כיכר השבת

'כיכר' והרישום לישיבות

חילוקי הדעות, מגוון השיטות והדקויות - ישיבת 'אור ישראל'

אמנם אנו עדיין בעיצומו של החורף, אך "הרישום לישיבות", כבר מטריד את מוחם של תלמידי שיעור ג' בישיבות הקטנות • 'כיכר השבת' בפרויקט מיוחד על ההבדלים שבין שמונת הישיבות המובילות (ארץ)

| 46 | כיכר השבת |
בחורי ישיבות. ארכיון
בחורי ישיבות. ארכיון (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

אמנם, אנו עומדים כעת רק בעיצומו של החורף, אבל עונת הרישום לישיבות הגדולות - כבר בפתח. מוחם של בני שיעור ג' בישיבות הקטנות, מתייגע בבחירת ישיבה מתאימה, ושמות הישיבות הגדולות, אליהן הם מתעתדים לעלות בשנה הבאה, כבר מתעופפות בחלל האוויר.

גם בקרב ה'רשמים' של הישיבות הגדולות, מורגשת זה מכבר תחושת דריכות, עם תחילת הכנת רשימות ה'פילוחים' של בני הש"ג בישיבות הקטנות הרבות, המפוזרות במרכזים החרדיים ברחבי הארץ.

במהלך הכנת הכתבה, נתקלתי בישיבות רבות הנחשבות למקום מצוין – בו לומדים כיאה, באווירה טובה, אולם ישיבות אלו אינן עומדות בתחרות עם 'האריות שבחבורה', אליהן מגיעים בחורים הנחשבים כבחורים "טובים" ולאו דווקא הכישרונות הגדולים של עולם הישיבות. גם ישיבות אלו ראויות לסיקור, וייתכן שדווקא במקומות האלה, 'מדד השטייגען' מנצח.

פעם, הכול היה פשוט. ההיצע היה מצומצם ומוגדר יותר והשיקולים היו ברורים. בחור, היה הולך לישיבה מסוימת, אם בשל קרבתה לעיירה שבה היה חי, אם כדי ללמוד בדרך לימוד מסוימת (או לחיות בדרך חיים - בכל הנוגע לישיבות של בעלי המוסר דוגמת נובהרדוק, סלבודקא, קלם), אצל רב' שמעון בגרודנא, אצל רב' ברוך בער בקמניץ, או אצל כל שאר רבותינו, שכל אחד התייחד בדרך לימוד שונה או בצורת חינוך אחרת. אלו היו פחות או יותר השיקולים המרכזיים, אז.

כיום, הכול שונה, ההבדלים בין סוגי הישיבות כבר פחות חדים ומשמעותיים, הן מבחינת צורת הלימוד והן מבחינת הנהגות החיים. הציבור החרדי די השתווה מבחינת זהות, ובחור עלול להתלבט בין כמה ישיבות, וכן להיפך, כמה ישיבות יכולות למצוא את עצמן רבות על אותו בחור. בסופו של דבר, גורלות נופלים ודילים נסגרים, וכולם מוצאים את עצמם בתחילת השנה בישיבה כזו או אחרת, כאשר אין להם בדל של מושג, מדוע הם נמצאים דווקא בישיבה הזאת ולא בשכנתה שמעבר לכביש.

This browser does not support the video element.

בסדרת הכתבות הבאות, נעשה ב'כיכר השבת' ניסיון, צנוע בהיקפו, להשליט סדר בבלגן ולהוכיח כי בניגוד לסטיגמות שנוצרות - לפעמים רק לאחר קמפיין מאומץ - אין ישיבות טובות יותר וטובות פחות, אלא כל בחור צריך לבדוק עד כמה הוא מכיר את עצמו, ורק לאחר מכן להתאים לעצמו ישיבה שתהיה הטובה ביותר עבורו, ישיבה, בה הוא יוכל להעצים את אופיו ולמצות את כישוריו, הן בתחום הלימודי והן בשאר תחומי החיים.

לצורך כך, ערכנו ב'כיכר השבת' סקירה יסודית, הכוללת רשימה של שמונת הישיבות המובילות כיום במגזר הליטאי, ניסינו לשרטט בקווים כלליים את אופי הישיבה ולסכם בכמה מילים את מכלול הנתונים שיש לישיבה להציע לבחורים המתדפקים על דלתותיה. נקווה שיהיה בזה תועלת, הן לבחורים שאינם מוצאים ידיהם ורגליהם בבחירת ישיבה, והן להורי הבחורים שעומדים במבוכה הזו, בגלל השינויים התמידיים באופי הדור בכלל, ובישיבות בפרט.

בפרק הראשון נעסוק בישיבת 'אור ישראל' שבפתח תקווה, בראשות הגאון רבי יגאל רוזן, אשר פתוחה בפני בחורים שבאים לאו דווקא ממשפחות הנמנות על ה'אליטה' החרדית, אם כי אין זה בהכרח, וניתן למצוא בה גם בחורים מהמגזרים השמרניים יותר.

ראש הישיבה הגאון רבי יגאל רוזן (צילום: יעקב נחומי, פלאש 90)

נדמה, כי המשותף לכל הבחורים הלומדים ב'אור ישראל', הם היותם בעלי אישיות חלקה ובריאה, בלי סיבוכים או התחכמויות. הסיבה לדבר הוא הסינון הקפדני שעורך ראש הישיבה במבחני הקבלה לישיבה, ששיטתו בדבר 'המשטר' המונהג בה, על ההתייצבות בזמן לסדרים ולתפילות, כבר קנתה לה שם בעולם הישיבות, ונדמה שמכל הישיבות בעלות וותק כמוה, היא לא השתנתה כלל מאז היווסדה.

לפני כל תחילת 'זמן אלול' חדש בישיבה, נוהג ראש הישיבה לכנס 'אסיפת הורים' להורי התלמידים החדשים, העומדים להתחיל את לימודם בשנה הבאה בישיבה, ובה הוא מעביר את המסר שלו בחינוך להורי התלמידים. באסיפות אלו הוא נוהג תמיד לומר 'נתתם לי לחנך את בנכם, תנו לי לעשות זאת כפי השקפת עולמי, אבל כשבנכם יצטרך את תמיכתכם - תנו לו אותה כהורים, אל תחסכו ממנו את אהבתכם בגלל החשש שמא לא ימצא חן בעיני התמיכה הזו, שכן אני עושה את תפקידי כמחנך, ואילו אתם תמלאו את תפקידכם כהורים'.

This browser does not support the video element.

ואכן, ה'משטר' החינוכי בישיבה הוא קפדני ביותר, ואינו מתאים לכל הבחורים שעברו את סינוני הקבלה. הסיבוב המפורסם של ראש הישיבה, שנערך בפנימיות פעמיים ביום, העמידה עם השעון לספירת הדקות בתפילת שחרית בישיבה, הלחץ שלא להיתפס ולא להיזרק מהישיבה - כל אלו שוחקים את הבחורים, אף הטובים ביותר, בישיבה.

יש להדגיש, שכל עזיבה למספר שעות את הישיבה, זקוקה אף היא לאישור מיוחד מאת ראש הישיבה, אישור שאמנם על-פי רוב ניתן בסופו של דבר, אבל הוא מקשה על רוב הבחורים שמרגישים כבולים ברמה יומיומית. לפיכך, מחזה שכיח בישיבה, שבמשך השנים עוד ועוד בחורים עוזבים את הישיבה לטובת ישיבות אחרות בעלות משטר נוקשה פחות, מציאות שללא ספק צריכה להילקח בחשבון עוד טרם כניסת הבחור לישיבה.

החברה בישיבה דומיננטית ביותר, ומזכירה בפתיחותה את החברה החברונאית. אמנם, מטבע הדברים (כגון האיסור שחל על החזקת סלולרי בישיבה, והאיסור על הנוהג הנפוץ ביותר בקרב הצעירים, העישון) היא קצת שונה באופייה הכללי מהחברה בישיבת חברון, אך הקווים הכלליים די זהים.

היכל ישיבת "אור ישראל" בפתח תקווה (צילום: יעקב נחומי, פלאש 90)

שיטת הלימוד הנהוגה בישיבה - אף היא ייחודית. ראש הישיבה הגר"י רוזן נודע ביכולת הניתוח האנליטית שבה הוא משתמש כדי ללמוד את הסוגיות, הן בשיעורים יומיים והן בשיעורים כלליים. לאחרונה נפוצה צורת הלימוד הזו בעולם הישיבות על ידי תלמידים רבים שלו עצמו ושל הגאון רבי ברוך ויסבקר ראש ישיבת 'בית מתתיהו' שבבני ברק, כמו של תלמידי הגאון רבי יהושע ארנברג מישיבת 'כנסת יצחק - חדרה'.

במאמר המוסגר יש לציין כי לאחרונה, דרך לימוד עמוקה ומקיפה אף יותר מתפשטת בישיבות מבית היוצר של הגאון רב יוס'ל שרייבר והגאון רבי חיים מן ההר, הדומים להם, ותלמידיהם. (אם כי יש לציין שדרך לימודו של הגר"ח מן ההר שמקורה בישיבת ה'מתמידים' בה שימש בעבר כראש הישיבה, כבר אינה נחשבת כבעבר).

הגאון רבי יהודה הילדסהיימר, חתנו של ראש הישיבה, הנושא תפקיד תורני בישיבה, ידוע אף הוא בדרך לימודו הייחודית, אותה למד מהחוברות של רב' יוס'ל שרייבר הנפוצות בעולם הישיבות, וגם לו תלמידים רבים בישיבה.

This browser does not support the video element.

לגופו של עניין, יש לעמוד על הנקודה המרכזית. בוגר הישיבה מתאר בפני 'כיכר השבת' את הדרישות בהן כל בחור צעיר יידרש לעמוד בהגיעו ל'אור ישראל': "הבחור ששוקל בדעתו ללכת ללמוד בישיבת 'אור ישראל' חייב לעמוד במידה זו או אחרת בשורת התנאים המגבילים. בנוסף, נצרך הבחור להתאים עצמו לישיבה שבה ימצא את עצמו מוגבל וחסר ייחודיות במובן מסוים".

לדברי הבוגר, "מומלץ כי הבחור יהיה חברותי מספיק כדי להצליח בחברה התוססת של הישיבה, כי מחוצה לה, אין לו מה לחפש".

בפורומים שונים הבאים לסווג ולהגדיר ישיבות, עולה שוב ושוב השאלה הבאה, איך ניתן לומר שישיבה זו או אחרת היא בעלת אופי מסוים, הרי אנו רואים לצערנו ישיבות גדולות שהתפלגו זו מזו, ולאחר הפילוג כל ישיבה פונה לכיוון שונה. לדוגמה, ישיבת פוניבז' שמלכתחילה התנהלה כיחידה אחת זהה, ולאחר הפילוג לשתי ישיבות - 'שונאים' ו'מחבלים', השתנה האופי אותן נשאו מלכתחילה ושוב אין אינן זהות זו לזו.

מקרה דומה, אך יותר קיצוני הוא בישיבת גרודנא, שאחרי שהתפלגה וחלק מראשי הישיבה פרשו והקימו ישיבה חדשה בעיר באר יעקב, שתי הישיבות, זו שבאשדוד ואחותה הצעירה שבבאר יעקב, לא דומות כלל אחת לשנייה, ועוד לפני הפילוג בציבור הליטאי, כל אחת מהן פנתה לקהל יעד שונה בתכלית. ועוד דוגמאות.

בפרק הבא נסקור ישיבות המגדירות עצמן כ"פרומערס", ומתאימות עצמן לבחורים אשר באים ממשפחות "סגורות", כפי שהן מכונות בעגה הישיבתית.

תוכן שאסור לפספס
46 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
26
כתבה אגדית. למדתי שם לפני עשר שנים. כשהישיבה עוד היתה בשיאה. והכתוב פשוט מדויק מתומצת למופת. פשוט נפלא. אני שמח לראות שהישיבה עוד מהמובילות כי אין ספק שהיא ממש ירדה בשנים האחרונות.
25
אחד הבדיחות על ישיבת אור ישראל הוא שהמקום היחיד שמתחילים לעשן בו בגיל 20 הוא אור ישראלניק שעובר לישיבה אחרת
24
לפי מה שנאמר בכתבה האם זה מה שהקב"ה רוצה מאיתנו האם כולם עומדים בלחץ הנפשי העצום בתנאים כאלו, איזה בושות ועגמת נפש יש לבחור שהשם ברא אותו לא בדיוק כפי איך שהנהלת הישיבה מצפה ממנו, או שהוא לא מספיק חברותי ברמה המספקת כדי להתאקלם בחברה כזאת, אז נכון יש באפשרותו לעזוב אבל כמה מפך נפש יש בזה ואולי נפיל
לבחור-שלא יבוא ללמוד שם,יש בחורים שזה מתאים להם ונצרך להם מאוד (אני למשל-חייב משטר קפדני על התנהלותי בבוקר,ואני בהחלט אשקול אופצית 'אור ישראל' בתקופת הבחינות לישיבה הגדולה-אך עוד חזון למועד,אני כרגע בשעור ב')
אחד מגדולי המשגיחים בדורינו אמר לי שהוא מייעץ להמון זוגות נשואים והוא שם לב שהמון פעמים הבעל פחות בוגר מהאשה ולכן יש ביניהם אי הבנה והמון פעמים זה בגלל שהבעל למד באור ישראל!!!!!!
יש עוד הרבה ישיבות מצוינות. כל אחד ילך למה שמתאים לו

הצגת כל התגובות

23
ש"המתנה הכי גדולה שהוא קיבל מהבוירא עוילם זה נתי שבתאי" עכל
22
של מניות?
21
המטרה היא לבנות אישיות ולגדול בתורה מתוך הנאה וכל זה על ידי שאתה מכוון ומנתב לעצמך את הדרך אבל שם אי אפשר במיוחד שכופים עליך ללמוד והלימוד הזה לא מגיע על ידי הנאה ואהבת התורה אלא על ידי כפייה!!!!!!!!
20
שאצל הסמינרים התחיל הרישום בשביל שנה הבאה כבר שנה שעברה וזה שיגעון שלסמינר יותר קשה להתקבל מאשר לישיבה בגלל שהבחורים הם אלו שבאמת צריכים ללמוד ולא הבנות!!!!!!!!!!!!!
19
שלא תתבלבלו לרגע אור ישראל היא זאת שערכה את הכתבה. הם מעוניינים בקהל יעד מסוים שמעוניין בצורה כזאת של ישיבה. הכתבה פשוט מקדמת את האינטרסים שלה
18
הכתב הראשון שסוף סוף מסקר את עולם הישיבות בצורה בוגרת שקולה ואחראית. כיף לראות מדי פעם תוכן ברמה סביב כל הזבל המאוס
17
ההבדל היחיד בין הישיבות זה כמה אתה "שווה" בשידוכים בכל מקום אפשר לגדול תלמיד חכם
16
גדול אולי יש שם מתמידים אבל הם יוצאים משם חולי נפש
הלוואי שכולם יראו כמו הבחורים מהישיבה הזאת, העולם היה נראה אחרת!!!!!!!!!!!!
15
תלמיד של ר' יוסל השמועות אומרות שאמרו את זה לר' יוסל הוא אמר שהספרים שלו נמצאים אצלו בבוידעם ולגופו של ענין אין כמעט ישיבות חוץ מפונביז שמבינות את עומקן של דברי הרב
14
אין על אור ישראל ישיבה ברמה גבוהה
13
מעניין מי קבעתם הם הישיבות המבוקשות. אין ספק שבחור טוב לא ילך לישיבה שהיא לא ברשימה הזאת. אני מאמין שהרשימה היא כזאת: אור ישראל וולפסון לנדאו חברון פוניבז סורוצקין תפארתה קפלן
ברשימה-לאחר חברון ופונביז',הלא היא תפרח-שהיא טובה הרבה יותר מלנדאו או סורצקין
באר יעקב!!!
12
הכתב הראשון בעיתונות החרדית שבאמת מנתח ישיבה לעומק. יפה מאוד.
11
שיעור א' באור ישראל מתחיל בבערך 120 בחורים בקיבוץ א' הם אוחזים בכ50 בחורים. כ70 בחורים עוזבים את השיבה לטובת ישיבות כמו חברון, סורוצקין ועוד. למה ללכת לישיבה שכמעט בטוח לא תחזיק שם מעמד יותר משלוש שנים
גם בסיירת מטכ"ל ושייטת 13 נכנסים הרבה ושורדים בסוף מעט...
10
מה קורא אם הבנונים / חלשים .אין ישיבות שנילחמות עלהם כדי לקדם אותם כולם רוצים רק את הטובים למדנים .איתם אין הרבה עבודה הכול זורם העבודה נימצאת אם הפחות טובים .ניראה שבשמים זה עושה יותר רושם
זה פשוט בגלל שהם רוצים יותר כבוד והדרך להשיג יותר כבוד זה דרך ישיבה מצויינת אבל הם שוכחים שבזה הם עוברים על דברי המשנה באבות שאומרת "ועל תעשם עטרה להתפאר בם". זה פני הדור!! כשהרבנים מחפשים כבוד ורק אחר כך את קיום המצוות ואהבת ה' אז ככה נראה פני הדור השמונים נפלטים ממנו בעז"ה נייח
9
כתבה מרתקת מתי יוצא ההמשך. יש לי עכשיו אחיין שאמור לעלות לישיבה גדולה אני יעבור איתו על זה
8
כ"כ הרבה מדברים כאן על שבתאי בטוקבקים. ולאף אחד אין מושג מי הוא. אולי פשוט נריץ אותו לראשות הממשלה ודאי עדיף מראש ממשלה מושחת
נתי שבתאי מחזיק תורה ענק שלומד 12 שעות ביום ! נחבא אל הכלים ואיש אמונם של הרבה מגדולי ישראל !!! אני יודע שמציעים לו כל הזמן תפקידים והוא דוחה זאת מייד. המון מקנאים בו כי הוא משהו נדיר ביותר . הוא עזר במסירות נדירה !!!!!! למשפחה שלי .חבל שאני לא יכול לחשוף
7
הרישום עכשיו באמצע החורף. ההסבר האמיתי לכתבה היא כולה בשביל לתקוע תריס בין ר יגאל לרב היילדסימר שעכשיו כשרב יגאל יראה שכולם כבר מדברים על זה שהוא שרייבריסט לא יהיה מנוס אלא להעיף אותו בדיוק כמו הרב חבה וקדוש.
שבתאי הזמין את אבי רבינא ואמר לו שיכתוב שהיילדסיימר שרייבריסט ובקיצער וכו
הזלזול בגאון הרב הלדסהימר, מעיד כאלף עדים על מקור הכתבה. הרי מדובר על אחד מהגאונים שבדור, שאלפים מספרים מתבדרים בבתי המדרש. אבל כאן הוא מוצג רק כאחד שמתנגד לחמיו. אל דאגה - אלו פרפורי הגסיסה של שבתאי
מחנה הלדסהיימר מצייר כבר 10 שנים גסיסה של שבתאי.. לא יעזור לכם ר' יגאל לא מטומטם כמו שאתם חושבים לא סתם הא לא מקדם את הלדיסהיימר ומשאיר אותו רק ל11 בלילה ולא לחינם אף ישיבה לא רוצה את הלדסהיימר שבתאי צודק שכל המטרה של הלדסהיימר זה להקטין את חמיו שבתאי הגבר היחיד איש צדק היחיד שבאמת דואג לר יגאל וימו
6
תוציא את לנדא תכניס את תפרח
5
ישיבת אור ישראל היא ישיבה שפשטה את הרגל מזמן. ישיבת קפלן ריסקה אותה לגמרי. לכו תבדקו נתון פשוט מהישיבות הטובות בירושלים ובני ברק אין בחורים חזקים שהולכים אליהם. קפלן פשוט תפסה את מקומה. אמנם קפלן אינה ישיבה טובה כמו אור ישראל אך מבחינת איכות הבחורים שבאים אליה היא פשוט תפסה את מקומה
אבל לאורך לרוחב וגם לעומק.
4
מה עם הישיבות הבינוניות זה יותר חשוב מאשר האליטה. הם יסתדרו.. הבעיה היא הבחורים שהם קצת פחות והם לא יודעים מה לבחור. ויש הרבה ישיבות בינוניות והמבחר קשה
3
היה לו מאוד קשה עם הפופולריות שלו ועכשיו הוא מנסה גם להעיף את הרב מאיר מזל ששבתאי מונע את זה
האשמות הללו על הגאון הגר"י הלדסהימר הם שקרים מופרכים, בזמנים, ובמקומות. ובכלל אין זה דרכו של אדם גדול זה, להתעסק אלא בהרבצת תורה. וכמובן, מיותר לעסוק באותו אדם הנקרא שבתאי, העסוק רובו כולו מאז ועד היום בתככים עלובים ורדודים.
2
מה זה? מה קורה כאן? ישיבה שפשוט אוכלת יושביה. למה זה טוב??
1
מי הן שזכו להכלל אצלכם תחת הקטגוריה הזו?
וולפסון,נראה לי קפלן,בית מתתיהו.
1 חברון 2פוניבז 3 תפרח 4 סורוצקין 5 וולפסון 6קפלן 7תפארתה 8 בית מתתיהו
לנדא תוך 3 שנים נכנסה בפיצוץ ענק אל תוך כותל המזרח של עולם הישיבות
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים