כיכר השבת

צפו

הגר"ח קנייבסקי: מי שעוטה מסכה מקיים את דברי המשנה ברורה

מגיד המישרים הגר"ש לוינשטיין, הסביר בשיעורו השבוע, את דברי מרן הגר"ח קנייבסקי, מדוע יש חובה הלכתית לעטות מסכה ביציאה מהבית, על פי הפסק של החפץ חיים. צפו (ארץ)

| 45 | כיכר השבת |
הגר"ח בימי קורונה, עם נכדו, יענקי, עטוי עם מסכה
הגר"ח בימי קורונה, עם נכדו, יענקי, עטוי עם מסכה (לב שומע)

בשיעור שמסר מגיד המישרים, הגאון רבי שלמה לוינשטיין, הוא הסביר בשם מרן הגר"ח קנייבסקי, מדוע יש חובה הלכתית לעטות מסכה כאשר יוצאים מהבית.

This browser does not support the video element.

בפתח דבריו אמר המגיד: "ראיתי בכניסה לבית הכנסת שלט שבהוראת משרד הבריאות חייבים לחבוש מסכה בבית הכנסת, אני רק רוצה להפנות את תשומת לבכם לסיפור; אחד נכנס לרב חיים קנייבסקי עם מסכה, שאל אותו ר' חיים, מה זה, והוא אמר הממשלה אומרת עכשיו שצריך לשים, אז הוא שואל אותו, למה אתה אומר ממשלה, תגיד משנה ברורה".

"ההוא", מתאר הרב לוינשטיין, "יצא החוצה ושאל את כולם על איזה משנה ברורה מדובר ואך אחד לא ידע להגיד לו, אז הוא חזר חזרה, ושאל את ר' חיים, על איזה משנ"ב מדובר?".

"אז הוא פתח בסימן תקנ"ד, שם כתוב, שאם יש מצב לא טוב במדינה, השאלה האם צריך להתענות בתשעה באב או לא. בביאור הלכה כתוב, "מי שירצה להתענות כשאין המחלה בזעם, יש לייעצו ולהזהירו שלא יצא כלל מפתח הבית ולהכריחו כשיצא שישים סביב לחוטמו ולפיו חתיכת קמפר (מסכה) ומעט עשב", לעשב הוא קורא מיעטא".

"לכן אמר לו ר' חיים, למה אתה אומר ממשלה, תגיד משנה ברורה, בזמן שיש מגיפה אפילו שהיא לא בתוקף חזק, אז צריך לשים מסכה". סיכם המגיד את דבריו.

תוכן שאסור לפספס
45 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
27
טעות בהבנת הביאור הלכה רק ש"קמפר" זה של של עשב ולא של מסכה
26
לא בדקתי בפנים, אבל לפי דברי הרב לוינשטיין החובה לכסות את הפה ואת האף אמורה רק במי שצם.
25
כתוב שם לשים חתיכת קמפור בפה. קמפור = "CAMPHOR" קמפור הוא חומר מחטא. פעם השתמשו בזה לניקוי רצפות בבתי חולים. זו לא מסכה.

הצגת כל התגובות

24
מה זה שייך לנו? בתורה גם כתוב ששת ימים תעבוד, והרב אומר לא לעבוד. דברי מי שומעים? דברי התורה? לא, דברי הרב.
לך זה באמת לא נוגע
רבינו שבתאי צבי?
זכות הרב לפרש את התורה לפי איך שבא לו וללא זכות ביקורת, הוא תמיד מעל החוק, אין מה לעשות תשלים עם זה
מתי הרב קנייבסקי אמר לא לעבוד??? מי הורה אי פעם ש"אסור לעבוד"??? זו המצאה שקרית של השטן שהומצאה כדי לרפות ידים חלשות לדחפם לזנוח את הלימוד כליל. מותר לעבוד כשנאלצים להתפרנס, ומחוייבים ללמוד תורה בכל רגע פנוי, אין כאן סתירה. אתם יודעים מי אמר לנו שאסור לנו לעבוד? לא רבנים ולא ראשי ישיבות. מדינת ישראל
לא התורה אומרת שמותר לך לעבוד אבל אין בתרי"ג מצוות שצריך לעבוד ששת ימים אל תהיה כמו הקראים שפוסקים דברי תורה מן הפסוקים אלא כמו קבלת התורה שבע"פ
בור ועם הארץ. ששת ימים תעבוד לא מצווה אלא דרך ארץ,וכל אדם שפוי יודע שצריך לעבוד, שבת זו מצווה כי אם לא היו מצווים לא היו שומרים שבת.אתה לא אשם בבורותך. זה החינוך שקיבלת.
23
הרב לוינשטיין תלמיד חכם עצום פה מפיק מרגליות
22
במידה ורוצים לפתוח את הישיבות ועולם התורה כולנו צריכים לשמור על ההנחיות הרי כולנו רוצים לחזור ללמוד ולהתפלל כמו שהיה פעם וכדי שזה יקרה כולנו צריכים לשמור על ההנחיות וכל הרבנים אומרים את זה והנה גם ר' חיים חזר על זה שוב מקווה שכולם יפנימו כי שמישהו לא הולך עם מסכה הוא גורם לזה שעולם הישיבות ועולם התו
21
מיאטע - פירושו נענע
20
מענין מה יענקי אומר על זה
19
עכשיו נזכרים? וכשהממשלה אמרה להיות בסגר ולמנוע מותם של כמה יהודים יקרים זה לא היה כתוב במשנה ברורה?
18
הביאור הלכה הופץ לפני חודשיים כבר ודנו בו. הביאור הלכה מצטט מספר אחר שיצא כמה שנים קודם
17
ידוע העניין לפני כמעט חודש ישתבח שמו הכל כתוב בתורה
16
מצטער, אבל היסטורית מוכח שכוונת המשנ"ב לתערובת כלשהי שהייתה מקלה על הנשימה. אחרת, מה קשור לצום?
15
במוסףך שבת קדש (י"נ) טענו שהכוונה למשקה ששותים ולא למסכה אולי
14
זיג זג???רק לפני 3 חודשים הורה הגר"ח בניגוד להנחיות....פתאום ההנחיות זה חפץ חיים?????
עזוב הוא סתם מבלבל במוח, לא יודע מה שהוא מדבר...
צריך עכשו לעשות קריעה על מה שכתבת כל המזה תלמידי חכמים נידון בצואה רותחת
עפר ואפר לפיך המטונף!!! עליך אמרו חכמים (ברחמים) יישכנו נחש...
רשע
כל מה שאמר זה שיש הלכה ולא הנחיות ואז הלכה היתה לא כמו ההנחיות ועכשיו כן (לא היה 500 חולים ו3 מתים ) ועוד סיבות כל הדור הזה לא יכול לדבר על הגר''ח הוא לא אדם ברמה של הדור הזה הבן אדם לא מוציא מילה מיותרת מפיו ויודע את התורה ככתוב על לוח ליבו
13
אם זה כ"כ ברור מהמשנ"ב - אז מדוע לא עשו כך מיידית בהתחלה, ומדוע היה צורך בסגר ומשטרה וחיילים ומלשינים כדי לפטור את עה"ת מהמגיפה? אלא האמת היא שאין זה כ"כ ברור מהמשנ"ב, וגם לא ברור כלל מדברי הגר"ח - אחרת בתמונה היה גם הגר"ח עוטה מסיכה, לא רק היענקי.
12
זה לא מסכה זה סוג של צמח ששמו בעברית כופר
11
אנא לדייק ולרשום את הסעיף שבו כתובים הדברים. תודה.
ביאור הלכה ס"ו
10
זה מנטה
9
יפה מחזק מאוד ישתבח שמו..
8
אכן לשים מסכה אבל גם לפתוח את הישיבות. לזה לא שומעים בקולו?
7
אפשר לעיין במוסף שבת קודש של יתד פרשת שלח שם ביארו את דברי הביאור הלכה הנ"ל והביאו שר' חיים לא אמר כדברים האלו ממש
6
כל אחד מפרש את ההלכה לפי ראות עיניו והרגשותיו, אין שום דבר יצוק בדת
ממש לא נכון
זה לא נכון מי זה כל אחד אתה סתם קשקשן
ועוד אתה קורא לעצמך חרדי... בושה
5
לא מבין מה זה הוסיף. המ"ב כתב זאת לא כי הוא קיבל זאת ברוח הקודש אלא כי הרופאים בזמנו אמרו שזה מועיל. למה זה נחשב יותר ממה שאומרים הרופאים בזמננו?!
4
ברוך השם שיש לנו את גדולי הדור שמורים לנוע את הדרך!!⁦❤️⁩
הבעיה היא שהדרך משתנה בקצב מהיר תלוי מי השואל ואיך מכוון את הרב לתשובה שהיה רוצה
שמו האמיתי של המגיב בשם : "חרדי וחושב" הוא: "אפיקרוס"
3
כן ר' חיים לא ר' חיים בכל מקרה חייבים לעטות מסכה גם בספק רחוק מאוד של פקוח נפש כל מי שלא עוטה מסכה יש לו דין רודף חד משמעית
2
איזה טיפשים הגר"ח רצה להוכיח כדעתו שאין צריך ללבוש מסכה והראיה מהמשנה ברורה שרק מי שמתענה צריך מסכה וזה הסיבה שהוא שאל אותו למה אתה הולך ככה כלומר מה זה השטות הזו
1
זה לא נכון. הרב רצאבי כבר הוכיח בשיעורו השבועי שפורסם שהגר"ח קנייבסקי לא אמר דבר כזה, וזה גם לא נכון עובדתית בחפץ חיים
כדי לבדוק לפני ששוללים ביאור הלכה על אורח חיים תקנד סעיף ו (*) דבמקום חולי וכו': עיין בספר פתחי עולם דבמקום שאין המחלה של חלערי"א חזקה ח"ו יאכל פחות מככותבת בכדי אכילת פרס וכן בשתיה כמ"ש השיעורי' בשו"ע סימן תרי"ח (כך יש להורות לשואל בט"ב שבזה לא נעקר התענית לגמרי ורחמנא ליבא בעי) ומי שירצה להתענו
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים