כיכר השבת

מתכוננים לחג

אפיית מצות תימניות / צפו בתיעוד הייחודי

כמידי שנה, התאספו בני משפחת סליימן התימנית בביתם בצפת, לאפיית מצות ייחודית כפי מנהג יוצאי עדת תימן, שכולל בין היתר אפיה ביתית וקהילתית באווירה משפחתית (חרדים)

| 22 | כיכר השבת |
אפיית מצות תימניות / צפו בתיעוד הייחודי
(צילום: דוד כהן - פלאש 90)

כמידי שנה, התאספו אמש בני משפחת סליימן התימנית בביתם שבעיר צפת, לאפיית מצות ייחודית כפי מנהג יוצאי עדת תימן, שכולל בין היתר אפיה ביתית וקהילתית באווירה משפחתית.

בשונה מאפיית המצות בדרך כלל בתנור אש, האפיה אמש נעשתה באמצעות הגז הביתי, תוך שימוש בסיר מיוחד ובהשראת שירי חג הפסח הבעל"ט.

תוכן שאסור לפספס
22 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
11
אף אחד שם בלי מסכה
חג שמח
מה צריך מסכה כולם משפחה גרעינית גם בבית אתה הולך עם מסכה
מ
10
כל המגיבים אשכנזים? כנראה שעשו נגלה אחת בשביל המצלמה ובשביל הילדים. מה הבעיה להוציא רק 2-3 מצות כשרות בכדי ללמד אחרים מנג קדום. בטח אם הם מכינים ככה לכל החג או שמכינים טרי כל יום (יש שעדיין נוהגים כך) או שעושים בצורה יותר מסודרת ללא מצלמות וילדים ומוציאים כמות יותר גדולה של מצות בכל ח״י. גם אצל ספ
וואו כמה בורות
9
יפה לך מנש בהצלחה גם עם החמץ וגם עם המצה
א.א העובד

הצגת כל התגובות

8
זה כנראה מה שאכלו אבותינו כשיצאו ממצרים
שחר
7
המסורת והמקוריות התימנית מלמד שלא שינו ... גם במצות יש מה ללמוד מהם.
ללא שם
6
אבי
חובבני ולא מקצועי
5
לכאורה זה חמץ.
רפי
למצות חייבים "תנור" ותנור זה סגור, ולא כפי שנראה בתמונות, תנור מצות חייב להיות חום גבוה כדי שלא יחמיץ המצה, ולכן לפי ההלכה זה חמץ ממש, וזה לא שייך למנהג,
משה
תסתכל טוב בתמונות לפני שאתה מגיב החלק העליון של התנור מתקפל ונסגר על הפלטה כך שיש מכת חום עליון ותחתון
מ
כבודו לא קרא ולא שנה ובכל זאת פוסק פה הלכות בחוצפה. מפורש בגמרא ובפוסקים שלא צריך תנור וכלשון הרמב"ם: "אחד מצה שנאפית בתנור או באלפס".
ישראל
אתה חמץ תבדוק קצת הלכה לפני שאתה פוגע במסורת ישראל !!!
איש יהודי
4
אחלה סלימן שבעולם ! חטיפי תימן אגדה
אזור
3
זה כשר? הרי אבותינו נהגו לעשות אותם קשות ודקות כמו קרש ולא פיתה, כך נהגו מקדמת דנא, מה עם לעשות חורים??
ירון
בגמרא מובא שנשים היו אופות מצות לבד רק ב200 שנה האחרונות, התהליך השתנה
בן תורה
אבותינו לא נהגו לעשות אותם קרקרים זה בא מאירופה , אבותינו נהגו לעשות אותם לחם ולא קרקרים להרינג גדולים
אשכנזי
בדיוק הפוך, דווקא מהקדמונים יוצא שהמצות היו עבות. הרמ"א לדוגמא מזכיר ששלושת המצות של ליל הסדר צריכות להיות בגדול של עשרון - 1.2 ק"ג עד 1.5, תלוי בשיטות, שזה יוצא כ400-500 גר' למצה אחת !!! - גם החתם סופר מספר שהוא היה מחלק כזיתים לכל המסובין רק מהמצה שעליה הוא היה מברך, ר' אושר וויס גם כותב שאלו הן ה
הלכה
תיקון: אבותך, בני אשכנז. עובדה שפיתות עבות מכינים לפסח והם לא חמץ. חמץ היה אסור בבית המקדש (למעט שתי הלחם וקרבן תודה) אבל לחם הפנים היתה כשרה לפסח ועבה מאוד! כמה הייתי רוצה לאכול מצות רכות ולא קשות, אבל בינתיים, אני אשכנזי (כמוך).
א
אין שום חובה הלכתית שהמצות יהיו קשיחות ואדרבה בעבר היה נהוג לאפות כך את המצות ורק כדי לשמור על הטריות בלי לאפות בפסח נהפך המנהג לאפות אותן קשות
מענדל
2
זה סיר להכנת פיתות... ....וזה מה שיצא להם
אלנה גילברט
בדיוק הפוך, דווקא מהקדמונים יוצא שהמצות היו עבות. הרמ"א לדוגמא מזכיר ששלושת המצות של ליל הסדר צריכות להיות בגדול של עשרון - 1.2 ק"ג עד 1.5, תלוי בשיטות, שזה יוצא כ400-500 גר' למצה אחת !!! - גם החתם סופר מספר שהוא היה מחלק כזיתים לכל המסובין רק מהמצה שעליה הוא היה מברך, ר' אושר וויס גם כותב שאלו הן ה
הלכה
1
ככה אופים מצות? בלי סינרים עם מעיל יציאה ילדים מסתובבים בין הרגלים, מצה כזו לא הייתי אוכל בפסח.
ללא שם
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים