כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

הקנאי בייש את הרפורמי ו'הסבא' הזדעזע

הסבא מסלבודקה, מרן רבי נתן צבי פינקל זצ"ל, מענקי תנועת המוסר, היה נוסע בחודשי הקיץ לעיירת הקיט אינהויזן שם התגוררו קבוצת רפורמים; כיצד הגיב ליהודי הקנאי שבייש את הרבינר הרפורמי? (היסטוריה)

| 25 | כיכר השבת |
הסבא מסלבודקה
הסבא מסלבודקה (צילום: מתוך ויקיפדיה)

הסבא מסלבודקה, מרן רבי נתן צבי פינקל זצ"ל, מענקי תנועת המוסר, היה נוסע בחודשי הקיץ לעיירת הקיט אינהויזן שם התגוררו קבוצת רפורמים.

כנראה שגם רפורמים זקוקים לרב. ואכן הרבינר של הרפורמים באותה עיירה, התגורר בעייירה ליד בשם וסטפלן.

רפורמים אלו, ביום הראשון של ראש השנה נסעו בעיצומו של חג (רח"ל) לרבינר שלהם בעיירה הסמוכה, להתפלל עמו ולשמוע את דרשתו, וביום השני של החג נסע הרבינר אליהם לתפילות ולהטיף להם דרשותיו...

באחת מהפעמים שהסבא מסלבודקה הגיע למקום קיט זה, ביקר גם "אברך חסיד מארץ הונגריה חבר העדה הנפרדת" שהרגיש שעליו לקנא לה' צבקות, וכשפגש את הרבינר גער בו מדוע אינו מורה לעדתו לבל יסעו אליו בחג? והוסיף אותו קנאי שמוטב שלא ישמעו את דברי הטפתו ולא יחללו קדושת יום טוב.

מסתבר שהרבינר נפגע מאד מהדברים, "אדמו פניו ונסתתמו טענותיו".

הסבא מסלבודקה (מתוך ויקיפדיה)

הגיע היהודי הקנאי לסבא מסלבודקה ותוך כדי הנאה מרובה ממעשיו סיפר לסבא שעלה בידו לבייש את אותו רבינר רפורמי שחילל יום טוב.

מספר המשגיח הגה"צ רבי מאיר חדש זצ"ל, שהיה עד שמיעה באותו אירוע, שהסבא מסלבודקה נאנח על העבירה החמורה שעבר אותו קנאי, שהלבין את פניו של אותו רבינר רפורמי ברבים, דבר שאסרה תורה: "יכול אפילו פניו משתנים ת"ל ולא תשא עליו חטא". (עירובין טז. ויקרא יט)

לדברי המשגיח הגה"צ רבי מאיר חדש, הסבא מסלבודקה סבר שיתכן שאותו קנאי, בכך שהלבין את פני הרבינר הרפורמי ברבים - איבד את כל חלקו בעולם הבא.

הרב מאיר חדש זצ"ל בסלון ביתו של הגרב"מ אזרחי שיבל"א (צילום: שלומי כהן, פלאש 90)

ואם אתם שואלים קוראים יקרים, מה מקור הדברים?

מוסר השמועה מפי המשגיח הגה"צ רבי מאיר חדש, שכך נהג הסבא מסלבודקה, הוא הג"ר דב כץ מחבר סדרת הספרים 'תנועת המוסר' שהתקבלה באהדה רבה על כל גאוני תנועת המוסר זצוק"ל. המחבר אף הציג במהדורות הספר הרבות מכתבי תודה מגדולי המשגיחים בדורו.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
25 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
21
נפלא ביותר. יתכן שלכך הרב אדלשטין החמיר ביותר שלא לפרסם את מעשיו של רח"ו כפי שהסבא הקפיד שלא לבייש את הרבינא הרפורמי???
חרד לדבר ה
20
קרררררירות..............
שמואל
19
מה אתם האשכנזים מכינים לנו עוד????? להתחבר עם הרפורמים בשביל זה אתם מתחילים לטפטף סיפורים???אההה
יהודי מפוכח

הצגת כל התגובות

18
הדור שלנו מדאי שיטחי בשביל להבין את דברי הסבא קדישא מסלבודקה
משה
17
בנוגע להלכה למעשה ידוע רבינו יונה בספרו שערי תשובה שער שלישי אות ריט שביאר שהאיסור להכלים חוזר רק על מי שאיתך במצוות אבל מי שאינו נזהר מעבירה אחת ( על הרפורמים חושבני שיש יותר ) מותר להכלים ולהודיע תועבותיו ולשפוך בוז עליו וכו'... היות וידוע שהסבא היה ת''ח ולא סתם דרשן חושבני שדוב כץ ( עם כל הערכה
חרד לדבר ה
אינך חרד ובודאי לא לדבר ה' לכל היותר אתה בור שאינו ירא חטא .הרב דב כץ [זקני זצוק"ל] לא חבר שלך ולא חולק אתך את המקלדת באתרים בהם אתה משוטט וד"ל ולכן למרות היותך "חארד" כהגדרתך עליך להתאמץ ולהבין את העובדות הבאות בהקשר לעבודתו ולחיבורו הענק תנועת המוסר ופולמוס המוסר בו הוריש לעם ישראל את האמת כפי שהי
אפשתין בת'
16
השרידי אש מגדולי תלמידי הסבא מספר על עצמו כיצד בייש רפורמי. (במהדורה החרדית של הספר הובא הסיפוראך צנזרו את לשונו של גדול הדור ....)
ללא שם
15
גלעד קריב הוא הנכד של יעקב חנוך סנקביץ' זצ"ל ראש ישיבת שפת אמת וליצמן השתלח בקריב וכינה אותו גוי כי לא יכול לשאת את הייחוס הזה. כל זה ויכוח על הנושא הזה.
עניין של גור
14
מעניין שגדול ידוע וצבור גדול של ליטאים, לא הזדעזעו לפגוע בפלג הירושלמי, ולזרוק חזנים, ומורות בבית ספר, ובעלי קוראים באמצע קריאת התורה "תוך אלימות", מעניין שהם גם לא הזדעזעו כשילדיהם רדפו והציקו לילדי הפלג.
חסימת פיות
לא היה ולא נברא. מלבד מקרים חריגים. מה שכן, שבאופן כללי התגוננו בפניהם.
יהודי
13
מקור האיסור להעליב ,הוא ,לא תונו איש את עמיתו ,ברור שרפורמי אינו מוגדר "עמיתך"
קטן באמונה לסיפורים
12
לפי דעתי האברך מהונגריה שהגיע לקיט מקום מושבם של הרפורמי ידע גם לפני שהגיע ששם מושבם של הכתות האלה ובגלל זה הסבא גנח, להגיע לבייש כאן בארץ היו רובם דתיים ומסורתיים ולא הרפורמים שהעדיפו את גרמניה וארה"ב, ועכשיו כשראו שהם נכחדים מאסימיליזציה ונישואי תערובת, הם מגיעים להשתלט להחריב ולשנות מסורת של שנים
שמויגר
11
ממש לא הרפורמים אם נתאדמו פניו מדיברים אלה כנראה שהיה כשר ושוגג זה ממש אבל ממש לא הרפורמים של היום רחוק כמזרח ממערב
ללא שם
10
דרך אגב הגמרא המצוטטת היא לא בעירובין אלא בערכין
ללא שם
9
הסבא אמר זאת בגלל שהקנאי סיפר זאת בהנאה ולא בכאב ולכן יש כאן המלבין פני חברו ואילו היה כואב את חילול יום טוב לא היה כאן מלבין פני חברו
לא קנאי ששמח
8
סיפור לא נכון
בושה
7
האם הוא גם מספר שהוכח שהמכתב של הח"ח על הרבנות בוילנא זוייף כי לא מתאים לו לעסוק במחלוקת?
וד"ל
6
מובן ההקשר לחיים ולדר השאלה שלי היא אחת: להיכן נעלמו כל מצקצקי השפתיים שמזדעזעים מההלבנת פנים שעבר חיים ולדר, בזמן ששפכו דם של אנשי עץ ברחובות, רבנים קיללו, העיפו אותם ממוסדות מחזנויות ומבעלי תקיעה, פיטרו אותם ממשרות, ואז אף אחד מאנשי דגל התורה כולל חיים ולדר עצמו, לא צקצק שפתיו ומחה על הלבנת פנים.
חיים
5
סיפור שאני בטוח שהוא שקר.רפורמי הוא כלל לא עמיתך אדרבה רב רפורמי הוא מסית ומדיח הרמב"ם כותב שמצוה לשנוא אותו תכלית שנאה שנאתים.
שלום
4
מוזר...ממתי אסור לבייש את מחריבי הדת???? הרי בשולחן ערוך כתוב שגוערין על מי שמדבר בתפילה....איך פסק ככה השולחן ערוך????
המרוקאי
3
צריך למחוק את המאמר הזה דבריך מטעים את הציבור -המעשה שהבאת הוא לא ברפורמי של זמננו שרוצה לעקור את היהדות אלא באחד מסכן שטועה לשון הרמב"ם הלכות דעות פרק ו הלכה ח המוכיח את חבירו תחלה לא ידבר לו קשות עד שיכלימנו שנאמר ולא תשא עליו חטא, כך אמרו חכמים יכול אתה מוכיחו ופניו משתנות ת"ל ולא תשא עליו חטא,
מגיה
המזעזע בכך, שכבר משנת 1846 הרפורמים הוציאו את עצמם מכלל היהדות, והם מחקו מצוות מדאוריתא. אין לומר שהסבא לא ידע זאת, אלא פשוט שכך חשבו הוגי תנועת המוסר בשנים אלו. ב"ה שהם למדו מאיתנו החסידים למחות ברפורמים ולבזות אותם כמו שנהגו פרוש וליצמן
חסיד
2
אני לא מבין איך באתר שנחשב חרדי מפרסם כתבה כזו שכביכול אסור לבזות רפורמים שבאותה שעה הם מחללים את הכותל ורוצים לגייר שלא כדין כשרויות וכו'....
חיים
1
כנראה שהוא לא ידע את ההרס והחורבן של הרפורמים שאיבדו מליונים של נשמות יהודיות לאבדון, ולנישואי תערובת, יהודים עם גויות ולהיפך, וגם גבר עם גבר, לכן צריך למחות בהם, והמחאה היתה סבירה לחלוטין, ולא קיצונית בכלל, הרפורמים לא יצליחו בארץ ישראל כמו באמריקה, שאוירא של ארץ ישראל מחכים, ויש כאן תלמידי חכמים ש
יצחק
אתה יודע יותר ממה שהאלטער ידע...אני מבין. לא לחינם שמך יצחק קרעת אותי מצחוק .
מס קיל
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים