כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

האם מותר לשורר שירים בהלוויה?

בעקבות הסרטונים מהריקודים והשירים בהלוויה עם שירי ברסלב שונים, ישראל שפירא עווסק בסוגיה אליבא דהלכתא, האם מותר לשורר שירים בהלוויה? ומה דין כלי זמר? (היסטוריה)

| 21 | כיכר השבת |
אילוסטרציה
אילוסטרציה (צילום: David Cohen/Flash90)

פרק א': הסרטונים מהריקודים והשירים בהלוויה עם שירי ברסלב שונים, מביאים אותנו לעסוק בסוגיה אליבא דהלכתא, האם מותר לשורר שירים בהלוויה?

מצינו קהילות שונות שהיו אומרים פיוטים בעת ההלוויה. ביהדות מרוקו היו שרים את הפיוט "עת שערי רצון" שנאמר לפני תקיעת שופר, או לתלמיד חכם את הפיוט "בר יוחאי", ועוד פיוטים אחרים כדוגמת "יגדל אלוקים חי", ו"אדון עולם". בבגדד היו מפייטים את הפיוט 'שוכני בתי חומר'. אולם פיוטים אלו נשאו אופי של תוגה וצער.

אך גם מצינו מקורות ממש לשימוש בכלי זמר, וכך משמע מדברי הגאון הקדמון 'צמח צדק' לרבי מנחם מנדל קרוכמל זי"ע שכתב בצוואתו (הובא בספר יש מנחילין סימן כח) "השמשים והמזמירם ואנשי ששון ושמחה יעשקו עמדי עד בואי עד בית המנוחה".

הגאון הקדמון רבי מנחם מנדל קרוכמל נולד בערך בשנת ש"ס (1600) ונפטר בשנת תכ"א (1661), היה מגדולי ישראל במזרח ומרכז אירופה.

ספרו של הגאון הקדמון הגרמ"מ קרוכמל 'צמח צדק' (hebrewbooks.org)

רבינו יואל סירקיש - הב"ח מינהו לראש ישיבה, לאחר שלמד אצלו שנים רבות. ערים מפורסמות זכו להנהגתו של הגרמ"מ קרוכמל, ביניהם קרמזיר שבמוראביה שם כיהן כאב"ד. ברבנות כיהן בפרוסניץ, וניקלשבורג והגלילות, עד לפטירתו.

לאחר פרעות ת"ח ות"ט, התאמץ הגרמ"מ קרוכמל להתיר עגונות שנותרו ללא בעליהם רח"ל.

תשובה מפורסמת של הגרמ"מ קרוכמל הייתה בנוגע ל"דם יהודי אינו הפקר" - והחיוב של הקהילה היהודית להביא רוצחי יהודים על רקע לאומי ודתי לבית המשפט של המדינה. היו שאמרו שדבר זה הוא 'מסירה לערכאות', אולם בשו"ת צמח צדק, סימן קי"א נשללה טענה זו.

רבינו הגרמ"מ קרוכמל התכתב עם גאוני דורו בהלכה, ביניהם הגאון רבי יום טוב ליפמן הלר ("התוספות יום טוב"), הגאון רבי דוד הלוי סגל - הט"ז, אתו למד אצל הב"ח), הגאון רבי יהושע העשיל ("המגיני שלמה") ועוד.

ספרו המפורסם הוא "צמח צדק", שו"ת על כל השולחן ערוך שהופץ ברחבי תבל. צער גדול לארון הספרים היהודי על אבידת כתבים רבים של הגרמ"מ קרוכמל בזמן הגירוש מווינה בשנת ת"ל (1670). לא די היה בכך, אלא בשריפה המפורסמת בניקלשבורג בשנת תע"ט (1719), נשרפו כתבי יד רבים של הגרמ"מ קרוכמל.

יתן ה' שימליץ עלינו מתחת כסא הכבוד, ונזכה לגאולה השלימה

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
21 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
15
במחילה, חוסר הבנה עובדתי של הכותב
במחילת כבוד הכותב, ראיה זו מוכיחה על חוס
14
כתוב בהלכות שבת בדיני מת, האם מותר להביא מחוץ לתחום חלילים כדי לעורר בנגינה את הבכי. על כל פנים רואים שהיה הדרך בהלוויה לשורר עם חליל.
הלכה
לעורר בכי ולא לרקוד כמו בחתונה
פני הדור
שם מדובר במנגינות שגורמות לבכי, לא לקפיצות וריקודים.
יהודי לומד
13
כלל יסודי: כל מה שלא אסור - מותר.
ללא שם

הצגת כל התגובות

12
הלוויה סוף אדם לקבורה מה לו ולשירה כי תצא במחולות. מנהג מוזר עם תחושה רעה כלי מכינה ביום המוות. כאילו זה יום היוולדו. תרדו מהשטות הזאת
אור
11
חוסר בהבנת דבריו הוא כתב שאנשים שמשמחים אנשים יתעסקו בקבורתו לרום מעלתם ולא כתב שישירו לו הבנה רדודה של הכותב והמגיבים
עמי
10
גם בלויה של מוטי זיסר, ניגנו ושרו כצוואתו, וכל גדולי הרבנים הורו לעשות כמצוותו. ולומר שזה איסור ודאי לא, לומר שאין נהוג לעשות כן, נכון. אבל צורכי הדור הענין והזמן מכריחים. מה גם לא נהוג שאשה מספידה בלויה, אבל על פי פסק הרבנים הראשיים לישראל אשה יכולה להספיד, וכל מקום לפי מנהגו. וליתן טעם בענין מה שש
ללא שם
מהיכן לך המקור שהנשמה מצטערת??? הפוך מוכח מאברהם אבינו שצריך לבכות וזה טוב לנפטר ולקרוביו. וההלכה שלשה ימים לבכי
פני הדור
9
הלוואי עלי לויה כזאת!!
ללא שם
מממש! לויה מרטיטה ... מרגשת... נדירה ..מעוררת אותך לתשובה ... ללב נשבר ... להרבה אהבה עמוקה ופנימית ...אני עדיין עם הרושם שלה ...זר לא יבין!
שרה
8
זה נקרא מקור??? אתם רציניים? מי שמע עליו בכלל? ואינו מקור קדמון כלל וכלל..אדרבא...מה המקור שלו??? זה בדיחה בכלל להביא את זה כאסמכתא...
דורון
יש לך טעות גדולה, הפתחי תשובה מביא ואתו הרבה פעמים. אבל ללמוד ממנו לכלל הציבור, לא נראה לי שאפשר. מה שהוא עשה זה לא אומר שכל אחד יכול להתנהג כך
המעיר לארץ
7
לא לזלזל בהלוויה של הרב יורם אברג'ל זצ"ל שרו בר יוחאי וכד' לקראת הסוף עכשיו ראיתי שיש מקור
שלמה
6
זה היה רצונו של המנוח!
ללא שם
5
אין הוכחה שזה יהיה בשמחה וריקוד הדבר היחיד שהוכח הוא שאפשר כלי נגינה, יש מצווה לבכות על נפטר כשר והוא לא זכה בעוונותינו
פני הדור
מניין לך שיש מצווה לבכות על נפטר? אשמח למקור חוץ מזה, הם בכו בכי תמרורים עוד לפני הריקודים
יוסף
4
בר יוחאי ויגדל אלוקים חי ולנשים אשת חייל מי ימצא וגם מפיוטי יום כיפור זה רק לנפטרים מבוגרים מעל גיל 85
ליאור אבני
3
על כל דבר אפשר למצוא בספר אחד ,אין לשנות מהמקובל בגלל חיקוי מהחלונים
יעקב
2
תודה על ההבהרה!
.
1
מדבריו נראה שזה לא חידוש שלו אלא שזה דבר מקובל .ומכיון שזה לא היה דבר מקובל ,אולי הכוונה היא על דרך סגי נהור ואז אין שום ראיה לדבר .
אהרוני
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים