כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

הגר"ש אלתר נשאר בצ"ע על האר"י הקדוש

ידוע המעשה באחד האנוסים, שהיה מניח בארון הקודש חלות שאפתה אשתו, וחשב כי הקב"ה נהנה מהם; הרב גער בו, והאר"י הסביר לרב כי טעה; ומה העיר הגר"ש אלתר? (היסטורי)

| 126 | כיכר השבת |
הגר"ש אלתר
הגר"ש אלתר (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

הערה מעניינת הופיעה השבוע בעלון 'בנאות דשא', היוצא לאור בידי קהילת הגר"ש אלתר.

בעלון המוגדר כ'דולה ומשקה מתורת רבוה"ק מפרשיסחא קאצק וגור זי"ע במשנת רבינו ראש הישיבה שליט"א', מתאריך ל"ג בעומר תשפ"א, גליון נ"ו, מדור 'שיח תדשא' (עמ' ה'), הובא הסיפור המפורסם על אחד מהאנוסים מפורטוגל שעלה לעיה"ק צפת בזמנו של האר"י הקדוש, ושמע את הרב של בית הכנסת דורש מידי שבת אודות 'לחם הפנים' שהיה בבית המקדש, ובימינו, בעוונותינו הרבים, נעדר מאיתנו. אותו אנוס לשעבר, שהיה עם הארץ, הבין שאין לקב"ה נחת רוח, בשל חסרון לחם הפנים בזמננו.

מכאן ואילך היה אותו אנוס מבקש מאשתו בכל יום שישי לאפות חלות ריחניות ועסיסיות בשביל ריבון העולמים, והיה מניחם בארון הקודש בבית הכנסת בו היה מתפלל. למחרת, בעת פתיחת הארון להוצאת ספר תורה, היה האנוס מביט מה אירע לחלות, וכשראה כי אינן במקומן, הבין לתומו כי ריבון העולמים אכל את החלות שהכינה אשתו, והיה מאושר על שגרם נחת רוח לקב"ה. האמת היתה, שהשמש שמח בכל שבוע לקחת את החלות לביתו.

יום שישי אחד אירע, ורב בית הכנסת, שבעקבות דרשתו התחיל האנוס להביא 'לחם הפנים' לריבון העולמים, הבחין באנוס מניח את החלות בארון הקודש. מיד גער בו: "שטיא! וכי סבור הינך שהקב"ה הוא בעל גוף, ואוכל ושותה? ודאי השמש לוקח את זה, ואתה סבור שהשי"ת הוא המקבלם – אדרבה, עוון גדול הוא לייחס גשמיות לקב"ה, שאינו גוף ואינו בעל גוף ח"ו!".

האנוס התחיל לבכות על העבירה הגדולה שעשה. לא עברו אמנם מספר רגעים, והנה הגיע שליח מהאר"י הקדוש, ומסר לרב בית הכנסת, שעדיין עמד שם והטיף מוסר לאנוס: "צו לביתך, כי למחר בעת שהיה לך לדרוש – מות תמות!".

נחפז הרב אל האר"י ושאל, מה פשעו ומה חטאתו שנגזרה עליו מיתה? הסביר לו האר"י הקדוש: "לפי שביטלת נחת רוח שהיה לו להקב"ה, שמיום שחרב ביהמ"ק לא היה לפני הקב"ה נחת רוח כזה כמו באותה שעה, שהיה אנוס זה מקריב לפניו 'לחם הפנים' בתמימות ליבו".

בהערה שבעלון, מקשה רבי שאול: לכאורה, אם היהודי הפשוט היה מקדיש כבש ומקריבו לכבודו של ריבון העולמים, ודאי שהיתה חובה על רב בית הכנסת למונעו מחיוב כרת, משום שחוטי חוץ! למה אם כן נענש הרב על שמנע מן האנוס לחטוא בהגשמת הקב"ה, כאשר הרמב"ם בפירוש המשנה אומר כי "יקר בעיניו ללמד אחד מעיקרי האמונה"?

רבי שאול מציע: "אולי בכל כהאי גוונא צריך שיהא למוחה כוונה גמורה לשם שמים, ואז יש שכר על הפרישה, ולא כן היה בהאי עובדא", ולבסוף נשאר בצריך עיון.

מעניין, כי טענה דומה הועלתה נגד הסיפור המפורסם בידי ד"ר ישראל נתנאל רובין, בספרו על הנמנעות בחוק האלוקים. ד"ר רובין מצטט את דברי הרמב"ם החריפים במורה הנבוכים חלק א, פרק לה:

"כשם שראוי לחנך את הילדים ולפרסם להמון, שהשי"ת אחד, ושאין ראוי לעבוד את זולתו, כן ראוי שיקבלו שהשי"ת אינו גוף [...] שלילת ההגשמה, והעדר הדמיות וההיפעלויות, הם דבר שמן הראוי לדבר עליו במפורש ולהבהירו לכל אחד לפי תפיסתו, ולמוסרו בקבלה לילדים, נשים, כסילים, ולפגומים מלידה, כמו שמוסרים להם בקבלה שהוא אחד [...] לא ראוי להניח אף אחד להאמין בהגשמה [...] שאין זה אלא כמניחו להאמין בהעדר השי"ת ח"ו".

הרמב"ם גם קבע בין י"ג עיקרי האמונה, שאנו חוזרים עליהם בכל יום, מיד לאחר העיקר השני "אני מאמין באמונה שלמה שהבורא ית"ש הוא יחיד", את העיקר השלישי, "אני מאמין באמונה שלמה שהבורא ית"ש אינו גוף"!

אילו היה האנוס חושב שיש יותר מאלוק אחד ח"ו, האם היה הרב נענש לו הסביר לו כי "ה' אלוקינו ה' אחד"? אם כן, מדוע נענש הרב על שהסביר לאנוס שהקב"ה אינו גוף, כאשר לפי הרמב"ם, "כשם שראוי לחנך את הילדים ולפרסם להמון, שהשי"ת אחד, ושאין ראוי לעבוד את זולתו, כן ראוי שיקבלו שהשי"ת אינו גוף"?

-----

- לקריאה נוספת:

ספרו של ד"ר רובין, עמ' 407-406.

עלון 'בנאות דשא', 'דולה ומשקה מתורת רבוה"ק מפרשיסחא קאצק וגור זי"ע במשנת רבינו ראש הישיבה שליט"א', מתאריך ל"ג בעומר תשפ"א, גליון נ"ו, מדור 'שיח תדשא' (עמ' ה')

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
126 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
69
למה מעיקרא צריך לערבב את הסברא של רובין הזה עם, להבדיל, הגר"ש אלתר שליט"א. לא קרב זה אל זה כלל ועיקר.
די באמת
68
ראש הישיבה מגור הגר"ש אלתר שליט"א הוא ללא ספק אחד מגדולי וצדיקי הדור. אני אישית קורא בכל שבת את העלון "בנאות דשא" שם ניכרת גדלותו העצומה בכל חלקי התורה.
עקיבא
67
כל הדיבור הזה פשוט מוציא את הלקח והמוסר של הסיפור והרעיון פה לא לפלפל ולעיין בסיפור הזה כמו שזה חידושי הגרי"ז אלא פשוט לקבל את המוסר ולהאמין שמה שהיה בטח הסתדר עם הלכה כנראה שלגמרי פשפש הנקודה....
י. ש. בריקמן
ואולי זה לא קרה?... הדרך לבדוק זה ע"י בדיקת התאמה להלכה, שאם זה תואם אולי זה קרה. ואם לא, אז ודאי שלא קרה. אי אסור להאמין ללשון הרע על האר"י.
מחויב לתורה

הצגת כל התגובות

66
אני גרה ברחוב של הרב שאול, ואנח מכירה אותו כבר שלושים שנה, אין כמו הקדושה והענווה של הרב שאול
ימימה דרעי
65
עכשיו אני מבין למה גור מפחדים ממנו, האיש תותח בקנה מידה בינלאומי
חיים פרצובין
חח
דני
64
איפה ניתן לקבל את הגליון בנאות דשא בצפת ?
צדוק ורדיגר
63
לא הבנתי את כל הסיפר, אבל הרב שאול עושה רושם של גדול הדור, אני לא מכירה עוד רב שכל כך הרבה אנשים עוסקים בדברי תורתו
שפרה קרימלובסקי
אנשי האינטרנט עסוקים איתו. אותם 20 איש בהרבה שמות בדויים...
בעיקר באינטרנט
62
יגדיל תורה ויאדיר, מחמם לראות כמה יהודים עוסקים פה בתורה בזכות רבי שאול,
עובדיה חממה
61
הרב לא נענש והסיפור לא היה ולא נברא כי הרב עשה את המוטל עליו ובזה גרם נחת לקב"ה. לא רק עבודת השם של תמימות מביאה נחת רוח לבורא יתברך גם קיום רצונו מביאה נחת רוח לבורא ואין מי שמביא נחת רוח לבורא יותר מעמלי התורה בעיון אשרי מי שגדל בתורה ועמלו בתורה ועושה נחת רוח ליוצרו
הרב לא נענש
60
ויש ליישב. הרב שבא למנוע את האדם הטועה, היה לו למצוא זמן ולבאר לו עניין האמונה, והתורה באהבה. את כל העניין, ולא לבזותו ולתת לו תחושה שהוא שוטה.
סנגור
59
כנראה הבעייה היתה לא ב*מה* שהסביר אלא *איך* הסביר
ללא שם
58
זכורני שראיתי בספר "רבינו" שחיבר הרב אליהו שיטרית ושם העיד שמרן גאון ישראל רבינו עובדיה יוסף אמר על סיפור זה שאינו מאמין שהוא אמיתי כי הרב צדק מהטעם הנ"ל
רפאל
57
לשואלים על מקור: הסיפור מופיע במשנת חכמים לרבי משה חגיז שחי 120 שנה אחרי האר''י. האם מישהו יודע על מקור קדום יותר? תודה מראש.
המקור
56
עיקר הקושיא לא ברורה כלל, כי למרות שלקב״ה אין גוף, עדיין צווה לנו להביא את לחם הפנים. והרי הקרבנות היו נאכלים בשריפה, ומנין שאנוס זה לא חשב שלחם הפנים נאכל כקרבן ולא כאכילה של גוף? לא ברור.
קושיות מרן הגר״ש שליט״א
55
אם תלמידו חסידות אמיתית זה בכלל לא שאלה כי הפשטות היא הכול וכמו שאומרים לא פשוט להיות פשוט הצדיק שהביא את הלחם לה' עשה זאת מכל ליבו הטהור לא שהבין ויתכן שלא ידע ג'כ את השחוטי חוץ הוא עשה בשביל לכבד את ה'
יהודי פשוט
54
לגעור בבוטות באדם תמים שהתכוון בכל מאודו לשם שמיים, עצם המעשה הוא חוסר רגישות ומעיד שהמוכיח לא התכוון לשם שמיים אלא פעל עם מידות רעות. "עם גבר תמים תתמם". יש אינספור דוגמאות של אנשים שפעלו בתמימות ופעלו בשמיים ישועות, עם כל חוסר הידע ההלכתי שלהם. בכלל, השורש של עבודת ה' זה "בני תנה ליבך לי". להעיר
ללא שם
53
הסיפור הזה לא היה ולא נברא. יש שני קובצי סיפורים על האר"י: 'שבחי האר"י', 'תולדות האר"י'. בדקתי בשניהם. הסיפור הזה לא נמצא. הסיפור הזה הוא המצאה מאוחרת, וחבל לדון בו.
יהודה שלומוביץ
על רבי משה חגיז שמעת? ח"ו לומר המצאה על דבריו.
חיים מאיר
52
חלק מהמגיבים כאן אינם מבינים את המונח צ"ע לאשורו. רבי שאול שהוא ת"ח עצום וייגע בתורה [הדברים ניכרים בכתביו ובדברותיו ושיעוריו הרבים ולא בסיפורי בדיות] יודע איך לגשת לסוגיא, הוא יורד לעומק העניין לומד אותו ומוציא מתוכו פנינים. צריך עיון פרושו כפשוטו שצריך עוד לעיין וזה הכי מכבד שיש. מי בכלל יכול לחשו
חיים מאיר
אל תבלבל את המוח אין דבר כזה שצ"ע על האריז"ל. מעולם לא תראה ביטוי כזה אצל מי שמבין בענינים. חכמים הזהרו בדבריכם. להודיע בפני כל עם ועדה שטעות הוא בידי ואם ריק הוא מכם כפשוט.
שמרל
אם רע"ק איגר נשאר בצ"ע על האמוראים....
בערל
שמרל כתבת שמעולם לא נראה ביטוי כזה אצל מי שמבין בענינים. כנראה שמעולם לא פתחת ספר אבל ישנם ביטויים כאלה אצל אנשים גדולים גם כמו הפרי מגדים אם הוא נחשב מבין בענינים אצלך.
חיים מאיר
למבין בענינים ברור שלהוכיח מפרמ"ג אין כאן מקומו, על כל דבר ודבר ועל כל ענין וענין שדן הפרמ"ג שגור בפיו ביטוי צ"ע. מ"ש "גם", מעניין לדעת מי זה שבאתה לרבות? מעניין, כוונתך בהערתך: שמעולם לא פתחת ספר (ביטוי השייך לדיוטא תחתונה), עם כל הענווה - ברור שאתה לא מכיר אותי. וזה טוב מאד.
שמרל
ברור . על רבותינו הראשונים אפשר להשאר בצ"ע אבל על האר"י לא... (צריך עיון הכוונה שיש לי שאלה ואין לי תשובה ואני צריך לעיין , מה הבעיה לא הבנתי , לדעתך אם למישהו יש שאלה הוא צריך לענות לעצמו זה מובן וזה ברור ? אין לי מושג מי אתה והיכן למדת אבל מי שמבין יודע שלא זו דרכה של התורה)
ש
למה לא הבנת? ועוד אתה כותב על עצמך שאתה מהמבינים. אבל הפרי מגדים כותב צ"ע על האר"י.
חיים מאיר
מה הקשר בין הפרמ"ג לר' שאול?!
זונדל
שניהם מגדולי התורה, כל אחד בדורו.
בערל
51
זה באמת צ"ע כי לתפיסת הרב בכוונת היהודי שהקב"ה בכבודו ובעצמו אוכל הוא בהחלט היה צריך להוכיחו ולחנכו על הי"ג עיקרים. אבל אולי בדרך אפשר שרבינו האריז"ל ראה שאין זה בכוונת ליבו לגשם והראיה שזה פועל נחת רוח למעלה. רק לפ"ז צ"ע אמאי הוא נענש במיתה על שוגג הרי אין לו את אותה ראייה זכה של האריז"ל? ואולי הפש
ש
לא צריך ולא עיון פשוט וברור שהיהודי התמים לא התעמק בעניין, וחשב שנותן מנחה ומתנה לה' ולא התכוון כל הגשמה. והרב שלעג לכסילותו כעס עליו והוסיף ליחס לו אשמת הגשמה. ובכך צער את היהודי התמים שכוונתו הייתה לטובה. עובדה שעל הרב נגזרה גזירת מיתה משמים, ולא על היהודי!
משה
50
אולי אפשר שהצורה בה גער בו היתה בעוכריו, והיה לו להסביר לו בנועם, כיון שעם הארץ היה ולא ידע. ועדיין צ"ע.
בועה
לאמיתה
אמת
דברי אמת
דברי אמת
49
25 שנים כלאו אותו מלומר דברים , אחרי שפרש רודפים אותו כאילו הוא קנוי להם בקניין עולם , ועכשיו אחרי האסון במירון , גור לא מסוגלת להוציא את המילים שנאת חינם בכל "דרשות החיזוק" ההמוניות שהיא עורכת , רק טכנעלעגיה
אחד האנוסים-גור
48
נגיד שהיהודי התמים עשה נחת רוח לקב"ה ממש כמו לחם הפנים בבית המקדש. אבל מה לעשות שהגמ' אומרת שהתורה יקרה גם מכהן גדול שנכנס לפני ולפנים אז הרב שקיים את חובתו מן התורה עשה נחת רוח לקב"ה יותר מהיהודי התמים וכל מלה של לימוד התורה או פלפול התורה עושה נחת רוח לקב"ה יותר מכל הסיפורים והלקחים המוסריים והחסי
יקרה מפנינים
47
האמת היא ... שהוא סתם פלפלן וכל האמצעים כשרים וכל ה"גדולי עולם " נחשבים בעיניו כחומר לפלפולי סרק ,ולהראות לכולם כמה הוא גאון ..... הגיע הזמן שתקלטו !!!! [רק להזכיר ,שגם על ה"שבתי צבי "אמרו שהוא גאון בכל התורה ,משיח וכ''ו ] נקודה למחשבה ...
האמת היא ...
אם כבר לדמות לשבתי צבי. מתאים יותר לדמות מי שאומרים עליו שהוא משיח וד"ל
אם כבר
גור נדל"ן. תתבייש. עפ"ל.
ישראל
אתה שוטה אמיתי!
לגערער
46
(לא לגופו של איש , ולמחלוקות בגור ). אם לרב השואל הנכבד , יש קושיה , היא לא על הרב האר"י זיע"א ! היות ולא הרב האר"י העניש את רב בית הכנסת שם . הרב האר"י בסה"כ הודיע לרב בית הכנסת כי נגזרה עליו מיתה, מן השמים ! כך שאם יש למישהו קושיה , למה ? , הרי שהקושיה היא כביכול על גזרת שמים ולא על הרב ה
לגופו של ענין
התחלת טוב. אבל בהמשך התבלבלת אכן הצ"ע אינו על האר"י אלא המסקנה מדבריו אם האר"י בא לספר סיפורים אין מקום לקושיות. אבל הסיפור בא להורות דרך וע"ז הצ"ע כי תורה לא בשמים היא ואפילו אם האר"י היה מספר מראש את הידוע לו בשמים לרב הזה לא היה צריך לשמוע לו כי אם לשאול את הבית יוסף מה הוא פוסק
התחלת טוב
ל התחלת טוב אתה בטוח שהבנת את המשך דברי ? אחדד את המסר : א), היה נחת רוח בשמים ממעשיו הפשוטים של האיש , כונת -הלב הטהורה שלו, היא זו שעשתה נחת -רוח בשמים ! ממש כמו הקרבת לחם הפנים בבית המקדש ! ב), גם אם הוא היה טועה , וה"בית יוסף" היה פוסק שצריך להסביר לו את טעותו , היה מן הראוי לעשות זאת בשי
לגופו של ענין
אתה יותר חכם מכולם ! גם מחז"ל... (בצחוק, חלילה לחשוב כך...)
אין עליך !
היכן כתוב בסיפור שהוא ציער אותו. חייבים להתייחס לסיפור כפי שנכתב. כל הוספה זה על דעת הממציא בלבד על פי הכתוב בסיפור העונש הוא על כך שגרם להפסיק את הנחת רוח לקב"ה
מי סיפר לך
וכן מצאנו לדעת הרמב"ם שמשה נענש במיתה בחטא מי מריבה בגלל שכעס וצער את היהודים שצמאו למים באומרו "שמעו נא המורים" וכלשונו: מחה בו ה' שאיש כמוהו יכעס בפני קהל ישראל, במקום שאין הכעס ראוי בו... וזהו חילול השם, לפי שכל תנועותיו ודבריו כולם למדים מהם... והיאך יבוא ממנו הכעס?" ותירצנו קושיא גדולה מקושיו
משה
45
לכאורה, אם היהודי הפשוט היה מקדיש כבש ומקריבו לכבודו של ריבון העולמים פירוש אם היהודי הזה היה חושב בטעות שמותר להקדיש כבש ולהקריבו בחצר ביתו לפני ריבון העולמים, דבר שאסור ויש על זה חיוב כרת. ודאי שהייתה חובה על רב בית הכנסת למנעו מחיוב כרת, משום שחוטי חוץ! פירוש, חיוב הרב למנעו היה בכל אופן גם אם הא
שוטנשטיין
די לקשקש במסווה למדנות, אין כל הגשמה בהבאת קורבן, ואו בהגשת מנחה לה'. וגם אין לזה קשר לשחוטי חוץ. נקודה.
גבי
44
אההה ממש עמקות וגאונות נפלאה.
גבי
43
לא קשיא ולא מידי ,אין שום הגשמה בהבאת קורבן ,והסיפור פשוט ומובן. וצ"ע זה רק על הצ"ע
אליהו
ההגשמה היא בגלל שחשב שהקב"ה "אוכל" את החלות. ומה הדמיון להבאת קרבן. עד כדי כך המזומנים מטמטמים אותך?
קצת הבנה
הוא לא חשב שה' אוכל את החלות, אחרת היה ממתין לפגוש אותו.
דני
כשהייתי ילד חשבתי על השאלה הזו, והתשובה היא אכן ממש פשוטה. יהודי תמים חשב שהוא מקריב כמין קורבן, ואין בזה לא שחוטי חוץ ולא הגשמה לקב"ה. לכן באמת יש צ"ע על הצ"ע של ר' שאול.
גבי
42
היכן ניתן לקבל את העלון בנאות דשא ?
שמעון שיטרית
41
ראיתי את גליון "בנאות דשא" ודברי ר' שאול בפנים. כל דבריו הם פשוטים וישרים ולא נשאר בשום צ"ע. וכל הרעש כאן היא לא דובים ולא יער והכל יבא על מקומו בשלום. חוששני שעשו שטורם וטומל מכלום רק לפרסומת הגליון.
שמרל
40
מישהו יודע מה השאלה הגאונית על המעשיה המסופרת הזו, איזה הגשמה יש בהקרבת קורבן לה' ? ואיך הגיע מלהניח חלות לנחת רוח לה' לשחוטי חוץ? אולי בגלל שאני שייך לבקיאות ולא לעיון העמוק של ר' שאול, אני לא מבין.
משה
הסיפור, בגרסה שנמסרה פה, הוא שהשמש חשב שהקב"ה אוכל את החלות
אריק1
ציטוט: "אולי בגלל שאני שייך לבקיאות ולא לעיון העמוק של ר' שאול, אני לא מבין" לא מדויק, אתה מסוגל להבין אבל צריך קודם כל רצון להבין אבל לא נורא, אתה יכול לחזור בתשובה ולרצות להבין אתה לא חייב לעבור ח"ו לעבור לר' שאול. אתה יכול להישאר בגור רק תרצה להבין ואז תבין. בגור בכל הדורות למדו והבינו והתעמקו וה
לא נכון
שכחת לציין שחוץ מהדור הזה...
משה
העניין הוא לרצות להבין ולא רק לחפש פירכות וקושיות במקום שאין צריך.
נכון
39
וכשרבי עקיבא איגר נשאר בצריך עיון על דברי התוספות זה בסדר ??? רבי שאול יכול להישאר בצריך עיון בדברי האר"י ולא קרה כלום
חיים בנט
הוא יכול להישאר בצריך עיון, אף אחד לא אומר שלא, הנקודה היא שאין פה שום קושיא ושום צריך עיון, וזה ההבדל!
ע
38
מעולם לא שמעתי את הסיפור "המפורסם" הזה. יש מקור?
סיפור מפורסם?
בוודאי, כנראה שלא קראת ספרים
ר
37
בספר 'רבנו' של הרב שטרית יד ימינו של מרן הגר"ע יוסף זצ"ל, הביא שהתבטא פעם מרן על המעשה הזה שכנראה הוא לא אמיתי, כי הרב נהג לכאורה כשורה וא"כ למה ימות?
א
אם מערערים על המשעה הזה, אז כנראה שהמעשיות שמספרים על הרב שלך הרב עובדיה גם לא אמיתי.
י
זו אותה תשובה ממש אלא בסגנון יותר מעודן של צריך עיון.
איש מבין
36
דברי תורה פרים ורבים אין עוד אחד בדורנו שמסוגל בשתי מילים לעורר כל כך הרבה אנשים "לחשוב" ולהתפלפל אשריך רבי שאול אני מתחיל להאמין שאדמור"י גור היו גדולי תורה
ליטאי
35
אף אחד לא מצליח לתרץ. מהסיפור משמע שאיך שהרב לא היה מדבר אל היהודי. את העונש הוא היה מקבל בגלל שגרם להחסיר נחת רוח מהקב"ה מהחלות הקושיא ברזל והתירוצים חלודה
קושיה ברזל
חחחח
גבי
אני חונכתי על גדלות האר"י ז"ל, והנה קם מישהו שיותר צדיק/ חכם מהאריז"ל ?? ועוד בדור שלנו ? אני מתחיל לחשוב שימות המשיח כאן... חשבתי שהוא רק יותר חכם מהאדמור מגור שליט"א, ואני רואה שהיד עוד נטויה...
חסיד גור
נכון. וזה גם הסיבה לכאורה שהגר"ש נשאר בצ"ע.
ש
34
צריך עיון האם מכות רצח זה מותר עבור נכסים וכסף
גור ער[ו]ד
33
דבר פשוט שהרב תפקידו להתנהג ככתוב בתורה. ואם יצא לו על פי פי דברי הפוסקים שצריך לגעור ביהודי הזה., זה מה שהיה צריך לעשות. גם האר"י הקדוש לא חשב שיש בכוחו לחלוק על הרמב"ם וכל הראשונים. ולא קובעים הלכה על פי סיפורים. תורה לא בשמים היא. מסקנה: הסיפור לא היה ולא נברא
עמית
32
חחח אם זה העיון של חסידי גור עדיף כבר ללמוד בקיאות כפי שכתבו פה מי חשב שהקב,ה אוכל את זה היכן זה כתוב בסיפור? לא שונה משאר הקורבנות ומנחות
יאצק
אולי תסביר לי מה הוא כן חשב אם לא חשב שהקב"ה "אוכל" את החלות. פשוט מחנכים אותכם לא לחשוב
אז תסביר
31
חסר חלק בסיפור. הסיפור נגמר אחרת. האר"י אמר לו צו לביתך וכו'. ויהי ממחרת קרא לו האר"י הקדוש וגילה לו שלולא הרמב"ם היה נענש במיתה אבל רבינו משה בן מיימון נעמד לפני כסא הכבוד וטען בעוז, הרב הזה נהג כהלכה וכפי שאני פוסק ואיני נותן רשות למלאך המוות לגעת בו בקצה ציפורניו. ולכן ניצלת. ויהי לנס ומעתה בא הכ
הצעה
30
מה המקור של הסיפור הזה? האפ הפלא יועץ כתב אותו או שזו הגדה שאין לה מקור?
השאלה מה המקור
ר"מ זכות כותב את הסיפור והוא היה דור אחד אח"כ.
אני
29
מעשה מפורסם וידוע! אפשר לדעת בבקשה איפו זה מצוי בכתבי האריז"ל? גם ידוע ומפורסם מגדולי הדורות מדורי דורות שאין צ"ע על האריז"ל החי, ח"ו!
שמרל
28
חבל על דאבדין ולא משתכחין, אנחנו חסידי גור הפסדנו את אחד מענקי הרוח בדורנו לטובת מחלוקת ושפיכות דמים, לאחר מאה ועשרים של הרבי הנוכחי כל משפחתינו המורחבת עוברת לרבי שאול
גערער מערד
עוד אחד מהפורשים במסווה שם גערר מערד. נפלתם עם טיפש. אתם מנסים לגרור איתכם עוד?
גבי
חס ושלום, איך אתה מדבר, ה120 של שאול יהיה הרבה יותר קרוב, ואתה עוד גורי מערד, GO TO HELLLLLLLLLLLLLL בקרוב,
דודודודודו
לרבי שאול מגיעים רק מי שמוכנים לשלם עבור הבחירה שבחרו. אל תעשה טובות ואל תבוא אחרי 120 של....
המאמין
27
עד להיכן הגענו? בן תמותה, בשר ודם, ויש לו צריך עיון על האר"י הקדוש??
השם ישמור!
יש לרע"א צריך עיון על מאמר רשב"י בגמרא, לך תשרוף את ספריו של רע"א.
צע"ג
זו היא דרכה של תורה ולא בשמים היא. תתחיל ללמוד
בור
גם בעלי התוספות נשארים בצריך עיון על דברי תנאים ואמוראים וכן על זה הדרך כל הבאים אחריהם.
ריבלין
פתח פעם ספר ? תתחיל ללמוד . אם לא עשית כן מוטב לך לשתוק. אגב, כנראה שגם לא למדת לקרוא כי צ"ע הכוונה שמשהו לא מובין וצריך לעיין . אז לדעתך אם יש למישהו שאלה הוא צריך לענות לא אין לי שאלה כי זה האר"י ?
ש
26
עיין בספרי הבן איש חי.
הסיפור לא מדויי
25
היה יותר כדאי לפרסם את דברי הגר"ש שפורסמו בערוץ 7
דוד
24
א. אם הרב היה דורש ''מידי שבת'' אודות לחם הפנים, וודאי הרב הזכיר כי הכהנים הם שהיו אוכלים. ומובא ב'כלי יקר' (שמות כה): "כי כולם אוכלים בזכות לחם הפנים שנותנים לכהנים דרך צדקה כמ"ש (ויקרא כד, ט) והיתה לאהרן ולבניו וגו' ואולי שבעבור זה נחלקו לו' חלות המערכה האחת כי הנותן פרוטה לעני ארז"ל (בבא בתרא ט ע
נח אשכנזי
23
מישהו יודע איך ניתן לקבל כל שבוע את הגיליון בנאות דשא ?
צבי אייכלר בית חלקיה
22
על מעשה כזה לשאול קושיות זאת טפשות גדולה' במחילה
טפשות גדולה
21
המיתה שנגזרה עליו היא לא עונש. הרב נהג כשורה וככה היה עליו לנהוג על פי ההלכה ועל פי מוסר ועל פי חסידות וכל השאר הבל הבלים אבל כיון שגרם להפסיק את הנחת רוח שהיה לקב"ה נגזרה עליו מיתה. הסברים למה? מיותרים
בני ברקי
מיותרים? למה? זה כאן הצ"ע..
ש
20
צ"ע על הצ"ע שכן הקרבת קורבן אינה הגשמה כלל, ונראה לבאר פשוט: שכוונת היהודי התמים היה שסבר שנאכל כאש המזבח משמים. ואילו הרב כעס ולעג לו גם יחד על תמימותו וכסילותו, ומכלל שכעס הגיע לידי טעות, ויחס לו אשמה ועוון 'הגשמה' לבורא. (ראה: תורת כהנים על קציפת משה בעניין חטאת ראש חודש פ' שמיני). ובכך הר
הפירוש האמיתי
19
לא יודע אם הסיפור הזה כמו שאר המעשיות נכונים, אבל צ"ע ודאי שאין כאן. אין שום הגשמה בהבאת קורבן.
משה
18
בזה המעשה התבוננתי לא מעט אמאי נענש הרב בכזה עונש חמור וה' יתברך ברחמיו המרובים העלה על לבי לומר כך דהכא היה מעשה שאיננו בסדר אך יחד עם זאת היה עבודת ה' נפלאה מאד והרב המוכיח היה לו להוכיח בוודאי שככה דורשת התורה הקדושה וההלכה הקדושה אך יחד עם זאת היה צריך לדאוג שאותה נחת רוח ועבודת ה' לא תופסק אלא
אלי
17
כנראה שהכעס עליו והצורה שאמר לו את זה זה הייתה הבעיה תאמר לו בנחת למה בכעס למה בפני אחרים
חיים
16
הסיפורים שגדלנו עליהם לא ממש ראוי להתרפק עליהם וגם מה שמשכנעים עכשיו מחר יהיה פייק
יהודי
15
א. שוגג לא חייב כרת כידוע אפילו בשחוטי חוץ...ולכן גם כשמונעים מאדם לחטוא בשוגג עושים זאת בשכל. ב. לא ברור שזה הגשמה.
ללא שם
14
ייתכן שהיהודי שהניח את הלחמים לא חשב שהוא מביא קרבן ולא חשב שהקב"ה ח"ו הוא גוף וזקוק לאכילה.. בסה"כ חשה שמא תחליף בהתר לעשות נחת רוח להקב"ה כעין מה שהיה בלחם הפנים.. וכהן שאנו שמים זרוע של עוף בקערת פסח זכר לקרבן פסח או ביצה זכר לחגיגה ואין בכך פסול.. ונמנעים מלשים בשר כבש וכו.. שנית זה סיפור שצריך
צ"ע על הצ"ע
13
וכי ימנע מהקב"ה להעלים את המאכל וכי אנו מגבילים אותו.... עדיין אין שום ראיה שהאיש חשב שהקב"ה גוף לפי דברי הרב "הנאשם" נמצא שהוא הגביל את הקב"ה....
דוד
12
מתי נוכל לשמוע איזה דבר תורה מהאדמור מגור?
נתי בירנדוף
כל שבוע יוצא למעלה מ 3 דפים
דני
רוצים לשמוע את הרבי מדבר שלשה משפטים, לא לראות שלשה עמודים שמערכת עלומה מוציאה על שמו...
שרולמנחם
יוצא כל שבוע ומפורסם במקומות יותר נקיים.......
משה
11
מרן הרב עובדיה ע"ה אמר (הוב"ד בספר "רבנו") שהסיפור הזה לא היה ולא נברא בכלל... אם כן מה כל הקושיות?!!!
לא מתחיל בכלל
10
הגר"ש אלתר הוא שר התורה החסידי - הרב עובדיה האשכנזי.
אריה
9
אני לא מבין איך אפשר להישאר בצ.ע על האריז'ל. עצם הכותרת לא טובה... ראשונים כמלאכים ואנחנו וכו'
חיים
ברור רק על ראשונים אפשר להשאר בצ"ע , כבודו פתח פעם ספר של אחד האחרונים ?
ש
8
גם הרב עובדיה אמר שהרב עשה בסדר [נכתב בספר ''רבינו'']
כל כך פשוט
7
אשרי העם שככה לו, אני מקנא בקהילתו של רבי שאול, איזה צדיק, איזה דברי תורה, מזכיר לי את חכמתו של הרב עובדיה
נתנאל מוסיאוף
6
מה שמכעיס את הגורים זה המילה צ"ע כי לשיטתם לא צריך ללמוד בעיון אז אולי כדאי לשנות את הר"ת לצ"מ והכוונה צריך מזומנים
מה שמכעיס
5
21 תכל׳ס אתה צודק
אין שום צ״ע
למה? הקרבן מביאים להקריב באש כמ"ש אשה ריח וכו' וכן לחם הפנים אוכלים הכוהנים שונה לכאורה מחשיבת האיש הפשוט ופשוט
ש
זה פשוט וברור שהרב קיים את חובתו כרב. ולא שייך לומר על מי שמקיים את רצון הקב"ה שייענש על זה. התשובה הפשוטה על הצ"ע שהסיפור לא היה ולא נברא וכפי שהרב עובדיה אמר. אבל בגלל שר' שאול "חסיד" העדיף לענות תשובה קוצקאית. שבכהאי גוונא צריך שהמחאה תהיה לשם שמים ולא כן היה בהאי עובדא. אבל זה עדיין לא עונה ולכן
יש ועוד איך יש
4
הגאונות הליטאית והחמימות החסידית באותו הגוף, לולי היה חי בזמן הגאון מווילנה כנראה שהחסידים והמתנגדים היו חיים ביחד
יצחק רביץ
בודאי שהיו חיים ביחד בזכותו, הרי הוא סמל האחדות והשלום של דורינו...
בודאי...
3
אין כאן קושיא כלל, האיש לא חשב חלילה שואט דבר של גשמות הבורא, ושחלילה יש אכילה או שתיה לרבש"ע, אלא שהוא חשב, שהחלות נלקחות באיזה נס פלאי, וכמו שהאש אוכלת הקרבן מעל המזבח, ולא שאוכלים אותו חלילה, כך הוא חשב שיורד אש מהשמים ואוכל החלות, ואותו הוכיחו שהאשים אותו בגשמות, והאיש לא ידע איך לענותו, ועל זה
יוסף
2
אולי ההסבר הוא שהרב נענש לא על זה שהסביר ליהודי האנוס שהקב"ה אינו בעל גוף. אלא הוא נענש על שהעיר לו בצורה חריפה ופוגעת, והיה צריך להעיר לו בעדינות. - ראה ויקרא י"ט י"ז: "הוכח תוכיח את עמיתך" - אבל - "ולא תישא עליו חטא", כלומר גם כשאתה מוכיח אותו על מה שהוא לא בסדר, עדיין "אל תלבין פניו ברבים" (רש"י
אולי ההסבר הוא
1
אין שום סתירה, הקב"ה אינו גוף, ובכל זאת פרשיות שלמות בתורה מדברים על הקרבת קורבנות, בבית המקדש הקריבו קורבנות על אף שהקב"ה אינו גוף, האם זה אומר שמי שהקריב קורבנות מאז ומעולם הוא מגשם את הבורא?? מה הקשר? וכי אלוקים צריך בשר של בהמות שאנו מקריבים את זה אליו? אותו דבר עם הקרבן שהיהודי מצפת הביא בתמי
א
אינו דומה לכאורה כי בעוד שלחם הפנים אכלו הכהנים ואכילת הבשר ע"י האש לא כן כוונת היהודי (לפי תפיסתו של הרב) שהקב"ה בעצמו אוכל אם פה ושיניים גשמיים ח"ו.
ש
בסיפור שהובא כאן נכתב "הבין לתומו כי ריבון העולמים אכל את החלות שהכינה אשתו,"
אריק1
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים