כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

כשהרב זוננפלד התעקש ללכת בשער שכם

בעוד מרנן הגר"ח קנייבסקי והגרי"ג אדלשטיין הורו לא ללכת לכותל בחג השבועות, כדי לא להתגרות באומות, מרן הגר"ח זוננפלד - התעקש ללכת דרך שכם! מה השתנה?! (היסטוריה)

| 25 | כיכר השבת |
שער שכם, הגר"ח זוננפלד, הגר"ח קנייבסקי והגר"ג אדלשטיין
שער שכם, הגר"ח זוננפלד, הגר"ח קנייבסקי והגר"ג אדלשטיין (צילום: HARNIK NATI - לע"מ; ספריית הקונגרס האמריקני (American Colony (Jerusalem). Photo Department, photographer); דוד כהן ואהרן קרון - פלאש 90)

פרק א': ההודעה בערב חג השבועות מאת מרנן שר התורה הגר"ח קנייבסקי וראש הישיבה הגר"ג אדלשטיין שלא ללכת לכותל בחג השבועות תשפ"א, כדי שלא להסתכן ושלא להתגרות באומות,עוררה שאלה חשובה ויסודית על שינוי המציאות בכל דור ודור, ועל כך שאין להורות הלכה מאירועים שהיו בעבר, אלא לשאול בכל פעם מחדש שאלת חכם.

בספר 'עמודא דנהורא' לרבי משה בלוי, יו"ר אגודת ישראל ומקורבו שנים רבות של הגר"ח זוננפלד, וכן בספר "האיש על החומה" שכתב רבי שלמה זלמן זוננפלד נינו של מרן הגרי"ח זיע"א הובא מעשה[1] מבהיל שאירע ב'פרעות תר"פ' (1920), בעת שהזמינו את הגרי"ח זוננפלד לברית מילה, והגרי"ח זוננפלד הלך עטוף בטלית ותפילין לברית המילה לבדו, מביתו בעיר העתיקה בשכונת בתי מחסה דרך שער שכם, המקום המסוכן ביותר, עד למקום הברית בירושלים החדשה מחוץ לחומות.

רבי משה בלוי (משמאל), בשנתו האחרונה. הנואם הוא הרב דוקטור יצחק ברויאר, בעת שהעידו בפני ועדת החקירה האנגלו-אמריקאית לענייני ארץ ישראל, בתחילת שנת 1946 (מתוך ויקיפדיה)

כל זה אירע למרות שהיו מבאי הבית שטענו לגרי"ח זוננפלד: "אמנם שלוחי מצווה אינן ניזוקין לא בהליכתן ולא בחזרתן אבל היכן שמצוי הסכנה, אסור לילך לשם, והיאך הרב מסתכן ללכת בין הערבים?! ואם הלך - מדוע בחר דרך שער שכם המסוכן ולא דרך שער יפו המסוכן פחות?".

שער שכם, שנת 1983 (צילום: HARNIK NATI, לע"מ)
הרב זוננפלד (שני משמאל) בקבלת הנציב הבריטי, 1920 (צילום: ספריית הקונגרס האמריקני (American Colony (Jerusalem). Photo Department, photographer))

השיב להם הגרי"ח זוננפלד: "מה? וכי נפקיר את שער שכם? הלא אם אנו נפחד ללכת ברחוב זה, יחשבו הם שבאמת הצליחו לגרש אותנו מהרובע, לא, זה לא! אסור לנו לוותר מפני הפחד על שום רובע ושום פינה בירושלים, דווקא אלך דרך שער שכם כדי שלא יעלה על הדעת שהערבים הצליחו לגרש את היהודים מעיר הקודש".

המעשה כפי שהובא בספר 'האיש על החומה' מאת הרב שלמה זלמן זוננפלד א' מהדורת קרן רא"ם תשס"ו. עמ' 366 (אוצר החכמה)

אותו סיפור חזר על עצמו בפרעות תרפ"ט, כשיצא הגרי"ח זוננפלד לברית מילה דרך שער שכם.

במבט ראשון לכאורה אנו רואים שינוי בין השקפתו של מרן הגרי"ח זוננפלד, לבין השקפתם של מרנן הגר"ח קנייבסקי והגרי"ג אדלשטיין.

מתוך ספר 'עמודא דנהורא' מאת רבי משה בלוי מהדורת קרן רא"ם ירושלים תשס"ח עמ' 17 (אוצר החכמה)

אולם לאחר שכותב השורות שוחח עם אנשי מחשבה מהמגזר הליטאי, נטען שישנו הבדל בין האירועים. שכן במאה שנים בין תר"פ לתשפ"א, הדברים השתנו, והקמת המדינה הציונית ולמעלה משבעים שנות איבה בינה לבין ערביי ישראל עשו את שעשו, ולכך מרנן שה"ת ורה"י פסקו שאין ללכת לכותל בשעה שישנה סכנת פוגרומים מאת ערביי העיר העתיקה.

[1] מובא פה בעיבוד לשון

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
25 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
23
"עשו את שעשו" מה עשו? אפשר הסבר?
ללא שם
22
ההבדל אחר: אז הופקרנו ע"י גויים אנטישמיים ונגד זה ניתן להאבק. עכשיו אנחנו מופקרים ע"י יהודים(?) מטומטמים, ונגד זה אין הרבה מה לעשות.......
לוחם חרדי
21
מצחיק איך מה שאתה מתאר פה, לשיטתך זה סכנת נפשות, לפי מה שכתבת אתמול על העולים להר הבית. בקיצור תהיה עקבי ותפסיק לפסוח על שתי הסעיפים.
ע

הצגת כל התגובות

20
נחשפתי למעשה הזה לפני כמה שנים ומאז אני ממש משתדל ללכת דוקא דרך שער שכם.
*
19
הסיבה האמיתית הייתה ואת זה הוא אמר למקורביו כי הערבים לא יעשו לי כלום מפני שאיני רב איתם
ג'פרי
הספר האיש על החומה אינו אמין למי שמכיר את המערכת זה ספר מאוד מגמתי
ג'פרי
18
חלש מאד מאד מאד.... ראש בקיר הכותב הזה.... כל מה ישר הוא מעקם..... המקרים הם אחת לאחת אותו דבר...לכן ללא חת וללא מורא עלה נעלה ונגרש אותם מכל עיר הקודש .. ירושלים לא שלנו.... אלא של בורא עולם ולאף אחד אין רשות לתת אותה גם לא זמנית וגם לא בעקיפין וקל וחומר לא לאותם שוחרי דמינו וארצנו שנאמר עליהם והו
אליאור כהן
17
וואלה לא הבנתי את ההבדל ...
ד
16
הרב זוננפלד זצ"ל הסביר בדיוק למה הוא הלך דרך שם, כדי שלא יחשבו הערבים שרוצים לגרש את היהודים מארץ ישראל שהם יצליחו בזה, אלא להיפך. למה בגלל שעברו שבעים שנה משהו השתנה? לא ברור.. אין פה הסבר אמיתי.
לא ברור
15
ברור שהרב זצ"ל חי ברמ"ח אייבריו את מאמרו של הגר"ח מוואלוזין אין עוד מלבדו. ואצלו לא הוי סכנה כלל ועיקר, משא"כ עמך או בניו שלא היו באותה דרגה. גם לבי אומר לי שדעתו כדעת האחד מהרוגי מלכות, הן אני זקן מוטל לפניהם, ולכל היותר יעלה על קידוש השם, וזה הוא נזק לאויבים יותר מכדי חייו.
אמת
14
חחחח יפה
שמידע
13
שכתוב ההיסטוריה השבועי, והפעם - לא שכתוב ההיסטוריה אלא כיבוסה כדי שתתאים לערכים של רבנים אחרים
יהודי
12
לא מובן
אליעזר
11
כמידי שבת אנחנו הולכים וגם הלכנו בחג השבועות לכותל דרך שער שכם והיה ריק!החנויות היו סגורות והערבים בתוך הבתים.... חבל שלא הגיעו יותר יהודים = היה מצוין!!!!
תושבים
10
'אנשי מחשבה מהמגזר הליטאי' פחח צחקתי בקול..
ללא שם
9
מחילה. לא הבנתי את ההבדל.
*
8
גדלתי בירושלים שורש משפחתנו מירושלים העתיקה מה שנקרא "בין החומות" ואבי סיפר לי פעמים רבות את הסיפור הזה ששמע מסבו שהיה בזמן ריו"ח זוננפלד זיע"א בגירסא קצת שונה, אבל זה לא מה שחשוב. הענין הוא ההמשך: שהרב זוננפלד היה הולך קבוע! דרך שער שכם אלא שציווה לבניו שהם לא ילכו דרך שם מאחר שאותו הערבים מכבדים
ירושלמי שורשי
הגירסה השונה הוא האמיתי אבל חוסמים פיות!
ר
7
חבל מאד שגדולי הדור לא עשו כמו הרהג זוננפלד, ככה נלחמים על ארץ ישראל! וכידוע, ארץ ישראל נקנית בייסורים! אם היו לנו גדולי דור כמו הרב זוננפלד- מן הסתם, התלמידים לא היו מתים לשווא במירון או בקפיצות על טריבונות, אלא מקדשים שם שמיים במקום המקדש!
חיפאית
6
מהקמת המדינה הערבים יותר שונאים אותנו ופחות בטוח? מה התוצאה של פרעות תרפ''ט ומה התוצאה של פרעות תשפ''א? ככל שהמדינה מתקדמת יהודים נרצחים פחות, ורק הערבים זה אותם ערבים והים אותו הים
לא הבנתי
5
איך יכול להיות שבתר''פ המצב בעיר העתיקה היה יותר טוב מהיום? הרי תר''פ היא שנה לפני פרעות תרפ''א, ואתה הכותב כהיסטוריון אמור לדעת את זה. לכן התירוצים למה הגר''ח פסק אחרת מהרב זוננפלד הם תירוצים עלובים וקלושים.
ג
4
מצחיק ברמות... בתשפא פחות בטוח??? אתה חי בירח? אם כבר הסיבה שאפשר כיום לסמוך על המדינה והמשטרה ששער שכם ישאר בידינו. ואפשר יומים לוותר.
ישראל
3
מרתק לשמוע האם אותם "אנשי מחשבה מהעולם הליטאי" שאלו את הגר"ח קנייבסקי והגרי"ג אדלשטין מה דעתם על השקפת הגרי"ח זוננפלד בענין, לפני שטרחו למצוא חילוקים מפולפלים כאלו... כל בר דעת שמכיר טיפה היסטוריה יודע שהסכנה בימי הרב זוננפלד היתה לאין ערוך ובלי שום השוואה למצב בימינו. דרוש חוסר ידיעה משווע בשביל לנ
י. ג.
2
ישר כוח על חשיפת דברי הגרי"ח אין ספק שזה הקו שצריך להנחות אותנו במצב הנוכחי בארץ ישראל
יוני גנץ
1
לא שיכנעתם שיש הבדל, כי באמת אין הבדל ורק העסקנים של יתד נאמן שהם עמי ארצות ומחליטים שזה דעת תורה.
בני
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים