כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

מה דעתו של היעב"ץ על "לימוד היסטוריה"?

בפרק השני בסדרת על "לימודי היסטוריה וגאוגרפיה בראי רבותינו זצלה"ה", נביא את תשובת היעב"ץ, הידוע בקנאותו הרבה, כאשר נשאל האם מותר ללמד היסטוריה? (אקטואליה)

| 5 | כיכר השבת |
ילד ברך לחיידר, במאה שערים. אילוסטרציה
ילד ברך לחיידר, במאה שערים. אילוסטרציה (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

בפרק א' של סדרת המאמרים על "לימודי היסטוריה וגאוגרפיה בראי רבותינו זצלה"ה", ציטטנו את השאלה שנשאל היעב"ץ לגבי לימוד היסטוריה, האם מותר או אסור? את תשובתו מחלק היעב"ץ לשני חלקים, היסטוריה של העולם והיסטוריה של עם ישראל.

את לימוד היסטוריה של העולם שולל היעב"ץ בחריפות, ואילו את הלימוד היסטוריה של עם ישראל, היעב"ץ פוסק שראוי וחשוב ללמוד.

היעב"ץ אף מזכיר שלושה ספרים יהודים העוסקים בהיסטוריה, ומנחה אותנו בדיוק מה מותר ללמוד בהם, ומה לא.

הספר הראשון הוא ספר "עמק הבכא" שנהגו יהודי איטליה לקרוא בתשעה באב שכתב ר' יוסף הכהן.

ספר עמק הבכא, מהדורת תרמ"ה (hebrewbooks.org)

לגבי ספר "עמק הבכא", סובר היעב"ץ שיש בו דבר מועט ממה שעבר על אבותינו ויש לעיין בו ורק בימי חול ולא בשבת קודש. עוד מוסיף היעב"ץ שרובו ככולו מתעסק בהיסטוריה של מלכי אומות העולם, ואסורה הקריאה בו בקביעות.

מי הוא היה ר' יוסף הכהן שחיבר ספר היסטוריה שרובו עוסק במלכי אומות העולם?!

ר' יוסף כהן נולד בשנת ה'רנ"ו (1496) בצרפת לאביו ר' יהושע, שהגיע לצרפת יחד עם גולי ספרד. משם עברו לאיטליה, ושם למד ר' יוסף תורה והשכלה כללית.

ספר עמק הבכא, מהדורה חדשה (באדיבות הוצאת אוצרינו)

ר' יוסף שימש כרופא בערי איטליה השונות ונשא לאשה את בתו של רב העיר ונולדו להם שלושה בנים שכולם נפטרו בחייו. תלאותיו נמשכו כאשר גורשו היהודים מהעיר ג'נובה. ר' יוסף חיבר ספרים ושירים רבים, בתוכם ספרו העיקרי, כאמור - 'עמק הבכא' - הספר מתאר את קורות עם ישראל.

נקודה מעניינת בספר שהינו הראשון שמתאר את 'שושלת בן כוזיבא'. כולם יודעים את סיפורו של מי שהיה נחשב למשיח תקופה מסוימת - שמעון בר כוכבה, ועל כך שתלמוד ירושלמי משבח אותו, ואילו גרסת תלמוד בבלי לגנותו ואף כתבו עליו שחז"ל הרגו אותו.

ספר "עמק הבכא", הינו הספר הראשון בו מסופר על המשפחה המורחבת של בן כוזיבא, כפי שחז"ל מספרים לנו במעט על אלעזר המודעי שהיה דודו.

הקטע ב'עמק הבכא' שעוסק ב"משפחולוגיה" של שמעון בר כוכבה (באדיבות גבי סרור)
  • ישראל שפירא, הינו היסטוריון, השם דגש על ההיסטוריה התורנית של ארץ ישראל, מדריך טיולים, ובעלים של סוכנות הטיולים 'ישראל בשטח'
    לפרטים נוספים נא לפנות: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
5 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
4
אסור להתחכש למציאות מה שהיה היה ולא משנה אם מותר ללמוד אותו או אסור
מתחכשים למציאות
3
נדמה לי שהריי"צ מליובאוויטש ביקש שילמדו דברי ימי ישראל
מוישי
2
הרמ"א באו"ח שז,טז, כותב ״ונראה לדקדק, הא דאסור לקרות בשיחת חולין וספורי מלחמות (=בשבת) היינו דוקא אם כתובים בלשון לע"ז, אבל בלשון הקודש שרי (=מותר), וכן נראה לי מלשון שכתבו התוספות… וכן נהגו להקל בזה.״ וכאן הרמ״א דן רק לגבי ללמוד סיפורי מלחמות בשבת ואומר שבעברית מותר(כדי ללמוד את הלשון הק׳) בשבת אך
יוסי

הצגת כל התגובות

1
אדוני המלומד, אולי אתה מוכן לציין מראה מקום לשו"ת של היעב"ץ. לאחרונה קראתי פרקים רבים בספרו האוטוביוגרפי של היעב"ץ, מגילת ספר. מתקבל הרושם שהוא בעצמו למד כל מה שהיה יכול לשים ידו עליו, ובמיוחד טרח ללמוד את הא-ב הגותי וכללי הכתיבה והדקדוק בשפה הגרמנית, שהיא הייתה השפה הנפוצה בקרב אנשי מדע בתקופתו וב
יצחק
לחכמי ישראל במעט זמנם, קלטו את כל השטיות והיסטוריה של הגויים, אבל לנו, עד שהראש קולט משהו עדיף ללמוד קטע ב'תניא,...
אבא
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים