כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

חשש הקנאים ממגדלי הבלוריות של חברון

"קבלת הפנים" שציפתה לתלמידי הישיבה שעלו לירושלים לאחר הפרעות בחברון, הסבל שחוו בני התורה מהקנאים והכינויים המזעזעים על הראי"ה קוק והרמ"מ אפשטיין • פרק ב' (חרדים)

| 28 | כיכר השבת |
הראי"ה קוק (מימין) והרמ"מ אפשטיין (משמאל)
הראי"ה קוק (מימין) והרמ"מ אפשטיין (משמאל) (צילום: מתוך ויקיפדיה)

בפרק הראשון חשפנו מקורות שלטענתם היה ניסיון רצח שנעשה לראי"ה קוק זצ"ל בידי קנאי ירושלים, בהקשר לשלושה אירועים חמורים, בו הותקפו רבנים ואדמו"ר בידי מתנגדיהם. אירועים אלו לא הגיע בחלל ריק, אלא היו פרי הסתה מתמשכת.

בפרק השני, נחזור בשעון הזמן לשנת תרפ"ט, לאחר הפרעות בחברון, תלמידי ישיבת סלבודקא עברו לירושלים, שם מתברר שלא חיכתה להם קבלת פנים...

על הסבל הרב של ציבור בני התורה מהקנאים בירושלים, כבר הזכיר רבי דב כהן (חמיו של רבי יהודה עדס) בספרו "וילכו שניהם יחדיו" (בהקדמתו הוא מודה לגר"א חדש ולעוד גדולי ישראל שסייעו בעדו במקורות לספרו), לאחר פרעות תרפ"ט הוא כותב על התבססות ישיבת חברון בירושלים: "והישיבה התקבלה 'כמעט' ללא עוררין", ובהקשר זה הביא ציטוט (וצילום) מספר "מסעות ירושלים" שנכתב מפי מקורבו של האדמו"ר ממונקאטש, ר' משה גולשטיין שקיבל הסכמה מכל רבני ודייני מונקאטש שהספר הינו אמין לחלוטין.

בספר "מסעות ירושלים" מכנה כ"ק הרבי ממונקאטש את הראי"ה קוק ורמ"מ אפשטיין בתיאורים מזעזעים לחלוטין! (נתנצל בפני הקורא הישר על הבאת דברים אלו, הכתבה נכתבה בהתייעצות גדולי ישראל שליט"א, שחרדו על מעשי הקיצונים אמש, ורצונם שהקוראים יבינו שבכל דור ודור עומדים נגד גדולי ישראל, קנאים שכל רצונם הוא לעורר מחלוקת, ובכך להרחיק את בנית בית המקדש השלישי).

חבושים בצילנדר: חמישי מימין - הגרמ"מ אפשטיין, שני אחריו - הראי"ה קוק (בספודיק), אחריו, הגרא"ד כהנא-שפירא (חבוש צילינדר) במסע הרבנים לארה"ב (מתוך ויקיפדיה)

וכך נכתב בספר מסעות ירושלים: "בהיות רבינו שליט"א בתוככי ירושלים באו אליו גדולים חקרי לב מהרבנים החרדים שם ליהנות ממנו עצה ותושייה כדת מה לעשות ע"ד ישיבת סאלבאדקע שהיתה מלפנים בחברון ואחרי הפרעות והשחיטות ר"ל נעתקו משם וקבעו ישיבתם בירושלים והמה רובם ככולם (אם כי למדנין המה) הולכים קצוצי פאות וזקן ומגדלי בלוריות ורגילים לזה ממדינתם ובהיותם בחברון שאין שם ישוב חסידים מהאשכנזים כ"כ לא הזיקו לאחרים משא"כ פה בקרתא דשופריא עיר מלאה חכמים חסידי עליון ירעו וישחיתו לנו ולבנינו ותלמידי ישיבותינו שילמדו מהם ח"ו בדמותם כצלמם.

"רבינו בשמעו את כל התלאה הזאת הלך להתייעץ עם הסבא קדישא הרב מהרש"א [הרב אלפנדרי, אותו חשב הרבי ממונקאטש למשיח. י"ש] אם להרעיש עליהם כעת אחרי שנמלטו על נפשם מהפראים וכו'. והוא השיב בחכמת שלמ"ה אשר בקירבו כי יש לחוש בעודם בחמימות מהרוגי חברון שנשחטו גם מתלמידי ישיבתם (בתוכם יראי ה' הי"ד) ואם ירעישו עליהם יכנסו תחת כנפי אותו האיש קוק וכל משרד הרבנות הציונית שר"י, ועי"ז יתרבה חילם כי ישיבת סלאבדקי מפורסמת בעולם והראש מתיבתא שלהם מפורסם ללמדן, ע"כ שוא"ת עדיף כעת.

"ועוד הסביר במתק לשונו הקדוש באמרו כי זה הרב שלהם משה מרדכי (עפשטיין) אם כי הוא למדן, אבל אוהב ממון מאוד. וגם קוק כמותו בזה, וע"כ מקנאים זל"ז ופירוד לבבות בינותם אמנם כשיצא כנגדם כבוד הדר"ג בגלוי כראוי להן עוד בהיותו פה עיה"ק. אז יגרום הנצחון של ראש הסלבאדקאים להתחבר לקוק וסייעתו ונוסף גם הוא על שונאנו, וגו' ואין כדאי כעת. וכשאני לעצמי כשבאו תלמידי סלאבדקא לביתי לדבר ד"ת וראיתים בלי זקן ופיאות ומגדלי בלורית.. כי הם באמת מחריבי קרתא קדישא. וכן יעשה גם הדר"ג להזהיר לאנ"ש.. להתרחק מישיבתם, אבל לא לצאת עתה בקול רעש מטעם הנ"ל..", עד כאן הציטוט מהספר.

ראוי לציין שזה ממש ההיפך מאיך שאדמו"ר האמרי אמת מגור התרשם מהרב קוק, כי כשכתב מכתב אחרי שנפגש עמו כתב "הרה"ג קוק הוא איש האשכולות בתורה ובמידות תרומיות וגם רבים אומרים שהוא שונא בצע".

את האירועים הפשוטים של הפשקווילים כנגד הרב קוק, זה הס מלהזכיר, לפניכם מודעות של גדולי ישראל (בד"צ ירושלים בראשות הגאון הרב צבי פסח פראנק - סבו של הגר"ד כהן ראש ישיבת חברון) כנגד אותם חבורת צ'אלמרים, בהם מנדים ומחרימים את רבי עמרם בלוי וחבריו.

ע"פ הסיפורים הנ"ל רואים ודאי שהקנאים פעלו על דעת עצמם וללא הכבוד הגדול שרבם הרב זוננפלד רחש לרב קוק, וכפי שמוזכר בספר "בתוך החומות" על אחד מקנאי ירושלים, ר' מאיר הלר סמינצר, שפחד שכשהרב קוק יגיע לירושלים הוא ייפגש עם הרב זוננפלד ויגיעו לפשרה, ולכן בתחבולות שונות ומשונות גרם לביטול הפגישה כי לא סמך על דעת רבו. כך היו אותם קנאים דאז שהשתמשו בדמות הגרי"ח זוננפלד כבובה בעלמא למעשיהם הנפשעים.

ונסיים בדברים שכתב מרנא הנצי"ב מוולוז'ין בהקדמה להעמק דבר: "דור עקש ופתלתל... מפני שנאת חנם שבלבם זה אל זה, חשדו את מי שראו שנוהג שלא כדעתם ביראת ה' שהוא צדוקי ואפיקורס. ובאו על ידי זה לידי שפיכות דמים בדרך הפלגה, ולכל הרעות שבעולם, עד שחרב הבית. ועל זה היה צידוק הדין, שהקדוש ברוך הוא ישר הוא ואינו סובל צדיקים כאֵלו".

בעז"ה שישרור שלום בין המחנות של בני התורה בארצינו, ונזכה בבנין בית המקדש, והגעתו של משיח בן דוד אמן כן יהי רצון!

  • ישראל שפירא, הינו היסטוריון ומרצה, המתמחה בהיסטוריה התורנית של ארץ ועם ישראל, מדריך ובעלים של סוכנות הטיולים 'ישראל בשטח'
    לפרטים נוספים נא לפנות: sisraerl@gmail.com
מהדורה ראשונה של ספר 'מסעות ירושלים' בו נכתב כנגד הגרמ"מ אפשטיין והגראי"ה קוק (באדיבות הרב יחיאל גולדהבר)
מהדורה ראשונה של ספר 'מסעות ירושלים' בו נכתב כנגד הגרמ"מ אפשטיין והגראי"ה קוק (באדיבות הרב יחיאל גולדהבר)
מהדורה ראשונה של ספר 'מסעות ירושלים' בו נכתב כנגד הגרמ"מ אפשטיין והגראי"ה קוק (באדיבות הרב יחיאל גולדהבר)
מהדורה ראשונה של ספר 'מסעות ירושלים' בו נכתב כנגד הגרמ"מ אפשטיין והגראי"ה קוק (באדיבות הרב יחיאל גולדהבר)
תוכן שאסור לפספס
28 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
21
קנאי ירושלים אינם חלק מהיהדות.
חיים
20
מעניין ומצער
אור
19
הדבר לא היה ולא נברא. כידוע הרב אלפנדרי נפטר בשנת תרפ"ז ואילו הישיבה עברה בתרפ"ט לאחר הפרעות.
חברונער

הצגת כל התגובות

18
למה אתם לא מביאים את האיגרת השני של הרה״ק האמרי אמת שכתב עליו אהבת ארץ ישראל שבו העבירתו על דעתו ועל דעת קונו
חיים
17
מקצועיות לעולם לא יצא טוב
מקצועיות לעולם לא יצא טוב
16
אילולא ש"קנאי" ירושלים איימו על ראשי ישיבת סלבודקה בעלותם ארצה כשרצו לבוא לירושלים ואך ורק בגלל זה נאלצו ללכת לעיר חברון הרי שבזמן הטבח בתרפ"ט לא היו הם נרצחים . על כתפי אותם "קנאים" חשוכים מוטלת שפיכות הדמים של קדושי ישיבת חברון. והאמת תאמר גם אם אינה נעימה לאוזני החרדים
קנאות גרמה לטבח
15
היסטוריון בוגר אוניברסיטת... ???
חיים שכאלה
14
מעניין לשמוע על ההיסטוריה ישר כח!
חברונער עתידי
13
תודה על הכתבות המאוד מעניינות, רק צר לי שהכותב השמיט חלק ממכתבו של האמרי אמת זצ"ל על הרב קוק זצ"ל, ודומני שזה משנה את התמונה. כשבאותה אגרת כותב על הרב קוק זצ"ל 'אומר על טמא טהור וכו'[אין לי אותה לפניי, אך כך זכור לי, ואם אני טועה, אז הוא כתב כך במכתב אחר] ולדעתי זה [ועוד כמה דוגמאות] פוגע באובייקט
המאזן
הרב שלמה זלמן אוירבך שהכיר את הרב קוק בצעירותו אמר עליו לרב משה צבי נריה שהיה מתלמידי הרב קוק: "הרב היה גאון מופלא וקדוש עליון". בהזדמנות אחרת אמר לרב נריה: "הרב היה גדול בכל, איש האשכולות. מאיזה צד שהיית מתבונן בו, היית רואה את גדולתו, את יחידותו. גאון ששלט בכל מכמני התורה, בנגלה ובנסתר, צדיק בכל ד
א
12
המונקאטשר היה מחרחר ריב גדול ובעל מחלוקת.
יהודי
11
בסד כבר ידועה הגמרא בסנהדרין המבזה ת"ח הרי הוא אפיקורס.
אברהם
10
ישר כוח למר שפירא. אשר מגלה מקצת מן המקצת לצעירי דורנו כמה סבלו כל גדולי ישראל נבג"מ בימים האלו מכת המושחתים הקיצונים שרדפו והציקו והשמיצו אותם, וניסו להחריב ולמוטט את יהדות החרדית הנשאר לפליטה בימים ההם
אמת ונכון
אתה מסכן, כי אתה חי בסרט, אף אחד לא רדף שום גדול בישראל, וחילוקי דעות תמיד היו ותמיד יהיו עד משיח, אבל כמו הקוזק הנגזל, כדי להרגיש טוב אתם מנסים לעשות רושם כאילו שמישהו רצה לרצוח את הרבנים שלכם, חה חה איזה טיפש אתה קונה את השקרים האלו
7
9
כותב המאמר תסתכל בספר "אוסף מכתבים ודברים" מהאמרי אמת זצ"ל איגרת ס' האמרי אמת כותב שם על הרב קוק: "אולם אהבתו לציון עוברת כל גבול והוא אומר על טמא טהור" ישראל שפירא אני מציע לך לקרוא את האיגרת, יש שם מכתב שלם של האמרי אמת על הרב קוק, אני לא יכול לצטט הכל כי אז בוודאי יחסמו את התגובה, על אף שזה מיל
גערר
8
ידוע מה היתה דעתו של החזון איש על תלמידי הישיבות המגולחים
חיים
7
הוא גם כתב על הספרדים כינויי גנאי מעליבים ביותר עד שיצא עליו הגאון הרב ועקנין רבה של טבריה בשו"ת שלו סימן י' ואילו הצטרף הגאון הרב יעקב חי זריהן לימים גם הגאון הרב י"ח ילוז הצטרף ותקף אותו בחריפות בספרו ילקוט יוסף הלכות אישות
אלעד
על מי אתה מתכוין? מי כתב כינויי גנאי? לא היה ידיד נאמן יותר וחברות כזאת בין אדמור חסידי לרב ספרדי, כמו המנחת אלעזר ממונקאטש זי"ע, והסבא קדישא הרב אלפנדרי זי"ע תראה לי היום אדמור אשכנזי חבר הכי טוב ואוהב רב ספרדי, כמו שהיה המנחת אלעזר והרב אלפנדרי, תראה לי!
מונקאטש
6
משה הירש זצ"ל למשל
גדולי הקנאים למדו בישיבת חברון כולל הרב
5
המשגיח ר משה טיקוצינסקי זצ,ל היה מניצולי הטבח בחברון השאיר 2 בנות ללא בן,בכלל יש מכת הבנים בסלבודקא מזמן ר אייזיק שר זצ,ל, הבן של ר,אייזיק נהרג על קידוש השם בשואה,בת ניצלה בנס בעלה הוא הגאון הגדול ר דב לנדוי ראש ישיבת סלבודקא,ר,מרדכי שולמן חתנו של ר איזיק השאיר בן שלא רצה לכהן כראש ישיבה ו2 בנות
סלבודקר זקן
4
אלו שמפחדים מהאמת, הם אלו שהם נגד לימוד היסטוריה אפילו של גדולי תורה וישראל. מעדיפים לעטוף את ההיסטוריה בסיפורי צדיקים, כך יותר נוח לטייח את הדברים.
יהודי
3
חבוב קצת יותר כבוד להאדמו"ר ממונקאטש והרב אלפנדרי לא יזיק לך
BIL
2
סיפור מעניין יש לי על זה, סיפר אותו רבי שלום שבדרון על עצמו: כשהיה בחור צעיר, כשהגיעו תלמידי ישיבת חברון לירושלים עם בלוריות ואופנה מודרנית בהופעה אירופאית, זה גם ירה לנפש הנער הירושלמי הצעיר שלום שבדרון, והוא ניגש להתאונן בפני רבי לייב חסמן זצ"ל שהיה המשגיח בישיבת חברון... אמר לו רבי לייב חסמן: "ש
נכד של רבי שלום שבדרון
על פי זה החרדיות מקנאות בחילוניות שהולכות חשוף, ועל פי זה היהודים מקנאים בגויים הן בצניעות הן בדבור והן בכל מכל כל וד"ל, ואפשר לבטל חצי תורה וכל איסור "ובחוקותיהם לא תלכו" עם נעיצת מידת הקנאה לביטול כל חוקי ההלכה והתורה, אם תראה חרדי שמרוויח כסף על ידי איסור מלווה בריבית, ואתה עני ואביון ויש לך הזד
נכד של ההגיון
איזה בלבול שכל ברור שיש קנאות לשם שמים, אבל גאון המוסר הרגיש מה המניע האמיתי.
נתי
אם תראה תסתכל בספר על הרב שבדרון(למה שאני זוכר קוראים לזה "ארי שואג")תראה שם תמונות שלו מישיבת חברון שם למד ותבין שהדבר לא היה ולא נברא
חברונער
1
עד היום סובלים בני התורה (לא להתבלבל עם מפלגת בני תורה), מנחת זרועם של הקנאים...
טוביה
כן ראינו את הרב אייזנבאך והרב אשר דויטש ועוד עשרות רבנים שסבלו מתרבות סתימת הפיות של הפלג הבני ברקי שמשתמשים בידיים כידוע
1
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים