כיכר השבת

טור דעה

מי אחראי על הרעבת ילדי ישראל?

המצב כיום שאברכים על מנת להתקיים מגלגלים חובות ורצים מגמ"ח לגמ"ח. האם זו כבודה של תורה, האם נגזר על לומדי התורה לחיות חיי עניות ודוחק, האם לשם כיוונה התורה?! (טור)

| 29 | כיכר השבת |
כותב השורות עם סבו מרן הגר"ע יוסף זצוק"ל
כותב השורות עם סבו מרן הגר"ע יוסף זצוק"ל (צילום: באדיבות המצולם)

בימים האחרונים אנו עדים למהלכים חדשים שממשלת ישראל החדשה מקדמת, אחת מהן כפי שהיא מכונה ''גזירת המעונות''. דבר זה יפגע באופן ישיר באברכי הכוללים אשר יושבים ושוקדים בתורה, וכעת יכבד עליהם עול הפרנסה.

אבל אני מנסה להבין, האם קודם לכן מצבם היה טוב? האם פרנסתם הייתה ברווח וכעת נטלו את פרנסתם?

הרי בשנים האחרונות מצבם הולך ונהיה קשה בלי כל קשר למעונות, אם בעבר ניתן היה להסתפק במלגה חודשית מהכולל הרי שכיום המצב כמעט בלתי אפשרי. נכון שנשותיהם יוצאות לעבוד ומפרנסות בנוסף לעבודות ומטלות הבית וחינוך הילדים וזאת במסירות נפש של ממש למען לימוד התורה של בעליהן, אשריהן ואשרי חלקן, אך עד כמה אפשר עדיין אין הקומץ משביע את הארי.

המצב כיום שאברכים על מנת להתקיים מגלגלים חובות ורצים מגמ''ח לגמ''ח. האם זו כבודה של תורה, האם נגזר על לומדי התורה לחיות חיי עניות ודוחק, האם לשם כיוונה התורה?!

מציאות זו נולדה לאחר חורבן יהדות אירופה, אז ביקשו גדולי התורה להחזיר עטרת התורה ליושנה שחלילה לא תשתכח תורה מישראל ויצרו מסגרות של כוללים עם מלגה חודשית, נשותיהם הוכשרו להיות מורות ומחנכות בבתי ספר. המטרה הייתה להצמיח תלמידי חכמים להכשירם להיות דיינים, רבני ערים, ראשי ישיבות ור"מים. ולשם חתרו גדולי הדור כדוגמת סבי מרן הראש''ל, הגרש''ז אוירבך והרב מפוניבז' זצוק''ל.

אלא מה שהיה נכון בעבר לא נכון למציאות של ימינו, המציאות כיום השתנתה, היום המלגה שמקבלים בכולל היא מעט מן המעט ומעטים זוכים בהמשך למשרה רבנית כלשהי ורובם כשמגעים לגילאי 30-40 עומדים בפני שוקת שבורה והולכים אל הלא נודע. מצב זה משפיע על האווירה והשלום בבית, על חינוך הילדים ועל לימוד התורה בפרט הדורש צלילות וישוב הדעת.

המשנה באבות אומרת ''יפה תלמוד תורה עם דרך ארץ שיגעת שניהם משכחת עוון. וכל תורה שאין עמה מלאכה סופה בטלה וגוררת עוון''

דרכה של תורה היא שחובת האיש לפרנס את אשתו וילדיו, זו חובתו המפורשת של האיש כלפי אשתו בכתובה. בעבר כך היה וכך גם נהגו גדולי ישראל.

מעטים המסוגלים לחיות חיי דוחק ולהתמסר באופן מוחלט ללימוד תורה. וכדברי הגמרא בברכות ''הרבה עשו כרבי ישמעאל [שאמר הנהג בהן (בלימוד התורה) מנהג דרך ארץ] ועלתה בידם, כרבי שמעון בר יוחאי [שאמר להתמסר ללימוד תורה ומלאכתו תעשה ע''י אחרים] ולא עלתה בידם".

הזעקה כפולה ומכופלת, אברכים אין להם הכשרה מקצועית בנוסף לרצון הפנימי להתפתח לצאת ולהשפיע. ועוד, ישנם ראשי כוללים שבשלב מסוים מוציאים את האברכים המבוגרים מהמסגרת לטובת הצעירים.

ומי שיוצא לשוק העבודה, האם הוא מוכן ויש לו כלים להתמודד עם ניסיונות המקום והתקופה שיכול להשפיע על מצבו הרוחני?

צריך להתעורר ולעשות מעשה, זה אמור להתחיל בחינוך מגיל קטן, לתת ולהנחיל כישורי חיים וכלים, לחנך לעבודת ה' וקיום מצוותיו בכל זמן ובכל עת.

חובת השתדלות היא חלק מעבודת ה' וכדברי רבי זונדל מסלנט [הובאו דבריו בספר מכתב מאליהו] ''הלא צריכים לעסוק בהשתדלות רק מפני שאין אנו ראויים לניסים גלויים ועל כן אנו מחוייבים לעשות באופן אשר ההשפעה היורדת אלינו יהיה אפשר לתלותה באיזה סיבה (והרוצה לטעות שהוא דרך הטבע יבא ויטעה) א''כ בזה נגמר השיעור אם ע''י השתדלות אף יותר קטנה יהיה מקום לטועה לתלות בסיבה טבעית'' וכל אחד לפי דרגתו כך חובתו בהשתדלות.

אשר על כן צריך לייצר מקומות עבודה שתואמים לציבור החרדי, שיהיה מגוון רחב שאמור לתת ביטוי לכישורים שניחנו בהם שעל ידם יכולים להשפיע על העולם להביאו למקום טוב יותר.

ושיקויים בנו ''ואל תצריכנו לידי מתנות בשר ודם ולא לידי הלוואתם אלא לידך המלאה והרווחה, העשירה והפתוחה''.

תוכן שאסור לפספס
29 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
24
הטור מראה על תמימות כותבו, או על רצונו ליצור סביבו שיח ציבורי. מקומות עבודה נוצרים על ידי לגיטמיציה. האם כותב הטור יודע כמה אבטלה יש בין עובדי העירייה והממשלה וכלל המשרות הציבוריות. אנשים שם מתפרנסים בכבוד בלי לקום מהמיטה. רק בגלל שמחשיבים את פעלם, לא תמיד עושים משהו. אז הגיע הזמן לתת לגיטמציה ליהדו
יוסף
הלוואי ולומדי התורה האברכים תהיה להם לגיטימציה ויזכו למלגות גבוהות בכדי שיוכלו לשבת ולשקוד בתורה ביישוב הדעת. רק שהמציאות כיום אינה כן ועל זה צריכים לתת את הדעת.
אוהד יוסף
23
חייבים להוסיף משרות רבניות במדינה הציונית. לא מספיק שני רבני ערים, אשכנזי ומזרחי, אלא בכל שכונה שני רבנים שיקבלו משכורתם מהעריה. להכפיל ולשלש משגיחי הכשרות במפעלים, כאשר על כל משגיח כשרות דתי ציוני, יוסיפו משגיח כשרות ליטאי וחסידי. גם למדינה יש להוסיף רב ראשי מזרחי, רב ראשי ליטאי, רב ראשי חסידי, ורב
נביא אמת
22
אנשים נוסעים לחוץ לארץ עושים שנורר וחוזרים מבסוטים הביתה. בושה שמגיעים לדרגה כזאת.אבל את זה לימדו אותנו הרבנים שלהם ואז אומרים ה עוזר ה עוזר. אם ה עוזר שב בבית ונראה איך הכסף נופל מהשמים
יענקי

הצגת כל התגובות

21
איך הרב של הסמינר אומר? תקחי אברך, בן תורה, אברך... ואתה מה? מנהל סמינר שמרוויח 23000שח בחודש - זה בסדר? אתה לא צריך להיות אברך?! מעניין והבנות הטיפשות אוכלות את הסיפור הזה. רבנים יש להם הון כסף, רכבים, ביגוד, חו"ל וכד... ואתם תהיו מסכנים אברכים בלי כסף.. זה נח להם שהכח והכסף אצלם כי אחרת מי יבוא ל
רבקה
20
הכיוון נכון ומבורך אך הסיום אינו אלא שקת שבורה "צריכים לייצר מקומות עבודה וכו לתת בטוי לכישורים שניחנו בהם" איך עושים זאת? מה הכיוון? עוד סיסמא נבובה...
ללא שם
19
רק צריך שלדעה הזו יצטרפו גדולי ישראל היום במצב של היום שהכל פרוץ הכל חילוניות הכל זה מודרניזצייה רק לחשוב על מפגשי צוות בנים בנות סרטים ותרבות חילונית חולנית אז קשה מאוד להביא את דברי רבי ישמעל כדי לומר שהרבה עשו כמוהו הכותב אולי מציג עמדה יפה מעניינת פולרליסטית אבל בהחלט צריך לחשוב ולהציג גם א
כל מילה אמת
18
תוסיף לזה שיש גזענות . שאף ספרדי לא יתקבל ללמד בישיבה אשכנזית ובקושי ללמד בישיבה ספרדית בגלל ההרגל הנחיתי שראשי הישיבות גידלו וחינכו את עבדיהם החניכים הספרדים. ועוד שאין מה לדבר שספרדי במקרה הכי טוב מקבל רבע דירה ואידך זיל גמור.
פרענק
17
של קטן אמונה, שמנסה לעזור להקב"ה לקיים את לומדי התורה, הוא לא צריך את העצות שלך, הוא מסתדר בלעדיך יש עלינו חובת השתדלות, ואותה אנחנו עושים יש סיעתא דשמיא גדולה לאברכים, דברים שלא מוסברים, הם מצליחים להביא גם בסיס לילדיהם לקנית דירות, ולחיו בכבוד(לא מחפשים יותר מידי לעצמם, חיים בפשטות) לא משנה כמה הש
טור מטופש
אשרי מי שעמלו בתורה ואשרי אשתו וילדיו שמוסרים נפשם עליה. אך דברי פונים לאלו שאינם עומדים בנטל הכלכלי ומגלגלים חובות מגמ''ח לגמ''ח ואין להם יישוב הדעת והדבר פוגע בשלום בית ובחינוך הילדים. שיש עליהם חובה לפרנס את ביתם וכדברי מפרשי הש''ס כהמרש''א והפני יהושע והחת''ם סופר ועוד, ועליהם לצאת ולחפש מקור מח
אוהד יוסף
16
כל כך צודק ! אבל אם אין לימודי ליבה איך ימצאו עבודה טובה ? ראיתי אתמול חרדי עובד כפועל נקיון בעירייה . לא חבל ? ברור שכל עבודה מכבדת את בעליה , אבל אם יש מוח חריף וחריצות לא חבל ?
יונתן
15
קדימה תארגנו הפגנה שתיסגור תמדינה בכל חלקי הארץ בבקשה ...... חייבים להתעורר משה רבינו בפרשה הקים אלף למטה אלף למטה כך שלך 12000 חילילם להלחם במידין ו12000 אברכים שישבו וילמדו תורה להצלחתם (הרב יניב נתני) ושערה של אחד מחיילי ישראל לא נפלה בקרבות והיתגברנו על מדין וה"נקם ניקמת מידיין .. אז זה צו השעה
הפגנה
14
יפה כתבת
ללא שם
13
מעניין שכולם קונים דירות לילדים שלהם.. מעניין מאוד. כולם בחתונה מוציאים הון כסף רק תזמורת זה 12000 ש"ח צלם. 12000 ש"ח. אולם ביגוד (תפירה אישית) אז תפסיקו להתבכיין.... אנשים משיגים כספים שהשד יודע מאיפה.. הציבור לא מסכן בכלל בכלל. גם אברכים יוצאים לנופש, מסעדות, קניות וכד. צריך לתת עזרה למי שצריך
שרי
12
שאלה זו שאל השועל ומה ענה לו רבי עקיבא ? אם במקום חיותינו כך מחוץ למים על אחת כמה וכמה
השועל
11
מעניין אם הסבא קדישא שלך היה שומע מה שאתה אומר..... איזה צ'פחה היית מקבל....
אבי
10
הרב אוהד היקר זכיתי ללמוד אצלך בתלמוד תורה ואני כלכך שמח שיש מישהו אמיתי שיש לו אומץ לומר את האמת. כי ללא ספק צריך אומץ לכתוב את הטור הזה, (כמובן בלי לזלזל באף אחד) היום בחורים שבקושי לומדים מילה בישיבה מצהירים בשידוכים שהם רוצים ללמוד יום שלם כי אם ח"ו יגידו שהם רוצים לעבוד ולקבוע עיתים שומו שמיים
תלמיד וותיק
9
ראשית כל יש גדולים בדורנו ולאורם נלך שנית כל צריך להיות חכמים ולדעת לא רק מה אומרים אלא מתי וזאת לא העת לפרסם תור שכזה מה אתה רוצה שליברמן ישמח ויגיד הנה לפני שהגזירה שלי יוצאת לפועל כבר יש קולות בציבור החרדי שהאברכים יצאו לעבוד שלישית רוב רובם של האברכים יוצאים בשלב כזה או אחא לעבוד תן למעט שבמעט
ראשית כל יש גדולים בדור שלנו ולאורן נלך
כל מילה זהב
אליהו
ראשית. ברור ליש לשמוע לגדולי ישראל השאלה היא מי מנהל את דעתם של גדולי ישראל? האם הם יודעים מה המצב בשטח? האם כשאמרו גדולי ישראל שהגברים ישארו בבית המדרש ונשים תצאנה לפרנס. למצב הנוכחי התכוונו? וודאי שלא ע''כ צריך לחשב מסלול מחדש. ברור שמי שחשקה נפשו בתורה והוא אכן יושב ולומד באמת אז שישאר שם. והוא ר
ברוך
8
נכון מאוד. אני לא מבינה איך נשים יכולות להביא ילדים, לפרנס ילדים ובעל, לבשל, לקנות ולנקות,לחנך וכו. בלתי אפשרי! מישהו נפגע פה: ילדים, בעל ואשה עצמה. באמת יש אנשים שלווים ולא יכולים להחזיר.. אוכלים את הלב..
מירי
7
מגדיר זאת כך: אם אתה יכול לשבת וללמוד יום שלם אף בדוחק ואתה עושה זאת בשמחה וטוב לך אשריך וטוב לך. אם אתה הולך לכולל בתחושת מועקה ונכנס לעצבות לחץ וחרדה יום יומיים מאין תבוא הישועה, צא לעבוד (כמובן ברוח ישראל סבא) וקבע עיתים לתורה.
מורי ורבי
6
בימים עברו היה מצופה שאברך יהיה תלמיד חכם, מתמיד, ובעל מידות טובות משאר עם. היום אברך הוא מי שבטל ממלאכה ורשום בכולל. אין ממנו ציפיות. רוב מרצו של האברך של היום מושקע בגידול ילדים, כן ירבו. האשה מפרנסת אז הוא לוקח לגן, לטיפת חלב, לתור לקופת חולים, להסעה לת"ת, להוציא מהגן. כל זה על חשבון שעות הכולל.
מאיר
צודק במאה אחוז. אי אפשר לדייק יותר ממה שאמרת
יוסי
5
תשובה פשוטה
אדרבה, כיום שרוב מנינו ובנינו של עם ישרא
4
הגיע הזמן לפתוח תלמודי תורה חרדיים, דרך משרד החינוך, עכשיו יש הזדמנות שהפוליטיקאים החרדים באופוזיציה, ולחזור לממ"חים, (ממלכתי חרדי) גם ילמדו ע"ח המדינה, וגם ילמדו מקצועות אמיתיים, אין סיבה שיהיו בתי ספר פרטיים עם מורים עשוקים ותלמידים שלא לומדים כלום לכישורי חיים.
חרדי
3
וחזרה של עם ישראל לדרך התורה והמצוות, כדי שנהיה עם אחד ולא יהיה צורך בהתבצרות ובהתבדלות.
הכי חשוב להתפלל לסיום הכיבוש הציוני של ה
2
מאמר נכון ונוקב . יש בציבור מה יגידו עלי באם אצה לעבוד , בעיקר הציבור הספרדי המשוכנז שהם הם עיקר הצרה הצרורה , ומשם הם גוררים את כל הציבור השפוי למקומות נידחים למקומות גרועים ביותר !!! בחור אמור לצאת לעבודה עם כישורים נכונים וכך ימצא את עצמו מול האישה והילדים , כנ"ל פרנסה בכבוד על כל המשתמע מכך .
אלי
1
סוף סוף מישהו אומר את האמת!! כולם יודעים שלא כל החברה שיושבים בכויללים באמת יושבים ולומדים, חלקם פשוט נול עם המצב, הציבור החרדי התרגל לחיות בעוני, וחושב שככל שיהיה עני יותר כך יהיה ירא שמיים יותר. טיפשות
אסנת
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים