בימים האחרונים, עלו ובאו ראשי ארגון "לב שומע" למעונו של ראש הישיבה הגאון רבי גרשון אדלשטיין, לשמוע ממנו דבר ה' זו הלכה, על הדרך הנכונה לנהוג בימים אלו, והכוונה לבני הישיבות ואברכי הכוללים בתקופה המאתגרת. מי שהציג את השאלות, הוא יו"ר ארגון 'לב שומע', הרב אליאב מילר.
"כיכר השבת" מגיש את השו"ת המלא
יש כמה שאלות שרצינו לשאול את הראש ישיבה. עכשיו בחודש אלול חילקו בהרבה מקומות את הבחורים לקבוצות וזה לא הרגשה של חודש אלול רגיל. יש בחורים שנמצאים בהתעלות, בגלל הפחד. אבל יש גם בחורים שמרגישים חלישות. מה המסר הנכון להעביר לתלמידים, אם יחזקו את הפחד זה לא טוב, ואם יחלישו אותם זה גם לא טוב, מה בעיקר צריך להגיד לבחורים?
"שהכל בידי שמים, הכל בידי שמים, מה השאלה פה, מה הספק".
א. מה להגיד לבחורים בעיקר, מה הר"מים צריכים להגיד לבחור?
"שילמדו, שילמדו, ללמוד ברצינות, אפילו שזה קבוצה קטנה, ללמוד ברצינות, זה אלול וצריך ללמוד".
ב. האם יש דבר מיוחד שצריכים דווקא השנה להתחזק בו בגלל המצב? יש משהו שהיה צריך יותר? כי הרבה בחורים לא יודעים, הם מרגישים בלבול, שאולי משמים רוצים מהם משהו יותר, משהו מיוחד יותר?
"זה ניסיון, צריך לעמוד בניסיון! להתנהג כמו שצריך, סדרי הלימוד, וסדרי התפילה, שהתפילה תהיה כמו שצריך, וללמוד כמו שצריך, הכל שיהיה בשלמות".
ג. עכשיו הולכים לעשות סגר, ובחורים צעירים בישיבות קטנות לא יוכלו ללכת לישיבה, בעשרת ימי תשובה יצטרכו להישאר בבית. אלו הימים הכי מרוממים עבור בן הישיבה, זהו זמן של חיזוק בישיבה ופתאום הוא נמצא לבד...
"הרבנים, הצוות, צריכים להגיד שיחות חיזוק בטלפון".
ד. לבחור ששואל, אולי יש משהו מיוחד שכדאי שילמד בזמן הזה?
"שיגיד תהלים! ואם הוא בר הכי שילמד ספרי מוסר".
ה. מהו התפקיד של ההורים במצב הזה? יש הורים שמצפים מהילד בתקופה כזו של עשרת ימי תשובה ולפעמים דורשים הרים וגבעות, והוא לא בדרגה שכשהוא נמצא לבד הוא יכול ללמוד כל כך בהתמדה.
"צריכים לתת לו עידוד, לא לדרוש בתוקף, אלא בידידות, לתת עידוד לבחור שילמד, בתקיפות זה לא כדאי".
ו. אפשר לצפות מבחור בישיבה קטנה שילמד שני סדרים מלאים?
"אפשר בטלפון, עם חברותא בטלפון, הרי יש גם שיעורים, הראש ישיבה או המגיד שיעור אומרים שיעור, אחר כך יכולים לחזור על השיעור, עם חברותא אפשר לחזור, זה גם בטלפון, שהראש ישיבה ייתן להם תכנית!".
ז. אולי צריך שילמדו לימודים קלים יותר ממה שלומדים כל הזמן, לאו דווקא גמרא בעיון?
"מה שיותר מרתק, מה שמרתק, כל ילד מה שמרתק אותו. אי אפשר לדעת, כל אחד יש לו הטבע שלו. הראש ישיבה והמשגיח, מכירים את התלמידים, איך ידריכו כל אחד מהתלמידים".
ח. לכל אדם יש הרבה מאד זיכרונות ילדות שמאד משפיעים עליו, בימים הנוראים זה מאד משפיע, על כל אדם משפיעים זיכרונות העבר שלו. אבל עכשיו, בשנה זו בתי הכנסת יהיו יחסית ריקים. האם בכלל לקחת ילדים לבית הכנסת השנה בימים נוראים?
"עם כללי הזהירות, למה לא?".
ט. יש בחור שהכניסו אותו לבידוד בתוך הישיבה, כי היה חשש שמישהו בחדר שלו היה חולה. הוא הולך להיות גם בראש השנה וגם ביום כיפור סגור בתוך החדר שלו בישיבה. הוא התקשר ללב שומע ואמר: אני כבר מעדיף להיות בחדר בבית, מה זה משנה, הרי מילא בתפילות אני לא יכול להיות...
"הוא לא שומע? אי אפשר לשמוע?".
י.אולי הוא יכול לשמוע קצת מרחוק. אבל הוא אומר, כבר עדיף לי להיות בבית עם המשפחה, עם האחים והאחיות בבית מאשר... האם יש מעלה בכל אופן להיות בישיבה אפילו שהוא בחדר?
"והוא ירגיש לא טוב? צריך שירגיש טוב!".
יא. הוא מרגיש טוב, הוא לא מרגיש רע.
"אבל איפה הוא ירגיש יותר טוב? בבית או בישיבה?".
יב. הוא מרגיש יותר טוב בבית, הוא רוצה ללכת הביתה.
"נו, למה לא, זה בית טוב? למה לא. למה שיצטער, סתם להצטער?".
יג. עכשיו יש הרבה שעושים מניינים בראש השנה ויום כיפור בחצרות, להתפלל רגיל או לקצר קצת בגלל החום והמצב?
"מתפללים כרגיל כל הציבור, ומי שקשה לו אפשר לקצר".
יד. יש דבר מיוחד שצריך לבקש השנה בגלל המצב בתפילות בראש השנה?
"על המחלה, שהמחלה תעבור, הקורונה, שכולם יהיו בריאים".
טו. בחורים שואלים, למה זה בא, הם מרגישים שרוצים מהם משהו?
"מי יודע, אי אפשר לדעת, יפשפש במעשיו! כל אחד יפשפש במעשיו, יפשפש זה ללמוד מוסר, ספרי מוסר, זה יפשפש במעשיו".
טז. רוצים ברכה להצלחה בפעילות של לב שומע...
"שיהיה סייעתא דשמיא בזיכוי הרבים. ברכה והצלחה בזיכוי הרבים".
יז. שיהיה א גוט יאהר.
"כתיבה וחתימה טובה, א גוט יאהר, כתיבה וחתימה טובה".
הצגת כל התגובות