כיכר השבת

"מי שיש לו חולשה - פטור"

השו"ת המלא מהגר"ע פריד: מי פטור מלצום בתשעה באב

הפוסק המפורסם מבני ברק, בשו"ת קורונה מעניין ו'מיקל' לקראת צום ט' באב; מי פטור מלצום, למי מותר לאכול בשר, מה דינה של מינקת, האם מותר לשמוע מוסיקה ומה הדין אם יש 38 חום (חרדי)

| 49 | כיכר השבת |
הרב פריד
הרב פריד (צילום: באדיבות המצלם)

לקראת תשעה באב ובצל הסכנה שטומן בחובו נגיף ה'קורונה' שממשיך בהתפשטותו המהירה, יוצא הפוסק הצעיר, הגאון רבי עמרם פריד, במספר פסקי הלכות מפתיעים ומקלים לחולי קורונה, לתשעת הימים, לימי בין הזמנים ולצום תשעה באב שיחול ביום חמישי הקרוב. בנוסף, מתייחס הרב בסוף השו"ת גם לכלל האוכלוסייה.

תלמידיו של הרב פריד, החליטו לקבץ ביחד את השאלות הרבות שנשאל הפוסק, לטובת כלל הציבור שיוכל לדעת מה לעשות בצום - בצל הקורונה.

שו"ת הקורונה המלא:

• לחולי קורונה די להמתין שעה אחת בין בשר לחלב..

• עד ז' באב מותר לחולי קורונה לאכול בשר..

• חולה קורונה ומי שנמצא בבידוד והדבר קשה לו מבחינה נפשית ואין לו במה להפיג בדידותו - מותר לשמוע מוזיקה.

• אשה או נערה הנמצאת בבידוד ואין להן תעסוקה והדבר גורם לקושי נפשי - מותר להם לתפור,

• מותר לכבס בגדים של חולי קורונה לצורך חיטוי אם יש בזה צורך מבחינה רפואית - למנוע הדבקה חוזרת או הדבקה של אחרים. מותר לכבס מסכות בתשעת הימים.

• מי שהיה חולה וחלש ועדיין לא הבריא לגמרי - לא יצום בתשעה באב..

• מי שחולה בקורונה ואינו מרגיש לא טוב לא יצום.

• מי שיש לו תסמינים כגון שיעול - אינו צם.

• מי שיש לו כאבי ראש או סחרחורת - פטור מהצום.

• מי שקשה לו לתפקד או שצריך לשכב במיטה - פטור מהצום.

מי שמרגיש חולשה אינו צם.

השו"ת המיוחד

• מי שמרגיש בריא וחזק ורק על ידי בדיקת מעבדה או בגלל תסמין של חוסר טעם וריח נודע לו שנדבק בקורונה - צריך להתחיל לצום, אך אם ירגיש אחר כך חולשה וכאב ראש או אחד מהתסמינים הנזכרים לעיל - יאכל.

• השוהה בבידוד ומתפלל ביחידות - יקרא מגילת איכה, אמנם אף אם קורא מתוך מגילה כשרה - יקרא בלא ברכה. נשים אינן נוהגות לקרוא/לשמוע.

• מנין של חולי קורונה שאין בו שישה שצמים בתשעה באב - לא יקראו בתורה במנחה, ובשחרית יקראו רק את הקריאה הרגילה של שני וחמישי.

This browser does not support the video element.

• מותר בתשעה באב להשתמש באלכוג'ל לחיטוי.

• בשבת מותר להשתמש באלכוג'ל רק כשהוא נוזלי כמים.

• אין להשתמש בקומקום חשמלי לא טבול. לכן אם יש במלון או בצימר קומקום חשמלי לא טבול לא ניתן להשתמש בו, וצריך לזכור להביא מהבית קומקום חשמלי.

• מנגל חשמלי - אין אפשרות להשתמש ברשת של המנגל במלון או בצימר כיוון שצריך ללבן את הרשת ליבון חמור (שיהיו ניצוצות ניתזים - עד שהרשת תאדים) וקשה לעשות זאת, ולכן יש להביא מהבית רשת חדשה טבולה.

דיני שאר חולים בט' באב

• חולה שאין בו סכנה דהיינו שנפל למשכב או שחולה כל גופו ואינו מתפקד - פטור מהצום.

• הסובל ממיגרנות, אם חש כאבי ראש שיתפתחו למיגרנה - פטור מהצום.

• מי שיש לו חום 38 מעלות פטור מהצום.

• מעוברות צריכות לצום, אמנם אם ההריון לא תקין או שההמוגלובין נמוך פטורים מהצום, ויעשה שאלת חכם.

• מניקות צריכות לצום, ויתכוננו היטב לצום בשתיה מתוקה מרובה, אמנם אם בצום יחסר לתינוק חלב והתינוק צריך לו - תשתה כדרכה.

• יולדת עד שלושים יום פטורה מלצום ואף אם אינה מינקת.

תוכן שאסור לפספס
49 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
24
צריך להגיד לו כל הכבוד יש פה אדם אמיץ מאד מאד !! באוכלוסיה חרדית לתת פסקים כאלה זה עוצמה בלתי רגילה
23
תקשיבו, אני נדבקת בקורונה..):(()))
22
מדוע מותר לכבס מסכות אם אפשר לקנות מסכות חד פעמי

הצגת כל התגובות

21
יישר כח!!! הרב עוזר לנו ממש בכל התחום ההלכתי. זכינו שיש לנו זמינות לרב בסדר גודל שכזה. תודה רבה ויה"ר שתזכו להגדיל תורה ולהאדירה.
20
תודה רבה רבה כבוד הרב...! אז גם לכיפור הדינים הללו, לכל צום כפי שניתן להבין!! תודה לך כבוד הרב עזרת לי מאד!
לכיפור יש דינים שונים וחיובים שונים והוא מהתורה
יום כיפור צום חמור יותר ויש הלכות שונות
אין שום קשר בין פסק הלכה שניתן בתשעה באב ליום כיפור
מה הבעיה שלכם הרב התיר וזהו זה, די להיות מחמירים בכל דבר, תשעה באב ויום כיפור זה אותו דבר
הנה הרב הזה התיר ואנשים כבר מקישים את זה ליום כיפור נתן להם צ'ק פתוח...... החכם עיניו בראשו
חס וחלילה יו כיפור זה דאורייתא וכרת כל דבר לגופו ולשעתו צריך לשאול שוב לדוגמא יולדת עד 30 יום חייבת לצום ביום כיפור...
לכיפור נשאל בכיפור. לאן את רצה?
19
כבוד הרב מקורות איפה כתוב שחולשה או סחרחורות פטור מלצום ועוד לא כתוב שזה קשור לחולה
איפה כתוב שדוד המלך הניח תפילין ומשה רבינו ניענע לולב מקורות בבקשה!!!
השאלה המקבילה לשאלתו צריכה להיות : היכן כתוב שדוד המלך לא הניח תפילין ומשה רבינו לא ניענע לולב.... מקווה שגם כאימבציל הבנת.
ימפגר הוא שואל מקורות בפוסקי הלכה ולא מי שעשה כך דביל ווכתוב מפורש בשולחן ערוך וכו להניח תפילין ולנענע לולב
18
חייבים לסמוך רק על רבנים ששימשו אצל גדולי ההוראה איש מפי איש. כמו החסידים והספרדים.
נכון: לא ראוי לסמוך על המשנה ברורה כי הוא לא היה ספרדי ו/או חסיד
17
מי הרב הזה ?
16
מי שרוצה את המספר שלו לשואל שאלה הלכתית בטלפון 0504151707
הוא עונה גם במייל?
לא נראה לי שיש לו מייל
15
הרב הגאון ר עמרם פריד מורה הוראה בבני ברק מחזיק בית הוראה טלפוני עצמאי הכי גדול בעולם יש ברשותו 6 או 7 פלאפונים בו זמנית שולט בכל חלקי התורה מי שעדיין לא שמע עוד ישמע עליו
נראה לי יש לו מעל 10 טלפונים
ככה זה עובד לפי כמות הטלפונים נהי רב יותר גדול, דור משוגע
14
יותר גרוע מברסי....
13
הרב עמרם פריד גאון גדול אשרינו שזכינו. שימו לב זה לא בית הוראה כאן ששואלים שאלות. זה פסקים כללייים שהרב פסק עקב הקורונה. בכל שאלה יש לשאול מורה הוראה מובהק. וחילוקים בין ספרדים לאשכנזים
זה נראה שאתה עובד בשירותיו של הרב... פעם בשם חיים דוד פעם דוד... העיקר שאתה בטוח במה שאתה אומר!
12
ואם אני לא יודעת אם יש לי קורונה (מקווה שאין לי) ויש לי סחרחורות, יכול להיות שזה וירוס. האם אני יכולה לצום רגיל? בבקשה תשובות. תודה (אני אשכנזיה)
11
העיקר שלא יקלו בדברים הקשורים לפקוח נפש שדוחה אפילו שבת!
10
לא הבנתי מי שקשה לו פטור מהצום האם הרבנים הספרדים ככה מורים?
9
אני לא מאמינה תמיד צמתי ועמדתי למות עוד 24 שעות אחכ
מה את שמחה מזה?? תשאלי רב לגבי מגרנות
8
שימו לב!!! ההלכות הללו לבני אשכנז ולא לבני ספרד!! היכן מצינו להקל באכילת בשר וחלב בשעה המתנה זה מדברי הרמ"א אמנם לדעת בני ספרד צריך 6 שעות ואין להקל!! ומכאן תוכחת מגולה לאותם רבנים שעל מנת להתפרסם מקילים בראשי חוצות דברים שאין בהם צורך וללא טעם וריח!! חבל מאוד! הרי בווידוי אומרים את אשר אסרת ה
שים לב!! אתה מדבר פה עם רב גדול. שקול את צעדיך.
7
מה שהוא כותצב שצריך להמתין שעה בין בשר לחלב זה דווקא לאשכנזים שקיבלו את ה6 שעות רק בתור מנהג אבל לספרדים שקיבלו בתור הלכה זה לא עוזר .
האשכנזים המקוריים שמרו רק 3 שעות!
שטיות
האשכנזים "המקוריים" כדברך שמרו שעה! שלש שעות זה מאוחר יותר ולא ידוע מקורו.
ידוע שהסטייפלר זצ"ל היה אומר לבנות המשפחה כשהיו בהריון והיה קשה להם בין בשר וחלב היה מתיר שעה. עיין באורחות רבינו על הסטייפלר
מנהג אשכנז 3 שעות! פר"ח יו"ד סימן פ"ט ס"ק ו' מביא שזו דעת הרא"ש וכן בספר 'ירושתנו' חלק א' סימן ארוך בנושא נמצא בהברובוקס
מה זה משנה אני ספרדי אבל אם יש רב שמתיר אז למה לא, שעה זה שעה למה לחפש חומרות
6
למגיב 14 שזה רק לדעת האשכנזים ולפי הספרדים אין להקל זה פשוט לא נכון כי כתוב בזבחי צדק בכף החיים יורה דעה סימן פט' שדי במקרה זה בשעה וכן פוסק הילקוט יוסף ובהלכה זו כל הפוסקים הספרדים מקילים בזה
5
למגיב 2 תתבייש לך הוא פוסק הלכה גדול שאלפים מתייעצים איתו רב גדול וידוע
4
למגיב 13 ראה ש"ע ורמ"א תקנ"ד סע' ו'
3
האם למחויב בידוד מותר להסתובב בין השכנים?
חושב שלא. אחי לא יצא מהחדר
2
בהחלט לא כתוב שמי שלוחה קורונה ומרגיש טוב שלא עצום בשונה מהרב לאו
1
אני מכיר את הרב הזה הוא רב גאון
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים