כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

המסגד המוסלמי שנבנה מכספי היהודים והמקובל

הבטחתו של מנסור עבאס לתרום לשיפוץ בית הכנסת בלוד שהושחת בידי פורעים ערבים מחזירה את ישראל שפירא למסגד המוסלמי בטבריה שנבנה מכספי המקובל והיהודים (היסטוריה)

| 8 | כיכר השבת |
מסגד א-זידאני
מסגד א-זידאני (צילום: אהרן פיינסילבר)

יו"ר רע"מ מחמוד עבאס ביקר בשבוע שעבר בבית הכנסת בעיר לוד שנחרב בידי פורעים ערבים, ולאחר שגינה את הפגיעה בבית הכנסת, הבטיח לראש עירית לוד יאיר רביבו לתרום לשיפוץ בית הכנסת: "אנחנו נשתתף במה שאנחנו יכולים וניזום, זה חובה של כולנו"[1].

אירוע ייחודי זה של 'דו קיום' בין ערבים ישראלים מסוגו של מחמוד עבאס, לבין יהודי לוד, נותן לנו הזדמנות לחזור אחורה במנהרת הזמן לכמעט לפני שלוש מאות שנים עת אירע מקרה הפוך: נבנה מסגד מוסלמי במימון יהודי.

בשנת ת"ק (1740) עלה המקובל רבי חיים אבולעפיה לעיר טבריה עם קבוצה מתלמידיו. לראשונה מאז חורבן הבית, שליטי הארץ הנכרים הרשו ליהודים לעלות לארץ ישראל, הרגשתם של היהודים הייתה 'אתחלתא דגאולה', כפי שהובא בספרי תלמידיו.

רבי חיים אבולעפיה עצמו נולד בחברון, גדל בתורה בירושלים, ממנה עבר לכהן כרבה של צפת, משם עבר להיות רב ראשי לעיר איזמיר שבטורקיה. כל העת שאף לשוב לארץ אבותיו.

בשנת ת"ק (1740), הזמין אותו מושל הגליל דאהר אל עומר לבוא לטבריה ולבנותה עקב מרד של דאהר על שליטי הארץ הקודמים, ורצונו שיהיה לו תושבים נאמנים.

ספר 'עץ החיים' למקובל הגר"ח אבולעפיה שהודפס באיזמיר (אוצר החכמה)

ר' חיים, שהיה אז כבן שמונים, עלה ארצה עם משפחתו, ותוך זמן קצר הצליח לייסד קהילה לתפארת, בנה בית כנסת, בית מדרש ובית תמחוי, ונטע כרמים ופרדסים. ר' חיים עצמו נודע בכל ארצות האזור, ואף הגויים כבדוהו מאוד, כדבריו: "אשר נתנני אלקים לחן ולחסד בעיני שרי הארץ".

דאהר אל עומר (מאת: Ziad Daher Zaydany, מתוך ויקיפדיה (CC BY-SA 3.0))

באותם שנים דאהר אל עומר הזמין גם מוסלמים להתיישב בעיר טבריה, והם רצו לבנות מסגד כיאה לכל קהילה מוסלמית.

כך נבנה מסגד א-זידאני בשנת 1743 למנין אומות העולם. עד היום ישנה כתובת בחזית המסגד המאשרת שנבנה בשנה זו.

מסגד א-זידאני עליו ישנה מסורת שנבנה ע"י תרומת המקובל הגר"ח אבועלפיה (צילום: אהרן פיינסילבר)
הכתובת משנת 1743 למנין אומות העולם המאשרת שהמסגד נבנה בשנה זו (צילום: אהרן פיינסילבר)
פנים המסגד (צילום: אהרן פיינסילבר)

בספר טבריה לעודד אבישר עמ' 248 הובאה מסורת לפיה תושבי טבריה בראשות המקובל ר"ח אבועלפיה השתתפו בהוצאות מסגד זה. כל זה אירע כי הערבים דרשו שהבית כנסת היהודי לא יושלם עד שיבנה מסגד. כך גם סופר על מסגד נוסף בטבריה ששמו 'אל-בחרי" ששופץ בכסף רב של יהודים בשנות ה-80 של המאה ה-19.

בית הכנסת "עץ חיים" על שם המקובל הגר"ח אבועלפיה (צילום: אהרן פיינסילבר)

בשיחה שערכתי עם מורה הדרך ד"ר חגי עמיצור מהמכון ללימודי הגליל ומגדולי המומחים להיסטוריה של העיר טבריה, נמסר לי שישנם עוד סיבות לכך שהמקובל הגר"ח אבועלפיה השתתף בבנית המסגד א-זידאני.

צריך להבין, אומר עמיצור שדבר כזה ששליט בדואי ממוצא מוסלמי מזמין מעצמו קבוצת יהודים להתגורר בעיר טבריה, לא היה קיים מאז חורבן בית המקדש. יתכן אף שהגר"ח אבועלפיה מרצונו החופשי השתתף בבניית המסגד, כדי לעורר דו קיום אמיתי בין המוסלמים והיהודים בעיר טבריה של אז, וכדי ליצור אימון בין הצדדים.

ד"ר חגי עמיצור – היסטוריון ואבי שביל הסנהדרין (באדיבות המצולם)

[1] הובא ב'כאן חדשות' בפרסום ב'כיכר השבת'.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
8 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
7
פעם ידעו. להיות מציאותיים ולכבד. אחד את השני. ולא נתנו לקיצונות לנצח. היום. לא יודעים מזה. שפיכות דמים. מסכנים. את כולם עבור דירה. אדמה. כבוד.
תמשיך לחשוב ככה הם יקחו לך את כל הארץ
6
ובנותן עניין: אותו השליט דאהר אל עומר הוא סב סבה של הצוררות המרשעות בלה וג'יג'י חדיד, שר"י.
5
ממש כל הכבוד לעבאס ימ"ש שמואיל בטובו להפנות כספים לשיפוץ בתי הכנסת. אם יהודים היו מחריבים מסגדים/מבנים, לא הייתה שאלה שעליהם לספק פיצויים בריבית דריבית

הצגת כל התגובות

4
יהודים חיו בטבריה עוד הרבה לפני 1740. עוד לפני 1400 שנים היו קהילות של יהודים בטבריה. "עם הכיבוש הערבי של ארץ ישראל נכבשה טבריה על ידי הערבים, בשנת 635. הערבים הפכו את טבריה לבירת "נפת הירדן" במהלך המאה השמינית החריב את העיר רעש אדמה גדול המכונה רעש שביעית. תיארוכו של הרעש נע בין שנת 745 לשנת 749
3
חס ושלום זה היה רב צדיק וקדוש זצל אסור לומר עליו לשון הרע בוודאי שלא התכוונת רק שאלת. לגבי העניין בטוח שהרב רצה כן משום דרכי שלום שלא יפגעו ביהודי טבריה ולא יהיו פרעות אז הרב עזר להם כי הרב הוא סמל מבחינתם ואם לא היה עוזר להם מי יודע מה היה קורה..
2
אז ר' חיים היה מנטורי קרתא? משונאי ישראל?
1
יהודים הורשו להגיע לארץ כמעט בכל התקופות. הייתה לך כנראה טעות בנושא.
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים