כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

פולמוס הבטחות השווא לביאת המשיח // טור תגובה

מאמריו של החוקר ישראל שפירא על הבטחות השווא בעניין ביאת המשיח בשל מגיפת ה'קורונה' עוררו פולמוס נרחב ותגובות קשות וחריפות, כעת הוא מגיב למתקפות נגדו (מאמר)

| 30 | כיכר השבת |
אילוסטרציה
אילוסטרציה (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

לפני ימים אחדים, בעקבות הבטחות של מקובלים להגעתו של המשיח בשל נגיף הקורונה, העלנו כתבה על ההבטחה הנכזבת למשיח בשנת ת"ר (1840) ואת האכזבה וההשתמדות בעקבות אי הגעתו.

בכתבה הבאנו את גדולי ישראל דאז, שחרדו למקרה שמשיח לא יבוא, והתריעו שאין סיכוי שמשיח יבוא, וכך הצילו יהודים פשוטים לבל יתאכזבו מההבטחה.

בפרק ב' הבאנו את גורלם של 450 יהודים בירושלים תלמידי הגר"א שהתנצרו, והאמינו שמשיח הוא אותו האיש יש"ו שר"י, כי לצערנו לאור הבטחת המקובלים דאז, הם האמינו במאה אחוז שמשיח יבוא בשנת ת"ר, וכשלא קרא כן, הרי שהם הבינו שהיהדות ח"ו היא לא אמת, ועשו את הצעד הנורא מכל.

בעקבות הכתבה, תיבת האמייל של כיכר השבת התפוצצה מרוב תגובות, חלק מהן היו עדינות, וחלקן קשות יותר... נביא חלק:

"עפריה לפומיה של החוקר שכופר במשיח"

"עוד 'הסטוריון' חכם בעיני עצמו שרק לנבור בפצעים ישנים יודע ובלי טיפת רגישות או תפיסה היסטורית"

"אתה בור ועם הארץ לא תצליח לקלקל את האמונה בביאת המשיח שהרמב"ם כותב שמי שלא מאמין במשיח או שלא מצפה לביאתו כופר בתורה ובמשה רבינו יהודים הלכו להישרף בשירת אני מאמין"

"חבל שמערכת האתר מעלה כאלה כתבות מטופשות שנועדו לקרר יהודים מאמונה בבירת המשיח"

כמובן שאנו בטור 'היסטוריה ואקטואליה' ב'כיכר השבת' מצטטים אך ורק ממקורות ישראל סבא, ולכן כדי לענות על אותם מלעיזים, נביא מספר בן זמנינו: 'אוצר פלאות התורה' שקיבל הסכמות מכל גדולי ישראל שכתב בהרחבה את הסיפור המלא על האכזבה באי ביאת המשיח בשנת ת"ר.

סדרת חומשי 'אוצר פלאות התורה' שנכתבה ולוקטה בידי הרה"צ ר' זאב וואלף זיכערמאן מניו יורק, שקיבל הסכמות על סדרת חומשיו נלהבות ממרנן ורבנן: הגרי"ש אלישיב, הגראי"ל שטיינמן, הגר"נ קרליץ והגר"ש אוירבך זצ"ל ושיבלחט"א: שר התורה הגר"ח קנייבסקי, הגרי"ג אדלשטיין, הגר"ב פורברסקי, גאב"ד העדה חרדית הגר"י וייס, הגר"מ שטרנבוך, אדמו"ר מבעלזא, אדמו"ר מסאטמר, אדמו"ר מרחמיסטיקה אדמו"ר מבאבוב, ועוד.

בחומש ויקרא, עמוד ל"א, צוטט היעב"ץ שהבטיח משיח עד שנת ת"ר (1840) אשר הובא בכתבתי, כמו כן, צוטט מספר 'מעשה רוקח' על אדמו"ר מבוטשאטש שכל שנת ת"ר ציפה להגעתו של משיח, ובראש השנה בשנת תר"א (1841) שהוברר שמשיח אל בא, התעצב מאד, והלך לעולמו בחג שמיני עצרת.

העורך ציטט את האדמו"ר מצאנז קלוזינבורג בעל השפע חיים, על החתם סופר (!) שגם הוא ציפה לגאולה בשנת ת"ר (!) וכיון שראה שלא נושעו, הוא לא רצה לחיות, והלך לעולמו.

השיא שציטט ספר 'אוצר פלאות התורה' הוא מספר 'אגרות שפירין' עדות על אדמו"ר בעל ה'דרכי תשובה' ממונקאטש שסיפר על כ"ק האדמו"ר רבי שלום רוֹקֵחַ מבעלזא (!) שהכריז בתחילת השנה שלא יחשבו שזוהי שנת הגאולה (!) "וצידקתו עמדה לו להציל נפשות מישראל מכפירה ח"ו בין המון כשלא נזכה חלילה".

כמו כן צוטט בספר 'אוצר פלאות התורה' האדמו"ר בעל המנחת אלעזר ממונקאטש שטען שמה שאומרים שגם הסבא משפולי הבטיח הבטחות שווא שמשיח יבוא בשנת ת"ר, הרי זה שקר! כי גאון כמותו לא יכול להבטיח זאת, כי יוצא שהתפילות שמתפללים למשיח בשנים אחרות, הרי זה שקר, ויוצא שחושבים שעד שנת ת"ר לא חשבו שמשיח עתיד לבוא וזה סותר את הי"ג עיקרים של הרמב"ם.

נמשיך ונצפה למשיח צדקנו שאנו ממתינים לבואו, בכל רגע ממש, בלי כל קשר לנגיף הקורונה!

  • ישראל שפירא, הינו חוקר עמית במכון 'עד הנה' לחקר יהדות גליצייה ובוקובינה, מרצה ומדריך טיולים בארץ ובעולם המתמחה בהיסטוריה תורנית
    לפרטים נוספים נא לפנות: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
30 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
24
צודק מאוד וכל המשתוללים בתגובות פשוט מאמינים בה׳ בצורה השטחית ביותר כילדים קטנים הנה תראו כל המקרים שהתנבאו על משיח ורצו וכו׳ היו רק בזמנים שהיו צרות גדולות אבל כאשר היה טוב אף אחד לא נתנבא על משיח והסיבה שלא באמת רוצים משיח שיגלה מלכות ה׳ וכו׳ אלא רוצים אותו בשביל שיפסקו הצרות דהיינו מניע אינטרסנטי
23
בלי כל קשר לקורונה כל יהודי נדרש לקוות ולצפות כל יום וכל רגע לביאת המשיח ולראות כל יום כיום המוכשר ושזה הזמן שצריך לבוא משיח. וכמו שכותב הרמב"ם שכל אחד צריך לראות כאילו העולם שקול חציו לטוב וחציו להיפך וכל מעשה יכול ברגע אחד לפעול התגלות. וכמו שהרמב"ם מביא כאחד מי"ג עיקרי האמונה של כל יהודי: "אני מא
22
"ואת צמח דוד עבדך מהרה תצמיח..." וכלו כל הקיצין... נתאווה הקב"ה להיות לו לו ית' דירה בתחתונים" אל נא תהיו מקטני אמונה . מהרה תצמיח זה מהרה. לשם הכל מוביל ובשביל זה הכל נברא!! מי שלא מאמין בביאת משיח בכל רגע כופר בכל התורה ועדיין לא קלט מה הפירוש יהדות . לא פוליטיקה, יהדות. אמת. אלוקות אין עוד מלבדו.

הצגת כל התגובות

21
משיח משיח אוי משיח מה אתם עושים בשביל משיח מהו משיח מה משיח אמור לעשות? העיקר כל היום משיח משיח משיח נו ו? מה הלאה? טוב משיח בא מה עכשיו ? זה שאלתם את עצמיכם? החותם באהבה ובלב כואב משיח שלא יודע מה הוא אמור לעשות
20
בדורינו זה גדול המרעישים בנושא ביאת משיח הוא הרבי מליובאוויטש. מי שמדבר על הנושא מבלי להביא ולו מעט ממאות הספרים של הרבי בנושא לא ראוי שיתייחסו אליו בכלל
הצחקת
19
אף אחד לא אמר שמשיח בא עכשיו... אמרו, שיש סימנים של גאולה, וככל שעם ישראל יתקרב לבורא עולם יתקיים הפסוק, הנה אנכי שולח לכם... והשיב לב אבות על בנים ולב בנים על אבותם... ומי יתן ש"ותחיזינה עינינו"...
לא קראת מספיק . היו כמה וכמה רבנים ואפילו שר אחד שאמר שעד פסח יבוא המשיח. מי יודע אולי אתה ואני טועים והוא מחכה רק אין טיסות בגלל הקרורונה ושעם ישראל לא חזר בתשובה.
18
כמה אפשר לצפות למשהו שאף אחד לא יודע מתי ואיך והאם בכלל או לאחר אלף השישי
כפרת בי"ג עיקרים עיין רמב"ם חובת הלבבות ועוד... תוריד את הכיפה אבל מהר..
תפתח רמבם הלכות מלכים בסוף, ותדע כמה אפשר... שם נאמר שמי שאינו מצפה לביאתו - יש לו בעיה של כפירה בעיקר מתורתינו.
אפשר לצפות כל החיים ! כל כמה שאתה חי תצפה לו ... כמה אנשים מצפים לילדים כבר הרבה שנים ולא זכו ? כמה מצפים לפרנסה בשפע וחיים בדוחק ??? אבל מתפללים מבקשים ומצפים !!! אנחנו יודעים בבירור שזה יגיע השאלה רק התזמון תפקידינו להאמין ולבקש ולבקש
17
לא הבנתי, אתם מנסים להגיד שהמקורות מלאים בכך שהמשיח לא יבוא?! מי שמע על דבר כזה? לשפוך אור על כל המקומות בהם אמרו גדולי ישראל שמשיח לא בדרך, ושהוא לא קרוב, וכו'... בשביל מה? כל תפקידנו הוא - כל יום ויום - לצפות לביאת משיח ולהאמין ולבטוח בה' יתברך, שהרגע הבא יהיה הרגע הראשון של הגאולה. אז מילא מי שלא
16
אני המשיח באתי להודיע לכם שמשיח זה בית המקדש קומו תבנו את בית במקדש ואז אתגלה עליכם באהבה רבה ובלב שמח משיח שיקבץ את כל ישראל אחרי שתבנו את בית במקדש לכבוד השם
15
כנ"ל כדברי הרמבם הכופר בכל התורה כולה, היו תחנות לגאולה וגם בזמן הרמבם היתה עת כזאת...אבל זו נקראת עת רצון זמן המסוגל יותר ...תקוות שווא חס ושלום. זה בדיוק כמו ללמוד תורה בשיא העילוי ולשכוח מנותן התורה קול דודי דופק ...אליך קיוויתי כל היום...כל רגע שביום
14
לקוות כן, הבטחות לא, מותר לקוות למשיח, מותר להגיד שהזמן מסוגל אבל אין הבטחה
13
דרעי לא מסכים למשיח להתגלות
12
בימי הביניים בעיר אווילה שבספרד שיכנע שרלטן אחד את אנשי העיר שהמשיח עומד להגיע .יצאו היהודים את חומות העיר תקעו בשופר והתפללו כל אותו היום ומשיח לא הגיע . לאחר אותו היום ארעו בקהילה הרבה מקרי שמד.בל נשכח שגזרות תח תט הביאו בעקבותהן את שבתאי צבי שר"י. מסקנה : כשישראל עובר תקופות קשות אסור לעודד ת
11
ר' ישראל שפירא די להתייחס. האמן לי שהבנתי מה הם טוענים אבל אחר התבוננות הבל יפצה פיהם אנשים מחפשים רק להגיב כל היום תדון אותם לזכות בכל זאת כל היום בבית ועם הילדים מעביר את העולם על דעתו. גם אני הגבתי לך לפרק הנ"ל ממקורות ברסלב על ענין דחיקת השעה להחשת הגאולה מה שכתבתי שם זה סקירה של שנים בתורת ברסל
10
לא ידענו מי הם המקובלים ובכלל אם ישנם כאלה היום ידיעת החומר אינה מקנה את התואר המלא של המקובל וכל אלה המפרסמים בתופים ובמחולות הגעתו מקטני אמנה שכן צריך לצפות כל רגע להגעתו ולא לאחר כל ייסורי הדור ולומר זה נכנס לבידוד מפני שעושה הכנה לביאת המשיח והמגידים כבר נתבדו בדבריהם ולכן אמרו חכמים הזהרו בדברי
9
למה תמיד אסונות קשורים למשיח???? נהיה כאן דת האסונות.
8
מאיפה הם יודעים מתי יבוא המשיח
7
משבר הציפיה למשיח של ת"ר היא עובדה היסטורית מתועדת וידועה היטב, מי שמפקפק פשוט אינו מודע. ההתקוממות של הקוראים לא היתה בשל העלאת הנושא אלא בשל הגישה ואופן הטיפול בנושא ובשאר הנושאים שהועלו על שולחן הקצבים של כתב זה בשבועות האחרונים.
6
לא מבין איך אפשר 'להציל' יהודים מכפירה, על ידי כפירה ממש!!! איך אפשר להכריז כזה דבר איום ונורא - שמשיח לא יבוא עכשיו! מאיפה לוקחים כזה דיבור ?! ואיך מי שמדבר כך מתפלל כל יום ולירושלים עירך ברחמים תשוב?! אולי הוא מתכוון 'ברחמים - תשוב מתישהו' לא היום...
5
יש כאן אי הבנה לפי דברי הכתבה לא נאמר שהמשיח לא יבוא,אלא להפך כיצד לא לגרום לאנשים לכפור באמונה של ביאת המשיח כי אם לאחר שוך סערת הקורונה משיח לא יופיע בהדרו כפי שאומרים לנו ומבטיחים זה יכול לגרום לאנשים לכפור באמונת המשיח והגאולה ומי שרוצה הסבר ברור יותר ישנו סיפור בספר במחיצתם של גדולי ישראל על ר
ממש נכון כל מילה בסלה
4
מספיק עם האפיקורסות!! מצפים לו כמובן ולא מבטיחים כדברי החוקר. אבל אסור לכתוב כך!!
3
לאחר הפרסה וההתרסקות עם חב"ד לא קיים עוד מישהוא שיאמין יותר לסיפורים
2
איננו מאמינים שהמשיח יבוא היום. אלא שהוא ׳יכול׳ לבוא היום. זו הנקודה.
1
אדרבה נמשיך ונצפה למשיח צדקנו שאנו ממתינים לבואו, בכל רגע ממש, ועם קשר לנגיף הקורונה! ובגלל נגיף הקורונה נעצים את הצפייה לעכשיו ממש, ה' הביא לנו סיבה להתפלל על זה מעומק הלב ולא נפספס הזדמנות זאת, ואם לא נהיה ראויים למשיח עכשיו והקב"ה יגלה לחוקרים חיסון בדרך הטבע נמשיך לצפות שיבוא כי רגע הסיח הדעת ה
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים