כיכר השבת

פרסום ראשון

השאלה שמסעירה את 'מיר': למי שייכים אלפי הדולרים?

שאילה אחת, מרתקת וסבוכה במיוחד, מעסיקה בימים אלו את אלפי תלמידי ישיבת מיר בירושלים - ותגיע בקרוב גם ל'דין תורה': למי מגיע ההון הרב שנשפך לפתע מכיסא עתיק (חדשות חרדים)

| 54 | כיכר השבת |
אילוסטרציה
אילוסטרציה (צילום: shutterstock)

פרסום ראשון: וויכוח הלכתי מסעיר בימים אלו את ישיבת 'מיר' בירושלים, והפך לנושא בוער בבתי המדרש השונים של הישיבה; 'כיכר השבת' מביא את הסיפור המלא.

הכל החל, כשבאחד הימים בשבוע החולף, ישבו ארבעה מתלמידי הישיבה בחדרם שבפנימיית "שלמי שמחה". אחד מהם חש שלא בנוח על כיסאו, שלא היה יציב, והחליט להפוך אותו ולתקנו.

אלא שאף אחד מן הנוכחים לא ציפה למה שיקרה בשלב זה: לפתע נשפכו אלפי דולרים על הרצפה, מתוך הכיסא המרופט, שמקורו בכלל מהפח הסמוך, ממנו הוא נשלף לפני כשנתיים על ידי הבחורים .

לאחר ההלם הראשוני, התרומם אחד הבחורים ממיטתו, ולקח את הדולרים לכיסו, לא לפני ששטר בודד של מאה דולר הספיק כבר ליטול לעצמו התלמיד שבחר לתקן את הכיסא.

היכל ישיבת מיר (צילום: ברוך אוביץ)

מרגע זה והלאה, הקרב על הדולרים הפך לנחלת הישיבה כולה. אלפי התלמידים דשים בימים האחרונים בשאילה המסקרנת - למי שייך הכסף, על פי דין תורה, כשלפחות שלושה צעירים טוענים כי הכסף שייך להם.

מדובר בבעל הכיסא, שטרח בעבר לשלוף אותו מהפח - בחור שכבר נישא, אך מקפיד להגיע לחדר מדי יום להניח את חפציו...; התלמידים ששהו בחדר, אך לא תפסו את הכסף, וטוענים כי הוא שייך להם מדין "קניין חצר"; התלמיד שתפס את הכסף, אך אינו חבר באותו החדר, שלכאורה זכה בו מההפקר. הוא מנופף בפסיקה כי "ארבע אמות של אדם קונות לו".

לטובת התלמיד שתפס את אלפי הדולרים יתכן וניצבת גם ההלכה לגבי "דבר שאין סופו להתגלות", במידה וכך אכן נחשב הכסף, משום שממש במקרה נפלו הדולרים מהכיסא.

בעל הכיסא משיב לו, כי לא מדובר בדבר שאין סופו להתגלות, לאחר שהיה בעצמו מתקן את הכיסא - כשהיה נצרך.

הכניסה לבנין המרכזי של הישיבה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

הספק המותח הפך לשאלה רותחת בקרב אלפי הבחורים והאברכים בישיבת 'מיר'.

בעל הכיסא מספר ל'כיכר השבת' כי ראשי הישיבה ורבניה מתחבטים אף הם בשאלה, ובימים הקרובים יבואו הצדדים בפני בית דין שידון בזה ויכריע למי שייך הכסף.

תוכן שאסור לפספס
54 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
23
יש מחלוקת אם חצר קונה למשכיר או לשוכר, והוא ספיקא דדינא ולכאורה זה לקח שנתיים עד שימצאו אז יש לו דין שלא ימצא שחצר לא קונה, והבחור שלרח את הכסא לא התכוון אף פעם לקנות את הכסף אז לא שייך לו, אז הדין שכל מי שתפס קונה, וגם הבחור שתיקן את הכסא אם הוא לא תפס לפני מישהו אחר, אז הכסף שייך למי שמשך את הכסף
חרדי בירושלים
22
הכסף שייך למי שיוותר!
גדי
21
וטובל ושרץ על ראשו
אנטי פופולוס

הצגת כל התגובות

20
שגם ככה יבזבזו אותו על מסעדות וסמארטפונים ,ולתת אותו לאברכים אביוניים של ישיבת מיר שיוכלו להאכיל את משפחותיהם.
Dude
19
מדין קנין חצר
נחפשה דרכינו
18
אוכלי חינם תתרמו את הכסף כנראה שיש לכסף יעוד אחר תשבו ללמוד אם מעניין אותם כסף תלכו לעבוד
דולרובייץ
17
(שגם ממיליא לא צריכים אותו כי חיים מהמוכן - ארוחות , חדר לשינה וכו') ותת אותו לאברכים שסופרים כל אגורה
Dude
16
התלמיד שהכיסא שייך לו אומר שגם אם בפן הריגשי הוא מרגיש שהכסף שייך לו, אם ההלכה מצדדת לטובת התלמיד שהגביה את הכסף ראשון הוא בטוח שזה משמים לא הגיע לו והחברות בינהם לא תיגרע .... כבוד שאלו בחורינו
ישראל מאיר
15
הבחור שמצא את הכסא וזה שתיקן-יתחלקו בכסף שנמצא!!!
הצעה הגיונית
14
לעניות דעתי, הכסף שייך למוצא הכיסא, קרי לבעליו הנוכחי. אסביר: אם ניתן להניח שבעל הכסף המקורי נתייאש ממנו בתום שנתיים, הרי שמוצא הכיסא זכה בכיסא ובכל אשר בו. הוא עצמו מעולם לא התייאש מהכסף, ועל כן הכסף שייך לבעל הכיסא. המקרה הזה הוא מקרה פרטי של ייאוש שלא מדעת. בעוד ניתן להחזיק את בעל הכיסא כמי שנזכר
ד״ר אורי וייס
כיון שמעולם לא ידע מזה, וכבר סילק את בעלותו מהכסא. לא יתכן שעפ"י דין זה עדיין שלו
נחפשה דרכינו
13
כל אחד שם מתוקצב מאביו מחו"ל עם האשראי לביזבוזים....קטן עליהם הסכום שיתרמו לי אותו נראה לי שהיה בו שימוש נכון.
מהאזור
כידוע הפנימייה בשלמי שמחה זה רק לישראלים!!!
moshe
שלמי שמחה זה לא רק לישראלים כבוגר הישיבה מחדר 14 (בלי החלונות) היו שם בזמני (לא מזמן) לפחות 20% אנגלים וגם אמריקאים
אמת
במיוחד בני תורה. נכון ההורים נותנים להם דמי כיס לכסוי הוצאות אבל רובם רחוקים מליהות עשירים.
לא בדיוק
לחלק את הדולרים בין הבחור שהכסא שלו ושאר השוהים בחדר ומתקן הכסא חלק מין הכסף לעשות גמ”ח כספים שיהיה בישיבה
אורלי בן
12
לכן זה וודאי לא של הישיבה. לענ"ד זה של הלוקח כיון שמוצא הכסא מעולם לא נתכוון לזכות בדולרים בפנים. מעניין מה יפסקו. אשמח אם יעלו גם את הפסק בכתבה
יעקב
ונמצא בחדר שנתרם ותלוי בהסכם וכו'
טעם כעיקר
11
החצר שייכת לישיבה, והתלמידים הם שלוחיה לזכות שלא בפני הישיבה, לוא היו מקבלים תרומה לישיבה. ק"ו כשהקב"ה מסבב זאת בכבודו ובעצמו. וטיעון נוסף ופשוט: הכסא שייך לישיבה ולא לאיש מהטוענים.
טעם כעיקר
10
לענ"ד זה פשוט.
אני
9
מה שברור שישיבת מיר לא כמרקחה. הכל שגרתי
בני
אף אחד לא חושב שזה באמת כך
נחפשה דרכינו
8
איפה אני יכול לתפוס את החברה האלה ולהוציא את שלי ?
דולרוביץ
7
צריך ראשית לפרסם על השבת אבידה ואחר כך לדון למי ולמה
שלמה
6
מן הסתם בעל הכיסא היה לוקח את הכיסא לבית שלו... עכשיו שהבחורים ישלמו לבעל הכיסא על שכירות של הכסא ועל כיסא חדש! וכמובן שיחזירו לו את כל הכסף!!!
שלום
5
בדותות..לא היה ולא נברא...
יהודה
4
יופי. בזכות בעל הכיסא שמיהר לפרסם את הסיפור בתקשורת מתפתח שטייגען
גדליה
3
כתוב כך: "אחד מהם חש שלא בנוח על כיסאו, שלא היה יציב, והחליט להפוך אותו ולתקנו". מכאן שהוא ורק הוא השליח הזכאי לגלות את הכסף, אם לא הוא- הכסף לא היה מתגלה!!!! הוא הרגיש משהו לא נוח והוא זה שיזם להפוך את הכסא ולתקנו. הרי גם אם האחרים לא היו בחדר- הוא היה מוצא את זה. לעמ"ז, האחרים, ובפרט זה שקפץ, ואפ
מ.ת"א
2
אין דרך למצוא את הבעלים מכיוון שהכיסא נימצא לפני שנתיים .
שמעון
שמה את הכסף...
הפקר
כשיש סימנים, גם אם עובר הרבה זמן, אין כאן יאוש. השאלה השאלה הרלוונטית היא האם מותר ללוות את הכסף או לא.
שם
פרסמו מודעות בשכונה, בעיקר ליד המקום בו נמצא הכסא
מ.ת"א
1
בין כל האפשריות לחלוקת הכסף לא מוזכרת אפשרות שהיא המתבקשת - להחזיר את הכסף לבעליו או ליורשים שלו. בשכונה קטנה זו ניתן לברר של מי היה הכיסא שהושלך לאשפה. אולי של אדם שניפטר ולא הספיק לדווח ליורשיו על הכסף. רעיון לא ??
אברהמי קול
מה עם בעלי הכסא- זה שזרק אותו לפח ולא ידע? הוא "בעל הכסא" האמיתי ולא הבחור כאן
מ.ת"א
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים