כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

האדמו"ר שחלק על הגר"א - וספרו הוחרם

מדוע אסר רבי בצלאל הכהן את ספרו של הרבי מראדזין, למרות שכמה שנים קודם לכן נתן הסכמה חמה לספר דומה? יש מי שסבור כי הסיבה לכך היא מה שכתב נגד הגאון מוילנה (טורים)

| 12 | כיכר השבת |
אחת התמונות המיוחסות לגאון מווילנה
אחת התמונות המיוחסות לגאון מווילנה (צילום: מתוך ויקיפדיה)

פרק ז': הסערה שעורר הספר 'תלמוד בתרא' החזירה אותנו לפולמוס שסער לפני כמאה וחמישים שנה סביב ספר דומה – 'סדרי טהרות' מאת הרבי מראדזין, רבי גרשון חנוך הניך ליינר, אשר נאסר בידי רבני וילנה.

אנו מבקשים לברר, מדוע אסר רבי בצלאל הכהן את ספרו של הרבי מראדזין, למרות שכמה שנים קודם לכן נתן הסכמה חמה לספר דומה על מסכת אבות, מאת רבי נח חיים מקאברין.

יש לציין שבפרשה זו התעסקו לא רק חוקרים מהאקדמיה, אלא גם ובעיקר חוקרים חרדים תורניים מהשורה הראשונה.

החוקרים שעסקו בנושא הנפיץ סבורים, כי פענחו את ההסבר לכך. לרבי בצלאל הכהן ורבני וילנה לא ממש הפריע שמדפיסים ספר כ"מתכונת הש"ס הקדוש". מה שבאמת הרגיז אותם היה, כי הרבי מראדזין, אדמו"ר חסידי, זלזל לדעתם בכבודו של הגאון מוילנה וכתב עליו בחוסר כבוד בספר שהדפיס.

לצאת נגדו בגלל סיבה זו, לא היו הרבנים הליטאיים יכולים להרשות לעצמם, כי הרבי מראדזין היה טוען אז שזכותו לחלוק על "אחרונים", ובכלל, העניין היה הופך למחלוקת חסידים ומתנגדים, וכל העולם החסידי היה מתייצב כרגיל לצד הרבי מראדזין.

לכן, פתחו רבי בצלאל וחבריו במלחמה על יסוד העילה המוזרה של איסור "לעשות כמתכונת הש"ס הקדוש".

טענה זו הועלתה לראשונה בידי החוקר הרב שלמה זלמן שרגאי, צאצא לחסידי ראדזין, במאמר שפירסם בכתב העת האמריקאי "הדרום" בשנת תשל"ז.

גם חוקר בן זמננו, הרב ברוך אבערלאנדער, מחסידי חב"ד, אימץ את התזה הזו במאמר שפרסם בקובץ "אור ישראל" בשנת תשנ"ט.

שוחחנו עם הרב ישראל נתנאל רובין, והוא הראה לנו מקור היסטורי כראיה לדברים בהקדמת ספר "בית יעקב", שפרסם בירושלים רב ליטאי, – הרב ברוך ברודא, בשנת תרמ"ד, עוד בחיי הרבי מראדזין, ועשר שנים אחר פרסום "סדרי טהרות".

הקדמת ספר "בית יעקב" (אוצר החכמה)

"בעוברי על פני דבריו באיזהו מקומן, ראיתי כי יצא בילקוטו באבני נגף נוכח תורת הגר"א, ופגע ונגע בכמה מקומות בכבוד רבינו הגר"א, ומשיג על דבריו בעזות פנים וחוצפה מאד. ושמתי עיוני על השגותיו ומצאתי ראיתי, כי מלבד שאין קטן ערך כמוהו ראוי להתווכח עם הארי, אריא דבי עילאה הגר"א ז"ל, בר מן דין לא הבין ולא רצה להבין דברי הגר"א הקדושים, רק שנאה וחוצפה מדברת מתוך גרונו".

הרבנים הליטאיים האשימו את האדמו"ר החסידי מראדזין בזלזול ושנאה לגאון מוילנה, בשל מלחמת החורמה שניהל הגר"א נגד החסידים מאה שנה קודם לכן. האם באמת מזלזל הרבי מראדזין בספרו בגר"א? חיפוש ב"סדרי טהרות" על מסכת כלים אכן מעלה כמה וכמה התבטאויות, העשויות להוציא ליטאי ממוצע מכליו. "והגר"א ז"ל הגיה [..] והוא מפני שנדמה לו [...] אבל הוא ללא צורך [...] ואישתמיט ליה להגר"א ז"ל פירוש הראב"ד" (פז ע"א ד"ה ואינו); "והגר"א ז"ל הגיה [...] אמנם הוא הגהה יתירה" (צ ע"א ד"ה פיטיס); "כתב הגר"א [...] לא יתכן פירושו" (רסד ע"ב ד"ה ובזפת); ועוד כהנה וכהנה פנינים, בעשרות מקומות.

כך למעשה נטען בידי העוסקים בפרשה הכאובה הזו, שכשקיבל אפוא רבי בצלאל הכהן את "סדרי טהרות" מייד לאחר צאתו לאור, העיצוב החיצוני "כמתכונת הש"ס הקדוש" לא הפריע לו כלל, כשם שלא הפריע לו העיצוב של "מסכת אבות" מאת רבי נח חיים מקאברין. רק לאחר כמה חודשים, כשהספיק רבי בצלאל לעיין בספר עצמו, התלקח זעמו על מה שראה כזלזול בגאון מוילנה, וביחד עם רבני וילנה האחרים החליט לפתוח במלחמה נגד הרבי החסידי מראדזין בעילה כביכול על שהעז לחקות את הגמרא. למחבר הליטאי, רבי נח חיים מקאברין, שפעל באותו אופן עצמו, לא עשה ר' בצלאל דבר.

בכתבות הבאות נמשיך לסקור חיקויים נוספים שנעשו במשך השנים על מסכתות שונות, "כמתכונת הש"ס הקדוש".

לקריאה נוספת: שלמה זלמן שרגאי, "בעניין סדרי טהרות" להאדמו"ר מראדזין, הדרום מד, עמ' 274; ברוך אבערלאנדער, "השלמות לתלמוד", אור ישראל תשנ"ט, עמ' קסח-קסט.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
12 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
7
לתלות בגדולי ישראל פוליטיקה קטנה, שאמרו דבר אחד והתכוונו לדבר אחר, זו עזות מצח וחוצפה יתירה וביזוי ת"ח. גם אם רוצים להצדיק את הצד החסידי (כל ה"חוקרים כאן כמובן חסידיים), אין היתר לתלות דברים נלוזים בגדולי ישראל. ברור שיש התנגדות קשה ליצור ספר במתכונת הש"ס. וגם בסדרי טהרות כתב, לפי עצת ר"ח מבריסק , ש
חוצפה יתירה
6
זה שהגר"א רדף את החסידים פשוטו כמשמעו, ירד לחייהם וגרם לשנאה שנמשכת יותר ממאתיים שנה זה בסדר, ואילו ספר שחולק על הגר"א בצורה עניינית ומכובדת (לא הבאת בכתבה שום ביטוי פוגעני או מזלזל) מוחרם. כדי להשלים את התמונה כדאי להזכיר שבצלאל הכהן ברך על הרצל "שחלק מכבודו לבשר ודם" כי ראה בו
יודע דבר
א. אני מסכים עם המציעתא של דבריך שאין בדברים שצוטטו משום פגיעה בגר"א, אך למה בשביל לומר את זה היית צריך להגיד את דברי הרפש כלפי הגר"א ששום חסיד או אדמו"ר נורמלי לא מעז להגיד כבר 200 שנה? ב. הסיומת לגבי הרצל, השמטת תואר הרב לאחד מגאוני וילנא והמסקנה שלך לגבי המוח שלו ראויים לכל גינוי
יהושע
ההוא שקיבל את הרצל לא היה בצלאל אלא אחיו שלמה.
מתלמידי הגרי"נ שליט"א
אכן אמת, מה לעשות "שההסטוריון הדגול" הוא ליטאי...
כ
5
גם ידוע עבודתו הקדושה בניכוש הקוצים מן הכרם ומלחמתו העזה במפיצי תורת הכזבים של המשיח שקר
שמעון הצדיק

הצגת כל התגובות

4
מילא אם היו כותבים כך על רשכבה״ג שלנו מב״ב אבל על החסיד הגר״א מה איכפת לן?!
יפת
3
"הרב ישראל נתנאל וכו'"... חחחח
זונדל פעטשגעבער
2
אם מקורותיך הם אדון רובין, זה רק מראה על הרמה המקצועית
רונית
אני מוחה בחצופ/ה 'רונית' (מסתמא גבר מתחזה) על ביזוי ת"ח. יהודי למדן שחיבר ספר הוא לא 'אדון' - לכל הפחות 'הרב'.
פנחס פרנקל
1
לגמרי אני לא מבין למה ליטאי ממוצע (כמוני למשל) אמור לצאת מכליו נוכח הביטויים הללו. מדובר בביטויים - שאמנם חולקים על דעת הגאון - אבל הם לגמרי כתובים בצורה מכובדת, וכדרכה של תורה, ללא שנאה, וללא שמץ חוצפה, וכדחזינן בכתבי כל גדולי הדורות, ואדרבה, דווקא אצל גאוני אחריני מצינן לשונות חריפות ונוראות.
משה
נכון כגון בעל "היביע אומר" ,תסתכל בסרטונים התבטאויות החריפים שלו כלפי מי שהוא חולק עליהם
כ
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים