כיכר השבת

הטור השבועי

ילד בריא מקומו בבית הספר // הרב בן ציון נורדמן

הלימוד הראשון שהתורה מלמדת אותנו לקחת אלינו לחיי המעשה מקבלת התורה הוא פרשת משפטים, תיקון ענייני החברה והמוסר שבין אדם לחברו. להיות ער לעוולות להיות רגיש לזולת (מאמרים)

| 17 | כיכר השבת |
ילד בריא מקומו בבית הספר // הרב בן ציון נורדמן
(צילום: שלומי גבאי - דוברות עירית חדרה)

בסוף שבוע שעבר אירחנו בבתי החינוך של "מדעים ויהדות" את שרת החינוך ד"ר יפעת שאשא ביטון. כהרגלנו אנסה לגעת בהקשר האקטואלי מפרשת השבוע.

במשך כעשרים שנות פעילות בתי החינוך של "מדעים ויהדות", הכרתי את כל שרי החינוך, ורובם אף ביקרו בבית ספרנו, החל מפרופ' יולי תמיר, ועד לתקופה זו. אינני ממונה לחלק 'ציונים' ותארים, ובכל אופן אביע את דעתי הפרטית, בתקווה להרבות בראיית הטוב ...

במהלך ביקורה של השרה , הבחנתי בנקודה שבעיני היא משמעותית ביותר. לאורך כל הביקור היא הייתה רגישה בצורה מעוררת השתאות, מיוחדת וייחודית כלפי החלש / השונה. רק לדוגמא, כשנכנסנו לגן הילדים, היא הבחינה בהבזק של שנייה בילד שעומד בצד וקצת עצוב, היא עזבה את כל המשלחת, כולל ראש העיר וצוות הבכירים, וניגשה אל הילד. כך כל ילד שנפגשנו איתו במסדרון זכה להתעניינות כנה ואמיתית. זיהיתי כאן ערנות למצוקת הזולת, דאגה לרווחה ולחוסן הנפשי והגשמי לכלל ולפרט.

בכל מהלך הביקור היה ברור לכל המשתתפים האג'נדה של השרה, כי ראשית כל ולפני הכל יש לדאוג לצוות מכיל, מבין ומחבק, להוסיף יועצים ופסיכולוגים לבתי הספר. שהרי ילדים שלא פנויים רגשית, שלא מגיעים שמחים לא יוכלו בשום דרך להגיע להישגים המצופים.

*

בפרשתנו – פרשת משפטים – אנחנו נמצאים לאחר המעמד הנשגב של קבלת התורה בהר סיני, ודווקא כאן, אחרי נקודת השיא, עוסקת התורה בציווים וברשימת דינים העוסקים בהתנהלות שבין אדם לחברו, החל מ'חוקי יסוד' ומשפטים בדיני ממונות, והמשך במצוות גמילות חסדים בגוף ובממון.

ברצוני להתעכב על רצף פסוקים בפרשתנו, שמרעידים את ליבי בכל פעם מחדש: "כָּל אַלְמָנָה וְיָתוֹם לֹא תְעַנּוּן. אִם עַנֵּה תְעַנֶּה אֹתוֹ, כִּי אִם צָעֹק יִצְעַק אֵלַי, שָׁמֹעַ אֶשְׁמַע צַעֲקָתוֹ...". רש"י מפרש את הפסוק על כל אדם, שאסור לצער ולענות אותו, אלא שדיבר הכתוב בהווה, לפי שהם תשושי כח, ודבר מצוי לענותם. זהירות יתירה נדרשת לא לענות את השכבות החלשות, שלצערנו רגילים לעשוק אותם.

אך בדברי האבן עזרא אנו מוצאים חידוש נוסף, נוקב ומחייב, וכך הוא כותב: "לא תענון – בלשון רבים, כי משפט הרואים העינוי והחרישו, כמשפט המענה. על כן כתוב: "אם ענה תענה… והרגתי אתכם". מדהים! דין אחד למי שמענה ולמי שעומד מנגד ומחריש ולא מוחה. אנו מחויבים לזעוק ולמחות על עיוות הדין מכל סוג ומידה.

התורה מתארת את המצב בו אותם אומללים זועקים וקוראים לעזרה כלפי שמים, "צעוק יצעק אלי", וכותב על כך הרש"ר הירש: "אוי לה למדינה שבה סובלים אלמנות ויתומים, ואפילו נציגיו הרשמיים של הציבור אינם עומדים לימינם: " יָתוֹם לֹא יִשְׁפֹּטוּ וְרִיב אַלְמָנָה לֹא יָבוֹא אֲלֵיהֶם " (דברי הנביא ישעיה). אוי ואבוי אם לא נשאר להם 'כי אם' לצעוק אלי. חייכם שאני אשמע צעקתם ואביא פורענות על החברה, המביאה את החלשים שבה לידי כך שלא נותר להם אלא לפנות אל ה'".

*

כאמור, מיד לאחר מעמד סיני, התורה מלמדת אותנו ובדגש על נציגי הציבור – כדברי הרש"ר הירש, כי עלינו לקחת אחריות מלאה שלא יהיו בסביבה תשושי כוח שנפגעים פיזית או נפשית, מחוסר תשומת לב של הציבור למצוקתם. חובה עלינו להשקיע כל מאמץ ולשים זאת בעדיפות עליונה, כי יסוד החסד והטוב הוא יסודם של ישראל.

הלימוד הראשון שהתורה מלמדת אותנו לקחת אלינו לחיי המעשה מקבלת התורה הוא פרשת משפטים, תיקון ענייני החברה והמוסר שבין אדם לחברו. להיות ער לעוולות להיות רגיש לזולת

*

לסיום, אי אפשר שלא להתייחס לסאגת הקורונה הרווחת בימים אלו, בדגש על עמדת משרד החינוך בנדון. בדברי סיכום הביקור ציינה השרה, "ילד בריא מקומו בבית הספר ילד חולה (בכל חולי !!!) מקומו בבית", ואולי זה עוד דבר טוב שניתן לקחת מתקופת הקורונה, "ילד/מורה חולה נשאר בבית גם אם זה שפעת או הצטננות או כאב ראש ומורה לא אמור להגיע חולה לבית ספר, וכן לא אמורים להסתכל עליו לא טוב אם הוא אומר שהוא לא מרגיש טוב".

מי יתן ונזכה שלא זו בלבד שתשושי הכוח לא יפגעו, שנזכה לשמחם, לתמוך בהם, לאמץ אותם אל ליבנו ולתת להם כוח ועוצמה.

תוכן שאסור לפספס
17 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
16
צודקת במאה אחוז
אוהדת של השרה
15
בושה וחרפה באה עם מכנסים לבית ספר דתי והחנפן שלידה שייך לחרדקי"ם שירדו מהדרך
נתי
אם אתה כותב ככה זה אומר שאתה לא מכיר את בית הספר ולא מכיר את הרב נורדמן האוהב שלום ורודף שלום כפשוטו ......... וחבל סתם ללכלך😦
משה אליצור
14
ביטול הבידודים הוא סכנה גם לילדים עצמם וגם לצוות ההוראה ום לקרובי המשפחה שאחר כך יוכלו להדיבק. מוזר מאוד ששרת החינוך והממשלה בכלל לא מתייחסים לבריאות צוותי ההוראה שהרבה מהם בקבוצות סיכון כאלו ואחרות כולל מבוגרים מחלות סכרת נשים בהריון ועוד. פשוט לא מתיחסים אליהם כאילו הם אינם. ממש בושה וחרפה שזה היח
והיו עיניך רואות את מוריך

הצגת כל התגובות

13
תורה
אתה צריך להבין שאין כמו הנזק של העינים ש
12
זה ברור שיש לה חסכים רגשיים מילדות, היא היתה ילדת כאפות
חילוני ריאלי
11
אז למה לבטל בידודים? ילד שנחשף לחולה מאומת, מקומו בבית!!!!! כל מה שהתורה אומרת על בין אדם לחברו, זה ממש ממש לא מתקשר עם חוסר האחריות של הממשלה ומשרד החינוך לחוסר התנהלות נגד מגפת נגיף הקורונה!
באמת?
10
זכתה העיר חדרה
מ.דוד
9
ואם הילד בריא, שילך לבית הספר, כדי להיות חולה. להדבק ולהדביק בקורונה, זה בנאדם לחברו?
איזה רגישות???
8
בנצי נורדמן - צריך לעמוד בתור ללמוד ממנו
גדעון
7
אחלה שרה וכל הכבוד על הביקור
גולדברג אברהם
6
אחלה גבר שבעולם! יודע להביא את כל האנשים המשפיעים לחדרה!!!
דודי
5
בנצי אשריך אחד ממקשי שם שמים הגדולים שיש בדורנו!!!!!!!!!!!
מ.דוד
4
אני כל שבוע מתפעלת מחדש איך הוא מצליח לקשר את כל האקטואליה החדשה לתוך פרשת השבוע... הרב בנצי נהנים מזה כל שבוע ותמשיך כך💪💪💪
רות
3
חשוב!
עדיאל
2
שרה חכמה יש לנו...!!!!!! ודברים נכונים ומדויקים יישר כח
בני
1
גבר שבגברים🤩
יוסף מור
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים