כיכר השבת

"זו דרך ארץ?"

הגר"מ מאזוז מחה על הפגיעה בראשון לציון

אברך "עם פראק" שקפץ במהלך שיעור של הראשון לציון הגאון רבי יצחק יוסף לתמוה על פסיקה של מרן פוסק הדור הגר"ע יוסף זצ"ל גרם לגר"מ מאזוז לצאת במחאה (חרדים)

| 26 | כיכר השבת |
הגר"י יוסף והגר"מ מאזוז
הגר"י יוסף והגר"מ מאזוז (צילום: יעקב כהן)

בשיעורו השבועי במוצ"ש, התייחס ראש ישיבת 'כסא רחמים' הגאון רבי מאיר מאזוז לקושיה שהקשו על הראשון לציון ונשיא מועצת הרבנות הראשית הגאון רבי יצחק יוסף כנגד אביו מרן פוסק הדור רבי עובדיה יוסף זצוק"ל, ומחה על הדרך בה נשאלה השאלה.

בדבריו תקף הגר"מ מאזוז את השואל על כך שלא דקדק היטב בדברי מרן זצ"ל: "תתעמק בדברי הרב עובדיה ותמצא תשובה". עוד תמה הגר"מ: וכי זו דרך ארץ להפסיק את הרב באמצע השיעור ולהקשות לו קושיות?!".

הרב פתח את דבריו, ואמר: "השבוע סיפרו שהראשון לציון הרב יצחק יוסף, נתן שיעור במירון, וקם אחד "האברך עם הפראק" - אני לא יודע מי זה - והקשה לו באמצע השיעור: "למה אביך פסק שמותר לקרוא לגוי בהפסקת חשמל ביום כיפור"? הרי הדלקת האור בשבת זו "שבות" אחת, כי ההדלקה אסורה מדאורייתא ולא מדרבנן, וכיון שזה שבות בדאורייתא. על מה הרב מסתמך להתיר להם לומר לגוי שיעשה את זה?!" כך שאל אותו רב".

בשלב זה הגר"מ מאזוז יישב בהרחבה ליישב את דברי מרן הגר"ע יוסף: "אלא ההסבר הוא פשוט, כי הרי כאן זו "מצוה דרבים", ובעל העיטור סובר שבמקום מצוה מותר אפילו שבות אחת. אמנם מרן הש"ע לא פסק ככה, אבל כמה אחרונים חידשו שאם זו מצוה דרבים מותר, וכמו כאן שאם לא נדליק את החשמל כל הציבור יישב בחושך, ואז ליל כיפור יהיה נראה כמו ליל תשעה באב שיושבים בחושך.

"ויש אנשים שכשיראו חושך יילכו הביתה, לא "לך אלי" ולא "שמע קולי" ולא "כל נדרי", וכי נדחה אותם למחר?! לכן במקרה כזה של מצווה דרבים אפשר לסמוך על בעל העיטור ושאר האחרונים שמובאים בלוית חן שם. וליתר שאת יאמר לגוי שיאמר לגוי אחר, כדי שזה יהיה שבות דשבות. העולם חושבים שהרב עובדיה הוא שחידש את הכלל הזה שהולכים אחרי מרן, ולכן אם פעם אחת יפסוק נגד מרן ייצאו בתרועה ובקול שופר, "איך הרב יוצא נגד מרן? אוי ואבוי". אמנם באמת זה חידוש שהרב פרסם אותו, אבל זה כתוב בכל הספרים של האחרונים".

בשלב זה תמה הגר"מ מאזוז: "אלו דברים שהרב כתב שם, והביא עשרה פוסקים ויותר ספרדים לזה. והנה בא הצדיק הזה "האברך עם הפראק", ושואל: איך אבא שלך חולק על מרן?... לבוא ולהקשות על הרב "איך שכחת את מרן"?! הוא לא שכח כלום!".

"מי שיש לו קושיא על הרב עובדיה, שיפתח את הספר שלו ויקרא שם, ולא ברפרוף אלא יתעמק בזה. המאירי כותב על רש"י "כלי זיינו עליו", כלומר כאשר התוספות מקשים על רש"י כמה קושיות, אם תחזור על המלים של רש"י תראה שבמלה אחת מוריד עשר קושיות. ויש מקרים כאלה שרואים את זה, איך רש"י מוסיף מלה כאן ומלה שם ובזה מיישב ומיישר את הכל. אותו דבר הרב עובדיה ע"ה, צריך לקרוא את דבריו בטוב טעם, ולא להקשות סתם".

לסיום מחה הגר"מ מאזוז על הדרך בה שאל האברך את הגר"י יוסף: "ואפילו נאמר שיש לך קושיא, וכי צריך להפסיק את הרב באמצע השיעור "יש לי קושיא על אביך"?!, זו דרך ארץ?!, "ברכות אביך גברו על ברכות הורי". אם יש לך קושיא תחכה אחרי השיעור, ותאמר שיש לך שאלה, או שתשלח מכתב וכדומה".

תוכן שאסור לפספס
26 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
9
רואים שהרב מאזוז מדבר מהלב ולא אכפת לו בכלל מהפוליטיקה. מה שמפריע לו הוא אומר ישר
חדד
8
קודם ישר כוח למיכל שחזרה בה אז נא לא להתקיף וב. כל המדברים על התנועה שידעו שעומדים בראשה גדולי ישראל שאינם תמימים כלל הגר"ש כהן והגר"ש בעדני שליט"א ולא לערב את הפיאות של הכלות של ...לא קשור בכלל..שנה טובה
אריאל
7
דרך של התלמידי חכמים זו דרך האמת
ניסים

הצגת כל התגובות

6
לעניות דעתי הענווה והשפלה נכון להיום הדלקת אור הוא מדרבן משום שחשמל בעיקרו הוא מדיו נולד ולא מדין בונה. ועוד, הנורות של היום רובם ככולם פלורסנטים או לדים כל שאין כאן חימום של אש. וממילא אמירה לגוי להדליק נורת לד או פלורסנט הוא בחינת שבות דשבות ובמקום מצווה לא גזרו לכו״ע ואין צורך להשתמש בקולת הבעל
דוד
רוב פוסקי הדור לא פסקו כך , וע"פי חזו"א זה מדין בונה בנוסף יש גם הוכחה לדין בונה בסגירת מעגל חשמלי מלשון שו"ע הרב.
גדעון
רוב פוסקי הדור פסקו על חשמל שהוא דרבנן, אבל נורת ליבון זה דאורייתא לכו"ע כי זה ברזל מתלהט וכמפורש בגמרא וכ"פ הרמב"ם שזה דאורייתא
איש אמת
את הדברים לפני הרבה שנים שאז מדובר על נורות ליבון שאיסורן מדאוריתא כידוע וכדי ליישב דבריו נצרך הרב מאזוז לדברי בעל העיטור בברכת חזר וברוך על הלומדס
ד
5
....אותו""אברך"" היה עם ראש???? או רק עם פראק..כל אחד יודע שני מילים.וכבר מקשה קושיות..תבדקו אם הוא ..למד..בפונוביז"..איפה שמעיפים סטנדרים עם כל הלומדעס"..צריך להיות ..חצוף אמיתי כדי להקשות על מרן זיע"א..וזו גם הוכחה שאותו...אברך...הוא עם הארץ מדאורייתא ומדרבנן..מה שיודע כל לומד תורה.ואפילו בעלי בתי
חצקל
4
כל אחד ישפוט את עצמו
מיכל
ופשרנית גם צריך לתמוך בה, מה עם פאה שהבנות דרעי לבושות זה גם מסורת מרן, מהעם פשרה בכותל, זה גם מסורת מרן, רוב ימיו של הרב עובדיה שרת אותו נאמנה אלי ישי ולא אריה דרעי, הרב עובדיה מעולם לא הדיח את אלי ישי, מי שהדיח את אלי ישי הוא אריה דרעי שלא הסכים עם השלישיה שמרן רצה!!!
srgh
ערב רש השנה זהירות
אדמו"ר
מאמר חז"ל
בת שאול
שס בגדו במרן
בן תורה
מי אתה שתגיד לגרמ' מזוז איך לנהוג ראית איזה אהבה יש בניהם וגם לא כל דבר אתה צריך להבין בין גדולים חזור בך .
מוש מוש
מה לך להכניס את ראשך בין ההרים הענקיים, כל אחד ישפוט את עצמו, "מלך בשדה"!
נוית לוי
אודה שמהערכת תמחוק אותה
מיכל
3
האברך הזה כנראה לא למד שו"ע מפורש בהגה סי' רע"ו סעיף ב' שהביא דעת בעל העיטור להתיר אמירה לגוי במלאכה דאורייתא לצורך רבים, וכן פסק במשנה ברורה ס"ק כ"ה, וכל זה פשוט, ולא צריך להיות גאון גדול לדעת את זה, ועל פי זה נוהגים היתר לצורך רבים גם בבתי כנסת של בני תורה.
יוסף
2
קטונתי מלחזק את דברי הגר"מ מאזוז שליט"א ובבפרט בישוב דברי מרן הגר"ע זיע"א... התפעלתי מענוותנותו של הגר"מ שלמרות כמה חילוקי דיעות עם הגר"י יוסף קם להגנתו! אשריהם ישראל שאלו מנהיגיהם!!! בברכת רפו"ש לגר"מ ושנים טובות אמן!
אריאל
1
כתבות כאלו יעשו רק טוב רק שלום לכל הכתבים תחפשו עוד כאלה ורק תפרסמו שנה טובה
מיכאל
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים