כיכר השבת

סערה בארה"ב

מכתב חדש של הגר"מ פיינשטיין על איסור חלב עכו"ם

אלפי יהודים חרדים, בעיקר בארה"ב, סמכו במשך שנים על ההיתר של רבי משה פיינשטיין כדי לשתות חלב עכו"ם, אך מכתב חדש שנחשף - מציב מגבלות חדשות להיתר (חרדים)

| 22 | כיכר השבת |
מכתב חדש של הגר"מ פיינשטיין על איסור חלב עכו"ם
(צילום: ChanochGruenman, ויקיפדיה)

סערה בקרב הקהילה החרדית בארצות הברית, שם הסתמכו אלפי חרדים במשך שנים ארוכות על ההיתר של הגר"מ פיינשטיין כדי לשתות חלב עכו"ם, בפיקוח ממשלתי.

אין מדובר כמובן בהיתר גורף לשתיית חלב של נכרים, אלא בחלב המיוצר תחת פיקוח ממשלתי, כאשר במקרה כזה, הם משגיחים שלא יערבו חלב שאינו של פרה.

וכך כתב בשו"ת אגרות משה: "ובדבר החלב במדינתנו אשר יש פקוח הממשלה ואם יערבו חלב בהמה טמאה יענשו וגם יסגירו את העסק שלהם, שלכן ודאי פוחדים לערב יש טעם גדול להתיר… יש להתיר גם כשישראל יודעין ידיעה ברורה שהיא כראיה. וזה שאם יערבו יענשו ויצטרכו לסגור העסק שלהם שהוא הרוחה של כמה אלפים והממשלה משגחת אליהם … ולכן הרוצה לסמוך ולהקל יש לו טעם גדול ורשאי וכמו שמקילין בזה הרוב בנ"א שומרי תורה וגם הרבה רבנים … אבל לבעלי נפש מן הראוי להחמיר… וכך אני נוהג להחמיר לעצמי, אבל מי שרוצה להקל הוא עושה כדינא ואין להחשיבו כמזלזל באיסורין".

אך כעת, מכתב חדש שנמצא בין עיזבונותיו של הרב יצחק שלמה הופמן, עסקן אמריקאי שדאג להסדיר אוכל כשר לחולים יהודיים בארה"ב, מציב מגבלות שונות שהציב הרב פיינשטיין עצמו בנוגע לשתיית חלב עכו"ם, גם אם מדובר בייצור שבפיקוח ממשלתי.

במכתבו, כותב הגר"מ כי ניתן לסמוך על כך רק במקום שקשה להשיג חלב ישראל, אך בבתי חולים בניו יורק, שניתן בקל להשיג חלב ישראל, אין לסמוך על כך.

המכתב פורסם ביממה האחרונה בכלי התקשורת הפונים לציבור החרדי בארה"ב, ועורר סערה גדולה - שכן כאמור, רבים עד היום שתו חלב עכו"ם בפיקוח המדינה, תוך הסתמכות על ההיתר של הרב פיינשטיין.

בנוגע לדברי הגר"מ בשו"ת אגרות משה מסביר הרב יוסף צבי רימון, במאמר שפרסם באתר של ארגון 'כושרות' טעמו הוא, שכיוון שיש השגחה של הממשלה ואם יוסיפו חלב טמא יקבלו קנס וכדומה, הרי שמותר לשתות את החלב, כי לדעתו, חלב ישראל מוגדר כחלב כזה שהגוי חשש לערב בו חלב טמא. כשם שהתירו אם יהודי נכנס ויוצא מן הרפת של הגוי, כך שהגוי מפחד וחולב חלב טהור בלבד.

הוא מביא סיפור שפעם בא אדם לרב פיינשטיין ואמר לו: "שמעתי שהרב מתיר חלב עכו"ם". שאל אותו הרב פיינשטיין: "אני מתיר? מה פתאום! היכן ראית שאני מתיר חלב עכו"ם?". פתח אותו אברך את שו"ת אגרות משה , אך על כך ענה לו הרב פיינשטיין: "לא התרתי חלב עכו"ם. חלב בארצות הברית נמצא תחת פיקוח של הממשלה, ואם כך זהו חלב ישראל!".

תוכן שאסור לפספס
22 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
12
הרקע למכתב יש רבים שמנהגם להימנע מחלב שבפיקוח ממשלתי, וצורכים רק חלב שבפיקוח ישראל דווקא. ולא היה להם חלב ישראל והרב הופן חשב אולי הוא לא צריך לדאוג להם לחלב כזה כשיש להם חלב שר' משה התיר.ואז ר' משה כתב לו שהיות וקל להשיג חלב זה ודאי שראוי שהוא ידאג להם לחלב שהם שותים, ולא מדובר בחומרה מנותקת אלא ב
11
סערה בכוס מים!!! המכתב הזה פורסם כבר לפני כמה שנים בספר חלב ישראל כהלכתו עמ' תקל!! מוזר מאוד!!
10
המגבלה ברורה ונשמעת הגיונית .. אם יש לך חלב ישראל וחלב עכו"ם ברור שתשתה חלב ישראל אם אין שתה חלב עכום זה הסיפור לא נשמע שיש שינוי עמדה פה
נראה שלא קראת את הכתבה או עכ"פ לא הבנת כראוי.
תקרא את המקור (בתמונה) בלשונו ותראה שהכתב לא ירד להבנת דבריו ושיבש דברים משמעותיים

הצגת כל התגובות

9
וידוע מה שאדמו"רי חב"ד אמרו. זה בקצרה, תכתבו בגוגל "חלב נכרי חב"ד" ותראו יותר מפורט פעם בא לאדמוה''ז יהודי שחתנו, שהיה למדן גדול, החלו להופיע לו פתאום ספקות באמונה. ואמר לו האדמוה''ז שמבלי משים יצא לו לשתות מעט חלב עכו''ם וזה גרם שיכנסו אליו הספקות הללו. נתן לו האדמוה''ז תיקון וחזר להנהגתו הראש
8
החזו"א(!!!)גם התיר חלב עכום מאותו טעם בדיוק . כמדומני סימן מא
7
אילו רצה רבי משה פיינשטיין שמכתבו יתפרסם ברבים מה מנע ממנו לפרסמו בספר "אגרות משה"? העובדה שהמכתב לא נתפרסם בספר אומרת דרשני לכל מי שמבקש דעת.
6
שטויות במיץ, ההתיר של ארה״ב הרי זהו החידוש, כי בשו״ע ישראל עומד על גביו וכו׳ וכך נהגו עד שהתיר, גם מכתב זה לא סותר כי מי שנוהג באיסור אז הוא אומר מה כללי איסור זה אבל ברור שהוא התיר את החלב ללא ישראל עומד ועליו נשענו יהודה וישראל בתפוצות
5
אני לא יודע מה לחשוב על הגאון הרב פיינשטיין זצל, מצד אחד יש את הסיפור הידוע שהלוויתו היה בפורים תשמד ואחד פלט איזה מילה שלא לפי כבודו של הרב פיינשטיין, למה הוא היה צריך לקלקל שמחת פורים וכו' וקיבל כאב ראש עד שביקש מחילה, ומצד שני יש הרבה דברים מוזרים באגרות משה כמו הוא מתיר פיאה נכרית, והוא מתי
אני רק אגיד לך משפט שמרן ר' משה אמר פעם על אלה שחלקו על פסק שלו מכיון שהוא לא בא להם בטוב... כמו שלך לא בטוב פאה נכרית וכדו', שלא למדת את הסוגיא אבל זה פשוט לא מתחשק לך שזה יהיה מותר. אמר מרן "גם המושכלות שלי, נובעים מהתורה", ככה שאם פאה או חלב בפיקוח מותרים, זה בדיוק מה שמתחשק. צא ובדוק מאיפה בדיו
אתה לא יודע מה לחשוב על רשכבה"ג הרב משה פיינשטין????????? אין לך מושג עם מי אתה מתעסק!!!!! אם אתה לא מבין מה שהוא אומר זה לא בגלל שאתה מבין גדול אלא להיפך
מי שמך לפעור גילולי פיך על קדוש ישראל בוש והכלם!!
השתגעת? תקרא קצת דברות משה תבין שיש לך עסק עם רעק"א של הדור, והפסקים שציינת שנראים לדעתך המטופשת מוזרים מיוסדים על אמת ההלכה (למדתי את התשובות האלה)
הטעות הראשונה שלך היא זמן פטירתו. הוא לא נפטר בפורים, הלוויתו היתה בפורים דמוקפים בירושלים. הוא נפטר בתשמו ולא תשדמ - כפי שטעית לכתוב. בנודע לשאר הטעויות שלך - נשאיר את העבודה לאחרים....
מי אתה אפסון לדבר על ר משה שהוא כותב דברים מוזרים.. תחזור לפח הזבל
לדבר יפה
4
טרחתי ושכתבתי לכם פה: בדבר חלב בקאמפאניעס אף שיש טעמים להקל ודאי שהוא רק במקום שליכא חלב ישראל שהוא תחת השגחת רבנים יראי ה' אבל במקום שאיכא ילב ישראל שהוא בהשגחה וכדומה כל עניני חלב צריך להחמיר וכ"ש אלו שבבתיהם נזהרין לאכול רק מחלב ישראל שבהשגחה שצריכין ליזהר ש??? גם מחשש עניין נדרים, וממילא גם בהאס
יישר כוח!!
3
באיזה תאריכים נכתבו התשובות?
2
וידוע הסיפור שכבוד מהגר״מ פיינשטיין ז״ל שכשהגיש א׳ חלב סתם (המכונה חלב עכו״ם) לכבוד הגר״מ פיינשטיין ז״ל נכנס לשירותים והקיא החלב סתם
1
דעתו של רבי משה ידועה לכל יודעי דת ודין. והמכתב שנולד אחרי שלושה עשורים להסתלקותו לגנזי מרומים אומר דרשני ! המכתב מזכיר לי מאוד את מכתבו של החפץ חיים האוסר צפיה בטלויזיה שהופץ על ידי הרה"צ רבי מיכל'ה מנתניה
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים