כיכר השבת

וְהָיוּ עֵינֶיךָ רֹאוֹת

"לא נותנים ללמוד"; מרן הגר"ח קנייבסקי על קרבן פסח

בסרטון וידאו נדיר שמתפרסם לראשונה ב'כיכר השבת', נראה מרן שר התורה הגאון רבי חיים קנייבסקי, דן בענייני קרבן פסח שבישלו בחמי טבריא ומספר בחיוך כי 'לא נותנים ללמוד (חרדי)

| 25 |

This browser does not support the video element.

בסרטון וידאו נדיר, שמתפרסם לראשונה ב 'כיכר השבת', נראה מרן שר התורה, הגאון רבי חיים קנייבסקי, מכריע ודן בענייני קורבן פסח שבישלו בחמי טבריא וגם מספר בחיוך שלא נותנים לו ללמוד.

התיעודים הנדירים האחרונים >>

בסרטונים שצולמו בשנים האחרונות, משוחח תלמידו ומקורבו הגדול, הרה"ג רבי אורי טיגר, עם מרן שר התורה על נושאי קורבן פסח, וניכרת כמיהתו של הרב לביאת המשיח.

התמלול המלא

א.

הרב טיגר: "הרב פעמיים (דרך חכמה פ"ו מבית הבחירה ה"י בבה"ל ד"ה ולמשוך) נגע בענין הזה של איך שייך פסח שבישלו בחמי טבריא הרי נפסל ביוצא, אז הרב פעמיים תירץ "דמשכחת לה שמביא חמי טבריא בתוך כלי סגור שמשמר את החום", גם פה ראיתי שהרב ב"שיח השדה" (ח"ג בהערות לפסחים מ"א א') גם תירץ את זה".
מרן הגר"ח קנייבסקי: "בטרמוס".
הרב טיגר: "אז קודם כל רציתי להגיד לרב שכבר הקדימו את הרב בתירוץ הזה אבל דחו אותו, פה "מראה כהן" בפסחים (מ"א א') הוא אומר "וכבר נצטנן", אז נגיד בטרמוס שלא מצטנן אבל הוא אומר שזה כלי שני ואינו מבשל כלל, אז גם טרמוס לא יפטור פה את הבעיה".
מרן הגר"ח קנייבסקי: "הוא שומר על החום, הוא לא מבשל אבל הוא שומר על החום".
הרב טיגר: "אבל איך שייך פסח שבישלו הרי כלי שני אינו מבשל? זה מה שהוא טוען, אז יש אחד אחר שניסה לתרץ, הוא אמר שיש ט"ז ביורה דעה (סי' צ"ב סק"ל) שאומר שהכלי ראשון שאתה שואב איתו ממש מהכלי זה נקרא כלי ראשון".
מרן הגר"ח קנייבסקי: "זה נכון".
הרב טיגר: "אז רק לפי הט"ז הזה אפשר ליישב את זה".
מרן הגר"ח קנייבסקי: "ה"חזון איש" (יו"ד סי' ל"ב) אמר ראיה מרש"י בשבת שבכלי ששואבים זה נקרא כלי ראשון".
הרב טיגר: "ה"חזון איש" ככה פוסק?".
מרן הגר"ח קנייבסקי: "נדמה לי שהוא אמר ככה".
הרב טיגר: "אז שני התירוצים האלה מסתדרים רק לפי הט"ז".
מרן הגר"ח קנייבסקי: "נעיין בהכל אם ירצה ה'".

ב.

הרב טיגר: "מה שלום הרב?".
מרן הגר"ח קנייבסקי: "מה שלומך?".
הרב טיגר: "ברוך הוא וברוך שמו, מה שלום הרב?".
מרן הגר"ח קנייבסקי: "ברוך ה', לא נותנים ללמוד".
הרב טיגר: "אני בתוכם, גם אני אחד מהם... מה שרציתי קודם כל להראות לרב שעכשיו ברוך ה' אני עובד עכשיו על קרבן פסח, כבר כמעט סיימתי פרק א'".
מרן הגר"ח קנייבסקי: "יפה מאד, יפה. זה יצא עוד לפסח?".
הרב טיגר: "אולי לפסח הבא, זה עשר פרקים קרבן פסח, אני עוד לא גמרתי אחד אפילו, בקושי אחד גמרתי".
מרן הגר"ח קנייבסקי: "עוד כמה ימים, עוד שבוע פסח".
הרב טיגר: "אנחנו לא זריזים כמו הרב, מה אפשר לעשות".
מרן הגר"ח קנייבסקי: "יפה".
הרב טיגר: "ברוך ה'".

מרן שר התורה עם תלמידו הקרוב הרה"ג אורי טיגר

ג.

הרב טיגר: "עכשיו אני כותב על קרבן פסח, על רמב"ם קרבן פסח".
מרן הגר"ח קנייבסקי: "אגוטע זאך".
הרב טיגר: "הלל בקרבן פסח, בשחיטה של קרבן פסח, ההלל שהיו אומרים הלויים, היו מברכים על זה גם?".
מרן הגר"ח קנייבסקי: "מסתמא".
הרב טיגר: "גם תחילה וגם סוף?".
מרן הגר"ח קנייבסקי: "מסתמא".

ד.

הרב טיגר: "אנחנו עכשיו אוחזים בקרבן פסח, אני אוחז עכשיו בקרבן פסח סוף פרק א', מחכים שהרב יעבור על זה".
מרן הגר"ח קנייבסקי: "מחכים לקרבן פסח".
הרב טיגר: "כן, כן".
מרן הגר"ח קנייבסקי: "שנזכה לקרבן פסח".
הרב טיגר: "אמן".

תוכן שאסור לפספס
25 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
12
מקבל חלישות הדעת מתגובות הגולשים
11
באמת שלא נעים לומר, אבל הוא לא מצטייר כתלמיד חכם חריף במיוחד. הוא מצטייר כמי שמתחמק מלהגיד משהו בעל משמעות.
כשתדע ללמוד תבין מה הוא אומר...
למרות שכתבתי כאן שהפילפול לא רלוונטי , צריך להבין שהסרטון הזה ככל הנראה הרב קנייבסקי לא מודע לקיומו והוא אותנטי לחלוטין (אני אגב נגד הסירטונים הללו שהם בגדר עבודה זרה אחת גדולה של החרדים ושל אתר זה בפרט) אני מניח שתגובתו נובעת מכך שהוא ככל הנראה מנסה לשחזר את מה שאמר וכיו"ב וזה באמת בסדר גמור . אד
10
הט"ז ביורה דעה מדבר על דין המצקת למסקנה הט"ז פוסק שדין המצקת היא תמיד לחומרא ולכן בשבת זה נחשב לכלי ראשון ולמקווה זה נחשב לכלי שני וכו' ואולי אפשר ללמוד מזה גם לדין קורבן פסח

הצגת כל התגובות

9
יש אומרים שאמנם כלי שני אינו מבשל בחום רגיל אבל אם המים שבו חמים עד שהיד נכוית בהם, גם כלי שני מבשל. וכ"כ רשב"א מב, א, וטור שיח, יא, וחיי אדם כלל כ, ד, (ובספרו שערי צדק ב, בנ"א ט). וכן למדנו (לעיל ט, ז, ג) שמשמע מרש"י ומאירי. וחששו לדעתם הרבה אחרונים: כלכלת שבת (דיני חימום לכתחילה); פמ"ג (ראש יוסף מ
8
איך זה שמותר לו לשים את הפיאות מאחורי האוזניים!?
7
פסח שבישלו במי מעיינות חמים כמו חמי טבריה . לשון הגמרא היא לשון של דוגמאות פורמליות . לכן אין צורך להפלפל בענין הזה .
לא תירצת כלום שהרי אמרו בפסחים ח ע"ב מפני מה אין חמי טבריה בירושלים כדי שלא יהו עולי רגלים אומרים אלמלא לא עלינו אלא לרחוץ בחמי טבריא דיינו - א"כ כדי לבשלו במעיינות רותחין צריך לצאת מירושלים ונפסל הפסח ביוצא.
אבל אמרו את זה במקום אחר שלא קשור לסוגיא הזו . נסה לדמיין שרב חסדא מעבר להיותו תלמיד חכם עצום היה גם איש מדע רציני ולכן הבין שאי פעם יהיה דבר כזה שנקרא דוד שמש !!!!
זה לשון הגמ'. אבל זה לא מובן. והגר"ח ניסה ליישב.
אתה מכיר את כל הגמרא ? אתה מבין למה זה לשון הגמרא? אני מציע שתקרא את הגמרא לפני שזורקים תשובה סתמית זה לשון הגמרא ..... מה שזה נראה זה שאתה כמו המגיבים האחרים פה לא ראו את הסוגיא הזו מעולם או לכל הפחות לא בעת האחרונה
גמרא אינה עיתון או קומיקס. כל מילה נכתבה ביזע במחשבה עמוקה ובדווקא. לכן יש ללמוד ולהתפלפל בכל מילה. ברוך הבא לתלמוד הבבלי
ולכן לפני שמגיבים לך ללמוד את הסוגיא עושה רושם שלא נגעת בה מעולם או לכל הפחות לא נגעת בה הרבה זמן (ולא כי אתה שומר נגיעה:)) לך תלמד את הסוגיא ותבין למה הפלפול על יוצא איננו רלוונטי .....
מראה המקום בטז לא קיים ס"ק ל' וכן לא נמצא בחזון איש עיין בבניהו על דף ח
איזה מי מעיינות חמים יש בירושלים? ואם יש אז למה שהגמ' תביא דוגמה מופרכת. ואם כוונתך שכוונת הגמ' לדון מה היה הדין אילו היו מעיינות כאלה בירושלים כוונת לתירוצו של אחד האחרונים. ודבריך שאין צורך לפלפל בזה תמוהים
אני אוהב תגובות של כאלה שמגיבים מהמותן וברור שלא ראו את הסוגיא הזו
זה לא משנה אם זה חמי טבריה או מעיינות אחרים, בכל מקרה אין מעיינות חמים בתוך ירושלים. לכן כן צריך לפלפל.
שרב חסדא היה לו קצת יכולות והוא כנראה צפה את הרעיון של דוד שמש.
6
אחד הסרטונים המרגשים ביותר, לראות את הרב במיטבו, חי, נושם, על הקרקע. אשרינו מה טוב חלקנו
5
גדול הדור
4
הרשב"א שבת מ: מביא כי בשר לא מתבשל גם בלי ראשון. אשמח מי שיעיר את עיני. [העיר כי אני הכרתי ע"ע את תשובת הרב (טרמוס) ד"אמרי אמת"]
3
יש אומרים שאמנם כלי שני אינו מבשל בחום רגיל אבל אם המים שבו חמים עד שהיד נכוית בהם, גם כלי שני מבשל. וכ"כ רשב"א מב, א, וטור שיח, יא, וחיי אדם כלל כ, ד, (ובספרו שערי צדק ב, בנ"א ט). וכן למדנו (לעיל ט, ז, ג) שמשמע מרש"י ומאירי. וחששו לדעתם הרבה אחרונים: כלכלת שבת (דיני חימום לכתחילה); פמ"ג (ראש יוסף מ
2
אשרייך ר' אורי שאתה משמח אותנו בדברי תורה
1
מדהים
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים