כיכר השבת

בנאום השנתי

רכניץ: מי שעוסק במחלוקת לא יהנה מכספי

הנגיד שלמה יהודה רכניץ נשא כמידי שנה את נאומו המרכזי בישיבת מיר כשהשנה עסק בנושא המחלוקת והצהיר כי אינו מוחל למי שלקח ממנו צדקה אך עסק במחלוקת • הנאום המלא (חרדים)

| 74 |
רכניץ: "מי שעוסק במחלוקת לא יוכל ליהנות מהכסף שלי"
(צילום: יח"צ)

כמידי שנה, בשמחת החג בישיבת מיר בירושלים, נשא הנגיד שלמה יהודה רכניץ את נאומו השנתי שמידי שנה מספק כותרות. רכניץ הידוע כדעתן נוגע מידי שנה בנושאים כאובים דוגמת האפליה במוסדות החינוך והשנה הוא העמיד במרכז נאומו את המחלוקת הפנים חרדית.

נוסח הנאום המלא:

"ראשית כל, בכל שנה אחרי שאני שומע את קולו של ר' יצחק אזרחי, אני איכשהו שוכח להזכיר עד כמה משפיע הקול שלו יכול להיות. לפני 25 שנה, מיד אחרי שהתחתנתי, גרנו ברחוב סורוצקין בשכונת אונסדורף. בכל שנה, בחנוכה, כולנו שמענו את קולו העוצמתי של ר' יצחק בכל ערב כשהוא מברך על הדלקת נרות חנוכה, מהדהד בבירור ברחבי השכונה. בשנה הראשונה, חשבתי שזה חמוד. בשנה השניה, זה הפריע. בשנה השלישית, זה כבר עצבן. אבל לבסוף, כשחזרתי בחזרה ללוס אנג'לס, היה קשה לי להודות, אבל גיליתי שחנוכה כבר לא מרגיש אותו הדבר. בעוד שבארץ ישראל, זה היה נשמע לי מוזר, באמריקה לא הרגשתי את פרסום הנס של ליל חנוכה.

בעודי מבולבל מהמחשבות על כך, שאלתי את אשתי מה דעתה. מבלי להתלבט יותר מדי, היא אמרה לי שכבר חשבה על זה, וציינה שזה הרגיש לה כמו חנוכה אחר לחלוטין. ומאותו הזמן, במשך למעלה מ-20 שנה, בכל חנוכה אנחנו נזכרים איך חנוכה הוא חג שונה לחלוטין מאשר שחווינו כאשר גרנו בארץ ישראל. כך הרבה פעמים בחיים, כ"כ קשה להעריך מה שיש לך, עד שאין לך יותר את אותו הדבר. האווירה היתה אווירה אחרת לגמרי. היתה אז הנאה של מצווה שלא קיימת יותר.

מה שלמעשה מוביל אותי לנקודה אחרת, שאני מתכוון להזכיר בכל שנה ולצערי מסיבה כזו או אחרת, אני בד"כ שוכח ולא מוצא את ההזדמנות לומר. כפי שאני מזכיר כמעט בכל שנה, ההתפעלות בלראות בכל בוקר אברכים יורדים מהטנדר עם חיוך על פניהם, מראים את שמחת החיים הטהורה שלהם הייחודית לאברכים שחיים חיים של "תורתם אומנותם".

אבל קל לשכוח את העובדה שלרובם יש בלי עין הרע, לא מעט ילדים, בגילאים שונים, שצריכים תשומת לב. כל הקניות, הנקיונות, הכנת אוכל, הוצאת ואיסוף הילדים וכו', שאנשים לוקחים כמובן מאליו, למעשה מתבצעים על ידי נשות החיל. תוך כדי שהן עובדות לפחות בעבודה אחת. אבל יש סיבה שהן עושות זאת ומקדישות לכך את חייהן. והיא, כדי שבעליהן יוכלו לשבת וללמוד תורה בראש פנוי מדאגות. אני נזכר בהן, משום שאני מאמין שהם הבסיס הלא מוערך מספיק, של עולם התורה והישיבות. ההצהרה הזאת, היא אחת הסיבות שהן גם חוות את קולו העוצמתי של ר' יצחק אזרחי מברך על החנוכיה שלו. המשמעות לכך היא ש"אף הן היו באותו הנס"...

מורי ורבותי, הנסים האלה שאנחנו רואים על בסיס יומי, איך עולם התורה המופלא ממשיך להתקיים, הם בזכות המסירות נפש של הנשים כדי שבעליהן יוכלו להתרכז ולגדול בקנין לימוד תורה.

ברשות הרבנים, ראשי הישיבה, ראש הישיבה, וכל המצטופפים בצל הבית הגדול הזה. אני רוצה להקדים לדבריי, כמה גילויים מפורטים.

קודם כל, זהו לא סוד שלצערינו הרב יש מאבקים וחוסר הסכמה בעולם הישיבות של ימינו. אני לא יכול לומר לכם מה הסיבות לכך, אני לא יכול לומר לכם מי נמצא באיזה צד בקונפליקט הזה, אני בטח לא יודע מה נכון או לא נכון, אם כי אני כלל לא בטוח שיש פה נכון ולא נכון. אבל מה שאני כן יכול לומר לכם, הוא שהפרסום והחילול השם שנגרם כתוצאה מכך על בסיס יומיומי, הוא לא ייאמן, ויוצר "השחתה" שיכולה להוביל להרס של כלל ישראל כפי שאנחנו יודעים.

אמנם, אני לא נחשב למומחה להיסטוריה יהודית, אני לא יכול לומר בוודאות שזהו הפילוג הגדול ביותר שאיתו התמודד כלל ישראל מעולם. זו תופעה טבעית, שכאנשים עוסקים במחלוקת לאורך זמן, הם מגיעים לנקודה שבא הם מאבדים את האובייקטיביות שלהם, הופכים ללא רציונלים, שוקעים בצורת חשיבה מעוותת ולא מוותרים על ההסתכלות שלהם במחלוקת. לפעמים מבט נוסף מבחוץ ונטול נגיעות, הוא דבר נצרך.

יהיה נכון אם תשאלו מדוע דעתו של "בעלבת" פשוט ממדינה אחרת, אמורה להיחשב, או מאיפה יש לו את התעוזה להביע את דעתו בנושאים שמעל לרמתו. ואתם צודקים אם תשאלו, או למעשה, לרוב אתם תהיו צודקים. לי ולעוד הרבה תומכי תורה, יש את הזכות לדעת את היעד הסופי של התרומות שלנו. אני רוצה לומר לכם באופן חד וחלק, שלא את זה ביקשנו.

תמיד היו חילוקי דעות, ותמיד ידענו ש"אלו ואלו דברים אלוקים חיים", אבל בשנים האחרונות התופעה הגיע לשיאים חדשים ולמקומות מסוכנים.

ברור לחלוטין שלא תהיה בעיה אם כל אחד יצמד להוראות של הרב או ראש הישיבה שלו, לכלל ישראל תמיד היו כמה "מסורות". אבל כשמעלים את הנושאים ומעוררים את המחלוקת, זה עובר את הגבול בצורה מסוכנת. ופה זה מגיע לנגיעות האישיות שלי.

אני מנסה, וניסיתי במשך ה-20 שנה האחרונות לתמוך בתורה וחסד, לקיים בדרכי הצנועה את המשמעות של "כי הם חיינו ואורך ימינו". כל מה שיכלתי לנדב, הגיע אך ורק מסייעתא דשמייא, אבל אני גם יכול להבטיח לכם שאני השקעתי בכך המון "השתדלות".

אני רוצה שיהיה ברור שהמסר הזה לא נוגע לאף אחד שנמצא פה. אני לא אחשיב אף ישיבה או את תלמידיה כאחראית על ההתנהגות הקלוקלת של מיעוט קטן וקולני.

אני רוצה להודיע רשמית שכל אחד שמחשיב את עצמו כחלק מהנסיון להפוך חילוקי דעות, למחלוקת פומבית והרסנית לא יכול ליהנות מהכסף שאני תורם.

בכל שנה, כמו לפני שבועיים, אמרנו "תפילה זכה". בתחילת התפילה אנחנו מצהירים שאנחנו מוחלים לכל אחד על עבירות שבין אדם לחברו, אני חושב שהניסוח הוא "חוץ מממון שאני אוכל להוציא על פי דין.. וחוץ ממי שחוטא כנגדי והוא אומר, אחטא לו והוא ימחול לי". אם להיות כנה אתכם, אני לא צריך למחול על כסף שאוכל להוציא על ידי בית דין, כיון שלצערי הרב התייאשתי מהכסף הזה.

אבל השנה, זו השנה הראשונה שבאופן ספציפי התכוונתי שלא למחול למי שנהנה מהצדקה שאני נותן, והוא נחשב לגנב או גזלן, בהתחשב בנסיבות. אני מתנצל, אבל לא לזה התכוונתי מעולם.

תהיו בטוחים ש 99.99 אחוז מהשמועות והדיבורים השליליים ששמעתם נחשבים "עד מפי עד", שזו עדות שאינה מתקבלת על ידי בית דין. אלה שמועות שאין להם בסיס. השמועות האלה ברובן הן "מוציא שם רע", בלי שמץ של אמת. אם המסורת שלכם היא לצרוך אינפורמציה מבלוגים במחשב, ווטסאפ וכו' או חברים עם מקורות "אמינים", אתם בוודאות נכללים עם אלה ש"יורדים לגיהנום ואינם עולים".

רק לפני מספר שבועות, יצאה הודעה בווטסאפ בנוגע לקשרים שלי עם ראש ישיבה מסוים. לא רק שהיה מדובר בשקר וכזב, אלא אני יכול להעיד באופן אישי שאותו ראש ישיבה לא קיבל בחורים ואברכים משני הצדדים אם היה צד כלשהו שהם מעורבים במחלקות. איזו זכות יש לאותו ראש ישיבה, אחרי מסורת של 200 שנה של הימנעות ממחלוקת, לאפשר אפילו סיכון פוטנציאלי.

מורי ורבותי, "אוי מה היה לנו", הילדים התמימים שלכם, שעכשיו בגילאי 11 או 12, לא יודעים כלום מלבד מחלוקת. הם מחשיבים מחלוקת כצורה מקובלת לחיות. הם הוצפו במושגים שיספיקו כדי לבזות את כל הגדולים של כלל ישראל. אין להם חשיבות ליהדות, העניין העיקרי שלהם הוא במפלגות פוליטיות והם איבדו את כל התמימות של "תינוקות של בית רבן". "אוי מה היה לנו". הילדים שלנו הם בעלי מום.

לפני 30 שנה, כשהגעתי לארץ ישראל לראשונה ללמוד בישיבת מיר, באתי בשבוע שהחלה האינתיפאדה הראשונה. ישבתי במעצר 3 ימים רק בגלל שהייתי נוכח והתבוננתי על הפגנה. הפגנה שהתקיימה בגלל ערבים שזרקו אבנים על אוטובוס ודרדרו אותו לתהום על יד טלז סטון

אם אי פעם יהיה פה תהליך שלום שיצליח, הוא יהיה בעתיד. אבל כיום, למרות הכוונת הטובות והאינטליגנציה הגבוהה של ג'ראד קושנר, לא נזכה לראות אותו בימינו.

יש מקומות שבהם הורסים על בסיס יומי את הדור הבא של כלל ישראל. בדרך הטבע, אין דרך שהילדים האלה לא יגדלו עם שנאה מולדת לשכנים. מי הולך לתקן את הילדים שלנו? מי מתכוון לקחת אחריות על דור חדש של "קורח ועדתו". אוי מה היה לנו. כולנו יודעים את המדרש המפורסם שהקב"ה לא נתן את התורה לעמו ללא ערבים.

אם אתם רוצים להיות מעורבים כל כך בפוליטיקה, תעזרו לי להקים מפלגה חדשה שאני פותח שנקראת "מי לה' אלי", שבה יהיה עמדה בלתי מתפשרת נגד אלה שלא יודעים איך להשתמש כראוי בפילטר שה' הציב בין המחשבות לפה שלנו.

אני מזהיר אתכם שוב, אל תגנבו את הכסף שלי. אני לא מעוניין בתורה שלכם, אני לא מעוניין בתפילות ואני לא מעוניין במעשים הטובים שלכם. אתם יכולים לשמור אותם לעצמכם.

הגמ' בסוף סנהדרין אומרת שאנחנו לומדים את האיסור של מחלוקת מהפסוק של "לא יהיה כקורח ועדתו", מה שמביא אותי תמיד לשאול: קודם כל, יש 250 תלמידי חכמים, מומחים בהלכה וראשי סנהדרין. למה הפסוק לא אומר, שלגבי מחלוקת לא להיות כמו קורח ועדתו. הרי 95 אחוז מהיידישקייט שלהם הוא טהור וקדוש. ושנית, איפה עוד בתורה, במצוות עשה או מצוות לא תעשה, יש ציווי שמבוסס על אדם ספציפי, לדוגמא במקום "לא תרצח" – "לא יהיה כקין", או במקום "לא תעשו כל מלאכה" – "לא יהיה כצלפחד".

התירוץ הוא ברור: התורה לא אומרת לנו לא להיות מעורב במחלוקת. התורה אומרת לנו לא להיות כמו בעל מחלוקת בשום דרך שהיא. מאז קורח ועדתו אנחנו מעורבים במחלוקת, התורה אומרת לנו להיות להיות כמותם כלל, בכל צורה שהיא. לא במחלוקת שלהם, לא בתורה שלהם, לא בתפילות שלהם – שום דבר כמותם!

ממה שאני מבין המחלקות הזאת קשורה לשאלה האם ללכת לצבא.

באחריותי: אם יש לכם ברירה, להיות מעורבים במחלקות או ללכת לצבא, (ואני לחלוטין לא מדבר על גיוס בנות) אז תלכו לצבא. ולמעשה אתם כבר בצבא. אתם מתחילים שריפות, זורקים אבנים, מוציאים אנשים מבתי הכנסת שלהם. אתם מנסים להרוג את הצד השני. כל ההבדל בינכם לצה"ל הוא שהמדים שלהם ירוקים ושלכם שחורים.

לאלה שלא זוכרים, בשנת 1976 נחטף מטוס שהיה בדרכו לישראל ונחת בשדה התעופה אנטבה באוגנדה. שמעתי מגנרל דן שומרון שבטיסה החשאית לאנטבה בדרך לחלץ את השבויים, לא נאמרה מילה כל הדרך במשך שעות, אלא רק שרו שוב ושוב "הנה מה טוב ומה נעים". כן, שמגיעה שעת צרה, כל אחד מעם ישראל מבין ששום דבר לא מגן עלינו יותר מאשר אחדות.

מורי ורבותי, בעוד מספר ימים נקרא כולנו את הפרשה האחרונה בתורה, 'וזאת הברכה', איפה שכתוב "ויהי בישורון מלך בהתאסף ראשי עם". מתי המלכות של ה' תושלם? בהתאסף ראשי עם. מתי שכל המנהיגים של העדות, יהיו יחד. אומר רש"י, "בהתאסף יחד באגודה אחת, ושלום ביניהם ומלכם ולא כשיש מחלוקת ביניהם" ועכשיו בואו נעלה כולנו למעלה ונרקוד יחד בשמחה, בידיעה שאנחנו מתחילים את הפרשה הראשונה בתורה שניתנה לנו כאיש אחד בלב אחד".

תוכן שאסור לפספס
74 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
43
אינני חולק על מעשיו ועל נידבותו ונדיבותו. אבל מה שלא נכון הוא לומר לי הכסף ואני לא רוצה וגדל ואסור . היחיד שיכול לומר הוא הקדוש ברוך הוא שנאמר לי הכסף ולי הזהב. וכאשר מישהו אומר אני לא מרשה זה שלי הדבר מנוגד את האמת . ועוד יותר הרי זה לא כסף שלך אתה רק שליח . ולכל הכותבים כאן למיניהם מעניין שכאשר י
י
תן למטה את הכתובת שלך ונגנוב לך קצת כסף הרי זה לא שלך אתה רק שליח אז אני בסך הכל יעזור לך לנתב את הכסף לכיס שלי.
אלי
42
כמו שאמר בעצמו איננו ראוי לומר שום דבר, אבל מותר לו ולחבריו לדעת להיכן הכסף הולך אני מאמין שרה"י הרב פינקל ידע מה שהוא הולך לומר, כנראה שבעיקרי הדברים רובם סוברים כמוהו ולכן זה אמנם מעצבן מה ומי שאמר אך מה לעשות הבן אדם צודק
שמואל
41
כל מילה נכונה. הלוואי שנזכה להתחזק ולהפסיק לשקר את עצמינו שהמחלוקת הזו לשם שמיים. כי היא מזמן כבר הפכה לא לשם שמיים.
אנונימי

הצגת כל התגובות

40
נהינו דור של "וישמן ישורון ויבעט". מרוב הטוב שיש לנו , אנחנו נטפלים לזוטות ועושים מהעכבר הר של מחלוקת. החזו"א לחם מלחמתה של צורה בעוז. אך הוא זכור בגלל פסקיו בהלכה וחידושיו בתלמוד. צריכים להפריד בין עיקר לטפל ולחזור לחיות נורמאלי.
בני
39
רכניץ הוא אדם מאוד טוב אני מכיר אותו מקשר משפחתי
צביקי כ.
38
יש גדו"י לך דבר את אשר לבך !! בפרט שהם נכונים .... בטוחני שלא תשוב ריקם ! ואם אמרו לך לומר אני מוריד בפניך את הכובע !!! על האומץ העוז והרצון לשאוף לשלימות
מגדיו
37
אכן מאסנו בעסקנים/ רבנים תאיבי מחלוקות רדיפות ושנאת חינם לשם גאווה וכבוד
ללא שם
36
יישר כח
יישר כח ענק זה מה שצריך אחדות אחדות ועוד
35
איזה מילים.. קראתי והתרגשתי... אשריך רכניץ
י
34
כיצד יכול אדם לדבר על גיוס לצבא, להקים מפלגה חדשה שהיא איננה 'דגל', ולומר את דעתו הפוליטית בלי הסיסמה (סיסמה שאין מאחוריה כלום ושום דבר) "התייעצות עם גדולי ישראל"? ובכן, בציבור החרדי הכסף מדבר במקומו. מעניין הדבר, משום שזה אינו נכון בציבורים אחרים; שם מעדיפים גאווה עצמית על כסף. לא בטוח כלל שהם צודק
חנן .ב.
33
יאלה רכניץ עם כל הכבוד נשמה תחזור לארצות הברית.עלה לך קצת יותר מידי...מעריכים את הנתינה והאהבת תורה שלך אבל יש גבול.אתה לא יכול להתערב בענינים רוחניים.תשאיר את זה לגדולי ומאורי הדור אח שלי.
מיר
ברור שרכניץ לקח בחשבון גם אנשים כמוך שישיה להם לא נוח לשמוע מה הוא אומר ובפרט שהוא בעלבת וכו אבל אם היתה לך טיפה ענווה וטיפה רצון לתקן את עצמך היית מקבל את הדברים ממי שאמרם ולפעמים צריך מישהו מבחוץ לא מ"גדולי ישראל" שכידוע לנו ידיהם כבולות המון פעמים כדי להאיר בפנסו על האמת ישר כוח לך רכניץ
נתי
אם אתה עציץ בישיבה אז אתה מוזמן לצאת מהישיבה כמה שיותר מהר כדי שנמשיך ללמוד בשקט. ונכון, רכניץ נגע לך בנקודה כואבת. לא נורא.
מויייייישה
השאלה הגדולה מי באמת מנהל את התורה היום העסקנים או הגדולים צריך עיון גדול מאו דובדיקה יסודית
שמולי
הוא יכול לתרום על תנאי שמי עצמי לא יקבל את הכסף, אבל לאחר מעשה הוא לא יכול ..
אהרון
32
הוא אמר את מה שהציבור החרדי באמת יודע כולם יודעים על הפייק ניוז בבית כנסת לומדי תורה ברמת שלמה, שציירו כביכול העיפו את הבעל קורא וכו' כשהאמת המרה היתה שעד רגע זה העצניקים מנסים לסלק את כל מתפללי בית הכנסת מהבית כנסת שם. וכן הפייק ניוז כאילו במיר סתם לא מקבלים אברכים ששייכים לעץ כאשר האמת היא כי
יוסף
31
הרדיפות נגד עץ מחזקות ומגבשות אותם, אם לא ירדפו אותם הם יתפוררו.
נמאס כבר ממחלוק
30
ר' לייזר יהודה ור' אהרן מתנכלים לאברכים מציבור בני התורה הנלחמים נגד מכסות הגיוס של בני הישיבות לצבא השמד. ישנם מאות עדויות מפלילות נגד הנהלת הישיבה.
יוני
29
ברור שהכסף יש לו כח אבל יש לו אומץ לומר את האמת המחלוקת של דגל עברה עכשיו גם נגד אגודה ולא רק נגד הפלג זה שלוקחים עסקנים שמבלבלים את גדולים ומאימים עלהים זה לא דרכה של תורה מחלוקת שמאי והילל זה מחלוקת על הדין ולא אישי
אברהם
28
את הפיצה אוכלים באמריקה ואת הגרבס תוקעים כאן
יוסף
27
צודק זכותו!
חסיד בנשמה
26
כ"כ חיכיתי שיקום אחד מנדיבי עם ויאמר די, אני לא מכיר אותך רכניץ אבל היום אני מכבד אותך מאד מאד.
yaacov
ואוי לנו שאלו ה"יששכרים" שלנו.
חנן .ב.
בדור שכל מה שמדבר זה רק ממון צריך לתת להם לדבר כי רק כך מבינים
יעקב
25
הוא לא דיבר נגד הרבנים עצמם אלא נגד הבחורים ואברכים שמלבים את השנאה
צבי אריה
24
בתור. אחד שעובד עם חילונים רוצה להגיד שתי משפטים. א. חילונים כן ראו סירטונים נפונביץ. ב. יקח שנים אל גבי שנים לתקן חילול השם הזה.
דוס
23
אתה חברמן שמדבר לענין.
רוני
22
מרגיש לי שדבריו דיברי אמת ״יחד כל שבטי ישראל״ דיי כבר לפילוג אשכנזים/ספרדים חרדים/דתיים לאומים דתיים/חילונים ליט וכו׳ ה׳ הטוב אנחנו מבקשים משיח שינהיג אותנו
אור
21
אמת! רכניץ תמשיך לומר בקול את האמת למזלנו יש לנו בעלי ממון שיכולים לומר את האמת בקול חזק וצלול, עצוב שאין לאחרים את העוז לומר את האמת ולמחות על המצב ההזוי הזה שהגענו אליו, איפה המנהיגים שלנו שיעשו לזה סטופ?
אבי
20
למה זה מעניין??????????????????
אבי
19
פני הדור כפני הכלב אין מנהיגות שבונה יש פחדנים שרק הורסים יותר ויו
RAFI
18
1. אדם נותן צדקה - זכותו המלאה לבחור למי לתת אותה. היהדות אינה קומוניסטית וכסף של האדם שייך לאדם, והוא זה שצריך לזכור שהכסף לא שלו... לא אתם! אם אדם תורם צדקה זכותו המלאה להגיד אני תורם על דעת שלו יאכלו חזיר (תקרא שוב את השורה הזו מגיב 22!) בדיוק כמו שזכותו להגיד שהוא לא מרשה לבעלי מחלוקות לקחת את ה
הייטקסטית
17
יוסי חברוני מנהל ישיבת חברון לא מקבל בחורים שיש להם דעות שונות משלו כל כולו עסוק במחלוקות הגיע הזמן להפסיק לתרום לו. צריך לתרום ישירות לתת.
חברונר
16
שאתה הבעלים על הכסף? ואתה מחליט איזו תורה אתה רוצה ואיזו לא? מהרגע שנתת את תרומתך.. קיבלת את הכבוד והיוקרה שחיפשת.. ואם אברך מישיבה חשובה הלך עם כספך לאכול חזיר? זאת זכותו.
שר האוצר
אם אתה אוכל ד"א אל תאמר את זה על אחרים. לענ"ד היה גם כהן שאמר "כזנב ה...." ובדקו אחריו ו........
מויייייישה
15
גם אם הרעיון נכון - לא פותחים פה לדעות פרטיות בנוכחות רבותיך עיני העדה רצוי שיבקש סליחתם ומחילתם !!
ללא שם
מי אמר שהוא לא ביקש סליחה מראש? וכמו שיודעים לומר שהוא "רק" שליח, מעניין מה היו עושים אותם אלו שפתחו את פיהם עליו כשהם היו "רק" שליחים? ואולי הוא שליח של הקב"ה (ועושה מעשים נכונים עם הכסף) אז כמה מגדולי הדור בקשו ממנו להיות שליח שלהם (כי אם הקב"ה סומך עליו כנראה שהוא באמת אדם הגון וישר) ואמרו לו ל
מויייייישה
14
עלאס איז געלט
אמיתי
13
ותפיסה כזאת מראה שהעשיר הזה לא מבין כלום בחסד אמיתי
מנהל מוסד
12
לצערי ישיבת מיר הפכה להיות תומכת מחלוקת. תבדוק מר ריכניץ. כל בחור שמגיע מאחד מישיבות הפלג או שמשפחתו תומכת בעץ לא מתקבל לא לישבה ולא לכולל אז תהיה גם נאה מקיים לא רק מאה מדבר
אליהו
11
רק ע"י עבודה תשכך המחלוקת כשאנשים לא עסוקים בכלום הם רבים אז מר רכניץ תתמוך באקדמאים חרדים מוכשרים במקום במרתיחי קפה סדרתיים שבין לבין יושבים קצת
מפוכח
10
עמך ישראל כולם צדיקים . כל אחד בטוח שעושה לשם שמיים על פי רבותיו . וכמו שהוא אמר בהתאסף ראשי עם . אם אנחנו רוצים אחדות צריך לפנות לראשים . אלא אם כן אתה גדול הדור שכולם שומעים לך . לצערינו אין לנו מלך בשר ודם שיאחד את כולם כאיש אחד בלב אחד .בעזרת השם אם נפעל ונשנה עצמינו כל אחד זה יקרה . די להסתכל
דודו
9
שיש לו כסף הופך לדעתן והוגה דעות? פתאום לא מקשיבים ר-ק לגדולי ישראל? אם אני או כל אחד אחר היה מבקש לעלות לשולחן הכבוד ולדבר ולהביע את דעתו בנושא ההשקפה החרדית? האם היו נותנים לו?אני בספק גדול מאוד...
יאיר
8
כל מה שאמר אמת ונכון כל אחד צריך לשמוע לרבותיו אבל זה צריך להיות מחלוקת לשם שמים לא במכות ומריבות וחילול השם. תמיד היה מחלוקות גם בין אביי ורבא אבל במסגרת הלשם שמים. אסור בתכלית האיסור לעשות חילול השם
ואני עפר ואפר
7
אם היו מחנכים החרדים לחיות מיגיע כפם, לא היה להם זמן למחלוקות.
דן סגל
6
רזה, בלונדיני, זקן ארוך, זמר, גבוה, ובעיקר לא חכם ומטיף בשער. בכל מקרה אני כמו רבים אחרים מעריכים את רכניץ כמענטש, נדיב לב אישיות נפלאה ועוד מעלות אחרות רבות.
לאחר העיון
הוא היחיד שאומר את האמת בלי לחשוש, צריכים לשכפל אנשים כאלו, מה זה רלוונטי מידות הגוף שלו או היותו זמר לדברי האמת שהוא אמר
אבי
5
כל הכבוד.לא פשוט לומר דברים כאלה . כולי הערכה גדולה לך רכניץ .יישר כוח. דבריך נכונים ומתאימים לעולם החילוני! אתה אי ערכי ומוסרי. אמן שתצליח
גל
4
מִי שָׂמְךָ לְאִישׁ שַׂר וְשֹׁפֵט עָלֵינוּ הַלְהָרְגֵנִי אַתָּה אֹמֵר???
מִי שָׂמְךָ
3
אשריך ר' רכניץ דברים נכונים
חיים
2
במחלוקת
אליעזר יודל
1
מִי שָׂמְךָ לְאִישׁ שַׂר וְשֹׁפֵט עָלֵינוּ הַלְהָרְגֵנִי אַתָּה אֹמֵר??? מִי שָׂמְךָ לְאִישׁ שַׂר וְשֹׁפֵט עָלֵינוּ הַלְהָרְגֵנִי אַתָּה אֹמֵר??? מִי שָׂמְךָ לְאִישׁ שַׂר וְשֹׁפֵט עָלֵינוּ הַלְהָרְגֵנִי אַתָּה אֹמֵר???
בין
ומה עלה בסופם? נבלעו בעדת קורח. ולמה? משום שלא השכילו להבין, שאם הקב"ה נתן המלוכה למשה רבינו - הרי המלוכה נתונה לו. וכן גם במקרה זה: מי שרוצה ליהנות מכספי פלוני, עליו לעמוד בתנאיו של פלוני.
חנן .ב.
הקב''ה-לא לרכניץ ולא לאף אחד אחר שיש לו כסף. בד''כ אני מזדהה עם תגובותיך ודעותיך אבל הפעם-ממש לא,או שלא הבנתי מה אתה כותב.
יאיר
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים