כיכר השבת

טור דעה

סליחה מבקשים, לא שרים // חיים אילוז

הוא פותח את הנרתיק, שולף גיטרה ומתחיל לפרוט על מיתריה. במקום לפנות בקול חלוש, נדכא ועצוב, במקום להביע חרטה ומחילה כפי שתואם עמו מראש, הוא החל לשיר (דעה)

| 43 | כיכר השבת |
סליחה מבקשים, לא שרים // חיים אילוז
(צילום: דוד כהן, פלאש 90)

"דרמה פוליטית", הכריזו העיתונאים. "המשטרה פתחה בחקירה נגד השר הבכיר בחשד לשורת עבירות", זעקו הכותרות בכלי התקשורת. "חשוד", נמרחה הכותרת נוטפת הדם על תמונתו של השר. הכתבים לענייני משטרה מחד והכתבים לענייני משפט מאידך, עטו על הסיפור כמוצאי שלל רב ומיהרו להוסיף פרטים, מי על החקירה ומי על החשדות.

השר הבכיר מיהר לגייס את הפרקליטים הבכירים במדינה בכדי שיסייעו לו להתמודד עם הפרשה החמורה שנקשרה בשמו. במקביל, החל הוא לחשב את צעדיו בזהירות, ובטרם כל מהלך שביקש להוציא אל הפועל, מיהר להתייעץ ולבדוק האם אינו סותר את החוק, פן יבולע לו.

החקירה נמשכה חודשים ארוכים. השר, משפחתו ומקורביו, יצאו ובאו בחדרי החקירות, השיבו על שאלות החוקרים והתמודדו עם החשדות הכבדות שיוחסו לשר. במקביל, אחת לזמן מה דווח בכלי התקשורת, על השלמות חקירה / חקירה נוספת של השר / החלטה בעניין שתתקבל בתוך זמן קצר.

כעבור מספר שבועות, שוב דרמה. המשטרה פרסמה את המלצותיה, לפיהן, התגבשה תשתית ראייתית כלפי השר וזו הועברה לבחינת הפרקליטות והיועץ המשפטי לממשלה. אוהדיו של השר טענו לרדיפה פוליטית בעוד מתנגדיו קראו לו להתפטר מתפקידו בעקבות ההמלצות נגדו ולצאת להוכיח את חפותו "בהיכלי הצדק", כלשונם.

כעבור שבועות ספורים התקבלה ההחלטה: השר יועמד לדין – בכפוף לשימוע. חיש מהר נועד השר עם פרקליטיו הבכירים ופתח במסכת דיונים והיערכות לקראת השימוע, בתקווה להטות את הכף, למוסס את החשדות ולהוכיח כי לא נפל דופי במעשיו.

לאחר בחינת החומרים שנאספו נגדו, ייעצו לו פרקליטיו כי המוצא היחיד עבורו הוא "הסדר טיעון" מקל במיוחד ונדיר מסוגו. במסגרתו, השר יודה בחשדות נגדו, יביע חרטה עליהם בלב פתוח ונפש חפצה, ויקבל על עצמו קבלות טובות – מכאן ולהבא, ובתמורה, התיק נגדו ייסגר. השר סבר וקיבל.

הפרקליטים דאגו לסגור את ההסדר המיוחד, חרף הביקורת התקשורתית, ומיהרו להיוועד עם השר כדי לערוך עמו חזרות מדויקות, לקראת מעמד החרטה. הם הדריכו אותו היטב, מה יאמר ובעיקר מה לא, איך יאמר, באיזה טון ובאילו מילים ישתמש - כדי להתחרט ולבקש סליחה. בכדי למנוע מעידות או טעויות, טרחו הפרקליטים והכינו לו ספר מיוחד, ספר סליחות, בכדי למנוע כל טעות אפשרית.

מועד השימוע נקבע, הפרקליטים התייצבו מחויטים בלשכת היועץ המשפטי לממשלה והתיישבו סביב שולחן העץ המהודר במגדל השן. היועץ כבר נכנס לחדר, וכך גם כל הצוות שליווה את החקירה כאשר כולם ממתינים לאדם אחד, לשר הבכיר.

הדקות נוקפות, הזמן חולף, עד שלפתע נפתחת הדלת, השר נכנס פנימה כשחיוך מרוח על פניו, ועל גבו – נרתיק. "מה זה?", תהו הפרקליטים בחרדה. "מה הבאת?", הוסיפו לשאול. הכיצד זה שהשר חרג מכל הכללים שקבעו עמו מראש, התקשו הם להבין.

אבל השר, בשלו. רוחו טובה עליו, מצב רוחו מצוין. הוא פותח את הנרתיק, שולף גיטרה ומתחיל לפרוט על מיתריה. במקום לפנות בקול חלוש, נדכא ועצוב, במקום להביע חרטה ומחילה כפי שתואם עמו מראש, הוא החל לשיר. הוא אמנם לא חרג מהמילים שנקבעו, הוא נצמד לטקסט, אך המנגינה והשירה – שונות בתכלית. הפרקליטים נבוכו, פניהם האדימו וסחרחורת עזה עטפה את ראשם, בתקווה ש"המופע" ייגמר במהרה.

הסיפור הזה כמובן לא קרה, אבל אלו הם בעצם - הסליחות המוזיקליות.

אמת שבעלי המנגנים מוכשרים וסוחפים, פורטים על נימי הלב ומרגשים את הנשמה, מטלטלים את הנפש ומעוררים בתשובה, אך לכל שיר וניגון - מועד משלו. בדיוק כמו שלא כל מנגינה קצבית מתאימה בכל זמן ולא כל ניגון קרליבך משתלב בכל עת.

כשצריך לבקש סליחה, מבקשים סליחה – לא שרים סליחה. כשרוצים להביע חרטה, מביעים חרטה - לא מנגנים אותה. אין פסול בלעורר את הרגש היהודי בכלי זמר ושירי רגש, אך הפיכת אמירת ובקשת הסליחות - לשירת הסליחות, זו, אם תרצו, חריגה מכללי הטקס.

  • הטור פורסם ב'בקהילה'
תוכן שאסור לפספס
43 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
39
אין שום בעיה אם עושים סליחות עם קצת מוזיקא כדי לקרב את הלבבות לאבינו שבשמים, הבעיה היא שלאחרונה זה הפך לטרנד של קונצרטים ממש שאנשים לא באים לסליחות אלא כדי לשמוע כמה גבוה החזן יכול לעלות... אני עצמי משמש בחזנות ומאז ומתמיד לימדו אותי רבותי שבימים הנוראים יש להצמד לטקסטים ולמנגינות המקוריות בלי לסטות
באמת
סליחה שאני כנה כ''כ, אבל שמעתי שמי שיש לו אינטרנט לא יכול להיות שליח ציבור.
אני
38
בבית המקדש، היו כלי זמר, הללוהו בתוף וכו כל כלי הזמר הטובים .... אם כן למה רבי אילוז היקר, אתה בעצבות ודיכאונות, עבדו את השם בשמחה, גם בסליחות. זה מעורר, למה לחזור בתשובה מתוך בכי, למה, לא מתוך שמחה,,,,,,,,, תחזור בתשובה, אתה מרחיק אנשים מהדת... וחי בהם, זה הכל לחיות. חיים רק כשיש שמחה, עצבות זה מו
הפוסק
37
מילים כדורבנות. המסורתיות מכלה ביהדות כל חלקה טובה. מסורתיות כוונה אהבה לדת ולתורה ומצוות תוך אי קיום חלק גדול מהם. גם פריצות אבל גם סליחות, גם רבנים וגם טומאה. חזרה בתשובה היא נושא רציני ואי אפשר גם וגם.
שי
90% מעם ישראל אינו שומר תורה ומצוות בגלל הגישה המרובעת והחד מימדית הזאת. גם אתה חוטא ואת עצמך אתה לא דן ברותחין כפי שאתה דן אחרים. אם היית מתבייש באמת על החטאים שלך ואם היית מתעמק באמת בחולשות שלך לא היית מזדרז לשפוט אחרים. אתהכנראה מאלה שבטוחים שהכיפה והזקן מעלימים על הגיבנת שלהם. היהדות הספרדית
עוד עיוור

הצגת כל התגובות

36
נראה שכת"ר שכח שזה ההבדל בן בשר ודם לקב"ה כמו שכתוב "וגילו ברעדה " שהקב"ה דורש מאיתנו לחזור בתשובה מאהבה שזה הופך עוונת למצוות ... וכמו שכתוב "על ידי ניגונים ומחיאת כף מתמתקים כל הדנים "
הקבוצה אצל הבעל שם טוב
35
העיקר לפתוח את הלב לריבויינו של עולם לקבל קבלות אמיתיות לכל השנה
ללא שם
34
כל פיוטי הסליחות שלנו הספרדים הם בשירה, כנראה הכותב לא היה הרבה זמן בסליחות...
שרים גם שרים
33
מליון אחוז!
אאא
32
כנ"ל על הסליחות של הספרדים
שולי
אני במקומך לא הייתי ממהר להגיד שסליחות של בערך חצי מעם ישראל לא שוות כלום
שלום
31
כל עוד המקצב יפה ומרגש אני מתחבר יותר לסליחות מוזיקליות יש בהם אומנות רגש ונשמה לסלחיות בנוסח קינות לתשעה באב אין הרבה קונים
hj n
30
אם כבר אתה משתמש במושגים האנושיים שלנו - אז "סליחה" מבקשים פעם אחת בלבד! אתה תסלח פעם אחת לאדם שפגע בך, אך אם הוא יפגע בך שוב באותה צורה - אתה לא תעלה על דעתך לסלוח לו. למה? כי כל אחד מבין שמי שפוגע יותר מפעם אחת אינו מפיק לקחים ואינו מבקש סליחה באמת. הדמעות שלו הם דמעות תנין ועליו אמר שלמה "ככלב
אה באמת?!!!
תגובה יפה
יהודי
29
מממש לא אתה טועה. מוציא לעז
דוד
28
שטויות כל אחד והדרך שלו להתקרב ולא משנה איך
HT
27
לכתוב כאלה שטיות וכפירה במסורת שלמה בשביל כותרות . ?! חסר על מה לכתוב ?
אפרים
26
יש שרועדים מהדין בגלל שהם מפחדים מצרות ולא רוצים לסיים בגהינום. הם עסוקים בעצמם בלבד, העולם סובב סביבם והקב"ה הוא "פונקציה"בתמונת עולמם. למעשה הקב"ה עובד אצלם כי הם וגורלם נמצאים במרכז. הקשר לקב"ה לא כל כך מעסיק אותם, המאזן שלהם אצלו מעסיק אותם הרבה יותר. לעומת זאת יש המיצרים לא על הנזק שגרמו לעצמם
סיימת?
25
הבעיה שלך שאתה תופס את אלוקים כשופט, אם תראה אותו כאבא שרוצה שהבן ישוב אליו, והבן פותח נרתיק ושולף גיטרה ומתחבר לאבא שלו, זה שווה הכל...
בני
24
אמת לאמיתה. הפכו את אמירת הסליחות למופע זמר וחבל שכך. כאילו אין ערך לתפילה בפני עצמה.
ציון
23
יש ענין לשיר סליחות. שזו דרך לבטל אצת הסיטרא אחרא. היא מחכה לחבל בתפילות וכשאנו שירים היא בטוחה שזה לא התפילה והסליחה....
יש ענין
22
כמו שכבר כתבו לפני. המשל אינו ממין הענין. עיקר הרעיון בתקופה זו הוא לתת לב לשוב בתשובה ולחזור להכיר בגדולתו של בורא עולם ובעבודתו. וכל אחד עושה את זה בדרכו.
מנחם
21
אז גם מנגינות יפות. בימים נוראים יהיו אסורים... זה מאוד מהנההההה,,,,, תחשוב עוד פעם הרב אילוז היקר, ואל תתבייש לומר טעיתי
מושינזון
20
כמו השיר של ריבו" רק אתה מבין את הלב שלי" תחשוב לעומק על משמעות המשפט הזה תפסיקו כל כך מהר לפסול אנשים! בעיקר אם כוונתם לשם שמיים........
תמי
19
אהבתי. הגדרת את זה מדוייק. תמיד הפריע לי הטקס המתוזמר הזה.
סאו פאולו
18
לכותב השורות אינני מכיר אותך אבל אפנה אותך לשמוע סליחות של היהדות המקורית הלא היא יהדות בגדד
אריאל
17
תלמד קצת ברסלב ולא רק, אולי תבין קצת יותר
דוד
16
לא מסכימה עם דבריך! יש אנשים שהמוזיקה פותחת להם את הנשמה והם מגיעים ע''י זה לתשובה. גם אני, כשבא לי להתקרב לה'- אני לא מתחילה לבכות ולבקש סליחה, אלא נכנסת לחדר עם הגיטרה, שרה לה' שירים, והפריטות על הגיטרה פותחות לי את הלב! אחר כך כמובן שיש תשובה ווידוי וכו' אבל זה יוצא ע''י השירה. אז בבקשה אל תשפטו
אני
15
לא רוצה אל תשיר !
5
14
כשהשופט הוא אבא, אפשר לשפוך את הלב גם במנגינה !! הקב"ה לא מחפש אותנו כדי להרשיע, הוא מחפש את הלב, ואין לך שפיכת לב יותר ממוזיקה. (אלא אם כן לא זכית לטעום)
ככה זה שהשופט..
13
מסכים עם כל מילה! וכל מי שכותב פה על "לפתוח את הלב" מבלבל בין התרגשות לרוחניות. "לפתוח את הלב" בירה מרגשה יש גם אצל הגויים. הם מתרגשים לא פחות מכן ועם ניגונים מרגשים פי כמה. השאלה לאיפה זה מביא...
חיים
12
צר לי אבל אלו שטיות והבלים וזלזול במנהגי ישראל מכל העדות בין ספרדים ובי אשכנזים, הניגון של אשמנו בגדנו אצל האשכנזים הוא לא עצוב כלל אלא שמח, ואם יש לכותב הכתבה שאלה על מנהג ישראל שילך וישאל ויקבל תשובות אך זו בושה כלל לפרסם כזו כתבה.
חולון
11
בתקופת הבעל שם טוב היה איכר בור ועם הארץ שכל מה שידע זה לנגן בחליל והוא ניגן לפני הקב"ה ... אבל בתקופתנו אנו ברוך ה כולם משכילים ויודעים קרוא וכתוב+ אולי קצת סטנו מהדרך.. אנשים מחפשים תוכן וריגושים ע"י המנגינה.. אבותינו היו מתמלאים רגש ורעדה איך מהשם "א ל ו ל"
אליהו יוסף
10
איזה שטויות!!! בורות כזאת לא ראיתי הרבה זמן... נכון אני לא 'מזמר' את הסליחות אבל יש כאלה שככה מתקרבים לקב"ה ומתעוררים בתשובה... ולכותב המאמר אני מציע תדאג לרוחניות שלך ולא לרוחניות של השני כל אחד יש לו את דרכו!!!
א.
9
מליון אחוז!
א
8
על הפסוק "וירא את המחולות" כותב הספורנו כך: "כשראה שהיו שמחים בקלקול שעשו, כענין כי רעתכי אז תעלוזי, בזה התקצף (משה) ונואש שיוכל לתקן את המעוות"! השמחה של בני ישראל בחטא העגל הביאה את משה להבין כי אין סיכוי לתקן אותם, כי השמחה מעידה על הזדהות וחיבור עמוק עם הדבר. חוויה של שמחה, לטוב ולרע, היא ה-ת-
ספורנו מדהים!!!
7
ממש צודק הטרנד החדש שלא האשכנזים ממש נראה כמו איזה מופע של בושה. אצל הספרדים זה מסורת ששומרים עליה. ואצל האשכנזים זה מודה חדשה כדי שיגיעו. אבל מפחיד לחשוב מה יהיה עוד עשור. טור בטוב טעם
צודק
6
תחשבו על השר שהגיע מלמל את מה שאמרו לו והלך (או ששר והתחרט)
יצחק
5
אז תפסיקו לחפור במנגינות את הסליחות שעות כדי להשמיע קולכם
יאיר
4
משעשע לראות אותך כותב וכותב, משתמש במטאפורות נפלאות. ממש כמו שלמדת בישיבה קטנה. סליחה הרבה יותר עמוקה ממה שתיארתי, בייחוד סליחה כלפי בורא עולם. לערוך השוואות כאלו משמעותו לצמצם את כל העומק של העניין לקערה הקטנה בה אתה נמצא. וזה בסדר. אני כבר כמה שנים הולך לבעל תפילה מוכר בתחום הקרליבכי, בכוונה לא א
איש מחשבה
3
אם כבנים אם כעבדים. הבנים שרים סליחה, העבדים נופלים על אפיהם ומבקשים סליחה. שני דרכים בעבודת ה'. הכל קדוש. אולי הכותב מתכוון לפסטיבל סליחות?!
ללא שם
2
חיים אילוז, האם אתה שר בסליחות את השיר הפופולרי "אדון הסליחות חטאנו לפניך"? אין כל הבדל בין הסליחות המוזיקליות לזה.
מה שלבו חפץ
1
מעריך ומכבד את הדעה שלך, אך מכבד מאד, לא פחות, את משוררי הסליחות. יש, והרבה, המתרגשים ופותחים ליבם לאביהם שבשמים ע"י הנגינה מהלב השבור! הדרך לדביקות בבורא איננה אחת ויחידה. דרכיה דרכי נועם ונתיבותיה שלום, דרכים רבות לה ליהדות ובלבד שיכוון ליבו לשמים. סימוכים לכך תמצא על המחללים בחלילים בהלווית המת
שמואל
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים