כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

לכתוב אל הצדיקים? דעת הרבי מליובאוויטש

בעקבות סדרת הכתבות "דורש אל המתים", יצאנו לבדוק מה היתה דעתו של הרבי מליובאוויטש זיע"א בסוגיית כתיבת פתקים והשארתם קברי הצדיקים, האם תמך בכך? (היסטוריה)

| 29 | כיכר השבת |
הרבי מליובאוויטש
הרבי מליובאוויטש (צילום: יוסי מלמד, jem)

על סדרת הכתבות "דורש אל המתים" קיבלנו תגובות רבות. חלקם משבחות, וחלקם טוענות שלא כך הם הדברים, ויש מקורות רבים בכתבי רבותינו זלה"ה בעד להשאיר פתקים בקברי צדיקים, ולהתפלל לצדיק בעצמו.

(יש לציין שלרגע כותב השורות לא כתב נגד העלייה לקברי צדיקים, ואף מצווה יש בדבר. אומנם הבאנו בהבלטה את שיטות גדולי ישראל המתנגדות לתפילות מהצדיק זצ"ל בעצמו, אבל להתפלל לקב"ה בקברי צדיקים - אין מניעה).

אחת התגובות המעניינות ביותר הייתה בשם הרבי מליובאוויטש, שלפי דבריו יש עניין לכתוב פתק בקבר יונתן בן עוזיאל [!]. וכך לשון התגובה: "יש התייחסות עניפה לכך בכתבי הרבי מליובאוויטש. יש גם זכור לי התבטאות ספציפית מהרבי להניח בקשה בפתק על ציון התנא יונתן בן עוזיאל".

אחת התגובות ב'כיכר השבת'
אחת התגובות ב'כיכר השבת'

לשמע הדברים בשמו של הרבי מחב"ד זי"ע, שהתבטא בעד מנהג כתיבת פתק לתנא יונתן בן עוזיאל, חיפשתי מקורות לכך.

ואכן מצאתי באתר אינטרנטי: "שבועון התקשרות רל"ד מפרשת וארא כ"ז בטבת תשנ"ט, מתורת כ"ק אדמו"ר מלויבאוויטש, נשיא דורנו רבי מנחם מענדל... מליובאוויטש זצוקללה"ה ולחיזוק ההתקשרות אל הרבי", שם כתב הרב צבי הירש רודמן מצפת, על יהודי בשם 'מטיו' מפילאדלפיה, תורם גדול של מכון "אסנט" לסטודנטים בצפת.

מבקרים בקבר רבי מאיר בעל הנס (צילום: Moshe Shai/FLASH90)

בשנת תשנ"א הוא נפגש עם הרבי מחב"ד ושאלו מדוע הוא לא נשוי, בהטעימו שהרי הרב לייטר מצפת מנהל מכון אסנט לקח אותו לעמוקה, קברו של התנא יונתן בן עוזיאל המסוגל לזיווג!

בתגובה שאלו הרבי: "האם השארת שם פתק עם בקשתך?".

ענה הגביר: "הרב לייטר לא אמר לי".

אמר הרבי: "בבקשה תמסור לרב לייטר, שבכל פעם שהולכים לקבר, רצוי ונכון להשאיר שם פתק. ואפילו באם אתה לא יכול לחזור לשם בגופך, תשלח לשם מישהו אחר שיניח פתק, כי זה דבר גשמי שממשיך עניין רוחני".

מכירת רבנים מחוץ לציון רבי מאיר בעל הנס (Moshe Shai/FLASH90)
מכירת תמונות רבנים מחוץ לציון רבי מאיר בעל הנס (צילום: Moshe Shai/FLASH90)

הראיתי את הדברים לאחד מידידי חסיד חב"ד. והוא טען לי שהדברים סולפו, והרבי מחב"ד, לא הורה לשים פתקים בשום קבר של צדיק... והמצוטט בשמו מפי הרב לייטר, זו הייתה תשובה למי שאמונתו בסגולת השידוכים בקבר יונתן בן עוזיאל, נפגעה בגלל שהוא לא התחתן.

ידידי החב"די הטעים את דבריו, שהרבי לא נהג לשלוח אנשים לציונים של תנאים וצדיקים כדי לבקש שם בקשות, הרבי שלח אך ורק לציון של חמיו להתפלל שם, ולהניח שם את הפדיון נפש.

ציון הרבי מליובאוויטש (בנצי ששון. באדיבות אתר 'שטורעם.נט')
ציון הרבי מליובאוויטש (צילום: בנצי ששון. באדיבות אתר 'שטורעם.נט')
ציון רבי יונתן בן עוזיאל (צילום: David Cohen/FLASH90)

כמו כן, הרבי עצמו נהג לאורך כל השנים לקרוא את כל הבקשות, מאות או אלפים בשבוע, על ציון חמיו ולהניח אותם שם, או לפחות את חלקם. כך שאין הבדל בין תפילה לבין הנחת פתק על קבר של צדיק. כך שמוכח שמה שאמר בנוגע לקבר יונתן בן עוזיאל, (שאני לא יודע אם אכן הציון שלו מאומת בבירור), היה רק בגדר של בדיעבד כזה וכהוראה ספציפית לאדם פרטי. כך דעתי".

הרב שאול לייטר מנהל מרכז אסנט לזהות יהודית בצפת (צילום: באדיבות המצולם)

ביקשנו תגובה מהרב לייטר, ובשיחה שערכנו איתו, הוא ביקש להבהיר שהוא לא מנסה לפרש את דברי הרבי מחב"ד, אלא בסך הכל ציטט את הרבי מחב"ד כפי שהוא שמע. אומנם הוא טוען שמתי שהרבי הקודם הגיע לארץ, הוא בעצמו ביקר בקברי צדיקים, דווקא פה בצפת. וכן הוסיף: "גם לעניות דעתי, הרבי שלח אנשים לקבר הרמב"ם, וגם לחברון למערת המכפלה".

  • ישראל שפירא, הינו היסטוריון, השם דגש על ההיסטוריה התורנית של ארץ ישראל, מדריך טיולים, ובעלים של סוכנות הטיולים 'ישראל בשטח'
    לפרטים נוספים נא לפנות: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
29 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
28
אני לא יודע מי הידיד שלך מחב"ד..אבל הייתי מייעץ לך לדבר על הנושא עם משפיע גדול, כי בציון הרבי הריי"ץ הרבי היה מקריא את כל השמות מתוך פתק. וגם התענה שהרבי הורה כך רק למישהו יחיד כי אותו יהודי האמין בזה נשמע קצת מופרך ומצוץ מהאצבע.. וכן יש תיאור של המסע של הרבי הריי"ץ לארץ ישראל, ושם מובא שהרבי כתב
חבדניק
27
יש הרבה צדיקים שחיברו תפילות ובתוך התפילה הם פונים לצדיק מסוים אף על פי שהם לא על קברו. ועל קבר הצדיק יש הרבה יותר מקורות
.
26
אין על הרבי מילוובאוויטש הרבי הגדול שכל העולם מכיר אותו זה מישהו שבאמת אכפת לי מכל יהודי בכל מקום שהוא ופשוט הפך את העולם עם אלפי החסידים שלו שיצאו לשליחות וכבשו וכובשים ויכבשו כל פינה נידחת בעולם
עילום שם

הצגת כל התגובות

25
יש כאן ענין מאד סוביקטיבי אינני יודע כמה הרבי מלובוויטש עצמו באמת צידד בזה באופן מוחלט . אם היה בא אברך שלומד ושואל אותו מה עדיף לשבת ללמוד דף גמרא שעה ולהתפלל מנחה .. או לנסוע שעה לקבל צדיק ולהתפלל מנחה .. להערכתי היה הולך על האפשרות הראשונה לעומת זאת הם האלטרנטיבה פחות מוצלחת בוודאי שהיה ממליץ
james
24
יש עוד מקור מרתק בתורת חבד. בשיחה של הרבי מליובאוויטש מיום ו טבת תשמ"ז יום לאחר ניצחון הספרים הוא אמר שכל אחד יכול לכתוב פתקאות שימסור על הציון של חמיו. והוסיף שניתן לעשות זאת בכל מקום שטמון צדיק מישראל או מורה דרך בישראל כי כידוע כל בתי החיים בהם קבורים צדיקים קשורים למערת המכפלה באמצעות המחילות
חבדניק כועס
23
מה שהרב לייטער אמר שהרבי הקודם כשהוא הגיע לארץ ביקר בקברי צדיקים הרבי הסביר שזה היה רק כי הוא לא היה יכול ללכת אל הציון של אביו ושאר הרביים ברוסיא וזה היה כל המטרה של הנסיעה שלו לארץ
מנחם
22
אני לא מבינה מהו התמונה הזאת של הציון של הרבי, חשבתי שהוא עדיין חי?
יעל
21
השאלה אם ידידך החבדי בר סמכא חוקר בתולדות חבד או שהוא סתם ידיד שאומר מהגיגי ליבו לעניות דעתי אם זה לא חוקר חסידי דוגמת מונדשיין או אריק רסקין מקראון הייטס או גליצנשטיין אין על מה לדבר
משה
20
יש להעיר על כך שהרבי הרמ"מ מלובביץ' עצמו כאשר חלה ברגלו שלח על ידי הרב ביסטריצקי רב העיר צפת עשרה אברכים שיתפללו עליו על קבר הרמב"ם בטבריה, ושלח לכל אברך 100 דולר. כאשר הבריא הרבי, אמר שזה בזכות שהתפללו בשבילו על קבר הרופא הגדול. עוד יש להעיר ולהתפלא על הניסוח המוטעה 'הרבי מחב"ד' בו נקט הכותב הנכבד
חב"ד
19
על כל שאלה על חסידות חבד תוכל לפנות באופן אישי לדובר חבד הרב ברוד כל אדם אחר מייצג את עצמו ולא את הדיעה הרשמית ואגב הרבי כן שלח לסוע על קברי צדיקים בארץ
ארי
18
כלב ביקש אבות העולם בקשו עלי רחמים ודיבר אליהם וכתוב שהשם אמר למשה לומר לאבות שהוציאם ממצרים ועשם לעם ומכניסם לארץ וכתוב ששמואל הלך לחצר מות לדבר עם אביו וכתוב שישראל בחורבן התפללו בקבר רחל והיא מבכה על בניה אם כן הצדיק מתפלל בעצמו וכן מסופו על תלמיד רשב"י במדרש ששכח תלמודו וביקש בקברו להיזכר ובא רש
,KNHS JFO
17
ראה שיחת ו' טבת ה'תשמ"ז
כהן
16
זו המציאות
דעתו של הלובאויטש לא התקבלה אצל כלל ישרא
15
בתמונה הרביעית כתוב "מכירת רבנים" ולא תמונות רבנים
שם
14
הובא אצל תורת מנחם תשמ"ז חלק ב ו טבת עמוד 182
אותו חבצקאר
13
בכתבה מוזכר שגם רבינו זי"ע הלך להיתפלל על ציון קודמו כ"ק אדמו"ר הריי"צ, וזה דבר לא נכון שכ"ק אדמו"ר זי"ע הזכיר זאת פעמים רבות שהציון של הרבי הריי"צ נ"ע אינו כשאר קברי צדיקים אלא מקום משכנו של הרבי הריי"צ כפי שהתבטא "איז ער דא"- הוא פה, וששאלו את כ"ק אדמו"ר זי"ע האם מותר ללכת להתפלל בציון הרבי הריי"צ
הבהרה
שלכן הרבי הלך לציון הרבי הריי"צ נ"ע ולא לשאר קברי צדיקים, ולכן אין שום הוכחה מזה שהרבי זי"ע הלך לציון כי הוא לא הלך לקברי צדיקים
ולהבהיר
12
גם דרשו למתים? ושני הצדיקים חיו לפני שקם האיסלאם.
מיכאל
11
נכתב: "לרגע כותב השורות לא כתב נגד העלייה לקברי צדיקים, ואף מצווה יש בדבר." יש לציין שזו דעת כותב השורות, אך היו גדולי ישראל שסברו אחרת. "שר התורה" הגאון בעל האבני נזר נהג שלא ללכת לקברי רבותיו. ערוך השולחן (אורח חיים סימן תקנט ) : "והארי ז"ל אין דעתו נוחה לילך על הקברות [עמג"א סקט"ו] זולת להלווי
גדעון ארליך
10
מבקשים בזכות הצדיק לא מהצדיק.
משה בן אברהם
9
הרבי בכו"כ הזדמניויות ביקש שילכו לציון האר"יזל החי, ולציון הרשב"י ואף קבר רחל, וגם חסידים כמו רש"ח קסלמן [הר"מ ארנשטיין ע"ה היה נוהג לצטט זאת] נהגו להניח פתקים בציון הרשב"י והאריזל
רוצה להיות חסיד
8
בתורת החסידות (ובעוד ספרים) מבואר הפירוש של המילה "ברכה" בלשון הקודש, ברכה מלשון המשכה (הורדה למטה), ע"פ דברי המשנה המבריך את הגפן (ממשיך את הגפן למטה). עפ"ז כשמבקשים ברכה מצדיק (חי או נפטר), מבקשים ממנו שימשיך (ייתן) ממה שיש לו (כמובן שכל מה שיש לו זה מהקב"ה, ולצדיק אין שום מציאות עצמאית). לסיכום,
חסיד
7
בה יחי המלך! הרבי מליובאוויטש מלך המשיח שליט"א בפירוש שלך את כל האורחים מארץ הקודש להתפלל על קבר רחל למען הגאולה האמיתית והשלמה בשנה תשמ"ב ( עד כמה שזכור לי) הי.יתי באותו מעמד מרגש!
נמט רחל
6
לא ברור מהי הטענה.. א. ברור שהרבי לא רק התפלל על ציון חותנו, אלא גם הניח על קברו פתקים וכו' ב. מנהג זה הוא לא חידושו של הרבי אלא מנהג מימים ימימה, אבל קיבל ביטוי מאוד חזק אצל הרבי. ג. הרבי התבטא בו' טבת תשמ"ז (התוועדויות תשמז חלק ב עמוד 182) שבדעתו ללכת על הציון ולהניח -לא לקרוא - את כל הכתבים שיקבל
ידיד חבדי
5
החילוק בין מספר הסיפור של הרב לייטר, למגיב עליו. הראשון היה אובייקטיבי, האחרון היה סובייקטיבי... מי היה הרבי מחב"ד, מה הוא אחז, מה רצה לאחוז האם הקבר מאומת או לא וכד' לא זה מה שמעניין אותי ממה שנראה לך, תביא הוכחות כתובות! ויש אחת כזאת שהרבי שלח לקבר התנא הקדוש. מה אתה אומר נגד? נראה לי לא נראה לי..
שי
4
אני חושב שאחד הטענות שהיה על הלובביטשער מגדולי הדור שעבר שהוא "דורש אל המתים" בקבר חותנו, כך שכל הנושא הזה מופרך מיסודו, אבל על תגובות הרבה פחות בוטות כבר לא פרסמתם את התגובה אז בסדר
דוד
3
לא הבנתי את הקשקוש המפולפל של אדוני ההיסטוריון שהגיח מהארון אל האתר לא מזמן.מי אתה בכלל איזה מדריך טיולים בגרוש. הרבי זי"ע התפלל וקרא פני"ם על קבר הרבי הריי"צ נ"ע והניח אותם שם וכך אמר לעשות בציון התנא האלקיי יונן בן עוזיאל. כפי שכבר כתבתי יב"ע שרף עופות וכן יכול לשרוף חוצפנים כמוך. תיזהר לנפשך.
זלמן
2
לא לזלזל, יש גמרא שר"י הנשיא חזר אחר פטירתו לקדש לאשתו כל ערב שבת
משה בן אברהם
1
אני חושבת שזה לא נכון.. הרבי הורה ליסוע לקבר הרמב"ם, מערת המכפלה ורשבי.. אין לי מקור אך כמעט בטוחה שזה נכון
מ
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים