כיכר השבת

פסק הלכה מנומק

הגר"א וייס: חייבים להתפלל גם על חולים שהלכו בלי מסכה

הפוסק החסידי, הגאון רבי אשר וייס נשאל האם יש להתפלל על אדם שנהג ברשלנות, לא שמר מרחק ולא עטה מסכה - וכתוצאה מכך נבדק בנגיף הקורונה • אחרי נימוק הלכתי, פוסק כי חייבים בכך (ארץ)

| 46 | כיכר השבת |
הגר"א וייס: חייבים להתפלל גם על חולים שהלכו בלי מסכה
(צילום: באדיבות קומא)

הגאון רבי אשר וייס מנמק בתשובה הלכתית מפורטת כי חייבים להתפלל גם עבור חולה קורונה שלא שמר על עצמו, לא עטה מסכה ולא הקפיד על כללי הריחוק החברתי.

לפניכם השאלה והתשובה המנומקת במלואה:

במה ששאל לדעתי במי שנהג ברשלנות גמורה ובבואו בין אנשים ל א שמר מרחק ולא לבש מסכה ונדבק בקורונה ומצבו חמור, אם ראוי להתפלל לרפואתו.

ומע"כ ביסס שאל תו על דברי הגמ' בעירובין: "תנו רבנן לא יאכל אדם בצל מפני נחש שבו. ומעשה ברבי חנינא שאכל חצי בצל וחצי נחש שבו, וחלה ונטה למות, ובקשו חביריו רחמים עליו וחיה, מפני שהשעה צריכה לו".

ולכאורה יש לתמוה במה שאמרו שחבריו בקשו עליו רחמים מפני שהשעה צריכה לו, דמשמע הא לאו הכי לא היו מבקשים עליו רחמים. ומצינו בזה שני ביאורים שיש ביניהם נפ"מ להלכה:

א. כתב הריטב"א "ואף על פי שכדאי היה לחוב בעצמו שעבר על דברי חכמים".

ב. בהגהות היעב"ץ כתב שאילולי שהשעה צריכה לו לא היו מתפללין עליו "מפני שגרם רעה לעצמו והכניס עצמו בסכנה, נתחייב בנפשו".

הרי שלדברי שניהם, אכן אילולי שהשעה צריכה לו, לא היו מתפללין לרפואתו, אלא שנחלקו בטעם הדברים, לדברי הריטב"א משום שעבר על דברי חכמים, ולדעת היעב"ץ משום שהכניס עצמו לסכנה.

ונפ"מ לגבי ני"ד, דלפי דברי הריטב"א בנידון דידן, לא עבר על דברי חכמים. שהרי לא מדובר על תקנת חז"ל כמו איסור גילוי, אך לפי היעב"ץ גם בנידון דידן הכניס עצמו לסכנה ואין ראוי להתפלל בשבילו.

ושאל מע"כ אם צריך לחשוש לדברי היעב"ץ ולהמנע מלהתפלל לרפואתו. וטרם אבאר דעתי, תמה אני על ניסוח השאלה, דמשמע מיניה דבמקום ספק יש לחשוש לחומרא לדברי היעב"ץ ולא להתפלל, הלא פשוט דאם יש ספק בדבר ודאי יש להחמיר ולהתפלל לרפואת החולה, דמה עבירה יש להתפלל על החולה, אף אם פשע במחלתו. ומאידך אמרו "כל שאפשר לו לבקש רחמים על חבירו ואינו מבקש נקרא חוטא", וכבר הארכתי במצוה זו לבקש רחמים על החולה במנחת אשר במדבר, עי"ש.

This browser does not support the video element.

אך מלבד זאת פשיטא לי שמצוה גדולה להתפלל ולבקש רחמים גם על מי שפשע ונסתכן, מתרי ותלת טעמי:

א. כיון שיש בזה שני טעמים ושתי דעות, פשוט שדברי הריטב"א מגדולי רבותינו הראשונים מכריעים כנגד דעת היעב"ץ, שגדול מרבן שמו, אך בכל מקום בהלכה נקטינן כדברי הראשונים כנגד האחרונים שלא ראו דבריהם, ובפרט בנידון דידן, שלשיטת הריטב"א יש להחמיר ולהתפלל לרפואתם.

ב. הלא שערי תירוצים לא ננעלו, והלא שאלה זו לא נשאלה ע"י רש"י ותוס' וכל שאר רבותינו הראשונים, ולא מצינו התייחסות לשאלה זו אלא בדברי הריטב"א בלבד. ונראה שלא ראו בזה כל קושיא, וכשאין קושיא לא צריך לתרץ.

וע"כ נראה שכל שאר הראשונים פירשו כמ"ש בקרן אורה שם שכונת חז"ל שתפילת חבריו נתקבלה ור"ח זכה לרפואה וחיים מפני שהשעה צריכה לו.

וכך משמע מפשטות לשון הגמ' שלא אמרו "ובקשו עליו חבריו מפני שהשעה צריכה לו", אלא אמרו "ובקשו חביריו רחמים עליו וחיה, מפני שהשעה צריכה לו". והרבותא דאעפ"י שנגזרה הגזירה וכבר נטה למות, מ"מ נתקבלה תפלתם משום שהשעה צריכה לו.

ג. הלא שאלה זו שאל גם רבינו המהרש"א שם, וכתב לפרש דאף שרב חנינא בן דוסא היה בעל מעשה ותפילותיו תמיד נתקבלו, לא התפלל על עצמו כיון שהשעה צריכה לו, וחבריו הם שביקשו עליו, עי"ש בפירושו המחודש.

ולפי פירוש המהרש"א אף מי שעבר על דברי חכמים ראוי להת פלל לרפואתו, ולא כדברי הריטב"א.

ולולי דברי המהרש"א היה נראה בדרך אפשר שאין הכונה לרבי חנינא בן דוסא אלא לרבי חנינא בר חמא, ואפשר דכיון שהיה בקי ברפואות כמבואר ביומא ובירושלמי שבת, נתן רפואה לריב"ל כדי לרפאותו. וגם היה בקי במיני הנחשים כמבואר במס' תרומות בירושלמי.

ואפשר שרבי חנינא אמר לחבריו לפי בקיאותו בנחשים ובתורת הרפואה שאין כל חשש לחייו, ואעפ"כ לא סמכו חבריו על חכמתו והרבו בתפילה מפני שהשעה צריכה לו.

ומ"מ נראה עיקר להלכה שאין לקבוע הלכה בענין חמור שכזה להמנע מלהתפלל לרפואתו של אדם מישראל, עפ"י דברי אחד הראשונים, כאשר כל שאר הראשונים לא עסקו בענין זה, ושערי תירוצים לא ננעלו.

הלא יסוד ההלכה הוא שלחנו הערוך של הבית יוסף שעליו פרס משה רבינו את המפה, ולא מצינו בדבריהם הלכה זו.

ומשו"כ נראה פשוט להל כה דאף כאשר האדם הסתכן בפשיעתו, וגם כאשר עבר על דברי חכמים, ודאי עשה תשובה, וחייבין להתפלל ולהעתיר לרפואתו.

רפאנו ה' ונרפא, הושעינו ונושעה, שבורא רפואות ישלח דברו וירפא כל חולי עמו ישראל וימנע מגפה מנחלתנו, ונזכה לבשורות טובות ישועות ונחמות.

תוכן שאסור לפספס
46 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
28
צריכים להתפלל שהממשלה תיפול . אמן
27
דברי פי חכם חן.
26
הגאון הרב יצחק זילברשטיייןן חלק כפי שפורסם באתר
וכנראה הוטעה וטעה עם כל הכבוד אין כזה דבר לא להתפלל על יהודי

הצגת כל התגובות

25
כמה חשוב תלמיד חכם שיש בו גם דעת...!
24
בוודאי. היום הייארצייט של ר לוי יצחק מברדיטשוב שהיה מתפלל גם על המזידים הכי גרועים גם התנא ר מאיר כל צדיק אמיתי יגיד לכם את זה
אוויל! האם הוא התפלל על רודפים?
23
הרב שמח להפיץ תורה. אין לו בעיה עם זה. ממש כך. הוא מוכן ליסוע לכל מקום בשביל להעביר שיעורים וגם בעיתונות. יש כאלה שחושבים שאם יגידו דברהם רק למקורבים, והם יעבירו למקורבים וכך יצא החוצה, התורה או שהם ישארו מכובדים. אבל חכמות בחוץ תרונה הענווה האמיצית זה האומץ להביא את דברי התורה לכלל באשר הוא בלי
22
יש גם רופאים האומרים שמסיכה מזיקה לבריאות הגוף והנפש. וגורם למחסור בחמצן ומסכן אנשים שיש להם אסטמה. מי שאינו הולך עם מסיכה יש לו על מי לסמוך
21
לפני כ80 שנה הסבים של אדמורים היום אמרו אין נאצים....היום הם אומרים אין מגיפה.חסידים טיפשים תצילו את עצמכם
אין נאצים אבל ברחו
כל האדמורים אמרו שיש סכנה וידעו זאת לא אמרו אין נאצים אמרו תחזרו בתשובה ותתרחקו מהציונות ואם לא יהיה אסון כמו שכתוב בגמרא(הריני מתיר בשרכם) אבל לא הקשיבו ואחרי השואה שהיה התעוררות לגאולה שוב הציונים התערבו ויצא העגל הזה מדינת הכפירה העולמית של הערב רב .היום אין מגיפה להגיד חסידים טיפשים זה טמטום כי
אבל משום מה, לרוב דווקא אלה ששמעו לציונים והשתדלו לברוח הם אלה ששרדו. בעצם, חבל על המילים. את בעלי ה"השקפה הטהורה" אי אפשר לבלבל עם עובדות.
20
בלי לקרוא את הכתבה כי אין לי סבלנות לקרוא את השטויות שלכם קל וחומר שזה עובר סינון דרך התקשורת . רק אתם הורגים אחד את השני עם מידת הדין שלכם כן להתפלל לא להתפלל כן מסכה לא מסכה יצאתם מדעתכם לגמרי עם במידת הדין שאתם חיים איתה אנשים חלשים משמשים כל הזמן במילים זה גזל ואני לא מוחל לך ומשמיים יענישו אותך
19
מעשה בשודד שנתפס באמצע זממו. כשלקחו אותו לחקירה החל לצעוק: מושחתים! שודדים! למה הדבר דומה? -לאלה שמכים שוטרים ומפרים חוק וממש תוך כדי צועקים: בושה! די לאלימות! -או למאבקם באמצעות אנרכיה-תיקים הזויים שנתפרו באמצעים עבריינים, וממש תוך כדי צועקים: די לשחיתות! דמוקרטיה!
18
וואי וואי. נו מחלוקת בין פוסקי הדור. לפי ר' יצחק זילברשטיין אסור להתפלל עליו
17
זה רב נורמאלי!!!
16
מסיכות לא עוזרות! רק חיסון העדר! תתעוררו, זו התחלת שעבוד מצריים. עוד מעט יוציאו אנשים להורג על זה שהם מעיזים להמשיך לחיות באופן נורמלי.
הלוואי! אני מוכן להיות התליין.....
15
כבוד התורה! האם הגר"א וייס הפך לכתב ככיר השבת כל חצי שעה כתבה?
14
?
כט:
13
ישר כח נא לא להגיב בזלזול
12
השמאל טוען ''אבל נתוני ההדבקה לא מגיעים מההפגנות שהן בשטח הפתוח'' ובכן 1. אז למה מגבילים קהל בתפילותמגרשיםאירועים בשטח פתוח ? 2. שנראה לכם את האוטובוסים הסגורים והצפופים שבהם אתם מגיעים ל'הפגנה'?.. 3. אתם בקושי נבדקים 4. הסיבה לכך שאין פרסום על שמות המתים היא כי הן מגיעות מכם..
11
זכותי להתפלל על מי שאני רוצה
10
חרדים זה עם של משועממים שמעסיקים את עצמם בכל כך הרבה שטויות.
חילוני נבוב שכמוך, לא לחינם הלך הזרזיר אצל העורב אלא מפני שהוא מינו, חפש את החברים והחברות החילוניות שלך באינטרנט, ואל תבוא להטיף פה לחרדים, שאינך מגיע לקרסוליהם נחיתי שכמוך!
9
רב צדיק
8
אז ב"ה גם הרב וויס מבין שצריך להתפלל על כל יהודי שמישו יסביר זאת לאלו עם הכפתורים באחוריים "שסוברים לשיטתם" שהשוטרים צריכים לתת מכות פי 10 או שהם מחוייבים לזרוק הדלי יותר חזק כמלאכים... ע''ז נא' ראו מה בין...
7
הנימוק הכי פשוט, כי זה שחלה בודאי עשה תשובה, ואין מי שיחלוק לומר שעל עבירה של מסיכה, תשובה לא מועילה.
6
לענ"ד כל התשובה לא מתחילה בזה אלא במציאות שיש דעות של רבנים חשובים שלא צריך מסכה וא"כ אינו חייב בזה ולא נקרא שעבר על דברי חכמים וא"כ מה טעם לא נתפלל עליו?
מי שאומר שלא צריך מסיכה הוא לא רב ולבטח לא חשוב. רב יודע שבעניני פיקוח נפש הולכים לפי רופאים (וחוששים אפילו למיעוט!). לגוף השאלה: היא לא נוסחה נכון ולכן על התשובה להשתנות, חולה קורונה שהלך ללא מסיכה קרוב לוודאי שהדביק אחרים וממשיך בכך. לכן קרוב לוודאי שאין להתפלל עליו ואולי מצווה להורגו (מדין רודף!)
5
כי זה שבמזיד לא שמר עצמו אולי הסתמך על דעה של רב או אדמור ואפילו אם הרב או האדמור טעו מה הוא אשם שנהג בטעות כהוראתם וגם הרב עצמו אם בטעות לא שמר על עצמו יתכן שזה בגלל הבלבול הגדול השורר אצלם הרופאים לכן טעה אבל וודאי צריך להתפלל עליו
אפילו אי אפשר לקרוא לו מזיד. הוא או אנוס או שוטה.
4
יותר ממחצית חולי הקורונה המבוגרים - חרדים נתוני משרד הבריאות מצביעים על כך שמתוך 6,061 החולים בני 65 ומעלה - 52% משתייכים למגזר החרדי. גם בתמותה החרדים נמצאים במקום מדאיג: בקרב בני 75 ומעלה בבני ברק נפטרו 13 ביחס ל-1,000 תושבים, לעומת ממוצע ארצי של 3.3. מטה ההסברה החרדי יצא בקמפיין בעיתונות המגזרית
בדקת כמה אחוזים הולכים להיבדק אצל החרדים וכמה אצל החילונים? שם התשובה!
אצל החילונים אין תעמולה לא ללכת להבדק.
תבדוק נתונים, מה אתה כותב שטויות? עובדה שאחוזי הבדיקות בערים נמוכים במחצית לפחות מאשר בערים החרדיות. מה שמשרד הבריאות בעזרת התקשורת העויינת את החרדים מסתירה כל הזמן.
מאיפה העתקת
העתקתי מנתוני משרד הבריאות ,אתה יכול להכניס את הראש לאדמה ,או להכיר במציאות ולהתמודד עימה .
הם ליטאים לא חסידים רוב החולים הם ליטאים כך שאתם אלו הרוצחים ולא החסידים אין שום הוכחה שמי שמקפיד על ההוראות לא נדבק אין שום הוכחה שמסיכה עוזרת וגם בריחוק יש אומרים שזה לא קשור כלל ואפשר גם לא להידבק גם שאתה ממש ליד חולה
אם האדמו"ר מקרלין נדבק, זהו ההוכחה הכי חזקה שהריחוק והמסכה אינם עוזרים במציאות בשטח, אולי מונעת קצת. - אין בעולם מי שנשמר ומי שמקפיד יותר מהאדמו"ר מקרלין.
3
עכ"פ מביא ענין מעוניין ולענין מדברי חז"ל, ולא סברות כרסיסות הנובע מחימום השיטה
2
איך הרב מסכים שכל הזמן יפרסמו את אמרותיו ותמונותיו , הרי כידוע שהוא סולד מכבוד ופרסום !?!
מה את הרוצה???????????????????
1
תשובה של תלמיד חכם עם מראי מקומות . אך דעתו של הרב זילברשטיין ישנה רק חוות דעת .
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים