כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

"הענווה הפסולה" וההשוואה לסמוטריץ'

הודעתו של הג"ר צבי ישראל טאו כנגד יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ בו הוא האשים שבגללו אין קואליציה מביאה אותנו לעסוק בדוגמה מהגמרא בה השתמש כבוד הרב (טור)

| 18 | כיכר השבת |
הרב צבי טאו
הרב צבי טאו (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

הודעתו של הג"ר צבי ישראל טאו נשיא ישיבת הר המור כנגד יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ בו הוא האשים שבגללו אין קואליציה מביאה אותנו לעסוק בדוגמה בה השתמש כבוד הרב.

"כבר אמר החכם מכל אדם", אמר הרב טאו בהקלטה שפרסם העיתונאי יאיר שרקי, "׳אל תהי צדיק הרבה'. (וכוונתו לקהלת ז' טז י"ש) ראו איך חסידותו היתרה של ח"כ בצלאל סמוטריץ' מונעת הקמת ממשלה אשר בה ישראל בפנים וערבים בחוץ נמנעים, ומביאה עלינו חלילה ממשלה עם ערבים בפנים והיהדות בחוץ".

לענ"ד ולדעת רבים שקראו את דבריו, נראה שהרב טאו רומז לדברים הדומים שאומרת הגמרא ביחס למעשה המפורסם בו הביא בר קמצא מהקיסר הרומאי קורבן לבית המקדש, ובר קמצא פסלו הלכתית מלעלות לקרבן. כשהגיע בר קמצא לבית המקדש סברו חכמים להקריב את הקורבן משום שלום מלכות, וסירב לכך רבי זכריה בן אבקולס. רצו חכמים להרוג את בר קמצא שלא ילשין לקיסר הרומאי ויחריב את בית המקדש, וגם לכך סירב רבי זכריה בן אבקולס.

מסיימת הגמרא: "אמר רבי יוחנן, ענוותנותו של רבי זכריה בן אבקולס, החריבה את ביתנו, ושרפה את היכלנו, והגליתנו מארצנו". (גיטין נ"ו ע"א).

בצלאל סמוטריץ' (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

יש לציין שברור שהרב טאו לא עשה השוואה בפועל בין חורבן בית המקדש לקואליציה כזו או אחרת. אמנם יתכן שהוא לקח את הרעיון של הענווה הפסולה של רבי זכריה בן אבקולס, אבל הוא לא השווה במפורש בכך שהקואליציה היא קדושה כמו בית המקדש.

מעשהו המקומם של בר קמצא שבעטיו נחרב בית המקדש הגיע בעקבות כך שהוא נעלב מחכמי ישראל עקב כך שהם לא מחו בקמצא שביישו בפני קהל רב. במדרש רבה[1] מוזכר רבי זכריה בן אבקולס, כאחד החכמים שלא מחו בהתנהגותו של קמצא כלפי בר קמצא.

מכתביו של ההיסטוריון היהודי יוסף בן מתתיהו מבואר שהפסקת הקרבת הנכרים בבית המקדש על ידי כהנים קנאים, הביאה ליריבות עם הגויים. עוד הוא מציין את 'זכריה בן אמפיקאלווס', כאחד הגורמים לחורבן בית המקדש. והוא גם מציין את היותו של זכריה אחד מראשי הקנאים וכהן.

מענין שיש מקור במסכת שבת (כא ג) בה מובאת מחלוקת בית הלל ובית שמאי, כיצד להיפטר משיירי סעודה בשבת? ב"ה אומרים מעבירים מעל השולחן קליפין ועצמות, ובית שמאי אומרים מסלק את הטבלה כולה ונוערה.

בתוספתא שבת מובאת מחלוקת זו ונוסף בה מנהג ייחודי של רבי זכריה בן אבליקוס שלא היה נוהג לא כדברי בית שמאי, ולא כדברי בית הלל, אלא "נוטל ומשליך לאחר המטה". מסיימים חז"ל בתוספתא: "אמר רבי יוסי ענוותנותו של ר' זכריה בן אבקילס היא שרפה את ההיכל".

רש"י בגיטין, מסביר ש"ענוותנותו" הכוונה לחסידותו. גם הגר"ש ליברמן בביאורו לתוספתא בשבת, מבאר שרבי זכריה נמנע מלהכריע בין בית שמאי ובית הלל, וענוותנות זאת הייתה שיטתית אצלו ונהג בה אף במעשים אחרים.

אולם ישנם שמבארים אחרת מהגר"ש ליברמן. לטענתם, רבי זכריה זה תקיף היה וקנאי. הוא חלק הן על בית הלל והן על בית שמאי, והחליט לנהוג דרך עצמאית. לא מתוך ענוותנות, אלא מתוך עמידה על דעתו שלו. וכשם שרבי זכריה עמד על עקרונותיו בעניין הקרבת קורבנות בעלי מומין ובעניין הריגת בר קמצא, וסירב לשמוע לדעת רוב חכמי ישראל בשיקולים כה חשובים שגרמו לחורבן בית המקדש, כך חלק בסוגיית שבת, הן על בית הלל, והן על בית שמאי.

עדותו של יוסף בן מתתיהו שרבי זכריה היה מהקנאים שכמפורסם חלקו על חז"ל חכמי הפרושים, מסייעת להבין שמעשהו לא היה ענוה אלא ההפיך מכך.

לקריאה נוספת: ציון. חוברת א', עמ' 53-56 תשמח. דוד רוקח. 'זכריה בן אבקולס – ענוותנות או קנאות?'

[1] איכה רבה (בובר) ד"ה מעשה באדם אחד, (וילנא) פרשה ד, ג

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
18 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
18
ככה זה כשמרגישים שסמוטריץ מאיים על הציבור, אז מנסים להוריד אותו.
מגיב
17
ענק הענקים כק הרב צבי ישראל טאו שליטא מה שהצדיק הענקי והענין האדיר הזה אומר אנשים גם גאונים ורבנים קולטים רק כמה שנים ועשרות שנים אחרי
הענין רבי זכריה מוזכר גם בגמרא לגבי גרעי
16
אתה מוכן להסביר מה אתה רוצה
וסתם שתדע יש מצב שהקואליצייה בעיני הרב ה

הצגת כל התגובות

15
בספר של אחד מאבותיו אחד מספר החכמה(נראה לי אור חכמה)מובא הברור למילה קרח כמו הקרח הזה על רבי עקיבא שזה הוא גלוי עליון למעלה משערות , שם המשמעות גבוהה מאוד ולכן לא שינו השם שאינו מקורח , ובאמת דרורי נקרא מצד הקדושה קורח מטעם זה אולי רק שלקח שמו לעומת זה ה ישמור ויש עוד קרח בתורה . כדאי בפעם הבא או לה
ללא שם
14
אם הוא קצת שוקל את צעדיו לא היינו מגיעים לאן שהגענו
אחד שמבין
13
הרב טאו גאון וצדיק
שמעון
12
בנין נערים סתירה, וסתירת זקנים בנין.
יוסף
11
וכמדומני שהרמבם פוסק בעניין הקליפות כזכריה בן אבקולס
friedeli@inn.co
10
ספר מסילת ישרים - פרק כ - במשקל החסידות והנה מה שצריך להבין הוא כי אין לדון דברי החסידות על מראיהן הראשון, אלא צריך לעיין ולהתבונן עד היכן תולדות המעשה מגיעות, כי לפעמים המעשה בעצמו יראה טוב, ולפי שהתולדות רעות יתחייב להניחו, ולו יעשה אותו יהיה חוטא ולא חסיד. הנה מעשה גדליה בן אחיקם גלוי לעינינו שמ
פלוני
9
לא יהיה עוד חורבן. השם השיב אותנו לארצנו כדי לגאול אותנו. המאמר מיותר. סמוטריץ׳ הוא הפתרון לא הבעיה. ביבי היה אמור לפנות מקום לאיש אחר בליכוד וזהו.
אליהו
8
אין לציונות הדתית דעת תורה נקודה. אבל מה משנה עולם התורה העיקר שהיום צעדו עם דגל
אלי
7
סמוטריץ לא נהג בחכמה והמיט אסון נוראי על עם ישראל. לדעתי זו קנאות משולבת עם טפשות.
טיפשות של קנאי
6
יש אנשים שחושבים אחרת, זה היה וזה יהיה תמיד. זה מותר ע"פ התורה, זה חלק מהיהדות זה היופי של העם הזה. הגמרא מלאה חילוקי דעות, ואנחנו אוהבים את כולם. בואו נשלים עם המצב, בואו נראה את הטוב.
דוד
5
הרב טאו כל כך גדול שאפילו את סמוטריץ הוא דן לכף זכות האמת היא אחרת לגמרי בצלאל סמוטריץ לא כזה עניו ולא כזה צדיק עד שהוא מוכן להקריב את כל קדושי ישראל והעיקר לקושש כמה קולות מהימין בבחירות הבאות
י א
4
>רש"י בגיטין, מסביר ש"ענוותנותו" הכוונה לחסידותו. ואתם כותבים >אולם ישנם שמבארים אחרת מהגר"ש ליברמן. לטענתם, רבי זכריה זה תקיף היה וקנאי. הוא חלק הן על בית הלל והן על בית שמאי, והחליט לנהוג דרך עצמאית. לא מתוך ענוותנות, אלא מתוך עמידה על דעתו שלו. וכשם שרבי זכריה עמד על עקרונותיו בעניין הקרבת קורבנו
נעם
3
היחיד שמנע ממשלת ימין זה בנט בכל מצב בנט לא היה מקים ממשלה עם נתניהו...
ללא שם
2
לא כל כך ברור, הרי הרב טאו בעצמו אמר והנחה לא לישיבה עם ערבים, אז פתאום סמוטריץ' הבעייתי?
אי"ש
1
מרבית הרבנים בציונות הדתית, רובם ככולם היו בעד החלטת סמוטריץ. חשוב לציין זאת.
יעקב
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים