בראש השנה, אלא מבשלים איזה מיני פירות וירקות בסוכר ואוכלים".

הרב מוצפי הסביר: "על פי הקבלה הדבש הוא מידת הדין, ואין לעוררו בראש השנה, כי הוא בצבעו צהבהב זהב, גם מספרו בא להזכיר אותיות ש"ו מאותיות שופר, שהם מתמתקים על ידי התקיעות, ועם י"ד פרקי האצבעות האוחזות בשופר הם גימטריא ש"ך, שהם דינים כנזכר באדרא רבה בזוהר הקדוש. וכפי שכתבו רבנו האריז"ל והרש"ש זיע"א, ועיין שופר בציון".

תוכן שאסור לפספס
41 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
23
אצלינו גם לא אוכלים דבש דבורים אלא דבש תמרים שהוא כהה ולא בצבע זהב
יקים
22
רבנו יוסף חיים זיע"א מביא בבן איש חי פרשת ניצבים שנה ראשונה.שאין אוכלים תפוח בדבש מכיון שאין לעורר דין ב"רה לכן אוכלים תפוח מבושל בסוכר.ככה נוהגים יוצאי בבל.סבא שלי זצ"ל היה מקפיד לבשל תפוח מבושל בסוכר עם הל ומחלק לכולם לפני ר"ה.כמובן שזה לפי המקובלים מכיון שעושים לסימנא טבא
יוסף חי
הבן איש חי לא אמר זאת!
דניאל
רבנו יוסף חיים זיע"א בבן איש חי פרשת ניצבים שנה ראשונה הלכה ד כתב ונוהגים לאכול תפוח מבושל בסוכר במפורש!!!!
יוסף חי
יפה אבל הוא לא אסר תפוח בדבש! כיוון שאין זה מנהגו. אבל חלק מהספרדים כן היה מנהגם לאכול את זה. וכן הביא כף החיים.
דניאל
פתחתי את הספר של הבן איש חי בפרשת נצבים הוא לא אמר שום איסור על אכילת דבש אלא רק שאוכלים תפוח מרוקח בסוכר(כמנהגם).
שמעון
21
ואני הפוסק הנודע אומר כי צריך תפוח טבול במרור שאז זה ממתיק את הדינים
נכון

הצגת כל התגובות

20
שוב פעם מעזים לדבר במנהגי אבות. אז במרוקו הספרדית היו אוכלים תפוח בדבש! חב"ד שהם על פי החסידות אוכלים תפוח בדבש. הרב מוצפי במקום להגיד מנהג אבותיו מכליל את כל הספרדים תחת מקשה אחת וזה רחוק מכך. וכן כתב הרב מרדכי אליהו(עיראקי). אז בואו שכל אחד יעשה כמנהג אבותיו. מי שאוכל עם מרקחת סוכר שיוכל, מי שאוכ
רם
19
הרב נשאל וענה. מה כל כך קשה להבין? מנהג הספרדים לרוב לאכול ממותקים בסוכר. (או דבש תמרים ) אבל לא דבש דבורים שכן מייצג מידת הדין על פי האריז"ל. יש כאן מנהג טוב אבל גם מצוה לשמוע לדיברי חכמים.
מחילה לנוכחים פה
גם יין זה מידת הדין אז? לא תקדש על יין? ויש מקובלים שאוכלים תפוח בדבש בראש השנה בלי חשש.
דניאל
18
לגבי הקבלה צריך עיון גדול ידוע לי שבעל הסולם האדמו"ר המקובל זצוקלל מחבר פרוש הסולם על הזוהר ותלמוד עשר הספירות ועוד 20 פרושים על הקבלה אכל תפוח בדבש כך שאני חושב שהוא לא חשב שזה דינים .....
יהודה מנדלבוים
17
אההה בגלל זה כל על ישראל טועה כל השנים איףףףףףףףףףףףףףףף
שון
רק שכנזים נהגו כך והספרדים כמו טיפשים למדו מהם...
ממש לא כל עם ישראל
אשכנזים חכמים הם וטוב שלמדו מהם הספרדים. מנהג מקסים ויפה ונמשיך לקיימו. כן ראינו אצל גדולי ישראל המקובלים שאוכלים תפוח בדבש בלי חשש.
דניאל
16
נו מה החידוש...
בבר מבבר שבע
15
לא לשנות ממנהג אבות, גם אם הרב צודק זה פתח למקובלים אחרים לא מושלמים ומתחזים שיבטלו בשביל צומי עוד ועוד מנהגים.
משה בן אברהם
מקובלים גדולים היו אוכלים תפוח בדבש כמו למשל הרבי מחב"ד.
דניאל
14
מזל... הילדה חזרה עם תפוח בדבש, ישר זרקתי לה לפח. לגננות האלו אין השכלה בסיסית.
לאהלה
גייועלד בנות ישראל אינם הפקר ראש השנה אינו סדום גיייווועעעעלדד
רבקהלה
13
מה החידוש? דבר ידוע שאנחנו לא אוכלים דבש, ומי שיש לו בעיות סוכרת, אפשר תפוח מבושל בסוכרלוז
המגיב
אוכלים דבש בהחלט. לא שואלים אתכם כלל.
רם
אתה לא אוכל אבל יש קהילות שלמות בישראל כולל ספרדים שאוכלים גם אוכלים.
דניאל
12
הלכה שו"ע נוהגים לאכול תפוח בדבש
יחזקאל
11
אפשר לעיין בשער הכוונות /
אפשר לעיין בד
מה קשור לשער הכוונות לדבש בראש השנה? הרבי מחב"ד לא ידע את שער הכוונות? הבבא סאלי לא ידע?
רם
10
זה לעדות המזרח - לא לספרדים !!!! פתאום המקובל הזה שוכח פרי עץ חיים ? כתוב שמה מפורש לאכול תפוח בדבש גם רבי אברהם אזולאי סבא רבא של החיד"א בהגהותיו ללבוש כותב לאכול תפוח בדבש ועוד בברכה, פירוש בהתחלת הסדר עדות המזרח (עירקים, סורים וכו') אינם בני ספרד
אברהם
אין כשר לגאוגרפיה לבין המילה "ספרדים". ספרדים הכוונה לפסיקה הספרדית ולא למיקום גיאוגרפי. שאגב הפסיקה הספרדית מוסמכת על התלמוד הבבלי וגאוני בבל כך ש....אכן גם העיראקים וכל תושבי האזור הם ספרדים. מה גם שאין מדינה כזאת "ספרד" יש "אספניא". נוסף על כך יש המפרשים את המילה ספרד על דרך תלמידיו של רבי עקיבא
יניב
*קשר.
יניב
נבואת עובדיה 2 הפסוקים האחרונים הוא כותב והגלות ירושלים אשר בספרד ממש ספרד , שכמובן שגורשו אלפי שנים אחרי הנבואה למדינות ליד מרוקו לוב טוניס אלג'יר ועוד והם ה"ספרדים" בני יהודה הירושלמים מתקפות המקדש לגבי עיראק וסוריה הם מתקופת הגמרא קהילות עתיקות מאוד ,הרב עבדללא סומך רבו של הבן איש חי הוא נצר של ר
מאור
9
שכל אחד יעשה מנהגותיו שראה בבית אביו. אין לשנות! אלו שאוכלים שימשיכו לאכול.
אריה שאולוב
אמת ויציב.
שמעון
8
מוה ההבדל בין נוהגים (מנהג שיש אומרים שיש להם על מי שיסמוכו )לבין בישול בסוכר כך או כך התוצאה דומה אם כן על מה הסתמך הגר"מ מוצפי שליט"א לא מצוי בהלכה שדבש הוא במידת הדין לגבי דברי קבלה צריך עיון
תלמיד רושם
7
הרב עובדיה יוסף שליט"א הנכד של מרן הסביר את הסוגיה מצוין השבוע ואמר שזה מנהג יהודי בבל. אבל לפי הקבלה צריך בימים אלו דוקא להמתיק את הדינים ולכן עדיף לטבול את הפת ואת התפוח בדבש. מוהרא"ש מביא פירוש נפלא בסידור שלו עת רצון שהדבש יוצא מדבורה שהיא טמאה לרמז לנו שאין שום יאוש בעולם כלל.שאפילו כביכול נטמא
בן איש חי
6
החיד"א בספרו במורה באצבע (סימן ט אות רנא ,ואות רסו) כותב בכלל הסדר הנהוג תפוח בדבש
תריג
5
מנהג ישראל תורה הוא צא וראה מאי עמה דבר והנח להם לישראל וכו וכו
מרן
4
עכשיו אני מבין למה כל החיים אני סובל
מבין
3
ר' חיים פלאג'י כותב בספרו "מועד לכל חי" שאין לאכול תפוח בדבש אלא בסוכר. ככל הנראה הסיבה לכך היא שבמקומו היו חששות כשרות בדבש, שכן ר' אברהם חמוי, מחכמי ארם צובא במחזור "בית דין" המביא את דברי ר' חיים פלאג'י, מציין שבארם צובא אין חשש כשרות בדבש ודווקא בסוכר קיים חשש ולכן עדיף דווקא הדבש. לעומת זאת, ב
צדקו דבריו
ממש לא "קהילות רבות" במרוקו אכלו תפוח בדבש כולל המקובל הגדול הבבא סאלי! וכן באשכנז המקובל הגדול הרבי מלויובוויטש אכל! ואין צודק לא צודק, כל אחד ילך בדרך רבותיו.
דניאל
תגובה ראויה!
שמולי
2
הרב מרדכי אליהו זיע"א אמר שהיום אין כל חשש לאכול תפוח בדבש למרות החשש שהובא במועד לכל חי של הרב פלאג'י זיע"א.
מני
1
יש קהילות שאוכלות את זה ויש קהילות שאוכלות את זה. וגם זה השתנה לאורך השנים במקומות שונים, בניגוד למה שמנסים להמציא פה. הדת דינמית יותר ממה שנדמה, ורבנים שונים מעוותים את ההיסטוריה. השורה התחתונה היא שזה לא באמת משנה. תאכלו תפוח בדבש. תאכלו אגס בחמאת בוטנים. תאכלו חסה עם יוגורט. העיקר שתהיו בני
נו, ומה יקרה אם יאכלו תפוח בדבש?
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים