כיכר השבת

בגלל אשתו

אברך ביקש מהרב זילברשטיין היתר: לאכול חלבי אחרי בשר

האברך אכל בחשאי במסעדה בשרית, וביקש היתר לאכול את הארוחה החלבית שאשתו הכינה, מפני "דרכי שלום". אך הגאון רבי יצחק זילברשטיין הציע פתרון אחר ל'שלום בית' (יהדות, אקטואליה)

| 90 | כיכר השבת |
בלינצ'ס. אילוסטרציה
בלינצ'ס. אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

אברך כולל, התקשר אל הגאון רבי יצחק זילברשטיין, חבר המועצת ורבה של רמת אלחנן, ובפיו דילמה, כאשר ברצונו לקבל היתר לאכול חלבי למרות שאכל סעודה בשרית - כדי לשמור על 'שלום הבית'.

את דבר המעשה סיפר הגר"י זילברשטיין בשיעורו בבית הכנסת 'דברי שיר'. האברך סיפר לרב: "אשתי שתהיה בריאה היא איטית, כל דבר שהיא עושה לוקח פי חמש זמן מאשר כל אישה אחרת, כשאני חוזר מהלימוד, עלי להמתין הרבה זמן עד שאני זוכה לארוחת צהריים, ולפעמים אני רעב כל כך. היום קרה שהייתי רעב, ובדרך נכנסתי למסעדה בשרית, ראיתי שאני לא מסוגל להמתין".

האברך הוסיף וסיפר לרב זילברשטיין כי "דוקא היום, אשתי אומרת לי 'בעלי היקר, הכנתי לך הפתעה' ועל השולחן המתינה לו צלחת עם בלינצ'ס ממולא בגבינה שהוא אוהב", הוא מציין כי אם יאמר לה שאכל במסעדה - היא תכריז על ברוגז של חודש, ומבקש היתר מפני דרכי שלום לאכול בלינצ'ס חלבי, למרות הארוחה בשרית שאכל.

"לא התרתי לו", סיפר הרב, "למה? כי מפני דרכי שלום שיאמר לה שאכל ב'פדיון הבן' בשרי אפילו שלא היה פדיון הבן, אבל להתיר לאכול חלבי אחרי בשרי? זה לא. הותר רק לשקר בשביל דרכי שלום אבל איסורים אחרים לא".

תוכן שאסור לפספס
90 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
40
ראה שבת כג ב שהוא דוחה נר חנוכה
אברך אמיריקאי
39
שאל אותו ראש הכולל למה לא היית אתמול..???הייתי בפדיון הבן ומתי הסתיים הפדיון?? ב 11 ולמה לא הגעת ב11..??כבוד הרב אני בשרי למה יש להגיע לכולל
יוס הדוס
38
זה בטח אברך חוזר בתשובה
אייל
לא על כל דבר צריכים לומר בושה וחרפה. הגזמת.
לייב בריסקר
לבעלי תשובה אין שאלות כאלה .איך אומרים בלי תרקים ובלי שתקים. חסר סיפרים להמציא לגברת כדאי שלא תכעס? זה בטוח חכם באשי .
אליהו

הצגת כל התגובות

37
אם מוסר לא עוזר מוטב שתלמד תניא זה יעזור לך להתאפק מגושם שכמוך גרגרן פרעסער תתבייש !!
ליפא
הלואי שכולם יעשו כך במקום לצעוק על האשה איפוה האוכל הוא הלך למסעדה ואכל קצת. שכולם ילמדו ממנו. כך צריך להיות מי שרוצה שלום בית.
אני
והבעל יכול לבוא ולעזור לאשתו להכין את האוכל!
רות
הצורך בלבד חתיכת צבוע ומושחת
המוכיח והמוחה
36
יש שלא נכתב בשאלת כבוד האברך. יש הבדל גדול שבו תלויה התשובה, ההבדל הוא באם הבליצ'ס טעימים או שמא תפלים.
החכם
35
נמאס לי מכל הנשים שרודות ושולטות בבעליהן (ובד"כ זה גם בילדים) כאילו בעליהן הם הנעליים שלהם ! אלו לא נשים אלא מפלצות שטניות ! מה קרה ? למה שהיא תעשה עליו חרם חודש אם הוא אכל בחוץ כי היה רעב ? אם הייתי נשואה ובעלי היה אומר לי שהוא לא יכל להתאפק ואכל בחוץ לא רק שלא הייתי כועסת אלא הייתי עושה הכל כדי של
בעלת תשובה
קודם תתחתני אחרי זה נדבר ....
דוד
כתבת בהגזמה!
עדי בר
34
מנין לאברך מן המנין מעות לבליסת אוכל במסעדה בשרית? שמא נטל הלוואה מהגמ״ח? הלא הוא בגדר לווה רשע ולא ישלם! שמא חמיו מפרנסו? והלא הכסף ניתן כדי להאכיל את המשפחה במוצרים בסיסיים ולא בפינוקי זלילה! צודקת האשה בכעסה עליו, אם הוא רעב עליו להסתפק בפלאפל ולא להכניס עצמו לספקות דאורייתא
יהודי פשוט
33
ראיתי אותך אוכל קציצות!!!!!
חננאל
.
GHYRT
32
מותר לחלוק כדרכה של תורה רק אם אתה ברמה שלו! איך אתם אומרים שעדיף לאכול אחרי שעה?? אם יש כזה היתר זה אולי רק לחולה או משהו נדיר אבל ככה בריש גלי לאמר לכולם שמותר? הרב שמע את כל פרטי המקרה ופסק אתם כבר מתפלפלים… בורים.
פתאום כולם נהיו תלמידי חכמים יותר מהרב ז
31
לא יזכה לראות יותר בלינצס ממנה...
ממ
30
פסק תמוה, כדרכו בקודש!
יב
הפסק בכלל לא תמוה (ובוודאי שפסקיו האחרים של הרב זילברשטיין אינם תמוהים "כדרכו בקודש"). למה שאשתו תתחיל לחקור ולברר? ולמה בכלל אשה (שממילא כ"כ איטית) תספיק לברר אצל אחרים על פידיון הבן לפני שיעבור זמן ואף אחד לא יזכור מה היה ובאיזה יום?
אבישי
29
מדין הגמרא צריך לחכות רק מסעודה לסעודה שזה יכול להיות כמה דקות בלבד, אלא שהמנהג הכריע לרמב"ם כשש שעות, לשו"ע שש, למנהג אשכנז המקורי שעה אחת אבל מנהג מאוחר החמיר לאשכנזים מלבד בני הולנד שנשארו עם שעה אחת. לאחרונה התפרסם בשם רבי יחזקאל ברטלר ז"ל שאמר בשם החזון איש שבמקרה ויש חולי ניתן להקל ולהמתין שעה
צמח
28
אברהם הגיש למלאכי האלוהים בשר וחמאה גם בתורה כתוב, 3 פעמים, אל תבשל גדי בחלב אמו לא כתוב ולא נרמז - לא לאכול הכוונה שאנו בני האדם נעלים על החיות גם מבחינה מוסרית ואל לנו לאכול צאצא שזה הרגע ינק מחלב אמו ולבשלו באותו חלב הכוונה גם רק ליונקים שמהם מגיע בשר ולא עופות שכן עופות מטילים ביצים
ללא שם
גם טיפש וגם כופר
האדמור
למה אתה עושה שקשוקה מהתורה
אילה
27
ואם כבר אכלת בשרי הייתה קונה גם לאישתך מנת שוארמה אברך אנוכי שכמותך
אחד
26
הרב זילברשטיין קיבל את כל פרטי המקרה, גם מה שלא צויין כאן, ופסק לאחר שיקול דעת. תהיו בטוחים שהוא יודע היטב מה דאורייתא ומה דרבנן. ומי שכותב שהוא גרגרן, כנראה לא שמע ולא מכיר סיפורים על משפחות מסכנות כי האשה לא מבשלת, איטית וכיו"ב. זה סבל גדול!! יש גם מצבים הפוכים - שהבעל לא מתפקד, מהמר וכיו"ב. כל לק
א
25
אברך גועלי
יצחק
24
להבא תבקש מופליטא .. אפשרי לאכול את זה עם ממרחים פרווה .
אריה
23
בכדי לחזק אנשים ??? ענה לו הגאון .ששמע ממש מהחזון איש שזו זכות ואפילו חובה .ולו רק שיהודי אחד התעורר לתשובה [וזו ההמצאה הראשונה]
יוס הדוס
22
מתאים לחודש אדר
חחחחח
21
אברך כולל לא אוכל במסעדות!!!
דני
המבורגר עולה 15 ש"ח...השקעה כדאית לחזור הביתה רגוע...ובד"כ זה עוזר לשלום בית...
מי דיבר על מסעדה יוקרתית
20
בא לרב כדי לבקש ממנו היתר לאכול. לתמהונו הגדול מצא את הרב בביתו זולל פולקע עוף מבושל. אמר האברך לרב בקול חלש ורועד "אוי רבי... בוודאי הנך חולה... רפואה שלמה..." הציץ עליו הרב במעין ליגלוג ואמר "אינני חולה ולא כלום... הריני בריא כשור הבר..." רעד האברך עוד יותר ואמר "אוי רבי... אם כן בוודאי פרח מזכרונ
בזמנו ובמקומו.
לא מצחיק. מנסה לא הולך
שבת קודש
19
נראה לי שאשתו זה התירוץ, הוא פשוט חמד את הבלנצ'ס הטעימים
נחמד
18
יש מקום לדון ! שקר הוא איסור תורה ! חלב לאחר בשר הוא רק דרבנן !
בבור ישראל
זה לא ניקרא שקר, זה ניקרא לשנות מהאמת מפני השלום, ולומדים זאת מהקבה שאמר לאברהם אבינו ששרה אמרה איך אלד ואני (שרה) זקנתי. על אף ששרה אמרה ואדוני (אברהם) זקן, ולכן הוא הדין כאן שמשנה ואומר שאכל ארוחה בשרית שבזה הוא לא שיקר, והיה בפידיון הבן שגם לא משקר.. רק לא אומר מתי היה וגם אם לא היה אף פעם זה ניק
y.k.
ובגמ' יש כמה דברים שמותר לשנות באושפיזא ובפוריא ועוד [ונראה בעיני שהפסוק אומר מדבר שקר תרחק ולא כותב לא תשקר (כמו לא תגנוב) כי השקר צריך לעמוד מרחוק ויש להשתמש בו לעתים רחוקות כדי להציל אדם מהלבנת פנים כמו להגיד לשני שהאוכל שהכין היה טעים וכדומה]
משה בן אברהם
17
א.לא מדובר באברך. ב.הוא שאל אחרי שאכל כבר.... הכלמופיע בספרו של הרב זלברשטייו. נימאס שכל אחד הופך ליהיות אברך....אברך נישדד(חסיד מיליונר שעובד מצאת הנשמה עד צאת החמה מתי יש לו זמן ללמוד. . .) ועוד הרבה דוגמאות.
יוסי
16
נכון דההיתר דדרכ שלום נאמר רק באיסור שקר, ולא באיסורים אחרים, אולם לגבי איסור המתנה יש כמה דעות בזה, ובאשכנז נהגו להמתין רק שעה אחת, ולכן במקום דרכי שלום יש מקום לסמוך על הדעות המקילים בזה.
לייב בריסקר
15
גם האישה תספר לו שהיא הייתה בפדיון הבן..... לא מאמין שיש מקור בהלכה לכך
ללא שם
רק תזכרו כולם שלפעמים השקר הוא זה שמיפר את השלום....
העגלון של פראג
הבעל עגלה מביע דעת תורה ממש כמו בסיפורים דרך אגב אתה פנוי מחר אני צריך להגיע ליריד בלייפציג עם צווי אאקס
חרדי סקרן
14
אמר מפורש בעל הקהילות יעקב חייבים ללמוד מוסר חצי שעה ביום ! כנראה שהמון המון מדלגים על זה , כולל מיודעיינו .
בני
בנוסף למוסר צריך ללמוד הלכה, וההלכה היא שצריך לדון לכף זכות.
לייב בריסקר
13
לכל מי שבא בתלונה שהרי חלב אחרי בשר הוא רק דרבנן ושקר הוא איסור תורה. להוי ידוע לו שבאמת חלב אחרי בשר הוא איסור תורה ממש. שהרי אפילו אם הוא רק בגדר "מנהג טוב", מכל מקום כל מנהג טוב שנהגו בו שלוש פעמים ולא אמרו שיהיה בלי נדר הוא נחשב נדר!!! ולעבור על נדר הוא איסור תורה!!!!!!!!!!!!!!!!!!
אריה
אם נלך לפי מה שכתבת, הרי שכל איסורי דרבנן שבעולם ייהפכו לאיסורי תורה - בדיוק מאותה סיבה. הזכרת לי את הקושיה הידועה: אם "לא תסור" היא מצווה דאורייתא (עיין שבת כג.), אז מה ההבדל בין איסורי דרבנן לאיסורי דאורייתא? מדוע, למשל, ספק דרבנן לקולא? אומנם כבר כתב לנו הרמב"ן (בהשגות על הרמב"ם, סהמ"צ שורש א) פ
חנן. ב.
.
מיכלי
12
יכול להיות שברוגז של חודש זה לא רעיון ככ רע
אישה איטית.
11
ומה בדיוק הכינה רעיתו. והרי ידוע שלא כל המאכלים מכילים ממש בשר או ממש חלב. והבשר והחלב בהם, או שאינם בשר או חלב כלל או שהם בטלים בששים.
סתם איינער
10
אני לדעתי צריך לאמר את האמת להגיד לה הייתי רעב מת ורציתי להקל עליך בבישול ועכשיו שאני רואה מה הכנת מממש ממש מתחשק לי לאכול את זה אבל אני בשרי אני מודה לך מאוד זה חימם לי את הלב מפעם הבאה לפני שאני אוכל אני מתקשר אליך לשאול . לא חושבת שאישתו מפלצת דלא מבינה ואם על הדבר הזה עושה ברוגז חודש כנראה שיש
ללא שם
וזה בדיוק מה שכתבתי, אין לה מה לכעוס, הבן אדם היה רעב ואכל, שיהיה לו לבריאות !
בעלת תשובה
9
כתוב שלוש פעמים לא תבשל גדי בחלב אמו. וזה בשבילשלושה איסורים . איסור בישול , איסור אכילה ואיסור הנאה. כנגד זה לא תנאף כתוב רק פעמים. אחד בשביל איסור בישול, והשני בשביל איסור אכילה. והמבין יבין.
עוד משהו
8
שאכלתי בפידיון הבן היא הייתה אומרת כמה דברים: 1. אני שותפה בתורה שלך. אני שלחתי אותך כדי ללמוד ולא כדי לאכול בכל סעודת מצוה מזדמנת. 2. אם כבר הלכת, מדוע לא הודעת לי. אולי גם אני הייתי באה להגיד מזל טוב, אן לפחות הייץ מודיע לי לא להכין אוכל. 3. מי המאושרים? אם כבר לא השתתפתי לפחות שאגיד מזל טוב.
רפאל
7
הרי שיטת התוספות שבסעודה אחרת אפילו מיד מותר. אם בשביל שלום בית השם נמחה על המים, כל שכן שראוי בדרבנן לסמוך על שיטת התוספות.
רפאל
ואם יש פתרון אחר כמו להגיד שהיה בפדיון הבן אין שום מקום להתיר.
אני
אין זה נחשב פתרון אחר מכיון דגם זה כרוך בהיתר באיסור שקר. ויותר טוב להקל בענין של מנהג ודעות המקילין מלהצטרך להגיע להיתר באיסור גמור של שקר.
לייב בריסקר
וחלק מפוסקי דורינו כתבו שבמקרה כזה אפשר להקל
אלי
6
מהיכן הכסף ללכת למסעדה בשרית?
בני עצמון
5
יאללה גם כן כולכם פה "משחקים אותה" "צדיקים גדולים..." יושבים כל היום על כיכר השבת מחפשים אקשיין ואחר כך כותבים פסוקים סיפורים על שולחן ערוך חולקים על רבנים... כאילו מי אתם סה'כ גולשי כיכר השבת וואלה...
עצניק
4
כנראה שלא יודעים מה זה רעב
דוגית
3
אין על פוסק הדור מרן הגאון הגדול הרב יצחק זילברשטיין שליט"א אשר יודע לשלב בין ההלכה למציאות העיקר שימנע מפגיעה בזולת והחביבות שלו לכל בני האדם באשר הוא כזה אדם צריך להנהיג את כלל ישראל בדור שלנו ראוי להנהגה
משה
2
אולם, אבוי לך שתתפס. אישתי תפסה אותי על שקר קטן וכל מריבה מזכירה את זה.
שמי
1
לכאורה, הרי מוסכם על כל הפוסקים שבאיסור דרבנן (ש"ך וט"ז וכל הפוסקים), מותר בשעת הדחק לסמוך על דעת היחיד. ואם אכן מדובר בשעת הדחק גדולה כדברי האברך, שאשו תהיה איתו "ברוגז" במשך חודש, הרי שבאיסור דרבנן של המתנה לאחר אכילת בשר, יש בהחלט מקום לסמוך על דעת בה"ג והתוספות שדי בשטיפת ידיו ופיו וברכת המזון ב
תלמיד
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים