רצף האירועים הלא-שגרתי, שעברנו במהלך סעודת שושן פורים - היה עצום, עם קושי נפשי בל יתואר, איבדנו את מנהיג הדור בסערה ובאבחה אחת - באמצע השמחה של פורים. "כיכר השבת" עושה סדר עם השתלשלות האירועים.
ביום שישי, בזמן שהמונים עסקו בסעודת הפורים - בשעה 15:20, הגיעה ההודעה המלחיצה והנוראה מכל: "החייאה על מרן שר התורה הגאון רבי חיים קנייבסקי, התפללו לרפואתו".
במשך דקות ארוכות, עם ישראל עצר את נשמתו, עצר את הסעודה ואת ההכנות לשבת קודש, כדי לשבת ולומר פרקי תהילים על גדול הדור.
אך למרבה הצער והתדהמה, עבר פחות מחצי שעה, וכונני החירום הודיעו בשעה 15:53, כי נדם ספר התורה ונשבה ארון הקודש.
בני הבית חשבו תחילה לקבור את מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי, בערב שבת, כדי לזכות בכל הסגולות המיוחדות בקבורה בערב שבת, אך בשל דרישת המשטרה והפסק של גדולי ישראל, הלוויה נדחתה ליום ראשון, כדי לתת אפשרות למשטרה להיערך למאות אלפי איש, שהיו עתידים להשתתף בלוויה.
במהלך השבת ובצאתה, הביעו גדולי האדמו"רים את צערם על פטירתו של מרן שר התורה, כפי שדווח בהרחבה ב'כיכר השבת' - כאן.
עם צאת השבת, הודיעו בביתו של מרן שר התורה, כי הלוויה תצא בשעה 11:00 מרחוב רשב"ם, מעט לאחר חצות, עדכנו בני הבית, כי בעקבות החשש מפיקוח נפש ולאור דרישת המשטרה, מועד הלוויה נקבע סופית לשעה 12:00.
מאות אלפי בני אדם, ששמעו כי המשטרה תסגור את כל הצירים המובילים לעיר בני ברק, החל מהשעה שש בבוקר, החליטו לשים נפשם בכפם ולצאת כבר בלילה לכיוון בני ברק, ב'כיכר השבת' יצאנו ביוזמה מיוחדת, בה התבקשו תושבי בני ברק לארח את אלו שהגיעו מחוץ לעיר.
בו בזמן, לרחוב רשב"ם החלו לנהור מצעד של פוליטיקאים ואישי ציבור, שבאו לתת כבוד אחרון למרן שר התורה. בראש המגיעים, היה ראש הממשלה לשעבר נתניהו, שלאחר שעזב את בית מרן, לקח למשטרה יותר משעתיים לחלץ אותו מההמון שהיה במקום.
אמצע הלילה, שעות רבות לפני ההלוויה - ואלפים רבים, צעירים ומבוגרים, התגודדו בסמוך לביתו של מרן שר התורה, הגאון רבי חיים קנייבסקי זצוק"ל, מתקשים לעכל כי מרן איננו.
גדולי ישראל שבו והזהירו את ההמונים, לא להידחף, להיזהר ממצבים של פיקוח נפש, ובלשונם: "לא להדחק למקום הארון, כי כל מי שמלווה או מהלך עם הציבור הוא חלק מהלוויה".
לאחר הנץ החמה, הועברה מיטתו של מרן שר התורה הגאון רבי חיים קנייבסקי זכר צדיק לברכה מחדרו, בו שהתה מאז נפטר, אל הטהרה - במקווה המיוחד שמתחת לביתו.
- החל מחצות הלילה ולאורך כל שעות הלוויה, כתב 'כיכר השבת' משה מנס יחד עם דודי פלוג, העבירו שידורים חיים ממסע הלוויה, כפי שתוכלו לראות בכתבת העדכונים השוטפים>> כאן
ההספדים
בשעה 12:00 בדיוק, החל מסע הלוויה ברחוב רשב"ם בבני ברק, המסע נפתח באמירת פרקי תהילים ע"י מקורבו הגר"מ סמוטני, ואמירת סליחות ע"י הגאון רבי משה בויאר.
לאחר מכן, היה אמור לדבר ראש הישיבה הגאון רבי גרשון אדלשטיין, אך בשל תקלה טכנית, עלה לדבר מי שתוכנן להיות המספיד השני - גיסו של מרן שר התורה זצוק"ל, יבל"א הגאון רבי יצחק זילברשטיין.
ההספד המלא: "ברשות תורתנו הקדושה, אני רוצה להקריא מאמר שביקשו ממני חכמי הדור להקריא לפני מאות ורבבות אלפי ישראל: במדרש שיר השירים כתוב כי 'אשכול' זהו אדם שהכול בו: מקרא, משנה, תלמוד, תוספתא והגדה. המדרש מסביר כי ישנו מצב שמידת הדין רוצה את שלו, ויש את מידת הרחמים שרוצה את שלו, וכהכרעה הקב"ה לוקח מאיתנו את האשכול שהכול בו. יש אדם ששקול כנגד כל העם. הקדוש ברוך הוא לוקח את האדם ששקול נגד כל העם כדי לכפר על עם ישראל".
"רבי חיים למד חיבר את הספר 'קרני חגבים'. בזמנו הוא לא ידע ממש את צורתו של החגב, ופתאום הופיע חגב על חלון ביתו כדי שרבי חיים יוכל לראות את הצורה. כשסיפרתי את הדבר למורי חמי הגרי"ש אלישיב הוא הזדעזע ואמר כי רק הראשונים זכו לדבר שכזה, וכי בימים האלו אנחנו ראינו את האדם שזכה לזה. האור החיים הקדוש מוסיף שאף על פי שישנו אדם אשכול שהכול בו, אנחנו זקוקים גם לעשיית תשובה".
"רבי חיים היה אדם שאצלו כל רגע ורגע היה מנוצל בצורה מבהילה. לאחרונה הוא אף היה מברך את הציבור בראשי תיבות - כדי לנצל את הזמן כמה שיותר וכדי למנוע ביטול תורה. בפרשת השבוע כתוב 'וכל בית ישראל יבכו את השריפה אשר שרף ה''. חז"ל מפרשים את הפסוק באופן שמי שיש לו צער וכאב, הזמן המתאים ביותר לבכות ולבקש הוא בזמן שהמת מוטל לפנינו משום שאז הרוח של הקב"ה נמצא לידינו".
"האחד צריך רפואה, האחד צריך פרנסה ושלום בית, ואחד צריך נחת מהילדים. בואו כולנו נבכה כל אחד ואחד וננצל את השעה הזאת, את העת רצון כדי לעשות תשובה. נמצא כאן לפנינו אדם שיש לו את כל המעלות. בואו כולנו נזכה להיות חלק ממנו, ושתהא נשמתו של רבינו צרורה בצרור החיים".
באמצע ההספד - כשהתקלה הטכנית שהייתה בהתחלה - סודרה, החל להספיד ראש הישיבה הגאון רבי גרשון אדלשטיין.
ההספד המלא: יש גמרא ויי לארעה דישראל. היה אדם גדול שנפטר שהספידו אותו ואמרו ויי לארבעה דישראל. נפטר אדם גדול ואמרו הספד גדול לארץ ישראל.
לא כתוב שהוא היה הגברא רבא היחיד בארץ ישראל. אבל כתוב שאם חסר אחד חסר השפעה לארץ ישראל. בכל העולם לא היה חסר השפעה ואף על פי כן היה חסר בהשפעה.
אבל פה אצלינו זה ויי לארעה דישראל, כאן זה גברא רבא, זה לא גברא רבא שיש עוד גברא רבא, זה היה הגברא רבא היחיד של ארץ ישראל.
לא שחסר אחד אלא כעת אין גברא רבא בכל ארץ ישראל ובכל העולם כולו. כעת אין גברא רבא חסרה ההשפעה ואם אין ההשפעה זה איום ונורא.
אדם צריך השפעה ובלי השפעה זה איום ונורא, אם אדם עושה כל מה שיכול אז יש סייעתא דשמיא, עכשיו זה לא פשוט זה ויי דארעה דישראל וווי לכל העולם כולו, כל העולם היו מושפעים ממנו.
ביקשו ממנו תפילות וברכות. השפעות כאלה שאין כעת בכל העולם כולו, וזה המצב כעת.
אני מדבר בקיצור אין הזמן להאריך, מה זה מחייב אותנו מה אנחנו חייבים לעשות כעת? מה צריך לעשות, כעת חסר השפעה, יש עוד גמרא שהקב"ה עושה דין לצדיקים, אצל צדיקים זה לא עונש זה רווח לצדיקים והקב"ה מתעלה, צריך מדרגה.
אנחנו בדור עני דור יתום חסר לנו בעלי מדרגה שנרגיש שכל הדור שחסר לנו ההשפעה, להוסיף יראת שמים על כל אחד ואחד, יש צורך ביראת שמים.
ואיך מוסיפים יראת שמים? לב אבן לא מקבל השפעה, יש עצה, עסק המוסר היא העצה היחידה לעסוק בספרי מוסר שהיא עושה שהאדם יראה ביקורת עצמית, ביקורת עצמית לפשפש במעשיו, היצר הרע חזק מאוד וצריך כל רגע ורגע השפעה וסייעתא דשמיא שלא להיכשל - את ה' אלוקיך תירא.
הרבה פעמים כתוב בתורה יראת שמים, זה נגד הטבע, וצריך תמיד תמיד חיזוק ליראת שמים, וזה על ידי קביעות יומימית בספר מוסר, יש הרבה ספרי מוסר, שמזכים את עם ישראל לזכות בהשפעה ברוחניות. אבל ספר מוסר שמשעמם לא משפיע. אבל יש ספרים שמעניינים. קביעות יום יומית בספרי מוסר בדברים המעניינים שמשפיעים
והרגע הזה שחסר לנו ההשפעה של אדם גדול כמוהו שזה השפעה של רוחניות.
אנחנו חייבים לחזיר לו ברוחניות ואין סוף לתענוגי עולם הבא וזה אנחנו חייבים לן לתת לו את הזכויות האלה שאנחנו מתעוררים לתפילתו.
וזה הדבר היחיד שאנחנו יכולים להחזיר לו, להוסיף זכויות בשבלינו זו גם הצלה רוחניות, וזה גם חסד גדול על המתים שאנחנו חייבים לו הרבה, ואין שיעור למה שאנחנו חייבים לו, כל הציבור, כל העולם חייב לו ואין זכות לתענוגי עולם הבא, וזה רק על ידי קביעות יום יומית בספרי מוסר שמעניינים, וכל אחד מקבל על זה השפעה עצומה.
והבית נהיה מאושר, חיים מאושרים בבית, זה בשבילנו תענוגים רוחניים, וגם זכות גדולה מאוד שאנחנו חייבים לעשות. ומן השמים ירחמו עלינו ונזכה - ובילה המוות לנצח.
אחרון המספידים, היה בנו של מרן שר התורה, הגאון רבי שלמה קנייבסקי, ראש ישיבות תפארת ציון וקרית מלך.
ההספד המלא: "אבא, איך עזבת אותנו בפתאומיות כזאת? הקב"ה לקח אותך בלי הכנה ובמיתת נשיקה ממש. איך אפשר בכלל להספיד אותך אבא? כדי להספיד אותך צריך להיות בעל דרגה שמבין קצת את האדם שהיית", פתח הגר"ש קנייבסקי את דבריו האחרונים לאביו זצוק"ל.
"אם ננסה לגעת בנושא של הגדלות, של ההיקף, ושל הבקיאות הנפלאה, אני יכול רק לספר עליך סיפורים שראינו אנחנו כשהיינו ילדים: פעם, בלילות השבת של החורף, שיחקנו עם האבא שלנו. היינו מקריאים לאבא את מאמרי חז"ל לפי סדר א' ב' והוא היה מוצא לנו את המקור בעל פה, ואף מוסיף על המקור עוד כמה הסברים משלו. כך זה היה בתלמוד הבבלי והירושלמי, ברמב"ם ובתוספתא ובמדרשים. כל זה לא היה בגדר של לקרוא סתם, אלא הוא למד הכל בעיון ובבקיאות נפלאה", סיפר הגר"ש על גדולתו העצומה של מרן.
"כשאבא היה מגיע בצהריים מהכולל, האוכל תמיד היה מוכן על השולחן והוא הקפיד לא לאכול בלי אמא. אם היא לא הייתה יושבת בשולחן, הוא לא היה מסכים לאכול. ואם זה היה לוקח דקה וחצי, הוא היה לומד בינתיים", הוסיף הגר"ש על הבין אדם לחבירו של אביו זיע"א.
"אבא, אתה היית אבא של כולנו. קירבת המון אנשים, בהם ילדים להקב"ה באמצעות השקעה אישית לכל אחד ואחד, ואמירת מילה טובה. כשהיו באים אליו מחזיקי תורה ונדיבים גדולים הוא היה שואל אותם האם הם לומדים, משום שאחרת כל הכסף שלהם לא היה שווה. כל כולו היה תורה, וכוונתו הייתה תמיד רק להרבות תורה בישראל, וכעת השארת אותנו לבד בלי שיהיה מי שיתייחס ויגיד מילה טובה, כצאן ללא רועה".
"בשמי ובשם המשפחה להכיר הכרת הטוב להגאון רבי יצחק שאול ומשפחתו אשר במשך השנים האחרונות הפקיר את כל הבית והפרטיות שלו, הכל כדי לעזור ולהתמסר באופן היוצא מגדר הרגיל לטובת האבא, ואני בטוח שבשמיים האבא והאמא ימליצו טוב בעדו", אמר הגר"ש קנייבסקי על אחיו, הגרי"ש קנייבסקי.
"אני רוצה לבקש ממך מחילה אבא, על כך שלא כיבדנו אותך כמו שצריך, למרות שלא הבנת בכלל מה הוא המושג של כבוד. ומחה ה' דמעה על כל פנים", סיים.
ההכתרה
בתום מסע ההספדים, עלה לדבר הרב משה סמוטני והכתיר את בנו הקטן של מרן שר התורה הגאון רבי חיים קנייבסקי זצוק"ל - הגאון רבי יצחק שאול, כממשיך דרכו של אביו בנהגת בית המדרש לדרמן שברחוב רשב"ם בבני ברק, רבי יצחק שאול, הוא אביו של יענקי, והוא היה ב-15 שנים האחרונות, יד ימינו של אביו ואף עבר להתגורר עמו.
ל'כיכר השבת' אף נודע, כי רבי יצחק שאול ימשיך להתגורר בדירה ברחוב רשב"ם וככל הנראה הוא יהיה זה שימשיך להוציא את הספרים של אביו .
החסדים
במהלך הלוויה נרשמו רגעים יפים במיוחד, בו הציבור החרדי התגלה במלוא גדולתו, כאשר תושבי בני ברק, החלו בחלוקת מזון ושתייה לעוברים ושבים, אף שלא הכירו אותם כלל - כפי שדווח בהרחבה בכתבה הזו.
הצגת כל התגובות