כיכר השבת

בעיות באמונה

למה יש נשירה? פוחדים לתת לנער לשאול

הפחד מלאפשר לנוער לשאול שאלות על מהות ואמונת החיים זוהי תחילת הכישלון של הנשירה שבשגרה ושבמצבי חרום – על תהליכים חינוכיים בפרשת השבוע מאת הרב אברהם בורודיאנסקי (יהדות)

| 16 | כיכר השבת |
נערים צעירים
נערים צעירים (צילום: ארכיון בית מדרש ברקאי)

בספר דברים משה רבינו המנהיג הדגול מוסר לנו את צוואתו שהיא דרך החיים הנכונה, כל פסוק וכל מילה הינה מורה דרך לחיים נכונים, בתקופה סוערת שכזו בגוף ונפש דבריו והנהגותיו של משה רבינו הינם פינת הצללה בחום קייצי ולוהט.

בחציה השני של פרשת השבוע נקרא בתורה על חג הפסח, אחד מהדינים המופלאים בחג זה הינו הדין של ביטול חמץ "ביטול בלב" האדם מבטל חמץ בליבו ומעיקר הדין ביטול זה מספיק בכדי לבטל את החמץ שנמצא הרחק הרחק בביתו, "ולא יראה לך שאור" (ט"ז ד') "בטל בלבבך" (ספרי פי' קל"א).

הלכה זו של ביטול חמץ איננה הלכה הגדרתית בלבד אלא יש לה השלכות מעשיות על דיני חמץ כאשר הגמרא מתלבטת על אדם כזה שביטל בלבבו בלבד ולא שרף את החמץ בפועל מה יקרה כאשר יפגוש עוגה יפה בתוך חג הפסח האם הוא לא יכשל באיסור חמץ? והגמרא פוסקת שהיות והוא ביטל את החמץ בלבבו אין לחוש "שמאחר שבטלו כבר שמהו עפר והמאיסו על עצמו" (מאירי פסחים ו':)

פעולת הלב והמוח הכרחית לא רק בביטול חמץ אלא בכל תחום בחיים, אנשים יכולים לחלוף על פני חיים שלמים בלי להתבונן לעומקם של חיים, בלי לתהות על פשר חידת החיים, חידת היקום כולו, שאלת למה אני ומה אני, אנשים כאלו לבהמות נדמו ההולכים כעדר בלא רועה ורואה.

שני תלמידים גדלים בסביבה זהה לחלוטין עם סגנון משפחות זהות, עוברים את אותו מסלול חיים, ופתאום אתה מגלה עומק תהומי בהווית החיים של שניהם, מתברר שהם חיים כמרחק מזרח ממערב על אף הסביבה הטבעית כביכול הזהה מאוד בה הם גדלו כאחד.

סוד ההתבוננות, אינו דומה אדם שחי ומתבונן וחוקר על כל שחולף סביבו לאדם שחי ומקבל כל דבר בהסכמה מובנת ללא חשיבה והתעמקות, שמעתי מרבותי שליט"א: ילד לומד בגן שומע סיפורים על אברהם אבינו, הוא ממשיך לתלמוד תורה ולישיבה קטנה וגדולה ויוצא לחיים ואם הוא לא התעמק שוב ושוב בדמותו של אב האומה הוא גדל יחד עם אברהם אבינו של הגננת, והדברים מוכרים לנו היטב!

מצד שני ההתעמקות והחשיבה מייצרת פעמים רבות גם שאלות ותהיות שלא לכל הורה ולכל מחנך או משגיח יש את התשובה לשאלות שכאלו, ולכך צריך לדעת לכוון את הנער שלא על כל שאלה יש לי כהורה/כמחנך תשובה שאני יכול להסביר ותקבל, אבל אני יפנה אותך למי שכן יוכל להסביר לך את מה שאני רק מרגיש ומתקשה להסביר.

אבל לברוח ממצב "אולי ישאל הנער שאלות" ובגלל זה לפחד לדרבן אותו לחשיבה זוהי מציאות שתוליד חוסר יציבות לחיים ובפגוש החיים את גלי הים הסוערים בדמות ניסיון הפרנסה או ניסיון הייסורים וכדומה ישבר הנער (או המבוגר) וינצחוהו הגלים.

כאשר הבסיס איתן מתקיים באנשים שכאלו האימרה "כשהגלים חזקים החזקים מתגלים", אל לנו לבוא בטענות למשפחות שלמות ומאות ואלפי בני הציבור החרדי שגלי החיים מסובבים את ראשם לזוויות חדשות, הטענה היחידה היא על כור מחצבתם, האם בניתם להם יסודות מספיק חזקים??

נכון שיש גם רעידות אדמה שלא תמיד כל המבנים יציבים מולם אך גם תוך כדי הרעידה חובתנו לייצר שיח שכזה שהוא חבל הצלה עבור חלל יהדות רבים, אך כשגם במצב שכזה נדבקה לשונם לחיכם ומודבקים פלסטרים על פציעות קשות, בל נתפלא לתוצאות החורבן כחלוף הגלים.

נער/מבוגר שחש שהסביבה שהוא גדל בה איננה יציבה עבורו יחפש באופן אוטומטי את הקרקע הבטוחה עבורו, הרצון לחיות חיי מוגנות בטוחים הם נטיעה טבעית מובנת אצל כל אדם קל וחומר זה הדורש תשובות ואמונה.

בפרשתנו עוסקת התורה בברכה ובקללה ומעמד זה מתואר בתורה כך: (דברים פרק יא פסוק כט) וְהָיָ֗ה כִּ֤י יְבִֽיאֲךָ֙ יְקֹוָ֣ק אֱלֹהֶ֔יךָ אֶל־הָאָ֕רֶץ אֲשֶׁר־אַתָּ֥ה בָא־שָׁ֖מָּה לְרִשְׁתָּ֑הּ וְנָתַתָּ֤ה אֶת־הַבְּרָכָה֙ עַל־הַ֣ר גְּרִזִ֔ים וְאֶת־הַקְּלָלָ֖ה עַל־הַ֥ר עֵיבָֽל:

מסביר הרש"ר הירש בלשונו המופלאה את ההבדל בין ההרים השונים שהאחד מבורך והשני מתקלל רש"ר הירש : הר גריזים והר עיבל הם שני הרים בהרי אפרים, ועדיין הניגוד שביניהם ניכר לעין. הר גריזים הוא בדרום הר שכם והוא עטוף ירק, וגנות מכסות את המדרגות שבמדרונו; ואילו הר עיבל הוא בצד צפון והוא תלול וצחיח ושומם. הר עיבל גבוה כשמונה מאות רגל והר גריזים גבוה ממנו קמעא. לפיכך שני ההרים האלה העומדים זה בצד זה ממחישים יפה את הברכה ואת הקללה. שניהם מתרוממים על אותה אדמה ואותה טיפה של גשם ושל טל מרווה את שניהם, על שניהם חולף אותו אויר ואותה אבקת פרחים מרחפת על זה ועל זה; ואף על פי כן נשאר הר עיבל בקיפאון עקר, ואילו הר גריזים עוטה עדי צמח עד פסגתו. וכך הברכה והקללה אינן תלויות בנסיבות החיצוניות, אלא הן תלויות בכושרנו הפנימי לקבל את זו או את זו; הן תלויות ביחסנו למה שמביא את הברכה.

כאשר נעבור את הירדן ונציג את רגלנו על אדמת תורת קדושתנו, ניתן עינינו בשני ההרים האלה; מראיהם יורה לנו שעלינו לבחור בין ברכה לבין קללה, ובהתנהגותנו המוסרית אנחנו מחליטים בעצמנו אם פנינו מועדות להר גריזים או להר עיבל. עכ"ל.

כאשר אנו רוצים לחיות חיים נכונים חובתנו איפה לתת דגש ולהעמיק לפנימיות של החיים על אף שכלפי חוץ נראה שווים בין שווים אך שאלת ההתבוננות הפנימית לחיים היא הקובעת: וכך הברכה והקללה אינן תלויות בנסיבות החיצוניות, אלא הן תלויות בכושרנו הפנימי לקבל את זו או את זו; הן תלויות ביחסנו למה שמביא את הברכה.

*הכותב הינו ראש בית המדרש החרדי "ברקאי" -חיספין

תוכן שאסור לפספס
16 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
10
סליחה מכבוד הרב הכותב אבל נראה שאין אתה מכיר את עולם הישיבות בזמנינו משגיחים ואנשי חינוך נמצאים בכל ישיבה ונותנים לכל בחור לדבר על כל נושא ושאלה ואין את חששות העבר.... למה בכל זאת בחורים נושרים מהדרך זהו משום שלא מורגלים להתמודד עם כל מיני קשיים ובעיות ומחמת זה חושבים שבחוץ לא יתקלו בקשיים מעין אלה
בחור ישיבה
9
גם כי איבדו אימון במנהלי המוסדות שעקב חיסכון בכמה גרשים מפקירים אותם עם בלופים של קפסולות למראית עין ועם נדבקים לא נותנים להיבדק ולצאת למלוניות רק להדביק בכול את השאר המסכנים וזה הסיבה שנושרים
שמויגר
8
לא סתם לא מאפשרים לו לשאול. כי לרבנים אין תשובות.ומשמשים כרבנים רק בשביל המשכורת וטובות ההנאה.
משיח

הצגת כל התגובות

7
חרדי מעצם הגדרתו חי בצמצום אופקים, בסגירות ובחרדות. אם הוא מעז להוציא את האף מחוץ לקונכיה שלו - הוא כבר לא חרדי. זה מעיד על חוסר בטחון מוחלט ותחושת נחיתות קשה (וכנראה מוצדקת) מול העולם. זאת כי החרדיות המזרח אירופאית, זאת שאחראית לכך ש 90% מעם ישראל לא שומר תורה ומצוות היום, השתלטה על היהדות. נראה
חרדים=חרדות
אני יסביר בקצרה מה השוני בין חב"ד לשאר החסידויות ולליטאים: לחב"ד יש את ספר התניא שמוליך את האדם ומדריך אותו איך לעבוד ולהתגבר על הנפש הבהמית בשונה מהליטאים ושיטת המוסר שדורשת לעבוד על המידות בתניא הדרישה לעבוד על הנפש הבהמית שהיא השורש לכל המידות הרעות ועבודה זו היא עבודה פנימית כמובן שאכמ"ל ולהסביר
בתור חבדני"ק
אף פעם לא מאוחר אפשר להתחיל ללמוד תניא גם עכשיו. אני חושב שאם יכניסו את החסידות והתניא לישיבות הליטאים ויהפכו את התניא לבסיס במקום שיחות המוסר אני בטוח שמשהו יתחיל לזוז.
אף פעם לא מאוחר
חב"ד לא ניסו לפרוץ את המעגל אלא להחזיר בתשובה עוד ועוד לתוך המעגל
מוטי
6
ב"ה. בעבר למדתי בכמה סוגי ישיבות ובשמחה רבה אני מצטרף לכל השפויים שכתבו שרק הלימוד בספרי החסידות יכול לתת מענה משביע לכל השאלות באמונה וביטחון ועוד.. !! לא צריך לפחד ללמוד חסידות, בדיוק הפוך זה מביא את האדם לקיים את מצוות התורה בשמחה אמיתית ממש!! ממליץ מאוד לכל אחד ללמוד את י"ב הפרקים של "שער היחוד
מורה
5
מנסיון אישי; התשובות לכל השאלות הם בתורת חב"ד ובעיקר במאות ספרי הרבי מליובאוויטש (דוגמא; היה נער ששאל בכיתה מה הפירוש לויתן זה יצרת לשחק בו, המורה כעס עליו וכו' עד שהגיע אל הרבי שהסביר לו שהיות וה' הרג את הנקבה ומלחה לצדיקים לעת"ל אז שלא יהיה לבד ה' דואג "לשחק בו").
משה בן אברהם
4
מי שמקיים מצוות מאימת "ועדת הצניעות" ו"ועדת האיכלוס" וכדי שלא יהיו לילדים שלו בעיות בקבלה למוסדות החינוך ובשידוכים, איך ידע לענות על שאלות ביסודות האמונה?
רפאל
3
זה שהחבדניקים השולטים ברשת רוצים לשווק את מרכולתם, מובן! אבל במבחן התוצאה.. האם לחב"ד יש פחות נושרים? ממש לא. תבדקו בעצמכם. יש מעלות וחסרונות בכל שיטה, החכמה היא לקחת את הטוב, ולכל אדם למצוא את המקום בו הוא מתחבר.
ללא שם
2
השאלה במי מדובר. יש את השבאב הפשוט שלא חושב יותר מדי ונמשך אחרי התאוות שלו. אבל גם יש בני ישיבות מהאליטה שבשבילהם האמונה החרדית שיטחית מדי ומלאה סטיגמות שטחיות. להם שום תשובות לא יעזרו, כי פשוט אין תשובות על זה. הפתרון הכי טוב להם זה לעזוב את הדת הבני ברקית ולחזור ליהדות האמתית וההגיונית ,שמקדשת את
מ
1
שטויות במיץ... יש יצר הרע לתאוות... אז מתרצים את זה בשאלות באמונה...
משגיח
ככה זה, תשובות רדודות מהישיבה מתרסקים מול מבחן המציאות. תגיד, אלו שיצאו לקומוניזם ולציונות למשל, והקריבו את חייהם ואת נפשם למען האידיאולוגיה שלהם - עשו את זה בשביל היצרים שלהם?! תתמודד עם זה שרבים לא מוצאים פורקן ללהט האידיאליסטי שלהם בסוגיות של שור שנגח את הפרה, הם שואפים לתקן ברצינות את העולם ולא
עוד דביל
חחחחח
אלי גלבוע
לא תאוות ולא תירוצים. אנחנו בני אדם יש לנו יצר הרע. וכן קשה לנו להתגבר עליו בכדי להתגבר דרושה עבודה. כאשר מחנכים נערים מילדותם שהיהדות זו כת פנטית סגורה מהעולם אזי בגיל ההתבגרות הנער מחפש משמעות אמיתית לחייו והוא לא מוצא ואז הוא לא מבין למה הוא לא כמו כל החילונים. הוא שומר שבת ומניח תפילין בשביל החב
לא תאוות
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים