כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

'הנסיך הסלבודקאי' שלמד מוסר ... מ'הרצל'

בספרו "בעקבות היראה" מעז רבי אליהו קפלן, "הנסיך הסלבודקאי" להזכיר את שמו של 'חוה המדינה' בנימין זאב הרצל, ולא עוד אלא שהוא סבור שניתן ללמוד ממנו מוסר (ארץ)

| 16 | כיכר השבת |
בנימין זאב הרצל ורבי אברהם אליהו קפלן
בנימין זאב הרצל ורבי אברהם אליהו קפלן (צילום: מתוך ויקיפדיה, ללא קרדיט)

96 שנים לפטירת הגאון רבי אברהם אליהו קפלן הנסיך הסלבודקאי, מראשי "תנועת המוסר", שהותיר אחריו חלל עמוק.

תיבת המייל של "כיכר השבת" וכותב השורות מתפוצצת מהשאלות של ציבור הגולשים, מה למען ה' צנזר יומן ההשקפה הנודע, "יתד נאמן", מספרו של הגאון רבי אברהם אליהו קפלן?!

• • •

אבידה גדולה הפסיד העולם התורני בפטירתו, שכן אחד הפרויקטים האחרונים בהם עסק סמוך לפטירתו, הוא לכתוב פירוש על התלמוד הבבלי שישלב את הלמדנות הליטאית עם מחקר התלמוד, אך הוא נפטר לדאבון לב.

על כך אנו למדים מכתיבת אגרת לראשי קהילה בליטא שרצו למנותו כרב, אולם הוא סירב וכתב להם: "החילותי בעזרת ה' לבנות לי בית על גדול ים התלמוד... עבד עברי הנני בבית המדרש לרבנים בברלין שכל קהילות ישראל במערב העומדות על בסיס התורה והמצווה פונות אליו לקבל ממנו רבנים ומורים".

כמהה נפשו לעלות לארץ ישראל, אולם הוא הדחיק אותה מפאת לימוד תורה, וכך כתב לר' שמחה אסף: "תמהני עליך ידידי, שאתה מסתפק בי אם הנני שואף להתיישב בא"י. ודאי שאני שואף! ולא משום ישוב הארץ בלבד, אלא משום ישוב התורה... בודד אני פה...".

אחד התלמידים הצעירים שדבק ברב קפלן בשנות לימודו בסלבודקא (בשפת הישיבות מכונה החברותא: "אילן") היה לא פחות מהגאון האדיר רבי יצחק הוטנר שאף הזכירו בחיל ורעדה באגרותיו.

על מצבתו בברלין נחרט: "רבי אברהם אליהו ב"ר אברהם אליהו בעילוי מראקוב. איש יהודי גדול דעה וגדול חיים. עודו רך בשנים נקרא להיות אב בחכמה והרבית תורה בברלין בבית המדרש לרבנים".

• • •

בספרו "בעקבות היראה" מעז רבי אליהו קפלן להזכיר את שמו של הרצל [!] ולא עוד אלא שהוא סבור שניתן ללמוד ממנו מוסר[!], נביא את לשונו שבתחילה מודגש שאין הרצל הוא רב, אולם יש מה ללמוד ממנו.

"הוא לא למדנו תורת משה, הוא לא למדנו הלכה ואגדה, הוא לא למדנו חכמת ישראל ומוסר היהדות – כי את כל אלה לא הורו לו מעולם. הוא נתגדל בסביבה אשר על אלה לא נמצאו בה.

"אך הוא למדנו לומר שתי מלים בהזדמנויות כאלה אשר עד לו – לא העזנו ולא יכולנו לאמרן בהן: עברי אנכי! – אכן, בבית המדרש שלו ליד העמוד יכולנו לומר זאת תמיד. – יכולנו אפילו לכתב ולקרוא זאת בכל ספרינו ומאמרינו, בכל עיתונינו וחוברותינו, יכולנו להכריז על עצמנו כעל עם בכל מקום שתרצו, רק לא במקום אחד, באותו מקום בו מיוצגים ביתר שאת כל אומות העולם – במדיניות העולמית!

"אותה הכנה נשגבה לתקופה זו, המתחילה עתה לעבר עלינו? כלום אין אתם חשים את תנועת ידה הנסתרת של ההשגחה? – ויודע אני, כי כשם שמוכרחה הייתה לבוא תחת הלאום היהודי, כן מוכרחה תהיה לבוא סוף כל סוף, בעתיד הבלתי נראה לעין, תחית רוח תורתנו. כסוי עבים הוא אפקה של תורתנו. ועוד יותר – אפרן של מצוותיה, של חוקי החיים אשר לה. נעזבת היא על ידי הנוער, אין היא זוכה לתשומת לב מאת מנהיגי הדור המודרנים "והיא יושבת וראשה חפוי, כאשה עקרה שלא ילדה" – אך היא עוד ילד תלד! – אין אנו רואים את הדרכים, אין אנו רואים את העקבות, אבל יודע אני – אוצר אני ספרנץ בודנהיימר בשעתו – שאני מוכרח לשאוף לזה. והאלוקים אשר ישיבנו לציון – ישיבנו גם לתורה מציון – אני מאמין ! –

"וככל שגדלה אמונתי באלקים – גדלה שייכותי לציונות", מסיים הרב קפלן את מאמרו.

  • ישראל שפירא, הינו היסטוריון, השם דגש על ההיסטוריה התורנית של ארץ ישראל, מדריך טיולים, ובעלים של סוכנות הטיולים 'ישראל בשטח'
    לפרטים נוספים נא לפנות: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
16 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
13
ציתות מהספר "בין ששת לעשור" של הגה"צ רבי שלמה וולבה עמוד ס"ט "רבה של בזל שאל את הרצל מה תהא עמדת הציונות כלפי היהדות המקורית של תורה ומצוות? והרצל השיב 'ציונות היא השיבה אל היהדות לפני השיבה אל ארץ היהודים". ראה הפרוטוקול של הקונגרס הראשון. חבל שרוב הציבור החרדי אינם מודעים לזה. גם המשפט שנשמע כל
12
אני לא בטוח כלל שהגרא"א קפלן היה ציוני במובן של היום, והרבה שמות היו לציונות וכל אחד השתמש כפי הבנתו וכפי המושג בסביבתו אבל מה שברור שהכותב הוא כן ציוני אמיתי גם במובן של ימינו. הגר"א קפלן זצ"ל בעיני תלמידיו היה קנאי ולכן כשנפטר חלקם לא רצו מי שאינו קנאי כמוהו, יש להאריך בדבר ואין כאן מקומו. הדמיון
הסבא מסלבודקה אכן הצטער שרא"א הלך ללמד בבית מדרש לרבנים בברלין
11
הסבא מסלבודקא הוא זה ששלח אותו לברלין, כמו ששלח הרבה מתלמידיו למקומות הכי נידחים כדי להרביץ תורה ולהרבות נפשות ליהדות
המצאות ריקות מתוכן. הסבא מסלבודקה התנגד מאוד למעבר של רא"א לגרמניה לבית מדרש לרבנים. כל רבני וראשי ישיבת סלבודקה בליטא התנגדו נחרצות לציונות (אמנם תמכו בכל כוחם בעליה לארץ הקודש, ואף עשו זאת בעצמם, קודם רבי משה מרדכי בהקמת העיר חדרה, ואח"כ עלית הישיבה לחברון), ורא"א קפלן היה חריג בזה. אמנם היה אדם

הצגת כל התגובות

10
הרצל היה אפיקורס נוצרי שם רשעים ירקב איך הרב אמר שאםשר ללמוד מהאפיקורס הזה😩😩😩😩😩😩😩😩
9
אפילו בישיבת חברון דפים אלו של מאמר זה נשרפו!
8
כעת נודע הדבר! הבנתי איך פתאום הבאת ראיה מגדולי ישראל על הרב קפלן בפרקים הקודמים- מה שנקרא בלשון העולם 'הרמת להנחתה'... בכל אופן כלום לא יצא לך מזה, כי אף אחד לא יקבל דברי שבח על אותו הרצל, שכבר שמו ומורשתו נרקבו מזמן בעמקי התודעה, וסאטמר לא יעניין אותם מישהו עלום שם. מה שכן, שתבזה את כבודו של ה
מה לעשות נולד למשפחה מתבוללת תינוק שנשבה לא כולם נולדו ברשב"ם 5
7
פעולה שנעשתה במצב אחר בהקשר אחר במובן אחר, אי אפשר להציג אותה כאילו נעשתה בימינו אחרי כל התהפוכות שעברה הציונות, וכל מה שהידרדר והתגלה. שנה טובה ומבורכת לכל בית ישראל
6
מי שיודע יודע שהיו מגדולי אותו דור, שקבלו את הרצל שר"י עם ספר תורה, אז עוד לא ידעו על מעלליו הגרועים, וראו אותו בתור תינוק שנשבה שמתעסק ומתמסר לצרכי עם ישראל ולכן שבחוהו וכבדוהו, ובזכרוני שכך גם הגרא"א קפלן מתייחס אליו בספרו
5
למספר 4 ו6.כל הדברים שלא מוצאים חן בעיניכם זה שקר.כדי ללמוד צריך לסבול את כל מה שיש בתורה ומה שיש בעולם ובהיסטוריה.הכל מאתו יתברך אפילו שזה מפריע לך או לאדמור פלוני.אין מי יאמר לו מה יעשה ומה יפעל. הרצל ז''ל היה יהודי ונשלח מן השמים והשם שלו גדול ולא ירקב לעולם.יש עיר על שמו: הרצליה ו20 רחובות רחוב
4
בהסתכלות היסטורית הציונות הצילה את החילוניות מהתבוללות גמורה דרך זהות יהודית (אמנם מסולפת אבל זהות בכל זאת) ונתנה עוד תקווה לתשובה. החילונים בחו״ל נטמעו לגמרי בין הגויים.
3
למגיב מס'1. אכן, אותו חוזה רעות לא לימדנו תורה הלכה אגדה חכמת ישראל ומוסר כי את כל אלה לא הורו לו מעולם, אך מילים שנכתבו לפני שנים רבות וכיום מגיע ישראל ממדינת ישראל ומנסה לרוקחם במרקחת ולטשטש הבדלים בין שומרי תורה ובין בוזיה, בין סלבודקה ובין הרצלאיזם. לא מדינת ישראל כשרה, ואף לא כתבי ישראל כשרים.
2
היה היה אדם נכבד מאוד, אבל מעט סטה מהדרך כשהלך ללמד בבית מדרש לרבנים בברלין. רבו המובהק הסבא מסלבודקא הצטער מאוד על המהלך שעשה, וממש התאבל על זה. בסלבודקה (לא "החזונישניקית" של היום, אלא סלבודקה אימא הרוחנית של ישיבת חברון)ידעו להפריד, ולכבד את האדם, ולא להסכים את דעותיו.
1
וראו בספרו הקדוש של ד"ר יצחק וייס "הרצל קריאה חדשה" המוכיח ששווא טפלומעליומשקר הקנאים החרדים ושכל כתביו מלאים בגעגועים ליהדות ולמסורתה.
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים