כיכר השבת

נתונים שערורייתיים

דו"ח: מאה חרדים מתחילים ללמוד, רק 24 יסיימו עם תואר

בדו"ח מיוחד על האקדמיה החרדית קובע מבקר המדינה, שקיימת ירידה במספר הסטודנטים החרדים, שאחוז גבוה מהם נושר במהלך הלימודים - ושמתעדפים נושאי לימוד שאינם רלוונטיים (חרדים)

| 60 | כיכר השבת |
הכתבה פורסמה ב-א' באייר תשע"ט | 06.05.19
סטודנטים חרדים. אילוסטרציה, למצולמים אין קשר לתוכן הידיעה
סטודנטים חרדים. אילוסטרציה, למצולמים אין קשר לתוכן הידיעה (צילום מסך: מתוך אתר המכללה החרדית)

מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, מפרסם הצהריים (שני) דו"ח ביקורת, הכולל פרק מיוחד על הבעיות באקדמיה החרדית. מתברר, כי בשנים האחרונות חלה ירידה באחוז הסטודנטים החרדים, ומאלו שיוצאים ללמוד, רובם הגדול צפוי לנשור בשלב כזה או אחר.

תחילה מציין המבקר כי אחוז הגברים החרדים העובדים, נמוך משמעותית מהאחוז בקרב הציבור היהודי הכללי, וכי גם בקרב העובדים, רמת ההכנסה נמוכה יותר.

המבקר כותב כי תעודת בגרות ותואר אקדמי הם לא פעם מפתח למציאת תעסוקה איכותית שתשפר את הכנסת העובד ותבטיח לו ולמשפחתו רמת חיים נאותה והיחלצות ממעגל העוני. אך חלק ניכר ממוסדות הלימוד החרדיים לגילי תיכון - ובייחוד לבנים - מתמקדים בלימודים תורניים, ואינם מלמדים מקצועות ליבה או שהם מלמדים מקצועות אלו באופן חלקי.

מבדיקה שערכה הלמ"ס לפי בקשת משרד מבקר המדינה עולה כי פערי התעסוקה וההכנסה בין חרדים ובין לא-חרדים מצטמצמים מאוד כאשר מדובר במי שלמד לימודים אקדמיים.

שיעור הגברים החרדים באקדמיה - בירידה

במטרה להגדיל את השתלבות המגזר החרדי בשוק התעסוקה ואת הפריון בשוק העבודה הקצתה המדינה משאבים ייעודיים לשם שילוב חרדים בלימודים במוסדות להשכלה גבוהה, כאשר על המבקר, הסכם עליו חתמו הוועדה לתכנון ולתקצוב (ות"ת) של המועצה להשכלה גבוהה (מל"ג) ומשרד האוצר, קבע כי יוקצו כ-1.7 מיליארד ש"ח במצטבר לשם שילוב המגזר החרדי בלימודים במוסדות להשכלה גבוהה בשנות הלימודים התשע"ב-התשפ"ב.

המבקר מותח ביקורת על כך ששיעור הגברים החרדים באקדמיה נמוך באופן משמעותי מזה של הנשים החרדיות, אך התוכניות לא קבעו יעד של הגדלת שיעורם של הגברים מקרב כלל הסטודנטים החרדים. שיעור זה אף ירד במהלך הפעלתה של התוכנית, ועיקר הגידול היה דווקא בשיעורן של הנשים הלומדות לימודים אקדמיים.

למרות זאת - ועל אף המלצות מחקר שליווה את התוכנית הראשונה, ולפיהן כדי לעודד השתתפות גברים בלימודים אקדמיים יש להגדיל את המלגות לגברים בלבד - בתוכנית השנייה צומצמה העדיפות שניתנה לגברים בקבלת המלגות. לפיכך, שיעור הגברים בקרב הסטודנטים עלול להמשיך לקטון.

מבקר המדינה יוסף שפירא (צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90)

הסטודנטים החרדים נושרים מהאקדמיה

הביקורת העיקרית עוסקת בתחום הנשירה מהלימודים: כדי להתמודד עם פערי הידע ועם פערים בהרגלי הלמידה של מועמדים חרדים ללימודים מפעילים המוסדות האקדמיים המשתתפים בתוכניות מכינות קדם-אקדמיות ייעודיות.

האפקטיביות של המכינות בתקופת הפעלתה של התוכנית הראשונה הייתה חלקית: המכינות הועילו בעיקר לנשים החרדיות, ושיעור הנושרים מהמכינות בקרב הגברים הגיע לכ-55% (לעומת 35% בקרב הנשים).

שיעור הנשירה מהלימודים האקדמיים במגזר החרדי גדול יותר מפי שניים משיעורו בקרב המגזרים האחרים: שיעור הגברים החרדים הנושרים מהלימודים האקדמיים מגיע לכ-46% (לעומת כ-20% אצל הגברים הלא-חרדים), ואצל הנשים החרדיות - כ-28% (לעומת כ-12% אצל הלא-חרדיות).

בחישוב משוקלל, מכל 100 גברים חרדים שיתחילו ללמוד במכינות ימשיכו רק 45 ללימודים אקדמיים, ורק 24 מהם יקבלו תואר (לעומת 47 מכל 100 נשים חרדיות).

למרות זאת, ועדת ההיגוי, ות"ת ומל"ג לא אספו נתונים על הנשירה, לא ניתחו לעומקן את תופעת הנשירה ואת סיבותיה, לא קבעו יעד של צמצום תופעת הנשירה, לא קיבלו החלטות בנושא ואף לא יישמו פתרונות.

העדפת תחומי לימוד שאינם רלוונטיים

מבקר המדינה אף מותח ביקורת על העובדה ולפיה, לפי נתוני משרד החינוך, בכל שנה כ-6,500 חרדיות מקבלות תעודת הוראה (לאחר לימודים אקדמיים או לא-אקדמיים), אף שמערכת החינוך החרדית אינה זקוקה ליותר מ-1,500 מורות, ואין מחסור במורות חרדיות בשום מקצוע.

לעומת זאת, יש מחסור במורים חרדים (גברים) למקצועות הליבה. היות שבמגזר החרדי בדרך כלל מורים גברים מלמדים בנים ומורות נשים מלמדות בנות, אין בעודף המורות כדי להשלים את החסר במורים גברים.

לפי נתוני הלמ"ס, רובם המוחלט של החרדים שלמדו במוסדות להכשרת עובדי הוראה בשנים התשע"ג-התשע"ו (2012 - 2016) לא עסקו במקצוע ההוראה (כ-63% מהגברים וכ-88% מהנשים). למרות זאת, שיעור החרדים לומדי ההוראה - ובייחוד שיעור הנשים - ממשיך לעלות בהתמדה בכל שנה.

לסיום קובע המבקר, כי "כספי הציבור העצומים שהושקעו בתוכנית זו מחייבים את ות"ת ומל"ג לתקן לאלתר את הליקויים שצוינו בדוח זה".

מקרן ק.מ.ח (העוסקת בשילוב חרדים בהשכלה ותעסוקה) נמסר בהתייחסות לדו"ח: "דו"ח המבקר שמתריע על טיפול לקוי בבעיית הנשירה של סטודנטים חרדים ממערכת ההשכלה הגבוהה, הוא נורת אזהרה וקריאה לפעולה מיידית, לכל העוסקים בשילוב חרדים בהשכלה ותעסוקה".

"לצערנו, גורמים שונים - חלקם מתוך האקדמיה, במקום לשלב כוחות לביצוע תכנית אופרטיבית למניעת נשירה, עסוקים מבוקר עד ערב בהוספת חסמים תרבותיים לחרדים כמו הדרישה למניעת הפרדה מגדרית, שהפועל היוצא שלה יהיה מכשול נוסף לאלו המעוניינים לפנות ללימודים ובהמשך להשתלבות בהצלחה בשוק התעסוקה.

"העצירה במגמת העלייה של מספר הסטודנטים החרדים, היא לא רק תוצאה של התנגדות גוברת והולכת ללימודים אקדמיים מבית, אלא גם תוצר מובהק של ניסיונות חוזרים ושונים לכפות התערבות ושינוי הזהות החרדית מחוץ.

"כפי שקובע המבקר: להשכלה יש השפעה חיובית על התעסוקה ועל ההכנסה השנתית הממוצעת. ולכן, קרן ק.מ.ח תמשיך להנגיש את ההשכלה ושוק התעסוקה לציבור החרדי, תוך הקפדה על שמירת הזהות החרדית וחיפוש פתרונות לבעיות אלמנטריות היוצרות נשירה".

תוכן שאסור לפספס
60 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
25
אין חדש תחת השמש כבר המן הרשע אמר ודתיהם שונות ולמלך אין שווה להניחם איך אמר הרב מפונביז ברמא על טיטוס איפה אתה ואיפה אנחנו ודי לחכימא ברמיזה ולשתיה בגרמיזה
24
היכולת להיות יצירתי בעל מעוף לא מקובל במסגרת קשוחה בישיבה אז איך יצאו מהנדסים פורצי דרך ובתחומים כמו רפואה ביוטכנולוגיה רובוטיקה העתיד שלהם נפגש עם התנגדויות הלכתיות ולכן הקושי. חינוך לפתיחות השונה והאחר מתחיל מקטנות לצערי הבערות מתחילה מהתבדלות קולקטיבית לצערי אין פתרון למצב אם אין שינוי
הבעיה הם ראשי ישיבות קטנטנים אשר במקום ללמד תורת ה' תמימה משיבת נפש מלמדים "ציות מוחלת לגדולי הדור" הממית כל זיק של חשיבה עצמית.
ואגב תורה זה מלשון הוראה בניגוד לכל חכמות החול. אדם שלומד תורה שלא על מנת לקיים, עדיף שלא ילמד תורה בכלל כי התורה עבורו היא סם המוות. ובמקרה הטוב מדובר בחמור נושא ספרים. קיום התורה כולל כחלק בלתי נפרד מהוראות היצרן שניתנו בסיני התבטלות לחכמים ולדעת תורה. בלעדי זה,מדובר בחורבן הדת כפי שמסביר בעל ספר
23
חייבים להכניס את החברה החרדית

הצגת כל התגובות

22
ובורות.
הרבנים מורים בדיוק מה שכתוב בתורה
21
ממנו. מי שצריך להתפרנס יש מיליון מקצועות שרוח חכמים כן נוחה מהם.
20
והיא נובעת מהעובדה שכיום, בשונה ממה שהיה עד לפני כמאה שנה, כל חרדי בגיל המתאים נכנס ללמוד בישיבה מבלי הבט על כישוריו ויכולותיו. מה שגורם לכך שרבים לא מנצלים את הזמן, ועוד בשנים הקריטיות האלו, כמו שצריך, ומשליך על ההתנהלות שלהם בהמשך מסלול החיים.
19
חינכו אותנו על המיתוס שהגמרא מחדדת את השכל וכל בוגר ישיבה שירצה יוכל להשלים ברגע לימודי מתמטיקה ואנגלית. אז זהו שלא. אם רוצים שגברים חרדים יוכלו להתפרנס בכבוד, חייבים ללמד מקצועות ליבה.
לימוד אנגלית וכו' לא מהווים חסימה למי שבאמת רוצה... אך מה שבפועל קורה שמי שלא הצליח בלימוד גמרה חושב שיצליח בלימודי חול... מי שיש לו שכל עושה בדק בית למה נוצרה לו בעיית שקידה ומנסה לתקן. זה בהחלט אפשרי אצל פסיכולוג טוב. אני לא מתבדח ולא מנסה להגן על "תזה המקובלת" . אני רק מאיר על מציאות העגומה. ולא
אני אברך וגם סטודנט, ואני רואה בבירור שההעמקה התלמודית מוסיפה מאוד לאיכות הלימוד האוניברסיטאית. מסכים לגמרי עם אבי.
ההעמקה מוסיפה ללימודים של מדעי הרוח.
בלי אנגלית ומתמטיקה, אי אפשר להסתדר בלימודי הייטק! ומה לעשות שאלו הם מקצועות שדורשים 'מיומנויות' . כלומר, הם נרכשים רק לאחר הרבה זמן של למידה ותרגול. בניגוד למקצועות כמו היסטוריה , ספרות, גאוגרפיה וכדומה שצריך רק לשנן...במקצועות הללו צריך 'מיומנות'.
אני חולק אתך את מה שעברתי ולא דמיונות... ומה אתה עונה לי? שאנגלית טכנית בעיה להשלים? שהייטק דורש תרגול? מאיפה אתה יודע? מניסיון כמוני? אני היום מחזיק שתי מקצועות ביד, שאחת מהם בתחום הייטק...ואני ראיתי את אלו שנשרו והבנתי למה נשרו....
לא היית כותב "אני חולק אתך" אלא "אני חולק עליך".
הוא חלק ושיתף איתו פרטים על הנסיון שלו ועצם שיתוף הנסיון שלו היווה מכח הדברים והעובדות שהוצגו את מחלוקתו עליו (המבוססת והצודקת).
לחלוק אתך מידע ולא לחלוק עליך....כל אחד יכול לטעות אגב מהירות הכתיבה...אך לצחוק על השני מחמת בורות זהו דרגה בטיפשות...הצלחה בלימוד עברית!
את מה שהוא יודע-אתה כאן הלא מבין.
ההעמקה התלמודית רלוונטית מאוד למקצועות הרוח (כמו משפטים) אבל זה בערך הכל. אין לה כמעט שום השפעה במקצועות הטבע והמדעים או במקצועות החברה. אני הכרתי אנשים רבים שחשבו שהגמרא תעזור להם בתואר - והתאכזבו לגלות שהאנגלית והמתמטיקה הם אלו שהכריעו מי הצליח ומי לא. מקצועות העתיד הם ממש לא מדעי הרוח. כבר היום
קודם כל לתת לו צ'אנס לגדול בתורה אולי יצא ממנו הרב שך או הרב עובדיה. או אברך שמקיים את העולם בלימודו. התורה משולה לחבית דבש מלאה. כל דבר אחר שתכניס לחבית, הדבש יישפך ממנה. אי אפשר לגדול בתורה עם לימודי חול מעורבים עם לימודי קודש. המציאות הוכיחה ומוכיחה את זה שעה שעה בפרט בדורות האחרונים לאחר ירידת ה
אני מתכוון לכח הסבל, התמדה ופיתוח כישורי למידה. אני כלל לא דיברתי על כח ה"סגולי", שבדבר הזה אני לא מבין וגם לא ניתן למדוד את זה. בכל מקצועות בסופו של דבר קובע רצינות. הסטודנט הממוצע מכין את החומר שלושה ימים לפני הבחינה... אולי זה לא נכון לעשות, אך זאת המציאות שנוצרה מאז שיש סיכומים וחומר לימודי מעוב
18
לכל המגיבים ולכל המתפרצים נא לקרוא נכון ופשוט את דברי המבקר השאלה אם רוצים. לא החרדים אשמים בתוצאה אלא אילו שאמורים לבצע ולעקוב על מנת לשפר ולהשתפר. לעשות כותרת כל אחד יכול מה האמת זו שאלה של כיוון. מדוע רק 24 ייסיימו עם תאר קיראו היטב והעיקר פשוט ותיראו מי דואג למספר הזה
17
[ הגברים החרדים]ללימודים אקדמיים הם בד''כ בחורים שנפלטו מן הישיבה-כי לא הצליחו בה, אס אם הם לא הצליחו בישיבה בלימודים ובלחצים למה שאוניברסיטהבמכללה הם כן יצליחו? יש מיעוט של בחורים טובים מאוד-שהיו עילויים ומצליחים גם בישיבה-אך פנו לאקדמיה מחמת אי אילו סיבות-0והם ה20% שכן מצליחים.
16
כי יש אותו בהפרדה, ואז כשאגיע לשני, שאותו אני חייב עבור המקצוע - איחסם לגמרי כי שם אסורה ההפרדה. וזה מה שגורם לי כל הזמן לחשוב על לנשור...
לעודד אותך" ר' נחמן מברסלב.
15
בגדול המבקר צודק. המסלול הזה קשה ביותר למי שלא הורגל בהרגלי למידה נכונים. אנגלית קשה להשלים וגם האגדות של חרדים קל להשלים מתמטיקה זה שטויות. בוגרי ישיבות תכוניות עוברים בקלות רבה יותר לימודים אקדמיים
14
הם לא רוצים את החרדים, נקודה. תתפוצצו
13
הדבר הראשון שצריך ללמד זה תחביר. מקריאת התגובות כאן עולה דבר אחד: סטודנטים חרדים, גם כאלה שלמדו באקדמיה, עדיין לא יודעים לכתוב בעברית תקינה. לא נעים.
שעליהם מוטלת האחריות לחינוך ילדיהם. כל עוד ההורים שבויים בתוך "דברי החיזוק" של בעלי אינטרסים פוליטיים וכלכליים, הסיכויים לשיפור בחינוך החרדי קלושים.
12
כסטודנט ניכרת סכנת איום הזהות(בתכנים,השקפה ועוד..) וכחוזר בתשובה צר לי מאוד ולכמותי שלא זוכים לקבל את מלגות ק.מ.ח כיוון שלא גדלנו במסגרות ישיבתיות מה שגרם לחבריי לפרוש(עוד נקודת חסרון לפרישתם של סטודנטים הינה תחושת הביטחון שהמכללות נותנות בנושא המלגות והאכזבה מאי קבלתם)
11
בהעדר לימודי ליב״ה קשה לצלוח את הלימודים האקדמיים וכפועל יוצא מכך, היא הנשירה, השכר הנמוך, ודור נוסף במעגל העוני.
10
הרי ברור שפשוט לא לקחו בחשבון את זה ש90% מה"סטודנטים החרדים" הם מלכתחילה לא נרשמו ללימודים כדי ללמוד ולהתקדם בזה, אלא לצרכים טכניים שונים.
ליקויי למידה שונים-וממילא גם באקדמיה הם לא יצליחו.
9
חיבים ללמוד אנגלית במסגרות תלמודי התורה זה מה שמפריע די לעוני ראשי ישבות גרים בוילות אברכים גרים במחסנים
8
לא הבנתי מה אתם רוצים? מי שמבין שזה שלמדנו בתלמודי תורה, חוסם אותנו מלהמשיך לתארים ולימודים גבוהים, שידע שאת ילדיו לא ישלח לתלמוד תורה כזה, לאט לאט רוב החברה החרדית שיבינו שללמד את הילד מתמטיקה ואנגלית זה לא עבירה, אלא "חייב אדם ללמד את בנו אומנות"... יפתחו תלמודי תורה מתאימים, ותלמודי התורה הישנים
עוד מעט החרדי הישן ייגמר...
7
מעניין למה....? ה"לימודים החרדיים" הם לא לחרדים באמת. הרי תואר שני הוא רק לימודי נשים עם גברים... ע"פ החלטת בג"ץ אין אפשרות ללמוד בהפרדה. אז שלא יספר סיפורים המבקר הנכבד על "הנשירה" ו"הזליגה" . כי הם לא רוצים באמת שנתקדם!!!!
הוא כבר די בוגר בנפשו כדי ללמוד בכיתה שלומדים בה גם גברים גם נשים. חבל מאד שכבוד הרבנים מתייחסים אלינו כאילו אנחנו נשארים כל החיים כילדי גן שאינם מסוגלים לשלוט בתאוותיהם.
נראה לך שהבעיה זה של הרבנים הבעיה צריכה להיות של כל אחד ואחד לא לומדים בכיתות מעורבות ומי שכן לומד שיעשה שאלת רב או שיחליט בעצמו על עצמו אבל ברור שמניעת כיתות נפרדות היא כמו להגיד לא לשבת עם כיפה
אתה מצחיק ברמות על. עיין ערך הנשיא קצב, חיים רמון, האלוף בוכריס. היה להם הרבה יותר ממה שיש לאחד עם תואר ראשון וזה נגמר כמו שזה נגמר. אין אפוטרפוס.
6
עובר דרך ישיבות קטנות רק גמרא ורק גמרא והנה התוצאה ציבור מסכן ועני
5
אולי ילמדו בחיידרים אנגלית ומתמטיקה הרי מלמדים קצת חשבון . .זה לא יזיק ..... למה גוזלים מאיתנו את האפשרות להשתלב בלימודים אקדמיים? למה לא נותנים בחירה ? על סמך מה מחליטים לילד קטן שלא באמת מבין במה הוא רוצה לעסוק כישגדל? למה לגזול ממנו את זה?! אולי הגיע הזמן להודות שלא כולם מתאימים ללמוד אלא לעשו
שטויות!! ברור שכשם שאתה מחנך את בינך שהנאות מעולם הזה הוא יעשה בהתאם להוראות התורהת וממילא אתה חוסך ("גוזל") ממנו הנאות העולם כך בדיוק כשמדובר על למידה של לימודי חול בגיל צעיר אפילו לבניין בית המקדש אמרו חז"ל שלא מבטלים תינוקות של בית רבן על אחת כמה וכמה שללימודי ליבה אלא יש כאלו שלא מתאים להם...
4
ההבדל בין בן אדם שרוצה לעבוד כדי להתפרנס לבין בן אדם שיוצא לעבוד מתוך הערכה ללימודי האקדמיה זה התגובות שלכם. שמבזות כ"כ את לומדי את התורה ואת הערכים האמיתיים שהדבר החשוב והנעלה ביותר בעולם הוא פשוט לשבת וללמוד. גם אם איניכם מסוגלים ללמוד לפחות תשמחו שבתלמודי התורה לא מכניסים לימודי ליב"ה ושילדי ישרא
3
ושיפסיקו "להאכיל אותנו לוקשים" על "מעלת החינוך הטהור".
2
בינינו רובם של החרדים שלומדים באקדמיה הם אידיוטים שלא מבינים בכלום (בדרך כלל חוץ מביגוד ואופנה מוזרים) לכן הם נשרו מהישיבות והכוללים והתוצאה הפשוטה גם למי שלא לומד ליב"ה שאידיוט נשאר תמיד אידיוט אז שלא יתפלא ויאשים את כל העולם באידיוטיותו.... אידיוט 8X
על מה מתבססת הקביעה הזו? אני למשל אברך חסידי, שלומד כל היום בכולל (סוגיות בחו"מ - לפנה"צ, והלכות שבת - אחה"צ) ובערבים אני לומד את החומר האוניברסיטאי הנדרש (האוניברסיטה הפתוחה), ואני מצליח מאוד ב"ה.
כמי שבקשר עם כמה חרדים אמיתיים ש לומדים או למדו באקדמיה הבעיה הגדולה היא חוסר הרלוונטיות של הקורסים והדרישות מחפשים במה למלא את הזמן מביאים קורסים שטוטיים בלי שום טועלת ועל כן הרבה רציניים בסוף נושרים מעבר לכך שצריך לשמור על הפרדה שיכבדו את האינטליגנציה של הלומדים (אפילו אם יש ביניהם נושרים) ותכבדו
1
משלבים היטב קודש לחול. תבדקו על תלמודי התורה שלהם.
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים