כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

"הסיפור החסידי הטוב ביותר" הוא המצאה?

ביום הכיפורים בעיירת מז'יבוז' נכנס ילד כפרי נבער להיכל בית הכנסת של הבעל שם טוב, ולאחר שהתפעם מתפילות החג שלף את החליל, ניגן ובקע רקיעים; האם זו המצאה? (היסטורי)

| 13 | כיכר השבת |
אילוסטרציה
אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

פרק ד': בפרקים הקודמים חשפנו את דעתו של ראש ישיבת 'כסא רחמים' הגר"מ מאזוז אודות מדרש שהובא בספר "חיבור יפה מהישועה" לרבינו ניסים גאון הקדמון, עליו פסק הגר"מ מאזוז שהסיפור מזויף ולא היו דברים מעולם.

עוד חשפנו על המעשה "עקבות בחול" הנפוץ ב'עולם הישיבות', בסמינרים החרדים, בעולם החסידות ובתנועות הנוער הדתיות עליו טען הרב ד"ר ראובן פיירמן שהינו מעשה נצרותי מובהק, שמחנך הפוך מי"ג עיקרים של הרמב"ם שפסק שלקב"ה אין גוף: "אֲנִי מַאֲמִין בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה. שֶׁהַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ אֵינוֹ גוּף. וְלֹא יַשִּׂיגוּהוּ מַשִּׂיגֵי הַגּוּף. וְאֵין לוֹ שׁוּם דִּמְיוֹן כְּלָל".

היום נעסוק במעשה המיוחס לבעל שם טוב שנפוץ במספר גרסאות שונות.

הסיפור מוגדר בפי רבים 'הסיפור החסידי הטוב ביותר', ופורסם לראשונה בשנת תרנ"ו (1896) בספר "קבוצת יעקב" מפי ר' יעקב מרגליות, בתוך צרור סיפורים על הבעל שם טוב. שם נטען שכל הסיפורים נאמנים בעדות איש מפי איש עד הבעל שם טוב זי"ע, הספר הצליח ביותר והודפס בלמעלה מעשרים מהדורות.

את הסיפור הנ"ל ציטטו רבים וטובים, אחד מהם היה הרבי הריי"צ מליובאוויטש שפרסם גרסה שונה מזו שהופיע במקורות שקדמו לו. הגרסה אותה כתב הריי"צ הינה מתאימה לאידאולוגיה של חסידות חב"ד, כפי שהוכיח הרב ד"ר לוי יצחק קופר במאמרו במגזין סגולה[1].

המעשה הוא על יום הכיפורים בעיירת מז'יבוז' עת נכנס ילד כפרי נבער להיכל בית הכנסת של אור שבעת הימים, רבנו הקדוש רבי ישראל בעל שם טוב, ולאחר שהתפעם מתפילות החג, הוא רצה להצטרף למתפללים, אולם למרבה הצער לקרוא במחזור הוא לא ידע.

או אז התפרץ הילד הכפרי והוציא מכיסו חליל, וחילל בקול רעש גדול בעיצומו של החג הקדוש[!]. להפתעת המתפללים שרצו למחות בילדון על חילול החג, הבעל שם טוב ניגש אל הילד ממקומו, נעמד לידו, ואמר למתפללים הנזעמים: "רחמנה ליבא בעי", הקדוש ברוך הוא רוצה את הלב, כך למרות האיסור ההלכתי במעשהו של הנער, הוא בקע את הרקיעים, המתיק את הדינים, ובזכותו הקב"ה ביטל גזירה קשה מעל בניו, כך ע"פ המיוחס לבעל שם טוב.

מי שסבר שמעשה זה הוא אינו נכון, הוא הרב ד"ר ראובן פיירמן ר"מ במספר ישיבות גבוהות שבעברו מסר שיעורים בכולל ב'סנהדריה' מורחבת לבני הציבור הליטאי. הרב פיירמן מוסר קורסים בתורתו של המהר"ל מפראג ב'מכללת ירושלים' שמיועדת גם לבני הציבור החרדי.

הרב פיירמן הלבוש בלבוש חרדי ליטאי הכולל חליפה וכובע קנייטש, מגדיר את עצמו כרב על מגזרי, שאינו משתייך לציבור כזה או אחר.

הרב ד"ר ראובן פיירמן (צילום: דעאל סבטייה)

בספרו 'אמונה ברורה, להסיר ספקות באמונה' (דברי שיר תשע"ז) בהסכמת ובעידוד הגאון רבי אביגדור נבנצאל שאף התבטא שישנה תקוה שהספר יועיל להביא אנשים לאמונה אמיתית, נטען שחלק מ'הסיפורים החסידים' חוברו על ידי סופרים חילונים כדי ללעוג לרבותינו הקדושים הבעש"ט ותלמידיו.

כך למשל י.ל פרץ, שלום עליכם, בשביס – זינגר, ברדיצ'בסקי ואחרים כתבו כל מיני מעשיות עם מוסר השכל "מחנך", ואי אפשר לבנות השקפת עולם על דברים שאינם בדוקים. לדברי הרב פיירמן המסר הכללי של סיפור זה הוא לעג לכל אותם יהודים שהתפללו ביום כיפור, שלמרות שהם צמו, והתוודו, מעשיהם היו פחות חשובים מחילול יום כיפור על ידי נגינה של חליל, שהעיקר שהוא "חולל מהלב"...

• • •

ביהדות הנאמנה טען לכותב השורות מחנך מוכר, העיקר הוא לשמור על ההלכה, כפי שנמסרה לנו בהר סיני, ועברה את כבשונם של רבותינו תנאים, אמוראים ראשונים ואחרונים. מקובל שתהיה מחלוקת על זמן תפילה וקריאת שמע. אולם טענה שילד כפרי בור שחילל ביום כיפור, ומעשהו בקע רקיעים הוא זה שגרם להסרת גזירה על כל אותו הדור?!, - בוודאי המציאו אותה סופרים משכילים שר"י שכל מטרתם הייתה להבאיש את מעמדם של גדולי החסידות זי"ע.

[1] מגזין ישראלי להיסטוריה 123 אלול תש"פ העוסק כולו בחסידות.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
13 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
9
סופרים משכילים שר"י... טול קורה מבין עיניך. אתה מעז לערער אחרי קדוש עליון אדמו"ר הריי"ץ?! כדאי לך להרהר בדחיפות בדברי ההבל. צדיקי אמת נוטים לסלוח.
ביתרי
הריי"ץ היה אחד מגדולי הזייפנים שקמו לעם היהודי
יעקב.
הוא לא דיבר על הריי"ץ חלילה, אלא על רשעים שמזייפים את דבריו או כותבים בשמו דברים שלא היו ולא נבראו
אני
8
די לבלבל את המח , זה שלליטאים אין סיפורים מיוחדים כאלה , וכאלה צדיקי עולם שיכלו ברגע לשנות עולמות בלייב , גורם להם לקנא , נקודה . איך אתם בכלל מעלים כתבה שטותית וכופרנית כזו נגד ענקי עולם וענקי החסידות ???? מי מעז ??? זה שאותו רב ליטאי לא מסוגל להשיג את ההשגות הגבוהות האלה בשכלו לא מוכיח דבר וחצי
משה
איך אתה מעז לדבר כך על רב בישראל???
אני
7
אני חושבת שמבלבלים בין הסיפור הזה, לסיפור הידוע עם "קוקוריקו"
שירה

הצגת כל התגובות

6
אפשר בקלות למצוא גם מאמרי חזל בגמרא ומדרשים ולטעון מסברא שיש מסר לא טוב סמוי... סברא לא תמיד נכונה אפשר לטהר את השרץ בקן טעמים ועדיין הוא טמא כי כך כתוב בתורה! הסיפור הזה אמיתי וזה שאפשר לומר שיש מסר סמוי... זו לא טענה.
משה
5
כידוע לכל מי שבודק, כל סיפורי החסידים מ'הסיפור הטוב ביותר' כלשונך, עד הסיפור הרע ביותר, כולל כל מה שבאמצע - לא היה ולא נברא וחלק הארי אפילו לא משל היה. אלא נוצר ע"י המשכילים ללעוג על החסידים, ואלו התמימים הכניסו את האגדות לרפרטואר שלהם, והיום מי שאומר כך נחשב כופר. אבל זו המציאות. תקראו דרויאנוב למש
משלי שועלים
4
איך בכלל אפשר להכחיש סיפור על צדיק שאדמו’’ר הריי’’ץ סיפר אותו שהי’ לו רוח הקודש ובעין ערוך בגדולתו חוכמתו והשפעתו על הרב הזה שלא קשור לאיזשהו ציבור וטוען כאלו דברים.
ללא שם
פשוט מאד. שמשכילים זייפו את הסיפור
אני
3
תגיד , הכל בסדר איתך ? או שאתה איש של "איפכא מסתברא" בכל דבר ודבר ? אצלך זה קו ושיטה , לכל דבר לומר "איפכא מסתברא" . ברצינות ,הכל בסדר איתך ? אתה זקוק לעזרה ?
רבקה
2
והסיפור הידוע מהאר"י הקדוש על אותו כפרי פשוט שנתן לחם לארון קודש כביכול בשביל ה', עד שגער בו הרב, וכו' למי שמכיר. גם הוא שקר? חלאס אם כל המתנגדים שכל דבר פוסלים. כן גם דבר המנוגד להלכה, אם העושה אותו פעל מתוך תמימות וחוסר ידיעה, מעשהו פועל גדולות בשמיים. . ואם הוא נעשה מתוך ידיעה אך היו בו גם כוונו
לוי
1
הסיפור הובא גם אצל הרב מיימון בכרך ג'
אא
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים