כיכר השבת

"מטמטמים את לבו"

הרב מוצפי מסביר מדוע אסור להחזיק כלב

הגאון רבי בן ציון מוצפי, מגדולי הפוסקים הספרדים, נשאל על ידי תלמידו בעניין האיסור להחזיק כלב בבית והחזיר לו מכתב מפורט עם המקורות: "כוחות שליליים עוטפים אותו" (חרדים)

| 77 | כיכר השבת |
הגאון רבי בן ציון מוצפי
הגאון רבי בן ציון מוצפי (צילום: יעקב כהן)

הגאון רבי בן ציון מוצפי, מגדולי הפוסקים הספרדים , נשאל במהלך השבוע על ידי אחד מתלמידיו בעניין האיסור להחזיק כלב בבית והחזיר לו מכתב מפורט עם המקורות לכך.

התשובה המלאה של הגרב"צ מוצפי

"בזוהר הקדוש בשלח ס"ה, ב. כתב על הפסוק לא תחרוש בשור ובחמור יחדיו, כי למעלה יש קלי' קשה שהיא שור וחמור, והאותיות שבתוכם ו' משור, מ"ו מחמור, הם כמספר "כלב", והוא החצוף מכל הבריות, ככתוב ולכל בני ישראל לא יחרץ כלב לשונו. וחזר ושנה בפרשת משפטים קכ"א, ב. על פסוק ובשר בשדה טריפה לא תאכלו לכלב תשליכון אותו, כי הוא דין קשה מאוד ויש בו זוהמא רוחנית קשה ביותר, ולכן נאמר [ישעיה נ"ו, יא] והכלבים עזי נפש לא ידעו שובעה. כי בו מתלבשים כוחות הסיטרא אחרא, ואילו אנחנו עם בני ישראל עם קדוש, ולכן הזהירה אותנו התורה לא לאכול נבילות ולא טריפות כי הם ראויים רק לכלבים.

"עוד כתב בפרשת צו ל"ב, ב. כי כשהיו ישראל מקריבים קרבנות על גבי המזבח, היו רואים את האש בדמות אריה רובץ על המזבח, רמז לקדושה ולמלאך אוריא"ל שהיה יורד כדי להעלות הקרבן לפני אבינו שבשמיים והיה מתמלא ברחמים עלינו, אך בבית שני כשהיו ביניהם אנשים לא טובים, והיו מקריבים קרבן, היו רואים את האש בדמות כלב חוצפן רובץ על המזבח, והיו יודעים שלא עלה לרצון למעלה. השם ירחם עלינו.

"וכתב רבנו מנחם מריקאנטי [שמות כב, ל] "ואנשי קדש תהיון לי ובשר בשדה טרפה לא תאכלו לכלב תשליכון אותו. כי דביקות ישראל הוא במקום הקודש כמה דאת אמר [דברים ל"ב, ט'] כי חלק י"י עמו. ובשר בשדה טרפה הנזכר הוא שדה של תפוחים, ואחרי שנטרפה ע"י חיות היער בשדה הנזכר, אין ראוי לישראל לאכלה, רק ליתן אותה לכלב הידוע שהלקהו ויתגרה בו ויכשכש לו בזנבו ועולתה קפצה פיה, ולא יחרץ כלב לשונו. וזהו טעם או מכור לנכרי, כי משם כחו".

"ורבינו בחיי [שמות יא] כתב "כידוע כי הכלב חיה גשמית (כוונת דבריו מגושמת) לא ישבע לעולם, וכן אמר הנביא (ישעיה נו, יא) "לא ידעו שבעה", והכח המשחית לא ישבע לעולם לאמר (משלי ל, טו) "הב הב", ובעבור כי הנבלה והטרפה לקו מצד כח המשחית, לכך צותה התורה להשליך הטרפה והנבלה לכלבים שנאמר (שמות כב, ל) "לכלב תשליכון אותו", לפי שהכלבים מאותו צד הם, וזהו שאמר: ולכל בני ישראל לא יחרץ כלב לשונו, למדך כי הכלב חרוץ הלשון כענין שכתוב בנחש: (קהלת י, יא) "ואין יתרון לבעל הלשון".

"והנה אצילות הכח המשחית יבא אליו מכח מדת הדין המכה כל בכורי מצרים, ומדת הדין עצומה היא בחצי הלילה, ולפיכך חלה בהם ומתו כל בכוריהם, וגילה לך הכתוב כי בחצי משמרה שניה צעקו הכלבים במצרים, לפי שבא מלאך המות ביניהם, ובפירוש אמרו רז"ל: (ב"ק ס. ב) כלבים צועקים מלאך המות בא לעיר כלבים שוחקים אליהו בא לעיר".

"ויש עוד אריכות רבה בספרי הקבלה בגנות הכלב וחוצפתו, ולא מצאתי עוד יכולת להעתיקם כי רבים הם, ואזכיר דברי רבנו אליעזר פאפו ז"ל שכתב שלא יתנו לילד או לצעיר לשחק בכלב, כי בלי שירגיש כוחות שליליים עוטפים אותו ומטמטמים את לבו, וכשיגדל יפריעו לו בלימוד התורה וביראת שמים.

"ולכן אם הילד דווקא זקוק לבעלי חיים לתקשר עמם, יביאו לו בעלי חיים טהורים כמו יונה או תור וציפורים טהורים להשתעשע בהם".

תוכן שאסור לפספס
77 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
43
שמעתי מחתנו של אשת הרב חיים דב רבינוביץ מח״ס דעת סופרים על התנ״ך שכשנפטרה אשתו הראשונה של הרב חד"ר היה גר איתה לבדו בארץ כי משפחתו היתה בארה״ב. ר׳ שלמה זלמן ז״ל בא לנחם אותו וכשנודע לו שהנ״ל גר לבד הציע לו לקנות כלב!!
רש"ז אויערבך
42
קצת מיושנת
ללא שם
41
דוד מלך ישראל היה לו כלבים בביתו ובחצירו. הרב מוצפי
ללא שם
מי אמר לך את השטויות האלה.
רם
אם הייתה לומד מה המשמעות של המילה "משל" אז הייתה מבין שדוד כינה את מדברי הלשון הרע בתואר "כלבים".
יניב

הצגת כל התגובות

40
יותר מסוכן להחזיק בבית בחור שלומד בפוניבז' מתי יתעוררו הרבנים האטומים האלו?
כלב או פוניבז'?
הוצאת שם רע והכללות על ישיבה שלימה מקשים את דרכי התשובה שלך ועוד תסבול מזה רבות...
המסביר לצרחן
ואתה שמסנגר על ישיבה שמחללת את השם כבר שנים רבות תיתן את הדין על התרת כבוד שמים שאם היו להבדיל מחללים את כבודך גם היתה כזה סלחן???
יוחנן
39
"כלב - כולו לב"
ללא שם
וזו מגרעתו - שכולו לב ללא מח
Danny
כולו לב יותר לסיפוק תאוותיו
אבי
לבעלים שלו כולו לב.- אחרים יכול להרוג
ירוק
38
קשקוש
כלבים הם מלאכים ואני מחכה ליום שיהיו לי
37
השם יאריך ימיו ושנותיו של הרב הגאון תיפארת עוזינו בן ציון בן טובה,חכם, נבון בלי עין הרע,חד,ולא ירא לאמר את דברו ופסיקותיו בבירור,חילך לאורייתא,כבוד הרב,
דוד
36
שלח שלמה לבי מדרשא אבא מת ומוטל בחמה וכלבים של בית אבא רעבים מה אעשה, שלחו לו חתוך נבלה והנח לפני הכלבים ואביך הנח עליו ככר או תיינוק וטלטלו.
מסכת שבת ל,ב ובילקוט שמעוני
אז כן היו לדוד המלך כלבים בבית
נא לא להתווכח עם עובדות
35
אז בוא אני אספר לרב הנכבד. הכלב הצבאי שלי הציל לפחות 15 אנשים שעמדו להיכנס לבית ומטען ענק חיכה להם בכניסה כמה חודשים לאחר מכן היא מצאה מטען ענק שחיכה לאוטובוס מלא בתושבים שנסעו לכפר דרום בעזה. כלבים אחרים שאימנתי דואגים לנכים ועוורים. אם כבר כלב זאת החיה היחידה שזכתה בתורה לאזכור חיובי. לגבי לקחת
יואל
לכותב היקר, לכלב יש יכולות מדהימות!!! וגם בצבאו של דוד המלך היו כלבים (מסכת שבת). יחד עם זאת, אי אפשר להכיר רק את העניין שהכלב הוא כולו לב והוא נאמן, יש עוד צדדים מאוד מאוד שפלים בכלב שצריך להתרחק מהם ואדרבה דווקא הקשר שלו לאדם יכולה לגרום לו או לילד המגדלו השפעה נוראית. ודוד המלך ידע לקחת גם כוחות
סעדיה
פיקוח נפש דוחה הכל וודאי שהרב לא דיבר על כלבים לצורך זה. עם זאת נראה שהזלזול שאתה מפגין בדברי ר' שמעון בר יוחאי והזוהר זה חוצפה שאין כדוגמתה ואת זה למדת מהכלב שהוא עז שבחיות ע''פ הגמרא. אז לא רק אתה אימנת את הכלב הוא גם אימן אותך.... ואת זה הרב רוצה למנוע מכאלה שמגדלים לללא צורך אמתי.
ש.
34
מעניין כי בספר ילקוט יוסף מותר לכתחילה ואפילו רשום בהלכות שבת בהלכות מוקצה "המגדל כלב בביתו" וממשיך להסביר את ההלכות הנוגעות לדבר!
יוסף
33
רמבמיסט
"כוחות שליליים" אין שום כוחות על טבעי הע
32
אם הילד זקוק לבעלי חיים יביאו לו יונה או תור?? זו בדיחה?
יונה
אכן, עדיף עז וכדומה. אך הרב כנראה לא רצה לכתוב כך, משום שלא פשוט להתיר להחזיק הבמה דקה בארץ ישראל.
מחויב לתורה
31
נכון עדיף לשרוף אוטובוסים לקרוא לשוטרים נאצים לסגור ישיבה סאטמר עם חברת אבטחה לתת מכות למי שלא מתלבש צנוע לשתוק על עבירות חמורות לקרוא נצאי לשוטרים לזרוק אבנים לעשות לינץ בשוטרים להרביץ ולא תורה ברב ישיבה. אז יאללה תחנך קודם את העדר שלך ואז תספרו לי אם כלב זה טוב או לא טוב ובחיאת חיבור של וו וד ועו
צדיק
הוא אכן מחנך את העדר שלו. הרב ענה כך במכתב פרטי.
מישהי ריאלית
30
מומלץ לגדל כול כלב בבית כלב הציל אותנו מי גנב בבית כמה פעמים אז איך יש לו אנרגיות שליליות והוא מציל אותנו מי אנשים רעים נלחם במלחמות בצבא למעננו מציל אנשים שתובעים מציל אנשים מי שרפות איך מוצא סמים במשטרה איך דבריו של הרב מפוקפקים וסוטרים אחד את השני
ללא שם
29
ויעש ה לקין אות - כלב נתן לו שיסיר פחדו. ראו גם פיאוש על פרק שירה על כלבים.
יהודי
28
כולו לב עוד אם לא יהיו כלבים מה יעשו עם הטרפות למי בדיוק ישליכו נאמר לא יגדל אדם כלב רע בביתו משמע שיש כלב טוב אחרת היה צריך לכתוב רק כלב ולכן כלב טוב נמצא במלונתו ומר תיע אנשי דלא מעלי ובמיוחד בזמננו שישמעלים עושים בתוכנו ככל העולה על ליבם וין פוצה פה ומפצף אפשר למי שחושש ובמקוומות כמו בי
פנחס
27
זה לא איסור אלא עניין חשוב על פי הקבלה. בגמרא כתוב שיש איסור לגדל כלב רע. משמע שכלב לא רע אין איסור. מובא כך בהרבה פוסקים. נראה שזו כוונת הרב
ללא שם
26
ההתייחסות לגידול כלב תלויה בסוג הכלב, וכך נפסק בשולחן ערוך: "אסור לגדל כלב רע, אלא אם כן הוא אסור בשלשלאות של ברזל וקשור בהם. ובעיר הסמוכה לספר, מותר לגדלו; וקושרו ביום ומתירו בלילה" ומוסיף שם הרמ"א, שבזמן הזה, שאנו שרויין בין העכו"ם ואומות בכל ענין מותר, וכך הוא המנהג. "אולם אם הוא כלב רע, שיש לחוש
דוד
25
תלוי איזה כלב. אם זה גולדן רטריבר אז יש לו רק כוחות חיוביים
ליטאי
24
הכלבים, ובעיקר כלבי העדר נקשרו מטבע הדברים לבעליהם הרועים, והתלמוד (מאות שלישית-רביעית) אינו חוסך במלים בבואו להעלות על נס את נאמנות הכלב לבעליו הרועה. המדרש (המאוחר לתלמוד) מספר בהתרגשות על כלב שהקריב נפשו למען הרועים בשעה שדלק אחר זאב טורף. הרועים כמחווה וכהכרת תודה קברוהו ובנו מצבה על קברו (62).
גלוי וידוע לכל
ומה עם זה שנפסק להלכה בילקוט יוסף שמותר לכתחילה לגדל כלב בבית עיין ילקוט יוסף הלכות שבת הלכות מוקצה "המגדל כלב בביתו" ומשם ממשיך הגאון הראשל"ץ שליט"א ממשיך דרכו של מרן זצוק"ל ללמד את ההלכות באותו עניין !!!!
האמת !!!!
אם הייתה קורא כמו שצריך הייתה מבין שהרב לא אמר שאסור אלא הביא טעמים לא לגדל על פי פנימיות התורה. וכן? ראית פעם תלמיד חכם עם כלב? גדול דור עם כלב? ברור שלא. אתה ושכמותך מסתכלים אל האמריקקים ואצל החילונים ולומדים מהם דרכים שגויות שלא קשורות לעם ישראל.
רם
דוד המלך גידל כלבים בביתו ואפילו שלמה בנו שאל מה לעשות עם הכלבים בבית אבא והאם דוד המלך וגם שלמה בנו שגדל בבית הזה לא מספיק צדיקים או גדולי הדור או בעלי רוח הקודש ונביאי ה' בשבילכם
היש לנו גדול בתורה ביראה וברוח הקודש כדו
אכן כל בריה בעולם יש לה תפקיד! עם זאת, ישראל בכל הדורות הרגישו את הריחוק מהכלב וטומאתו!!! מכאן ועד להחליט להכניס כלב הביתה המרחק גדול!!! יש הרבה חיות טמאות אף יותר מהכלב, אך עם ישראל התרחק מהכלב יותר משאר חיות, דווקא בגלל היתרון של הכלב שנקשר אל בעליו ואל הילד הוא מאפשר את השפעת הטומאה הנוראית שכבוד
סעדיה
23
ומה אם לט "לא תשים דמים בביתך"? זה ממש כפשוטו
???
22
הרב לא דבר מבחינה הלכתית אלא מבחינת קדושה ורוחניות, והייתם קדושים כי קדוש אני.
אלי
21
ככל שהבעלים נקשר לכלב, כך ליבו מאבד רגישות לזולת. הכלב יכול לנבוח בלילות, להפחיד ילדים, ללכלך בלי חשבון ולגרום לאי נוחות בסביבתו, ולבעליו יהיה אכפת - רק מהכלב האהוב שלו. בדוק, ולצערנו מנוסה גם מנוסה. לא מאמינים, לץבקרו בשכונה חילונית טיפוסית.
אבי
20
לכל המגיבים הלבביים מדי בשביל הכלבים ומרגישים בטוחים מדי לחלוק על רב תהנו עם הסטרא אחרא בבית!!!
ללא שם
19
מי שגר בספר, (עיר סמוכה לגבול, בימינו זה התנחלויות) חייב להחזיק כלב ע"פ חז"ל. "קושרו ביום ומתירו בלילה"
מחויב לתורה
18
מעניין לציין מענה קודש מיוחד שכתב הרבי מליובאוויטש לילדה שכתבה שלקחו לה את הכלב שהיא מאד מחבבת, ומצד אחד היא מאד אוהבת אותו, אך מצד שני חוששת שאין זה מתאים בדיוק לעניני הדת: "כדאי שתשתדל לשכוח ע"ד כלבים וכיוצא בזה. להבדיל תשתדל לקיום ואהבת לרעך כמוך. בדיקת המזוזות".
בתורתו של משיח
17
בגמרא שבת מפורש שדוד המלך החזיק כלבים והוא לא היה צריך שמירה בארמון שלו
דוד ס"ט
אתה באמת לא יודע תורה.
רם
אגו-רם-- כל תגובותיך כאן מ"פוזיציה" והולכות לגופו של אדם ולא לגופו של ענין. אתה קובע מי יודע תורה? לפי התורה שלך מותר להגיד ליהודי כך? אינך מדבר מתוך ידע אלא מקנאות פונדמנטליסטית. ההלכה ברורה בשו"ע שמותר, לא מספיק טוב? ולדוד המלך היו כלבים וכן לכל אבותינו רועי הצאן. אסור לגדל כלב רע, מותר לגדל כלב ט
אגו רם וגאוותן
16
אני מכיר כלבים איומים על 2 ועם פיאות ומגבעת. זה מבייש את הכלב על 4
פופ
ראית את עצמך במראה.... אנטישמי ליצן
חחחח
לא הבנתי שגם חיות יודעות להגיב? עליך בגין זיכרו ליברכה חיה דו רגלית,וראש בוקי סרוקי,
מנדי
אתה מבייש את החיות, אל תשווה אותם אליו
hgf
15
,לא יחרץ כלב לשונו" איך ה' משתמש בכוחות שליליים להציל את עם ישראל?
שיכור
תגיד אתה רציני? וכי הכלבים הצילו את ישראל???
איל
כן, הכלבים עשו רצון ה'. פעמים ה' משתמש בכלבים, ופעמים ברבנים, כמו לפני השואה כאשר ה' הסתיר פניו מהם, כדי לעשות רצונו.
שיכור
14
עדיף כלב נאמן שכולו לב,מכל הרבבות שמחופשים ל"חרדים" שהלב שלהם שחור אטום ורע שכל כולם קליפה שטימאו את כרם השם וד"ל
עלמא דשיקרא
כלב הוא לא כולו לב, אתה פשוט מאכיל אותו. מה שאתה לא מבין שהכוחות הרעים מחופשים לדבר נחמד ומחוייך. איך אתה רוצה שהרע יתקרב אליך אם הוא נראה כל כך מפחיד? בגלל זה הרע הוא מחופש בדבר שנראה על פניו נחמד.
רם
13
מומלץ לאמץ כלב נוח וחביב , זאת חיה מלאת מסירות, אהבה, נאמנות והכרת הטוב.לילדים זה דבר נפלא וכך גם למבוגרים ולאנשים בודדים.גידול כלב דוקא גורם לעידון הנפש, לנחמה , רגישות, נתינה , ורגשות חיובים.
מומלץ
על פי תורת ישראל לא מומלץ כלל! זאת חיה טמאה שיונקת את כל הכוחות החיובים שיש באדם. זה שהחילונים נפלו בפח של האמריקאים שהם בניו של עשו זה בעיה שלהם, אל תפילו גם את היהודים בני יעקב.
רם
זה מקהה את רגש הרחמים והחמלה הטבעי שיש בכל יהודי!בסוף מעדיפים חיי חיות על פני בני אדם.ככל שיש יותר יראת שמיים זה לא מצוי. עובדה שבבני ברק אין כלבים בכלל. בתל אביב שיש קעקועים ערסים דקירות בגידות וכו'.. שם זה מצוי בשפע(בלי להכליל כמובן)התרבות הזו מקורה בנצרות. אצל הגויים
ירוק
12
במחילת כבוד תורתו, נשאלה כאן שאלה מעשית, וכל הציטוטים הקבליים אינם נוגעים לשאלה המעשית אם אסור או לא ראוי להחזיק כלב בבית. מן הדין אין איסור בדבר, וגם מכל המקורות הקבליים לא נאמר דבר שיש פסול בהחזקת כלב. אם הרב הצדיק בעל פלא יועץ כתב שאין ראוי לתת לילד לשחק בכלב, היה כת"ר צריך להביא את דבריו ותו לא,
רואה חשבון
11
כי גם את זה לעומת זה עשה האלהי"ם, וכשם שיש איש רע כך יש איש טוב (משה רבנו, הקב"ה ועוד) וכן בכל דבר. כמובן שכלב יש רע ויש טוב, כמו חמור יששכר, שור יוסף. לא צריך למהר בפירושים אלא להתעסק בהבנה לאיזה כלב מדובר ואיזה סיטרא. פשוט ונכון.
BENAMI033@GMAIL
10
קראתי על הורים שקנו לבנם גדי למען יהיה לו לחברה ולשעשועים
משה בן אברהם
9
כי גם את זה לעומת זה עשה האלהי"ם, וכשם שיש איש רע כך יש איש טוב (משה רבנו, הקב"ה ועוד) וכן בכל דבר. כמובן שכלב יש רע ויש טוב, כמו חמור יששכר, שור יוסף. לא צריך למהר בפירושים אלא להתעסק בהבנה לאיזה כלב מדובר ואיזה סיטרא. פשוט ונכון.
משה
8
כלב הוא חיה נפלאה ונאמנה
ללא שם
(כולו לב . מהצד הטמא) רק לבעלים שלו אבל את האחר אין לו בעיה לשסע חיה טמאה שמקרינה המון טומאה ולספרלכם מי מגולגל בכלב..?
כלב
7
ואני אומר שקורונוה זו מחלה שאפשר להמנע ממנה אם שותים גינגר קינמון לימון ועוד כמה תבלינים. אה בעצם זה לא אני אמרתי, זה כבודו אמר לפני שנה וחודש ממש רגע לפני שהתחילו למות חרדים ורבנים מקורונה. האם כבודו יועיל להתייחס לדבריו הכל כך שטחיים לגבי הקורונה?
בר חמא
כדאי שתירגע "בר חמא" שלא תשלוט בך החמה, ותהיה כמו עגבניה בחממה. הרב דיבר בזמנו על משקה שבדוק ומנוסה לשפעת, ומכיוון שהקורונה הוגדרה כסוג של שפעת, הרב אמר את דבריו אז, שהרי אין לדיין אלא מה שעיניו רואות. ולגבי הכלב, איך מלאך ליבך להשוות עצמך מול חכם גדול בישראל? וכי הגעת לאלפית מחוכמתו והאם עמלת אחד ח
דוד
אולי כדאי שנפתח את השיעור ההוא ונראה מה ואיך באמת אמר הרב על הקורונה, אז. אני מכבד את כל חכמנו ובתוכם גם את הרב. אבל אני גם דורש לדעת אמת. כיוון שבמקרה אני האזנתי לדברי הרב אני די זוכר שהם נאמרו בזילזול. נכון, אין לדיין מה שעיניו רואות, אבל למה הוא היה צריך לדון? זו השאלה. לא זכור לי שהרב קנייבסקי א
בר חמא
6
חה חה שוב סיפורי מעשיות, באמריקה כימעט בכל חצר חרדית יש כלב.חיה נאמנה ששומרת על בני הבית.
david77
תצחק ערב רב רקוב... הערב רב יושמד בזמן הגאולה לנצח נצחים
חחחח
תתבייש לך חצוף, איך אתה מדבר על חכם בישראל
יהודי
5
ובמסכת הוריות [1] אמרו כי "הכלב מכיר את קונו". וביאר המהר"ל בחידושי אגדות [1] כי "הכלב מכיר קונו, כי הכלב הוא בעל נפש. ולכך יש בו הכרה, ונקרא בשביל זה כלב - שהוא כולו לב"
ללא שם
וזאת בעייתו שכולו לב ללא מח.
Danny
4
דוד המלך גידל כלבים בביתו ולא של שמירה ומי לנו גדול כדוד המלך בתורה ביראה וברוח הקודש
דוד מלך ישראל
הוא לא גידל שום כלב. שקרן תחפושת.
רם
מסכת שבת ל,ב ובילקוט שמעוני "שלח שלמה (לכל מאן דבעי מדובר בקהלת ) לבי מדרשא אבא (דוד המלך כמובן ) מת ומוטל בחמה וכלבים של בית אבא רעבים מה אעשה, שלחו לו חתוך נבלה והנח לפני הכלבים ואביך הנח עליו ככר או תיינוק וטלטלו"
גידל גם גידל
3
סך הכל הבא מקורות קדושים הרב צודק מאה אחוז האיסור הזה מפורסם ורק פרוץ לצערינו
מה אתם רוצים?
2
את הבעלים שלו הוא יכול להציל(לפעמים גם לנשוך) אבל אחרים הוא יכול להרוג.לגרום חרדה בהלה צער לזולת ולפעמים גם פגיעה פיזית זה התנהגות אנטי יהודית/מוסרית/אנושית. שיכולה לגרום להידרדרות ולעיוות מוסרי.בסוף מעדיפים חיי חיות על פני בני אדם. זה טבעי לישון במלונה עם הכלב? זה גם מוקצה בשבת
ירוק
1
מה לגבי חתולים?
ליאור
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים