כיכר השבת

במלאות השבעה

מורשת וינרוט - אין חרדים חדשים // שלהבת חסדיאל

מורשת ויינרוט מוכיחה: אין חרדים חדשים, יש חרדים עובדים, כמו תמיד • אשת התקשורת שלהבת חסידאל בטור מיוחד במלאות השבעה לפטירת עו"ד ר' יעקב וינרוט ז"ל (חרדים)

| 51 | כיכר השבת |
עו"ד יעקב וינרוט ז"ל
עו"ד יעקב וינרוט ז"ל (צילום: Uri Lenz)

במלאות ימי השבעה לפטירתו של עו"ד יעקב וינרוט ז"ל, גאון מופלא, אדם ישר דרך, שהיתה לי הזכות להכירו וללמוד ממנו דרך חיים וערכי תורה ואמונה. חשוב לי באופן אישי להעמיד על נס את מורשתו שהותיר לנו אחריו.

מעבר למחלה הקשה ולטרגדיה המשפחתית קורעת הלב, פטירתו של עו"ד יעקב וינרוט היא אובדן של סמל אמיתי. וינרוט מייצג עבורי את השילוב האידאלי בין אורח חיים וזהות חרדית אותנטית ובלתי מתפשרת, תוך הוכחה שיש דרך להשתלבות בעמדות מפתח בכירות בחברה הישראלית, ללא ויתור על אף אחד מחלקי המשוואה.

יעקב ויינרוט ז"ל משאיר אחריו מורשת. בנושא זה וינרוט היה מגדלור ציבורי רב עוצמה. אסור לנו שהוא ייזכר בתור סיפור בודד וייחודי, המודל שלו הוא צו השעה לכולנו. "מורשת וינרוט" רלוונטית כל כך לציבור החרדי העובד, שכידוע עשרות אלפים כאלה יש בציבור החרדי.

זה ציבור איכותי שנע על התפר בין חרדיות לבין החברה הישראלית. זה שזהותו מאותגרת מידי יום מול ההתמודדויות השונות שמזמנת לנו המציאות בתור חרדים הנמצאים בקשר הדוק עם חלקיה השונים של החברה הישראלית. (כאן המקום לגלות שאני באופן אישי שאבתי ממנו השראה ממנו ומדמותו במקרים של דילמות ואתגרים בשמירה על זהותי החרדית בתוך מקומות חילוניים.)

הגיע הזמן להודות ולומר בכנות ובאומץ: ההגדרה 'חרדים חדשים' היא מצג שווא. אין בה שום דבר חדש. מאז ומעולם עם ישראל עסק בלימוד תורה לצד פרנסה. לאורך הדורות ידענו והקפדנו לשמור על זהות אותנטית שכללה קביעת עיתים לתורה וציות לרבנים.

אפשר כבר לומר עכשיו בצורה ברורה – ההגדרה המיותרת "חרדים חדשים" מפספסת את המהות שהתורה היא מרכז החיים. החרדיות החדשה מזלזלת בשמיעה לגדולי ישראל ומתנערת מכללי התנהגות וסדרי עדיפויות של 'בעלבת' חרדי. האג'נדה הזאת נכשלה כישלון מוחלט. שום הישג לא נרשם ואף עמדה קוהרנטית וברורה לא הוצגה בנושאים העומדים על הפרק. החרדיות החדשה לא יוצקת תוכן אידאולוגי כלשהו בחרדיותה, אלא נעה בתנועת נגד לאידאולוגיה החרדית ומתבססת בעצם רק על ההשתייכות הסוציולוגית לחברה החרדית.

אז נכון, לא הכל מושלם, יותר ויותר כבר מבינים שאפשר להתנגד לשיכרון הכוח של הפוליטיקה החרדית, שצריך לפתח מסגרות חינוכיות המשלבות תורה ולימודי ליב"ה, שחובה למחות נגד עוולות בתחומים שלא היפנו אליהם זרקור, שצו השעה מורה על פתיחת מיזמים שיסייעו להשתלבות בשוק התעסוקה, אבל עושה רושם שהחרדיות החדשה לא מתרכזת בעשייה הזאת, אלא בעיקר עוסקת בהטחת בליסטראות שליליות בחברה החרדית בה גדלנו ובאימוץ מתלהב של חיבוק חילוני השש למראה הנועזים הבזים לחברת המקור.

מורשתו של ויינרוט מורה לנו שהרעיון הוא להישאר חייל של עם התורה ולא להשמיץ ולהפנות עורף למי שתורתו אומנותו. לדעת שהערך העליון הוא העיסוק בתורה, למרות שלא כולם בנויים לכך באופן אבסולוטי ויש לתת את הכלים ליציאה לעולם התעסוקה ואף לעולם האקדמיה, אבל תמיד לזכור מה האידיאל ולא לשכוח את סדרי העדיפויות.

נכון, השליליות הזאת לא באה סתם כך, יש לה בסיס מוצדק. השוליים ההולכים ומקצינים גרמו לכך שהמסגרות הקיימות היום לא נותנות את הדעת לתת מקום ראוי ליששכר וזבולון. מישהו לא שם לב למשבר החברתי המתרחב וסיר הלחץ המבעבע של אלה שלא מצאו עצמם והוקעו - תופעה שגרמה ללא מעט לחפש אלטרנטיבות תוך השמצה של בסיס האם. במקום להבין שיש מקום על הספקטרום החרדי לכל מי שדוגל, מאמין, מקיים ולומד תורה לצד זה שיוצא מכותלי בית המדרש ושואף לשלב תורה עם דרך ארץ, בחרו מנהלי המוסדות להוקיע את החרדים העובדים.

המשימה של כולנו היא לפעול להרחיב את המנעד שייתן מענה הולם ומכבד גם לכאלה שיצאו לעולם המעשה, להדגיש לאורך כל הדרך את התפקיד החשוב שלהם כשגרירי ומחזיקי עולם התורה ובמקביל לשמור על גאוות יחידה של אלה שעליהם העולם עומד.

בראיון לעיתון משפחה לפני כשנתיים, פרש ויינרוט בפני מראייניו יוסי אליטוב ושמעון ברייטקוף משנת חיים סדורה ומעמיקה, הזמן שחלף רק הפך אותה ליותר ויותר רלוונטית. הנה שני ציטוטים נבחרים שמהדהדים בי עד היום:

"חרדי שיוצא לעבוד, הוא מושפע מאוד מהאווירה הכללית. הוא מגיע למצב שהוא מחליף ביגוד ללבוש צבעוני, כדי להתערות, הוא מרגיש לא בנוח עם הזקן שאיתו עזב את הכולל והוא 'מסדר' אותו, הוא דואג להחצין שהוא כמעט ולא שונה מהאחרים ומאמץ לעצמו קודים התנהגותיים מהרחוב.

"המסוכן ביותר בתהליך הזה, שבשלב הבא הוא כבר מפתח בוז אמיתי ועמוק ללומדי תורה, לא חלילה כי הוא חושב שהם מבזבזים את זמנם, אלא כחלק לא מודע מהתהליך שלו להתערות בחברה הכללית. איך מתערים בחברה הישראלית? בזים ללומדי תורה. זו שערוריה שאנחנו לא נותנים את הדעת לכך, שבעתיד שונאי התורה יבואו מתוך שורותינו, רחמנא ליצלן".

"מאז ומעולם עולם התורה התנהל בדרך של יששכר וזבולון, כל אחד החזיק את השני, זה בתורתו וזה בכספו. אם בעבר שלושה בעלי בתים חרדיים יכלו להחזיק מכספם משפחה של אברך, היום זה לא קורה. בגלל שאין מודעות מגזרית להכשיר בעלי בתים לתפקיד ההיסטורי בו החזיקו כל השנים: לינוק מעולם התורה ולהחזיקו. האברכים הם נשמתו ולבו של עולם התורה".

לסיכום, מוטב שבמקום ל"חדש" סוגים של חרדיות, נקשיב רגע לדבריו האמיצים והחדים של המנוח זצ"ל ונאמץ את דרכו בתור דרך חיים לעילוי נשמתו.

תוכן שאסור לפספס
51 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
29
אני חושב שהמגיבים והכותבת התייחסו למשפטים שאנשים אומרים כהאמת שלהם וזה בסך הכל אמצע סלילת הדרך שלהם וגם מאמר הכותבת שהרי היא לא הקיפה פה את כל תפיסתה וחיייה וגם לא ויינרוט בראיונו למשפחה אלא אמרה אמירה שבתוך מכלול מחשבותיה גם היא קיימת ואם כן אין מה לשלול דבריה
28
לא הגדיר עצמו חרדי :) החרדים ניכסן את ויינקוט אליהם זה חשוב להגיד יש נקודה מזיקה בין ויינרוט לחרדיםצואגב גם לכותב שורות אלו עם החרדים וזה שלימוד תורה ושמירת מצוות הם ערך עליון כאן הנקודה המשיקה כל השאר כבר לא שם ויינרוט ישלח את ילדיו לאקדמיה ולצבא בשמחה החרדי ישלח את ילדיו לשם כי אין בררה ויינר
27
היום זה כבר לא פעם! חבל שאנשים לא מבינים את זה!

הצגת כל התגובות

26
תצליחו.
25
כל מילה פנינה. תודה רבה.
24
קודם כל בתור חרדי(ודווקא בסביבה לא דתית) עובד שרואה את עצמו בן תורה ומנסה לנצל את הזמן בין לבין להשאר מחובר לתורה כמה שאפשר, אני חייב להגיד שנגעת בנקודות חשובות שיעקב היה בהם דוגמה לכל חרדי שיוצא מבית המדרש. אלא ששלילת המושג "חרדי חדש" היא אשליה תכלס כולנו מסובבים חרדים שבעטו בסולם הערכים שעליו הם ג
23
פעם, חרדים עובדים היו יראי שמים(שנאלצו לצאת לעבוד)העריצו את לומדי התורה וכך חינכו את צאצאיהם , נשותיהם -צנועות( לא ראו הבדל בין אשת אברך לאשת עובד) ילדיהם-ילדי חמד טהורים, בדיוק כמו ילדי האברך שממול.. היום, ואני כותבת זאת באוביקטיביות וללא ביקורת חלילה- החרדים העובדים,לרוב, שונים בתכלית: *נשותיהם פת
הירידה של חלק מהעובדים באהבת תורה וירא"ש או הסינון מהתתי"ם לבני תורה...ולמרות זאת אם ילד רואה שאבא שלו מתחנן להכניס אותו לת"ת של בני תורה זה ימנע ממנו בלבול במהי הדרך...ויגביר בליבו את ההערכה לתורה וללומדיה...
הם אלה שדחו את החרדים העובדים בשתי ידיים. תיקנו תקנות שאדם עובד אינו יכול לעמוד בהן, לא קיבלו את ילדיהם לבתי ספר, מנעו מהם להקים מסגרות לימוד לעצמם, אמרו להם בפנים שהם לא חרדים ואחר כך עוד מתפלאים!
22
התורה היא לא עך חשבון האחר נקודה
21
היא כמה הוא באידישקייט
20
עו"ד ויינרוט בעצמו כאב כל הזמן את עזיבתו את הכולל. את יכולה לחפש ראיונות רבים איתו על כך. ולגופן של דברים, אין גם החרדים שעבדו פעם - עבדו לפרנסתם ותו לא!!! לא ראו את העבודה כאידיאל, לא ניסו ללמוד 'מקצוע' ולקבל תעודות וקריירה. הכל היה לשם פרנסה נטו!!! זה ההבדל הגדול בין חרד"קי ימינו כמוך, לבין החרדי
כמה שאתה אידיוט
יש לך מה לענות לו???? או שאתה מכת בנות היענה...
19
את צודקת לגבי המעלות שאת מונה של יעקב וינרוט ז״ל. את גם צודקת בעיקרי הדברים לגבי המונח המוזר ״חרדים חדשים״ אבל אין קשר בין הדברים. וינרוט היה איש מרתק ומורכב אבל בוא מעולם לא הגדיר את עצמו ״חרדי״ וינרוט היה יחיד ומיוחד ואין לו הגדרה. ״חרדי״ בהגדרה הוא אדם ששומר תורה ומצוות וכפוף לדעת תורה ועוד משהו
18
עכשיו הם רוצים שאני יממן אותם. הומור שחור
17
וגם הציטוטים שהבאתם אינה תורה מסיני. ובטח לא כשיוצא מפה של עורך דין שתמיד חייב להתאים את תשובותיו לפי העניין והמראיין. כי בשביל תוצאה טובה בדין או ברדיו צריך לפעמים להכחיש לדוגמא שריפת יער ולפעמים תתפלאו גם להודות בשריפת יער ולתרץ את עצמו על מה ולמה השריפה להגיע למטרה אחרת יותר נעלה וחשובה. ע"כ לעול
16
שאפו לכתבת. דברים של טעם. הגיע הזמן להעמיד דברים על דיוקם. כל הכבוד.
15
נשים במועצות דתיות..........
14
ויינרוט כלל אינו מייצג את החרדים העובדים מכיוון שדלתו הייתה פתוחה בכל מקום. ואילו את ילדי העובדים שאינם ויינרוט "מחפפים". כי הוריהם אינם אברכים, אפשר לחשוב שאותם אלה הפוסלים ההורים שלהם היו אברכים. יש מזמן הרגשה שדווקא ציבור לומדי התורה הוא המרחיק וה
תבדוק טוב את עצמך, האומנם אתה חרדי?
תפסיק לקשקש !! ואתה חרדי ? אם ידעו שאתה באינטרנט ישאירו/יקבלו את ילדיך ל"חיידר"? תפסיק להיתיפייף. כנראה שאת עצמך לא בדקת!! ואם כן כנראה לא מספיק טוב.
13
דיברת יפה על ציות לרבנים שהוא חובה לכל יהודי באשר הוא. ולכן אם לימודי ליבה לבנים אינם מורשים ע"י גדולי ישראל כיוון שמטרת העל של הציבור החרדי היא לחנך לתורה כמה שיותר אז אין מה לפעול ולחתור לכיוון. גם אם בסופו של דבר אנחנו מגיעים למצב שבו לא כולם לומדים תורה ויוצאים לשוק העבודה עדיין אנחנו לא מחנכים
12
סוף סוף כיף לראות איזון בין עולם החומר לעולם הרוח.
11
מורשתו של ויינרוט זה עיסוק בעניינים ברומו של עולם, לימוד בעיון ולהבדיל גם חכמה בגוים תאמין, פילוסופיה ומחשבה. לא בדיוק הרדידות של אתרי האיטנרנט ותרבות הרחוב.
10
מקומם ומעציב לראות שבכל העולם אנשים אוהבים להשתייך לקבוצה ולהאדיר אותה עד שהם מזלזלים בשאר הקבוצות שסביב! ויותר מקומם לראות שהמפלגים נותנים לעצמם הכשר של "דעת תורה"! מעולם לא שמעתי שהאידאל של ללמוד יום שלם- הוא דעת תורה כוללת ומחייבת ומקומם שאנשים מפלגים ומתנשאים על אנשים שיצאו לעבוד כשהמשכורת מהכול
את כנראה אפילו לא מבינה את בסיס הויכוח... לכן שולפת מהשרוול תגובה לא עניינית. יש כאן ויכוח אידיאולוגי רב שנים בין העולם הזה לעולם הבא. הוא לא ייגמר מחר ולא עוד מאה שנה. השאלה תמיד הייתה מה העיקר ומה הטפל הכותבת הנכבדת בחרה בעולם הזה, לכן ויינרוט משמש אותה כמודל חיכוי, בגלל שהיא רואה בו את הגשמיות
9
נכון בטירוף חריג בבמה זו שעל דרך כלל שייכת לחנפנים הייתי משוכנע לפי הכותרת שהיא גם שייכת לשם אבל וואו ענק כל הכבוד
8
המסר הוא שהעובדים (חלק מהם) יפסיקו להתערב "בגויים" וללמוד ממעשיהם וכמו שבמצרים זכו להיגאל שלא שינו לבושם ולשונם!!! עובדים מודרנים...המסר לכם ולטובתכם!! תחשבו על הילדים שלכם שלא מבינים מהו יהודי חרדי...מהי האמת...מה העיקר בחיים!!! להתלבש כמו בני נסיכים או שהתורה היא העיקר וגם בעוני...
7
וודאי ללא כל ספק, שכל מיני קבוצות 'משפיעים' ווואצאפ למיניהן, הן ההיפך הגמור מהכפיפות לתורה. כן כן, גם קבוצות כמו אלו שאת חברה בהן, בתערובת גברים ונשים, חרדים וחילונים. יישום המורשת הזו, דורש שינוי גישה וחשיבה, הן מצד האברכים לומדי התורה, אבל לא פחות מכך, מכיוון ה'עובדים לפרנסתם'. צריכה שתהיה אמירה ב
6
לא הבנתי איך זה הולך ביחד, ציות מוחלט לגדולי התורה, ומוסדות לימוד משלבי ליב"ה, הרי הגדולים מתנגדים לזה.... ובכלל נמאס כבר מהפימפום של - ציות מוחלט לגדולי הדור, שהרבנים יחליטו איך מעשרים מלפפונים וזהו, שאר הדברים אנחנו בני אדם לא חמורים...
5
אינו חרדי, נקודה. אני רואה את ילדי העובדים אצלינו במשרד, שיש חופש או ילד חולה מביאים את הילד לעבודה והילד יושב שעות מול האינטרנט וראה מכל הבא ליד (וזה לא קורה אצל עובדת אחת, אלא רק אצל הגברים, כי מרגישים שהותרה הרצועה) הלבוש שלהם אינו אותו לבוש, ורמת הערכים שונה לחלוטיןןןןןןןןןןןןןןןןןן לצערנו. אני
4
לעונג הייתה לי כתבה זו!
3
רק חיי תורה נטו כמו פעם, בדיוק כמו שקיבלנו את התורה בהר סיני, בלי ציונות, לאומיות, השכלה, אגב מה שהחילונים דורשים לשלב את החרדים בחברה, לא מדובר בשילוב אלא בחיסול. למעשה זה גשר חד סיטרי מעולם התורה והיראה לעולם הפריצות והכפירה.
מאז בכל הדורות היו רוב היראים מעורבים בחיי המעשה. רק גדולי הדור האחרון החליטו שכולנו צריכים לעשות כרשב"י וכדי לעשות חיזוק לדבר סיפרו לנו כאילו כך היה מימים ימימה.
פעם לא נהגו להקשיב לרבנים?
אתם זועקים כל הזמן חרדים כמו פעם אז מה לך ולאינטרנט.????
דברי מנוול שמשוטט באינטרנט כמו פעם
עם מחלוקות כמו פעם ועם כמויות של לשון הרע כמו פעם
וכי לא באינטרנט אתה משתמש?
מה לעשות כרופא, האינטרנט הוא אוצר בלום של ידע ומידע לדברים שונים, וכך אתה נחשף למה שקורה בעולם בתחומך (רפואה, הנדסה ועוד תחומים אחרים). מאידך, הוא גם כלי מסוכן אם לא יודעים להשתמש בו, למשל המגיב יוני, שעסוק במקום ללמוד כל היום רק בלהגיב תגובות אידיוטיות באינטרנט, בשבילו זה סם המוות, ולכן איני מתרגש
2
את ילדיו לת"ת טוב!!!! זה לא חסרון...ואדרבא זוהי המעלה להראות לילדים שהתורה היא החשובה!!!ואם מתוך פגיעה או אגו הילדים נשלחים למוסד מודרני...מה המסר שיקבלו הילדים??? רק בלבול ואי הבנה בכלל בערך התורה ועבודת השם!!! ואשריו של מי שלמרות שיצא לעבוד מנחיל לילדיו את מעלתם של לומדי התורה מתוך עוני ובדרך
1
הכותבת הינה הדוגמה הטובה ביותר עבור מישהי שכלפי חוץ משחקת אותה חרדית מודרנית ומי שקצת מכיר יודע שרחוקה היא מכל הגדרה של דתיות וצניעות ויפה השתיקה
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים