כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

להסיר קטע בזוהר? כך הגיב הגר"ח קנייבסקי

מפורסמים דברי הזוהר הקדוש שמהם ישנם מרבותינו שהבינו כפשוטו שרשב"י כותב על עצמו שהוא הקב"ה; היעב"ץ הציע להסיר קטע זה מהזוהר; ומה תירץ מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי זצ"ל? (היסטוריה)

| 25 | כיכר השבת |
מרן הגר"ח קנייבסקי זצוק"ל
מרן הגר"ח קנייבסקי זצוק"ל (צילום: Yaakov Nahumi/Flash90)

פרק ב': מפורסמים דברי הזוהר הקדוש: "כתיב יראה כל זכורך את פני האדון ה', מאן פני אדון ה'" שואל הזוהר, ועונה מִנֵּיהּ וּבֵיהּ: "דא רבי שמעון בר יוחאי", (שמות ל"ח א').

מדברים אלו ישנם מרבותינו שהבינו כפשוטו שרשב"י כותב על עצמו שהוא הקב"ה.

אחד מהם היה היעב"ץ מתקיפי דקמאי שלחם רבות נגד משיחיות השקר שפרצה גם בזמנו, ולכך הסיק היעב"ץ וקבע שקטע זה הוא 'כעין שיתוף', ולא יתכן שרשב"י יכריז על עצמו כ'אלוה', ולכך הציע היעב"ץ להסיר את קטע זה מספר הזוהר, כי בוודאי שלטו בו ידי זרים (הובא בספר מטפחת סופרים).

חלק מדבריו החריפים של היעב"ץ:

"ובזה איני נושא פנים למי שיהא, אפילו יהא רשב"י האמיתי (ח"ו לחשדו בכך, שיקבל עליו לעשות אלוה, אדרבא היא הראיה שלא יצאו דברים הללו מפיו, אשר לא צוה ולא עלתה על ליבו מעולם, אפילו אמרה גדול שבנביאים לא צייתנא ליה, ולא אקבל שום התנצלות בכזה) חלילה להעלות על הדעת שהם דברי חכמי תורתנו הקדושים הנאמנים לה', לתת כבודו יתברך לאחר, לא תהיה כזאת בישראל... אבל לכלול באת פני האדון, להראות את פני האדון, דא רשבי - מחזי חברותא כלפי שמיא, וכעין שיתוף ח"ו, ועכ"פ נותן מכשול לחסרי דעת, על כן אם היו זקנים מורי התורה אמיתיים בדור מסכימים, הייתי אומר וגוזר להסירו מן הספר לגמרי, ואוי להם לבריות...".

דברי היעב"ץ על הקטע מתוך הזוהר: "מאן פני אדון ה'? דא רבי שמעון בר יוחאי". ספר מטפחת סופרים (אוצר החכמה)

דבריו של היעב"ץ לא התקבלו אצל קהל הלומדים, ורבים מגדולי ישראל מצטטים קטע זה בעלייתם להר מירון בל"ג בעומר ובכל ימות השנה.

עלון 'קדושת מירון', בו נטען שחז"ל ראו ברשב"י, קברו, והר מירון, כממלא מקום של בית המקדש עד לבנייתו (צילום: ישראל שפירא)

את דבריו החריפים של היעב"ץ תירץ מרן שר התורה הגר"ח קניבסקי זצוק"ל (ביאור 'שיח שפתותינו' בתוך סידור התפילה[1] 'שיח יעקב'), וכתב שאכן תמהו מאד בביאור הדברים, אולם הביאור הוא שהמדובר על השכינה שנמצאת עם הצדיק, שהרי כבר חז"ל כתבו כל המקבל את פני רבו, כאילו מקבל פני השכינה, כפי שמובא בתלמוד ירושלמי, ובכך מובן שלחינם היעב"ץ הבין שרשב"י כתב על עצמו שהוא אלוה, אלא מדובר על השכינה שנמצאת אצל הצדיקים".

דבריו המלאים של מרן שר התורה הגר"ח קניבסקי זצוק"ל:

"איתא בזוהר הקדוש (שמות ל"ח א') שלש פעמים בשנה יראה כל זכורך אל פני האדון ה', מאן פני האדון ה' דא רבי שמעון בר יוחאי. ותמהו מאד בביאור הדברים. אמנם הביאור פשוט דזה קאי אשכינה שעמו, דכל המקבל פני רבו כאילו מקבל פני השכינה כדאיתא בירושלמי פרק ה' דעירובין הלכה א'", (פירוש 'שיח שפתותינו' בסידור 'שיח יצחק').

בשיחה שערכתי עם העורך התורני הרה"ג רפאל רפפורט הפנה אותי לדברי הגאון רבי יוסף ענגיל מגאוני פולין, שבספרו גליוני הש"ס כותב שכעין דברי הזוהר מבואר גם בירושלמי ביכורים (ג ג) וה' בהיכל קודשו (חבקוק ב כ), זהו רבי יצחק ברבי אליעזר בהיותו יושב בבית הכנסת בשער העיר קיסרין.

בגליוני הש"ס גם הדגיש שבחינם תמהו על הזוהר בזה, כי גם בירושלמי הזה מבואר כך.

ולכאורה כוונת הדברים כביאורו של הגר"ח זצ"ל.

גם הגאון רבי אהרן לוין מראשי 'אגודת ישראל', רבה של סמבור ושל ריישא בספרו 'הדרש והעיון' ביאר דברי הזוהר, שיש חיוב לקבל את פני השכינה, ואחרי החורבן שאי אפשר לקבל את פני השכינה, החיוב הזה נוהג בקבלת פני הרב, דכמו שיש מצוה לקבל פני השכינה שלוש פעמים בשנה כך יש מצווה גם לקבל פני רבו, כי קבלת פני רבו היא כקבלת פני השכינה. ותפס את רשב"י שהיה הרב המופלג בדורו.

הגאון רבי אהרן לוין רבה של סמבור ושל ריישא סבר שאחרי החורבן קבלת פני רבו היא כקבלת פני השכינה

עוד מוסיף הרב רפפורט שהחתם סופר במסכת ראש השנה (טז,ב) מביא מקור לחיוב הקבלת פני רבו ברגל, מפסוק זה של שלוש פעמים בשנה יראה כל זכורך את פני האדון, ואת לרבות ת"ח.

סידור 'שיח יצחק' עם פירוש 'שיח שפתותינו' בו תירץ שר התורה הגר"ח קניבסקי את דבריו החריפים של היעב"ץ (צילום: ישראל שפירא)
הגדלה

[1] מו"ל הסידור הוא רבי יום טוב ליפא ישראלזון. שם הסידור הוא 'שיח יעקב' עם כוונות השמות הקדושים עם ביאורים ועיונים 'שיח שפתותינו' ממרן הגאון רבי חיים קניבסקי זצוק"ל ממה שרשם והשיב בכתב ידו.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
25 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
22
דשו בה רבים מדורי דורות . . אלטע זאכען . . סתם עושין צימעס משר התורה בדברי א ב . .
שמרל
21
תירוץ ר' חיים הוא נגד הקבלה?
ללא שם
20
הזהר שואל מאן האדון , ועונה דא רשב"י , לא שואל מאן אדון ה' , אז לא רשב"י ח"ו כביכול , אלה רשב"י הוא האדון , וגם ירבעם בזמנו מנע עליה לרגל לבית המקדש וכעת הערב רב מונע עליה למירון ביום ההילולא שהיא בחי' עליה לרגל כי השכינה שוכנת על קברי צדיקים כמו שכתוב בכמה מהספה"ק .
דוד

הצגת כל התגובות

19
יעויין בספר הצד נחש למהר"י אירגאס זצ"ל סעיף ע"ט, (באוצר החכמה במהדורה החדשה זה עמוד 52). שם מקשה על מאמר אחר של הזוהר מאן ההוא סבא וכו' ולפי זה יובן הכל ודפח"ח.
שמעון
18
אני חושש שהיעבץ צודק
james
17
יש טעות יסודית כששרים את השיר לכבוד התנא האלוקי, שהזמרים הטפשים שרים עם פתח תחת האות ק במקום עם חיריק, אני זוכר לפני שנים שעדיין לא צצו זמרים שזקני ירושלים שרו עם חיריק שהמשמעות לגמרי אחרת.
ביתרי
16
חשבתי שר' חים נפטר אני מבין שהוא ימשיך לככב באינטרנט עוד הרבה זמן אני רואה שגם בנו כבר מקבל ידוענים כוכבי טלויזיה שרון גל - כנראה הכל בשביל כסף בהצלחה לכולם
א ד
15
שפירא חוסם הפיות, אביא לכם ראיות מתורה שבכתב. כידוע המשיח נקרא בנ"ך "השם צדקנו" (ירמיהו כג, ו, ירמיהו לג, טז), וכן משה רבינו מכונה האלוקים של פרעה, "רְאֵה נְתַתִּיךָ אֱלֹהִים לְפַרְעֹה" (שמות ז, א), וכן מוזכר בתנ"ך לעבוד את השם יחד עם לעבוד את המשיח, "וְעָבְדוּ אֵת יְהוָה אֱלֹהֵיהֶם וְאֵת דָּוִד מ
חוסם פיות עלוב
14
אבל מה לעשות שבזוהר לא כתובה המילה 'את', אלא 'מאן פני האדון הוי''.. בכלל, את התשובה מומלץ לחפש יותר בכיוון של ספרי החסידות..
רכס
13
נשיא דורנו זה הרב קוק
הרבי מחבד
12
מצות עשה להדבק בחכמים כדי ללמוד ממעשיהם שנאמר ובו תדבק ואמרינן בפרק אחרון דכתובות (קיא, ב) וכי אפשר לו לאדם להדבק בשכינה והא כתיב (דברים ד, כד) אש אכלה הוא אלא הדבק בחכמים ובתלמידים [סמג]
יצחק
11
היעב"ץ זי"ע היה אחד מגדולי הדורות הכי פלאיים, שלפעמים קשה להבין אותו, עד היום לא מובן מה הוא רצה מרבי יונתן אייבשיץ, ולמה חלק עליו כ"כ במילים הכי חריפות, ולא די שחלק עליו, אלא היעב"ץ אף כתב למזכרת ומשמרת עולם, בספריו הרבים, את שמו של האייבשיצער תוך שמכנה אותו במילים וכו', המסתכל בספרי רבי יונתן זי"
תמוה
10
בתורת חסידות חב״ד מבואר מאמר זוהר זה בארוכה בכמה מקומות
שמעון לביא
9
ומה יענה היעב"ץ על מדרש רבה? חז"ל דרשו (בראשית רבה, פרשה ב, ד) ש"רוח אלוקים מרחפת על פני המים" זה רוחו של מלך המשיח. האם גם מדרש רבה חשוד בכעין שיתוף חלילה?? ויש עוד הרבה מקורות פשוטים שיכולים לתרץ להיעב"ץ!!
חסימת פיות
8
המהרהר אחר רבו כמהרהר אחר השכינה, (סנהדרין קי ע"א) וא"כ מה החידוש הגדול שמקבל פני רבו כמקבל פני שכינה?? זה דברים פשוטים!! (כמובן כשמדובר ברב צדיק אמיתי וגאון)
חוסם פיות עלוב
7
יעויין במאמר "להבין ענין רשב"י" ה'תשמ"ה של כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש זי"ע בו מדבר באריכות על מעלתו דרשב"י, ובכמה מקומות בתורת החסידות שלא פקפקו ח"ו במאמר הזהר והסבירו בטוב-טעם את פשוטו של ענין {אביא את א' הביאורים בקיצור נמרץ: רשב"י עמד במדרגה כזו של התבטלות לה' ושלילת מציאותו וישותו, עד שאפשר לכנותו ב
פנימיות התורה
יש"כ לך הארת את העניין!
חיים
בדיוק כמו שאמר משה רבינו ונתתי עשב בשדך לבהמתך, שכינה מדברת מתוך גרונו, אומר ונתתי שאני נותן, כשהקב"ה הוא הנותן.
שמרל
6
ביהדות יש הרבה הקבלות בין הרב לה'. לדוג' כל המהרהר אחראי רבו כמהרהר אחר המקום. עניין חשוב למסורת ישראל.
המדריך החרדי
5
מוסבר בחסידות שרבי שמעון הגיע לרמת צדיק כל כך גבוהה שהוא ניהיה מקושר אחד עם ה' ומבחינת רבי שמעון לא היה מציאות של גלות. ולכן היה כביכול נשיא הדור שחציו ומטה בן אדם וחציו ומעלה אלוקים. וזה עניינו של המשיח ונשיא הדור שהוא ממוצע מחבר בינינו לבין ה'
מ
4
"את" בה לרבות, וכאשר נמצא בסמוך לשם השם, בה לרבות תלמידי חכמים. פשוט לכל בר דעת.
רכסים
את ה' אלוקיך תירא בא לרבות תלמידי חכמים ב"ק מא: אבל כאן לא ריבה הזוהר מאת אלא מאן פני האדון וקאמר רשב"י, לכן נתקשה היעב"ץ ולא נעלם ממנו שאת לרבות כנ"ל ופשוט..
עמנואל
3
ואם זה השכינה אז מה, זה גם לא פנו האדון ה אלוקי ישראל, החוא שם הויה זה לא השכינה. יותר נכון לאמר כמו המגיב בשם רכסים
איזי
2
חסידות מסבירה שצדיק שבטל לגמרי לה' ולרצונו הוא כעין כלי ואין כאן שני דברים
משה בן אברהם
1
דבר אחד בטוח שהדרך היחידה ביהדות שאין לה בעיות מלכתחילה עם הזוהר הזה, זה הברסלבים... הם לא צריכים לתרץ את זה, וזה נראה אצלם טבעי...
חח
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים