כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

המחלוקת על דמותו של המשכיל נפתלי הרץ וייזל

סוגיה מעניינת היא דמותו של המשכיל נפתלי הֶרְץ וַייזֶל שכתב בין היתר את "ספר המידות" | עדות: הגר"א גוֹרְדוֹן ראש ישיבת טלז הרבה לשבחו בעוד הנודע ביהודה יצא כנגדו (היסטוריה)

| 16 | כיכר השבת |
נפתלי הֶרְץ וַייזֶל
נפתלי הֶרְץ וַייזֶל (מאת User:Netan'el - JewishEncyclopedia, נחלת הכלל)

פרק י"ט: סוגיה מעניינת היא דמותו של המשכיל נפתלי הֶרְץ וַייזֶל שכתב בין היתר את "ספר המידות" שההיסטוריון בן-ציון דִינוּר תלמיד ישיבת טלז העיד שהגר"א גוֹרְדוֹן ראש ישיבת טלז הרבה לשבח למרות שהנודע ביהודה יצא כנגדו.

הפרקים האחרונים בסדרה על גאוני ליטא >>

הרב ד"ר שי עקביה וואזנר כותב על עדות זו שהגר"א גורדון שיבח את וייזל "שהיא 'מפתיעה'".

לעניות דעתי לא ברור מדוע וואזנר כתב כך, שכן זולת הנודע ביהודה, רבים מגדולי ליטא באותו דור אהדו את ספרו ודמותו של וייזל שמכונה רנה"ו.

נפתלי הֶרְץ וַייזֶל (חי ופעל בין השנים תפ"ו 1725 - תקס"ה 1805) (מאת User:Netan'el - JewishEncyclopedia, נחלת הכלל)

לפני קרוב לעשרים שנים הגאון רבי משה צוריאל הדפיס מחדש את ספרו של וייזל, והקדיש הקדמה ארוכה והביא שמות של 40 רבנים שהסכימו לספרו של וייזל. ברם, מקורות אלו לא עמדו לו, ובעיתון 'יתד נאמן' חתמו חלק מגדולי ישראל על כרוז בו הם אוסרים להפיץ את הספר.

בעניין זה פניתי לגאון החוקר התורני המפורסם רבי יהושע ענבל שאמר לי בהאי לישנא:

"אין שום הפתעה שגאון ליטאי מתייחס בהערכה לתכנים של רנה"ו, בדיוק כמו הנצי"ב שהיה בן זמנו של ר"א גורדון, או בעל ה'כתב והקבלה' שקדם לו מעט, הרש"ש, התפארת ישראל, הגאון הליטאי ה'זכר יהוסף', ועוד רבים.

"ההתנגדות של גדולי ישראל היתה לפעולה שנקט בנושא החינוכי, ולהפצת הביאור יחד עם מנדלסון, והיו רבים מגדולי ישראל שלא פסלו לחלוטין את חדושי תורתו, והביאו מדבריו, גם אם טעה בהפצת הביאור יחד עם התרגום, או בטענה החינוכית שלו. כשיוצאים נגד מישהו פומבית, זה לא בהכרח שהוא נהפך לגוי. אני לא מסכים עם הרב צוריאל, שסובר שמי שהעריך את תורתו, סימן שנחלק על הנודע ביהודה וסבר שטעות היתה לצאת נגדו".

כאמור, מחלוקת היא דמותו של וייזל. בקובץ "בית אהרן וישראל" פורסם סדרת מאמרים כנגד וייזל. בין היתר נטען שרבי נחמן מברסלב זי"ע השליך לאש ספר של וייזל, לעומת רבנים מפורסים שכתבו הסכמה וציטטו את וייזל בספריהם, כגון הערוך לנר, המלבי"ם, רש"ר הירש, ספר "הכתב והקבלה", רבי ישראל ליפשיץ בעל "תפארת ישראל", רבי דוד צבי הופמן מחבר שו"ת מלמד להועיל, הנצי"ב, הגאון המגיד מפאלאצק, רבי אלעזר פלקלס מחבר שו"ת תשובה מאהבה (תלמיד הנודע ביהודה), מהר"ם שיק תלמיד מובהק של החתם סופר.

כאמור לפני כעשרים שנים בעיתון 'יתד נאמן' נכתב מכתב מחאה, בו בין היתר נטען שגאוני הדורות בעל הנודע ביהודה, בעל הפלאה והחת"ס פסקו שדינו של וייזל הוא משכיל כופר בתורה ואסרו להכניס ספריו בבית יהודי... "לכן אנו באים להזכיר ולחדש את פסקם של גדולי הדורות זצוק"ל שאיסור גמור על בעלי החנויות ובתי ישראל להכניס ספריו והמקיים דברי הגאונים זצ"ל ה"ז מקיים התורה בישראל", כתבו הרבנים.

חתמו: הגרמי"ל ליפקוביץ, הגרמ"ש שפירא, והצטרפו: הגאון רבי שמואל הלוי וואזנר, הגאון רבי שמואל אוירבך, הגאון רבי ניסים קרליץ, הגאון רבי חיים קניבסקי, הגאון רבי נתן גשטטנר, והגאון רבי מאיר צבי ברגמן.

ברם, יש לעיין באריכות בקובץ בית אהרון וישראל שפרסם סדרת מאמרים בגנותו של וייזל, ובגיליון מז, עמ' קמט הביא מקורות לכאן ולכאן כולל שמות של גדולי ישראל שהרבו בשבח וויזל.

בין השמות הבולטים שהביאו הם: מרן הגר"א שר ר"י סלבודקא שהמליץ לתלמידיו לעיין בספריו של וייזל. המשגיח הגר"ד יפה סיפר על מרן המשגיח רבי אליהו לופיאן זצוק"ל שעיין בספרו של וייזל. עוד הובא בשמו של ראש ישיבת 'כסא רחמים' הגר"מ מזוז, שאביו מרן הגאון רבי מצליח מזוז זצוק"ל הגה בחיבה בספרו של וייזל 'יין לבנון'.

לקריאה נוספת:

- 'דרכי הלימוד בישיבות ליטא במאה התשע-עשרה'. עבודת מחקר לשם קבלת תואר מוסמך מגיש: שלמה טיקוצינסקי החוג להיסטוריה של עם ישראל האוניברסיטה העברית בירושלים תשס"ד. (נפוץ להורדה באופן חינמי בגוגל).

- שי עקביא ווזנר, חשיבה משפטית בישיבות ליטא - עיונים במשנתו של הרב שמעון שקופ, הוצאת מאגנס, ירושלים, 2016

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
16 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
9
בכלל ההשכלה חדרה בעומק יהדות ליטה וגדולי ליטה וגדולי המשכילים חיו בשלוה, בעוד שאצל גדולי החסידות הוקיעו והוציאו את ההשכלה מחוץ למחנה ולכן ההשכלה לא חדרה בין החסידים כלל.
מתוך 400 אלף יהודי ורשה כ300 אלף היו חלקם מתבוללים או משכילים בערי הונגריה גדלו הרבה טומי לפדים בליטא לא היו רפורמים ולא מתבוללים נכון היו משכילם אבל משם יצא החפץ חיים החזון איש
8
אין לו כיסוי ראש והוא נראה כמו גוי, לא הבנתי למה נחלקו
זאת פאה נכרית, כפי שהיה נפוץ במקומם בזמנם
והאם הזקן שאין לו, זה "זקן נכרית", או זקן שאינו נראה?...
7
באם הקבנים הנל שהיו מאורי הדור פסלו אין לנו מה לחשוב זה טרף ללא פיקפוק לא יעזור שום דבר

הצגת כל התגובות

6
נפתלי הירץ וייזל היה מתלמדיו של משה מנדלסון המשכיל שסחף אחריו המון אנשים וגרם להתבוללות ובעקיפין לקיומה של הרפורמה. נ.ב אני אופתע אם אראה את התגובה שלי מתפרסמת.
5
האם התמונה בכתבה בלי כיפה, זה מהמשכיל הזה?
זאת פאה נכרית כפי שהיה נפוץ במקומם בזמנם
4
כתבת בכתבה על שני גאונים שונים שחברו את ספר שו"ת תשובה מאהבה, למיטב ידיעתי רק התלמיד של הנודע ביהודה חיבר זאת, ולא רבי דוד צבי הופמן כמו שכתבת.
3
כל אלו שכביכול תמכו בוויזל, לא נמצאים כלל בליגה של הגה"ק גאון ישראל הנודע ביהודה זי"ע
2
הדבר פשוט, מי שנמשך לקבלה ולחסידות נגדו, ומי שלא נתפס לקבלה ולחסידות תומך בו או לא מתנגד לו. די פשוט שתנועות החסידות והקבלה היטו את ליבם של חלק מהרבנים. אגב, אם התשובה מאהבה שהוא תלמיד מובהק של הנודע ביהודה, אז כנראה שגם הנודע ביהודה היה תומך בו אלא שנפטר
שטויות, אולי ההיפך? כמו שהנודע ביהודה התנגד אליו, כך גם תלמידו התשובה מאהבה, שהרי זה שהנודע ביהודה התנגד לוייזל זה יותר ידוע ומסכם, מאשר שכאילו התשובה מאהבה תמך בו.
התשובה מאהבה חי גם לאחר פטירת הנודע ביהודה, כך שיתכן שהתשובה מאהבה נחשף יותר לוייזל והבין שהוא בסדר וכך מן הסתם היה חושב גם רבו הנודע ביהודה אלא שרבו כבר לא היה בין החיים
1
היכן בדיוק ציטטו המלבי"ם, והמהר"ם שיק, והערוך לנר מאותו ווייזל?? ואם הם נתנו הסכמה לספריו, האם היה זה לפני שהוא התקלקל, או גם אחרי שהיה ידוע כבר?
כל הגדולים שציינת חיו וכתבו את הדברים אחר שהוא נפטר. כך שהמושג "אחרי שהוא התקלקל" לא רלוונטי.
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים