כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

אסון הרמיסה בעזרת הנשים בחג השבועות

בחג שבועות תע"ה (1715) בעיר מֶץ בצרפת אירע אסון רמיסה מזעזע, בעזרת הנשים של בית הכנסת, שגרם למותן של שש נשים; והסיבה? "חטאים שנעשו בחג שמחת תורה" (היסטורי)

| 20 | כיכר השבת |
כך נראתה הרבנית גליקל מהמלין. ציור של לאופולד פיליחובסקי בתחילת המאה ה-20
כך נראתה הרבנית גליקל מהמלין. ציור של לאופולד פיליחובסקי בתחילת המאה ה-20 (צילום: מתוך ויקיפדיה)

תיאור מזעזע ומפורט על אסון הרמיסה בחג שבועות תע"ה (1715) בעיר מֶץ בצרפת כתבה הרבנית גליקל האמיר בת ר' יהודה לייב.

הרבנית גליקל בת המאה הי"ז/ח, הייתה אשת עסקים והיסטוריונית חשובה ביותר. אסון זה שתועד בכמה ממקורות התקופה, כנראה היה הגדול ביותר שאירע בבית כנסת יהודי בעזרת הנשים.

בעת התפילה החגיגית בזמן סלסוליו של החזן המפורסם ר' יוקלי מרישא, בית הכנסת הזדעזע: "כאילו בניין גדול קורס תחתיו". הגברים חששו לגורלן של הנשים, וקראו להן שיצאו מבית הכנסת. בשעה שהנשים ברחו בבהלה מעזרת הנשים, אירע אסון רמיסה ר"ל.

כך נראתה הרבנית גליקל מהמלין. ציור של לאופולד פיליחובסקי בתחילת המאה ה-20 (מתוך ויקיפדיה)

"ומכיוון שכל אחת השתוקקה להקדים את רעותה, נפלו רחמנא ליצלן זו על גבי זו, על המדרגות שכבו יותר מחמישים נשים, והיו מעורבבות כל כך זו בזו כאילו הודבקו בזפת זו על גבי זו, והחיות עם המתות", כותבת הרבנית גליקל ביומנה.

שש נשים קפחו את חייהן באירוע הטראגי.

הרבנית גליקל מתארת את שעבר עליה: "ובמקום הזה שבו שכבתי מוכרחים היו לעבור כל הגברים שרצו לעזור לנשים שעל מדרגות העזרה העליונה, ואילו חלף ממש עוד רגע אחד הייתי נרמסת, אבל לבסוף הבחינו בי הגברים ועזרו לי לקום".

ספרה של מרת גליקל מהמלין (באדיבות רפאלי מכירות פומביות)

הרבנית גליקל מציינת ביומנה שלא רק דוחס גרידה גרמו לאסון הכבד, אלא גם: "חטאים שנעשו בחג שמחת תורה".

המדובר על שמונה חדשים קודם לכן בחג שמחת תורה, בעת הגבהת ספר התורה בעזרת הגברים, הנשים חפצו להביט בספר הקדוש, ולכן ניסו להציץ מתוך החלונות הקטנים שצופות לעזרת הגברים.

אולם קטטה התרחשה בין הנשים על זכות הראשונות להביט: "והן קרעו אישה מעל ראש רעותה את השביסים ועמדו גלויות ראש בעזרת הנשים, משום זה התחילו הגברים בעזרת הגברים גם כן לריב ולהתקוטט זה עם זה", מתארת הרבנית גליקל ביומנה.

יש לציין שתופעה נדירה ביותר היא ספר זיכרונות שכתבה רבנית יהודית. הספר נכתב במקורו ביידיש. ובימינו הספר נגיש במהדורה דיגיטלית באתר 'פרויקט בן יהודה'.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
20 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
9
הקורבן הוא האשם, אין חדש תחת השמש .....
וועדת חקירה
8
מהדורה דיגיטאלית משנת תרפ"ט?
ללא שם
7
רדיד הוא חובה משום דת יהודית ורק היכן שנהגו. אבל כסוי ראש בסיסי הוא מדת משה. ונפק"מ לכתובה. פאה בפרט כמו של היום מזכיר יותר את נשות ירושלים בזמן החורבן-ותלכנה נטויות גרון ומסקרות עיניים הלוך וטפוף וברגליהן תעכסנה. לפני שתקרא לאחרים עמי ארץ - תלמד
אבנר
תפסיקו לדאוג לצניעות של נשים!! מי שזה כל כך מעניין אותו זהרק מראה שהראש שלו כל הזמן מונח שם.... זה לא מראה שום דבר חיובי!!! אנשים בטוחים שהם צדיקים....
המרכז לתמלול
נוהגת בארצנו? חשבנו שזו מדינת היהודים, לא? ואם לא נהגו, אז ללכת ברדיד בישראל זה לא צנוע? ההפך מצניעות? מה ההיגיון? מי שרוצה לשים, שיבושם לה. אני חושבת שזה קונטרה נהדרת לכל הפאות בריכוזים "החרדיים", שהם אלה שכנראה יספקו בראשונה את העונש על ההתחזות שלהם...
אז דת יהודית לא

הצגת כל התגובות

6
מצמרר מאיפה הם מביאים את הדברים האלה
שלמה
5
זו לא תמונתה אלא תמונה של צאצאית שלה שביקשה להתחפש אליה. בנוסף, לגבי המשפט האחרי - תרגום עברי ראשון ראה אור בתרפ"ט, ורק בהמשך חלפי שנים אחדות נכלל פרויקט בן יהודה. כי לא היה אינטרנט אז. יש בינתיים תרגום שלם חדש.
התמונה והתרגום
4
גם אז וגם היום המחלוקת והשינאת חינם אין חדש תחת השמש ועדיין אלפיים שנה ועוד לא תיקנו את החטא הזה בעוונותינו הרבים רחמנא ליצלן
ללא שם
3
גם הפעם בגלל חוסר צניעות שההיתה במירון שרקדו בחורים ובחורות יחדיו בדיוק לפני האסון
גם הפעם
אתה מדבר מידיעה או משמועות?
שי
נו באמת, מאיפה אתה מביא את ההזיות האלה.
בלה
אתם לא שמים לב שלא מדובר על צניעות אלא על שנאת חינם?? עבירות שבין אדם לחברו!
א
2
מעניין איך אין לה פאה?! (בציניות) אלא מאי, מעולם בשום דור נשים לא הלכו עם פאה. בטח לא בפריצות של היום. וכל המטעים והמתעתעים תסכר לשונם. שימו לב גם איזה כיסוי ראש צנוע וכן על השרוולים הארוכים. המבין יבין, והשחקניות? ה' הטוב יחזירן בתשובה שלמה.
פאה?
הזרם היחיד ביהדות שרבניו אסרו על לבישת פאה זהו הזרם הספרדי. נקודה. אצל שאר הזרמים לרוב זה לא משנה ואילו בזרמים מסוימים ישנה עדיפות של פאה בהוראת גדולי ישראל. אז שכל אחד ואחת יעשה כהוראת רבותיו ולא יטיף לשני . מה שאצל הספרדים אסור אצלי הוא מצווה! כיוון שגם השולחן ערוך שלנו הוא מעט שונה כנ"ל לגבי הש
.
הרמב"ם פוסק שמי שמכסה את ראשה במטפחת בלבד, ללא רדיד מעליה, בעלה יכול לגרש אותה ללא כתובה. פעם נשים היו הולכות עם מטפחת ורדיד, כמו הגברת בציור. היום הן הולכות רק עם מטפחת, ול-95% מהן רואים שערות מכל הצדדים. לעומת זאת פאה מסתירה הכל. לכן גם הפוסקים הקדמונים (והם במיעוט מספרי מובהק) שהתנגדו לפא
י.ב.
רק יש לשים לב איזה פאות התירו פעם. אף אחד לא התיר פאות יפות וטבעיות כשם שהולכות היום. ה' ירחם על כל עמו ישראל!
לאה
יאללה, יאללה, לא לבלבל את השכל! הפאות זה הדבר הכי טוב בעמ"י! גברים בטלנים שבמקום ללמוד תורה, יושבים ומבלבלים את השכל. לכו ללמוד, בטלנים!
שלומית
את טועה. גם פעם עשו פאות משיער טבעי, והן נועדו במפורש - כדברי הגמרא - שהאשה תיראה בעלת שיער יפה יותר. האם לאשה אסור ללכת עם בגד יפה כי הוא מייפה אותה? תפסיקו להמציא שטויות ללא מקור. מה שאסור לאשה להראות הוא את השיער שלה בלבד, ותו לא. לשם כך עליה לכסותו באופן שלא ייראה, באיזה אופן שתרצה, ואפילו אם ה
י.ב.
"מעולם בשום דור"... אולי תלמד קצת ותראה שכבר לפני 500 שנה, הנשים היהודיות באיטליה לבשו פאה. וכך בכל הדורות האחרונים.
לוי יצחק
1
למה הרבנית?
מה רע בשמה המוכר מאז ומעולם - גליקל מהמל
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים