כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

מה למד הגר"ח קנייבסקי ב'יום העצמאות'?

הסיעתא דשמיא של שר התורה זצוק"ל בדרך לימודו היתה גם ביום העצמאות, אז הגיע לרש"י במסכת שבת; מה חשב הגר"ח קנייבסקי על מדינת ישראל לעומת ארץ הקודש? (היסטוריה)

| 10 | כיכר השבת |
מרן הגר"ח קניבסקי זצ"ל
מרן הגר"ח קניבסקי זצ"ל (צילום: Arie Leib Abrams/Flash90)

פרק א': בספר "תורתו מגן לנו" הערות וביאורים בסוגיה דרשב"י שנוסף לו "קנייני חיים" עובדות והנהגות מרבינו שר התורה זצוק"ל הביא על הסיעתא דשמיא של שר התורה זצוק"ל בדרך לימודו.

כדוגמה לכך כתב שהחל מפטירת החזון איש התחיל הגר"ח קניבסקי ללמוד את פרק "מי שמת" ממסכת בבא בתרא, וביום הכיפורים הגיע למסכת בבא קמא דף פ"ז ע"א "החובל בחברו ביום הכיפורים".

בפורים הגיע הגר"ח קניבסקי למשנה בנגעים פרק ה משנה ג' "שער פקודה", שעליה ביאר הר"ש (שם) "מלשון (אסתר ב') ויפקד המלך פקידים", וביום העצמאות של הציונים הגיע הגר"ח קניבסקי לרש"י במסכת שבת דף כ"א ב' ד"ה "הסכנה": "שהיה לנו לפרסיים חוק ביום אידם שלא יבעירו נר אלא בבית עבודה זרה שלהם".

כמפורסם תדיר בל"ג בעומר בדף היומי של אותו היום מוזכר אדוננו רשב"י.

יש לציין את השקפתו של הגר"ח קניבסקי שהלך בדרכי רבותיו שהיו עם גישה שלילית ליום העצמאות של מדינת ישראל, ובאותה העת אהד ביותר את קדושת ארץ הקודש, וסבר שלמרות שהציונים השתלטו עליה, קדושתה לא פגה, וחובה ביותר על כלל היהודים בארצות הגולה לעלות לארץ ישראל, וכפי שהביאו בעלון 'בדרכו אמונה'[1] "מאד עודד שיבואו לארץ הקודש, ושלא יהיו בטומאת ארץ העמים, ופעם ציין על הפרצות הגדולות בחו"ל בפגעי הטכנולוגיה, ובחינוך ועוד".

עוד הביאו שם מהגר"ח קניבסקי שזכות ארץ ישראל מגנה מעבירות, וכפי שכתב אדונינו הגר"א מכל ג' עבירות.

עוד הביאו שם מהגר"ח קניבסקי שציין את הגמרא בסוף כתובות "כל הדר בחו"ל כמי שאין לו אלוה", ולכך הזהיר הגר"ח קניבסקי לא לצאת לחו"ל ורק במקרים נדירים התיר לנסוע.

וכל זה הדגישו בעלון 'בדרכו אמונה' מבלי להתגרות באומות למען ישוב ארץ ישראל, כפי שכתב בערב שבועות בשנה שעברה כשהיה מתח עם ערביי ירושלים, הורה שלא ללכת לכותל.

[1] קדושים תשפ"ב מס' קמ"ב, מאמר מערכת

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
10 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
8
מיותר לציין זאת
ללא שם
7
אם הוא היה עסוק בקבלת קהל איך הוא הספיק ללמוד כל כך הרבה?!
מעניין
6
יום שבו הוקמה המדינה הרמב"ם מביא שחנוכה חוגגים על "שום שחזרה מלכות לישראל יתר על 200 שנה" צאצאי החשמונאים היו מתבוללים ורוצחים ועדיין יש מעלה עצומה בשלטון יהודי שמגן על אנשיו ולא מאפשר אירועים כמו פוגרומים ושואה ביהודים "יום אידם" לא יודע אם זאת הייתה השקפתו של הרב אבל חבל שזאת הגישה פה
הראל

הצגת כל התגובות

5
מותר לפקפק באמיתות הכתבה סביר להניח שאין מן האמת.
זאגט
4
מדהים אבל מסיבה אחרת: א) אתמקד בגמ' שבת כא ע״ב שצויין שהוא היה לומד, אבל הוא היה לומד 7 דפים ליום, אז בכוונת הכותב נבחר דף זה ולא דף אחר. ב) אין הרבה קשר בין יום העצמאות לבין מה שהפרסים לא נתנו להדליק אור חוץ מבית העבודה שלהם. אה! כתוב יום אידם! תסלחו לי אבל זאת רמה רדודה מאד. ג) לעומת זאת אני רואה
שלום
3
מי שלומד כל כך מהר והרבה, אינו מבין כלל מה שלומד, בטח שלא מבין סוגיות עמוקות שבש"ס.
חנן. ב.
קודם תלמד את ספריו.
ה.
2
לא הבנתי, הרי באותו דף במסכת שבת דף כא עמוד א' כתוב בגמרא: מאי חנוכה, דתנו רבנן בכ''ה בכסליו יומי דחנוכה, תמניא אינון, דלא למספד בהון ודלא להתענות בהון, שכשנכנסו יוונים להיכל טמאו כל השמנים שבהיכל, וכשגברה מלכות בית חשמונאי ונצחום - בדקו ולא מצאו אלא פך אחד של שמן שהיה מונח בחותמו של כהן גדול, ולא ה
ל
בזמנו היו מתיוונים כמו היום שיש מתחלנים, והנצחון של החשמונאים מרמז על היהדות החרדית או נטורי קרתא שנלחמים ביוונים והמתיוונים שרוצים לטמא א"י. "מסרת גיבורים ביד חלשים וטמאים ביד טהורים", על זה אנו מודים, ידוע ומפורסם שכל נס חנוכה זה נס רוחני, ולכן לא מרבים בו בסעודה כמו בפורים (משנה ברורה), כמה מגעי
דז
1
לא הבנתי, רק בחו"ל יש טכנולוגיה? זאת אמירה מוזרה.
אדרבה
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים