כיכר השבת

פסק מפתיע

הפוסק הכריע: באשדוד יקראו מגילה יומיים

הגר"מ גרוס יצא בפסק הלכה תקדימי, עבור תושבי אשדוד. לפי הפסק, אשדוד נכנסת לספק של 'מוקפת חומה' ועל כן צריך לקרוא בה את המגילה בשני הימים - כמו בירושלים (אקטואלי)

| 15 | כיכר השבת |
הגר"מ גרוס הכריע: באשדוד יקראו מגילה יומיים
(צילום ארכיון: אלי סגל)

לאחר שנים רבות, שתושבי העיר אשדוד, התרגלו לקרוא מגילת אסתר - בליל י"ד, השנה, הכריע הגר"מ גרוס, כי בני העיר מחויבים לקרוא בשני הימים.

את המכתב עם הפסק, כתב הגר"מ גרוס להגאון רבי צמח ברוך רבינוביץ רב מקהילת גרודנא באשדוד.

הפוסק הרב גרוס נשאל, האם יש לקרוא מגילת אסתר גם בט"ו אדר מספק שמא העיר נחשבת מוקפת חומה מזמן יהושע, התשובה הפתיעה את האשדודים, הגאב"ד פסק כי יש לקרוא גם ביום ט"ו ללא ברכה כפי שנוהגים בשכונת רמות ובמקומות נוספים של ספק ברחבי הארץ.

וכך כתב הגר"מ גרוס במכתבו "דעתי הענייה דיש לחוש ביותר דמלבד קריאה די"ד בברכה לקרוא שוב בט"ו בלא ברכה, לא רק משום דסמוך למוקף חומה, אלא בחשש דהוי בכלל השטח המוקף חומה"

לפי דברי הרב, במכתב: "בשל שכונות חדשות שהוקמו בין אשדוד המקראית לאשדוד של זמנינו פסק הגר"מ גרוס כי העיר אשדוד נכנסת לספק ויש לקרוא בה מגילת אסתר גם בי"ד וגם בט"ו אדר".

הפסק המפתיע

"העיר אשדוד המקראית המוזכרת בתנ"ך היתה מוקפת חומה מימות יהושע, עובדה זו היתה ידועה לאורך שנים, אולם עד לשנים האחרונות לא היה רצף של שכונות מגורים בין אשדוד המקראית לעיר אשדוד של זמננו, החיבור היחיד היה אזור התעשייה באר טוביה, חיבור זה לא הספיק כי מדובר בעסקים שבני אדם לא ישנים בהם ולא נחשבים למגורים. אולם לאחרונה הוקמו בנייני דירות מגורים באזור הקניון ביג ואזור התעשייה".

תוכן שאסור לפספס
15 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
12
ממש סליחה מכבוד תורתו, אבל חשוב מאוד מאוד, לפני שמוציאים מכתב ומקבלים כותרות, לבדוק את הענינים לאשורם... אמת שהעיר אשדוד מוזכר בתנ"ך, היא הייתה עיר פלישתית, ויש עד היום שרידים לאותו דור דעה,כמה שברי מבנים עתיקים. אך, דא עקא, אין שום מקור ואזכור לכך שהיא הייתה עיר מוקפת חומה!!! העיר הייתה עיר רגילה ל
שי
להלכה נפסק שכל הערים המוזכרות בפרקי הנחלות בספר יהושע הן מוקפות מימות יהושע.
א
11
איני כדאי לחלוק על דברי הגר"ם גרוס, אבל אני מאד לא אוהב את החיפוש אחרי עוד ועוד ספקות כדי להצדיק עוד ועוד חומרות.
רפאל
10
ידוע שהרב קרלנשטיין זצ"ל זי"ע היה קורא תמיד את המגילה יומיים באשדוד
אשדודי

הצגת כל התגובות

9
זה ליד קרית מלאכי
י
שטח עד הלום בבעלות המועצה איזורית באר טוביה
עופר
8
הגאון הגדול הרב לנדא שליט"א רב הקהילה החרדת בבאר שבע חיבר ספר בשם "בארה שבע" ובו הוא שולל את דעת המחייבים לקרוא בבאר שבע בט"ו בלי ברכה, הוא מנמק באריכות שלא על כל סמך ממצא ארכיאולוגי כזה או אחר ניתן לקבוע שהיתה פה חומה, ובכלל, עיר שלימה לא בטילה לגבי איזור קטן שהיה מוקף חומה מלבד ירושלים בגלל החשיב
שלומי
7
אם למקרא או אם למסורת בטבריה לא עולים לדוכן בשחרית, בגלל מסורת. מצוות עשה דאורייתא נעקרת מפני המסורת, והמרא דאתרא עומד על המסורת ולא נותן לשנות. באשדוד יש מסורת לקרוא מגילה בי"ד. האם מקרא מגילה שהיא דרבנן יכולה לעקור מסורת?
חנוך
6
מחילה אני תושב רמות ולא נוהגים לעשות יומיים אלא יום אחד בטו.... האשכנזים תמיד עשו בטו הספרדים עד הפסק של הרב יצחק יוסף היו עושים יומיים מספק ומיני אז עושים יום אחד.
ללא שם
5
מתי קוראים מגילה ברמות?
נוית לוי
4
היום אין כמעט אנשים שנוהגים כך ברמות
משה
3
האם יש סיכוי שרשות העתיקות אפשרה לבנות במקום שבעבר היתה עיר מוקפת חומה?
אני
2
מובא בראשונים: שבארץ ישראל כל עיר צריכה לקרות גם בי"ד וגם בט"ו מחמת הספק כ"כ רבי דוד יוסף שליט"א
בהקדמה לפאה"ד
1
אזור התעשיה עד הלום, ולא אזור התעשיה באר טוביה, שנמצא ליד קרית מלאכי
אשדודי
אזור התעשיה עד הלום, נמצא בשטח באר טוביה
יוסי
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים